Lijnen bundelen: MLPPoE versus Dual-WAN (afgesplitst)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

krisken schreef:Hmm ik heb nu 2 Billi lijnen met 100Mbps down en 20Mbps up gebundeld, dus slechts 1 IP en alle traffic gaat over beide lijnen. Gevolg : 200Mbps down en 40Mbps up. Als één van beide lijnen een 100Mbps down en 40Mbps up profiel kan krijgen dan kan één van beide misschien verdwijnen : ik heb die lijnen voornamelijk gebundeld voor meer upload te hebben. Aan de andere kant als dit wilt zeggen dat ik 200Mbps down heb en 80Mbps up ... natuurlijk niet slecht :)
Kan je heel even schetsen hoe je 2 lijnen kan bundelen zodoende je van de 2 beide snelheden kan 'joinen' ???
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dit kan perfect.

Hoe dat weet ik niet maar Edpnet kan het.

Kijk maar naar hun VDSL exepert plus bundel :D
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

OBiWaN007 schreef:Kan je heel even schetsen hoe je 2 lijnen kan bundelen zodoende je van de 2 beide snelheden kan 'joinen' ???
Via "MLPPPoE" (multi-line PPPoE)
De ISP moet dit ondersteunen, en je hebt aan de kant van de klant ook een router nodig die MLPPPoE aankan.
Hierbij krijg je dus één IP (er is één PPPoE sessie), waarbij de traffiek over de 2 lijnen verdeeld wordt, je krijgt dus de totale bandbreedte van de 2 lijnen.

Vergelijk het een beetje met de oude ISDN, waarbij je ook 2 ISDN kanalen kon bundelen in één sessie, zodat je 128 kbps had (ipv 64 kbps)

Dat is verschillend van een multi-WAN router, waarbij je 2 verbindingen hebt met eventueel load balancing.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef: Via "MLPPPoE" (multi-line PPPoE)
De ISP moet dit ondersteunen, en je hebt aan de kant van de klant ook een router nodig die MLPPPoE aankan.
Hierbij krijg je dus één IP (er is één PPPoE sessie), waarbij de traffiek over de 2 lijnen verdeeld wordt, je krijgt dus de totale bandbreedte van de 2 lijnen.

Vergelijk het een beetje met de oude ISDN, waarbij je ook 2 ISDN kanalen kon bundelen in één sessie, zodat je 128 kbps had (ipv 64 kbps)

Dat is verschillend van een multi-WAN router, waarbij je 2 verbindingen hebt met eventueel load balancing.
Als ik bvb een lijn heb proximus en een lijn edpnet (standard formules) zou ik dit dus perfect kunnen met deze op een multiwan router te hangen en deze dan de IP's laten uitdelen voor mijn internetverkeer op een andere ip range dan bvb de bbox3 alwaar ik deze dan nog steeds rechtstreeks kan gebruiken om mijn decoder op aan te sluiten als ik het goed begrijp ?
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

neen want je hebt nog steeds 2 verschillende IP's van 2 verschillende providers. Ze moeten echt bij dezelfde provider zitten.
Qua router : ik gebruik een Mikrotik hiervoor.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator

OBiWaN007 schreef:Als ik bvb een lijn heb proximus en een lijn edpnet (standard formules) zou ik dit dus perfect kunnen met deze op een multiwan router te hangen en deze dan de IP's laten uitdelen voor mijn internetverkeer op een andere ip range dan bvb de bbox3 alwaar ik deze dan nog steeds rechtstreeks kan gebruiken om mijn decoder op aan te sluiten als ik het goed begrijp ?
Met een multiwan router, die achter je 2 modems hangt, kan je wel jouw lokaal internet "verdelen" over de 2 verbindingen.
Maar dan blijf je met de externe IP adressen, waartussen je "laod balancing" kan doen.
Deze router kan inderdaad een andere (interne) IP range gebruiken dan je B-box, en je kan de decoder rechtsreeks op de Proximus modem laten ...

Niet hetzelfde dus als het systeem waar krisken over had, waarbij je één MLPPP sessie hebt die de 2 bandbreedtes combineert.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef:Met een multiwan router, die achter je 2 modems hangt, kan je wel jouw lokaal internet "verdelen" over de 2 verbindingen.
Maar dan blijf je met de externe IP adressen, waartussen je "laod balancing" kan doen.
Deze router kan inderdaad een andere (interne) IP range gebruiken dan je B-box, en je kan de decoder rechtsreeks op de Proximus modem laten ...

Niet hetzelfde dus als het systeem waar krisken over had, waarbij je één MLPPP sessie hebt die de 2 bandbreedtes combineert.
dus met een multiwan router als daar 2 modems achterhangen met elk een sync van 100mbit ga ik niet op 200mbit kunnen downloaden vanop een computer of toch wel ?

Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Neen, daar zal je enkel failover krijgen. Als ISP A uitvalt, dan zal je verder surfen via ISP B.

