Laadde ik de batterij op (met oude lader), dan was het 1 dag goed.
Nu is hij regelmatig leeg, als ik een week niet rijd.
Eergisteren ganse nacht aan lader gehangen. vandaag reed ik 10', stilstaan efkes, en hij startte niet meer.
Dus batterij is versleten (helaas).
Heb nu een digitale lader die alle batterijen aankan, maar is niet veel beter met de staat van de batterij:
https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorc ... _rev/46459
Eens prijs gevraagd bij een officiële ford garage. Voor een EFB batterij (incl. werk en btw) 244,64 €
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
https://www.varta-automotive.com/nl-be/ ... echnologie
Zou die liever zelf vervangen. Natuurlijk het programmeren kan ik niet. Ik kies wel een batterij die past voor mijn start-stop motor (aanbevolen door de fabrikanten van de batterij)
Ik heb ook nog officiële garantie van Ford tot juni 2018. Natuurlijk kunnen ze dan moeilijk doen als ik batterij niet bij hen kocht.
'Moet' ook binnenkort op -jaarlijks- onderhoud. (doe maar 6000 km./jaar)
Ik twijfel om hier te gaan. Ook garantie van uw merk wordt gedekt. En op 500 m. De Ford garage 25 km. (enkel)
http://garagehuysfilip.boschcarservice. ... t-boekje-9
De fabrieksgarantie op uw auto blijft ook bij Bosch Car Service Garage Huys Filip behouden. Wij werken 100% volgens de voorschriften van de fabrikanten en daardoor erkennen zij officieel onze reparaties. Dus kom gerust langs met uw auto voor onderhoud, want elke herstelling onder de fabrieksgarantie kost u helemaal niets.
https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/ ... -vervangen
De accu kan je gewoon vervangen. Heel soms (bij luxe wagens) zit er een blokje met wat elektronica op de plus-pool, als je dat ziet zou je even een accuboer moeten bellen of de nieuwe accu aangemeld moet worden aan de boordcomputer (anders wordt hij niet goed geladen).
"Bei Autos mit Start-Stopp-Automatik ist beim Wechsel der Autobatterie Vorsicht geboten. Was viele nicht wissen: Die neue Batterie muss nach dem Tausch erst in das Steuergerät einprogrammiert werden. Dem Akku muss zuvor im Steuergerät angelernt werden, wann das Auto aus- und wieder eingeschaltet wird. Dafür werden spezielles Equipment und Fachwissen benötigt. Bei vielen modernen Autos darf mittlerweile der Stromkreis zwischen Fahrzeugelektronik und Batterie nicht mehr unterbrochen werden, da sonst elektrische Funktionen an Bord Schaden nehmen können. Einfach abklemmen und auswechseln – so einfach ist der Austausch der Autobatterie oft nicht mehr. Deswegen lässt man den Batteriewechsel bei einem Auto mit Start-Stopp-Automatik am besten in der Werkstatt durchführen. Dort ist man auch gut beraten, wenn es um die Auswahl der neuen Autobatterie geht. Für Start-Stopp-Fahrzeuge müssen spezielle Akkus mit AGM- oder EFB-Technologie ausgewählt werden. Der Batterietyp sollte unbedingt vom Autohersteller für das Fahrzeug freigegeben sein."
Na veel research kom ik op deze terecht:
125 + 5 € levering
48 uur levertijd
14 dagen bedenktijd
Gratis retourneren
https://www.accu-unie.nl/bestelwagen-ac ... el652.html
130 € (vorige week 120 €) ALL-IN
https://www.accutotaalcenter.nl/product ... pMQAvD_BwE
mijn favoriet! (zeer goed merk)
volledige calcium platen
In Azië een topmerk
https://www.yuasa.de/ybx7100.html
117 € ALL-IN
https://www.amazon.de/YUASA-ybx7100-EFB ... sa+ybx7100
Dus vraag is: zouden jullie zelf vervangen, en evt. bij problemen nadien bij een -bosch- garage langsgaan om te programmeren in de boordcomputer. Met 50 € te betalen ben ik nog pak goedkoper dan een off. garage.