![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik zoek dus een meer onderhoudsvriendelijke netwerkoplossing. In het onderstaande schema staan de verbindingen die er momenteel zijn.
![Afbeelding](https://i.imgur.com/NB92HzL.jpg)
Dingen waarmee ik rekening moet houden:
- De bedrading tussen verdiepen en kamers is wat ze is. Geen kabels bijtrekken.
- De load-balancing LACP (2x1Gbit) connectie tussen workstation en 2 NAS'en dient te blijven
- De Powerline-afstand is te groot en de verbinding is onstabiel waardoor de Digicorder meer niet dan wel interactief is. Dit moet via de bestaande bekabeling opgelost kunnen worden.
Ik had alvast in gedachten om de bestaande twee access points en de R7000 wifi router te vervangen door 3 Ubiquiti Unifi AP-AC-Pro access points en "een" router. EdgeRouter, maar welke? Als we ons dan toch aan het ecosysteem van Ubiquiti gaan wagen, liefst eentje van hun dus.
Nu draaien er ook 2 OpenVPN services: eentje op de R7000 zelf en eentje op een Synology NAS. Een Edgerouter kan ook een OpenVPN server draaien, als ik me niet vergis (instellen via CLI)? Dan moet NAS-VPN ook nog bereikbaar zijn (maar dat is ook gewoon via port forwarding te doen zoals nu, vermoed ik.. Tenzij ik van de nog 2 ongebruikte NAS-poorten eentje aansluit op een VLAN, specifiek voor VPN? Zit het hier nu maar bij het typen te verzinnen..) Ook, werkt DynDNS updates op een EdgeRouter?
De Controller software zou ik via Docker op 1 van de Synology NAS'en installeren, dus (voorlopig) geen Cloud Key nodig, denk ik)
Als ik het goed gelezen heb, dan is Link Aggregation ook mogelijk bij de Ubiquiti Switches en kan de huidige Netgear GS-108T eventueel vervangen worden? Ik denk dat ik dan 2 nieuwe switches (met PoE) nodig heb (Living voor Digicorder VLAN en vervanging van netgear GS-108T, aangevuld dus met een edgerouter met minstens 5 poorten).
Dan de VLAN's:
- Eentje voor de Digicorder
- Eentje voor LAN
Guest wifi clients moeten gescheiden blijven van LAN, maar mogen uiteraard internet toegang hebben. Denk niet dat dit via VLAN opgelost moet worden?
Denken jullie dat ik goed zit met de access point, edgerouter (type nog te bepalen) en switches?
Alle tips, opmerkingen en aanbevelingen zijn welkom!