Telefonie = EDPnet + OVH
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

krisken schreef:Neen, daar zal je enkel failover krijgen. Als ISP A uitvalt, dan zal je verder surfen via ISP B.
ok, nee ik dacht effe het warm water uitgevonden te hebben en mijn edpnet lijn te koppelen aan mijn proximus lijn en deze te combinen naar 200mbit... op dit moment zit op PXM lijn geen internet maar daar ik voor PXM werk zou dit snel geregeld zijn, maar blijkbaar is het joinen van die 2 lijnen dan toch niet mogelijk

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator

OBiWaN007 schreef:
krisken schreef:Neen, daar zal je enkel failover krijgen. Als ISP A uitvalt, dan zal je verder surfen via ISP B.
ok, nee ik dacht effe het warm water uitgevonden te hebben en mijn edpnet lijn te koppelen aan mijn proximus lijn en deze te combinen naar 200mbit...
Dat hangt af van hoe je de dual-WAN router instelt. In de meeste dual-WAN routers kan je kiezen tussen verschillende modes:
  • - (automatic) Failover
    - Load Balancing
Krisken heeft het dus over de Failover setup, waarbij de router gaat checken (vb door pingen naar de ISP gateway) of een verbinding nog altijd werkt, en dan (automatisch) overschakelt naar ISP B.

Als je de router gebruikt in "Load Balancing" mode, kan jouw intern netwerk wel gebruik maken van de totale bandbreedte: de router zal de trafiek gewoon "verdelen" tussen de 2 verbindingen (die verdeelsleutel kan je zelf bepalen).
Dat wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld kan downloaden aan 200 Mbps, maar wel dat je met de gezamelijke bandbreedte van 200 mbps beschikbaar is voor je interne netwerk.
Sommige (P2P) applicaties gebruiken ook gelijktijdig meerdere connecties, die kunnen dus ook via de verschillende WAN's lopen en gecombineerd worden.

PS. Indien jouw 2 verbindingen niet identiek zijn (vb: EDPNet = 100/35, PXM maxi = 100/15), moet je de effectieve snelheden van iedere verbinding instellen in de router, zodat deze rekening kan houden met de verschillende beschikbare bandbreedtes op iedere lijn.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tip : gebruik NOOIT automatische load balancing, of je bankapps gaan ineens niet langer werken.

Telefonie = EDPnet + OVH
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

krisken schreef:Tip : gebruik NOOIT automatische load balancing, of je bankapps gaan ineens niet langer werken.
... tenzij je uitgaand HTTPS-verkeer in failover kan definiëren.
Computer(k)nul
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Kunnen we misschien terug on topic gaan over de nieuwe vectoring profielen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

kan het niet onder een apart topic gezet worden want het is wel een interessant onderwerp?
philippe_d
Moderator
Moderator

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Er zijn ook leuke opties in de zin van overthebox van ovh ik heb dat getest en met eigen hardware geeft dat leuke oplossingen wel limiet op 200 a 250 Mbit aggregated.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Klopt, dan kan je echt alle lijnen door elkaar gaan mixen

Telefonie = EDPnet + OVH
Benbits
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

multiwan werkt wel op proximus, voor Reggae Geel maak ik gebruik van 5 vdsl2 lijnen ( essential synchro 70/20 ) die ik laat samenkomen in de edgerouter pro,
deze bouwt dan 5 x een ppoe sessie op, bij een speedtest kom ik op + /- 320 a 330 mbps down en 80 a 85 mbps up. speedtest ip is de eerst wanip.
op reggae geel is nogal een speciale setup naar de rop kast toe, deze verbinding kom tot stand via een straalverbinding en niet via een fiber,
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

En is dat een standaard setup die iedereen kan krijgen?

Telefonie = EDPnet + OVH
Benbits
Pro Member
Pro Member

dit is niet standaard, dit is iets dat je zelf maakt, dit is ne setup die ik al 2 jaar gebruik op de reggae om toch van snelheid te hebben...
edit : je moet op de zelfde msr ( proximus taal ) zitten voor dit te laten werken...
Laatst gewijzigd door Benbits 13 nov 2017, 22:50, in totaal 1 gewijzigd.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster

Op gewone lijnen laat proximus het niet toe, heb al getest zou handig zijn om je upload te verdubbelen. Moet een flag staan op de login, beide lijnen moeten off course op dezelfde concentrator komen.

@Benbits raar dat ze geen fiber trekken tot bij jullie, of gpon fiber ? Proximus geen sponsor ? Zou je moeten kunnen regelen anders denk ik.
Benbits
Pro Member
Pro Member

proximus wel sponsor, alleen veel te duur om de laatste 1,5 km te voorzien naar festival terrein voor 3 dagen fun...
nu gebruiken ze 4 straalverbindingen. internet/AGW-voip/ en nog 2 schotels voor de gsm providers.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Het is natuurlijk te zien in hoeverre het mogelijk is, maar gauw zelf even fiber gooien? En met een straalverbinding kan je ook leuke snelheden halen anders.

Telefonie = EDPnet + OVH
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt met net curieus gekregen even geconfigged 2 pppoe sessies komen up maar niet in multilink. Af en toe testen is leuk :-)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Zo doe je het in Mikrotik. Vrij simpeltjes :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubtk
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Zijn er providers die dit aanbieden voor particulieren?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Billi doet dat bij vraag van de klant.

Telefonie = EDPnet + OVH