De nood aan vooral VLANs op het relevante in-huis netwerk begint gigantisch te worden:
- er is een modem-only aanwezig in de gang vanwaar de netwerkkabels verdeeld worden
- een telenet digicorder die op de WAN moet zitten in de living
- een huisnetwerkje (oa in de living) met AP dat op de LAN moet zitten
- een bureaunetwerk dat men graag zou isoleren in zijn eigen LAN (en/of WAN)
- huurhuis en gaten boren is iets dat graag vermeden zou worden, er is 1 kabel naar de bureau en 2 naar de living aanwezig als standaard setup
De beste oplossing lijkt mij om het netwerk te verdelen bij de modem, de huisrouter daar mogelijk ook te plaatsen, wan en lan op een vlan te gooien (meer daarover hieronder) en te verdelen naar bureau en living, waar de tegenhangers van de managed switch de vlans terug uit mekaar halen.
Het leven was iets makkelijker geweest als de bestaande bedrading zich had gecentraliseerd in een bureau of serverroom maar huizen zijn nu eenmaal niet standaard gedesigned om ITers van dienst te zijn
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Speaking of:
de wan zou ik idd graag op een vlan gooien, MAAR...
Als ik dat doe zijn de switchen eigenlijk onbeschermd bereikbaar via het internet.
Bestaat er via mikrotik of pfsense geen mogelijkheid om een intern netwerk (een van de LANs) te bridgen met de WAN, zodat de telenet DHCP daar vrij aan kan MAAR de firewall toch actief de incoming en outgoing data controleert?