[USB] Ik versta het echt niet meer..

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Goeie iedereen, ik zit met een vervelend en hoofdbrekend probleem. Ik zit nu wel al 'een hele tijd' (lees: er mee geboren en blijf bijleren) in software en hardware maar iets in deze aard heb ik nog nooit, op geen enkele computer meegemaakt. Mijn pc is een pre-built Dell XPS 8910 (2016), aangekocht 1 december vorig jaar (9m oud dus);

i7 6700 4@3,4GHz
16 GB DDR4/2133
Nvidia GTX750Ti 2G
OEM moederbord Dell

Ik heb 4 front + 3 rear USB 3.0, 1 rear USB 3.1, 1 rear USB 3.1 C en 2 rear USB 2.0 poorten.

Deze werken via een Intel xHCI 3.0 controller, de 3.1 werken op een ASMedia 3.1 XHC.

Na een viertal maanden viel ineens het keyboard uit in de eerste USB2 poort. De twee (muis / KB) omgewisseld van poort, geen probleem, werkten allebei. (met andere woorden, de USB-poorten geven power, zowiezo)

Geleidelijk aan heb ik zo poort per poort zien 'uitvallen', MAAR enkel in verband met het toetsenbord en/of de muis. Alle andere randapparaten (printer, exHD, USB-key, eid-reader, desnoods een digitale schoonmoeder in 2,5 inch formaat), ze marcheren in alle poorten. Enkel dus het keyboard en de muis vallen om de haverklap in opeenvolgende USB-poorten uit.

Er zijn echter wel sommige poorten, vooral de front USB3 poorten, waar beide apparaten blijven werken maar die hou ik liever gereserveerd voor G29/controllers (en het lijkt mij ook logisch dat een KB en muis gewoon achteraan horen te zitten, 'erfenisje' van vroeger)

Ik heb wel al gelezen dat Skylake (chipset) problemen kan geven met 'legacy' USB 2 apparatuur, heb ook al tonnen opzoekwerk gedaan en er zijn nog mensen met dit probleem, maar een echt antwoord heb ik nooit gevonden omdat zelfs Dell zelf nooit echt een antwoord kon voorzien.

Daarom zou ik hier toch alsnog een poging willen doen om tot inzicht te komen wat het probleem zou kunnen zijn/veroorzaken? Ik heb daarnet nog de drivers helemaal gecleaned en opnieuw geïnstalleerd, getest, diagnostics kwamen er volledig in orde uit, andere tests leverden geen rare dingen op, maar, geen rechtstreekse verbinding in al de poorten die eerder al waren 'uitgevallen'.

Daarom, ik weet echt niet wat het probleem zou kunnen zijn en ik heb van armoe dan maar mijn 10 jaar oude USB 2-hub aangesloten op 1 van beide rear USB2 poorten en - je kan het raden - werkt perfect, zoals je kan lezen.

Bedankt op voorhand om te lezen en voor eventuele bijdrage.

P.S. Ik weet het, 'k had beter zelf een pc in elkaar geflanst maar kom alstublieft niet af met 'tja, met een OEM weet je x of y', weet ik zelf ook wel
Laatst gewijzigd door Fireblade 29 sep 2017, 07:51, in totaal 2 gewijzigd.
To download or not to download, that's the question.
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Misschien zijn je keyboard en muis wel gewoon defect?
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Nog iets opmerkelijks dat ik was vergeten te zeggen, toen ik weer 's last had van een 'uitval' een week geleden probeerde ik één van de eerdere usb 2 poorten (waarin het KB uitviel een tijd ervoor) en hij verbond terug perfect, wat ik dan op zich nog raarder vind. Enkele uren nadien was het contact opnieuw weg en moest ik opnieuw wisselen naar een USB3 poort.

Ik betwijfel of het KB en muis effectief defect zijn, maar als het zo zou zijn zal ik het in elk geval binnen de 24 tot 48 uur te weten komen (als ze weer zouden uitvallen maar dan dit keer in de Hub waarin ik ze gestoken heb). So far so good
To download or not to download, that's the question.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

kan het zijn dat je usb poorten een voedingsdefect hebben ?

Als het niet meer werkt en je laat alles zitten maar reboot je pc, werkt het dan terug ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

KB en muis niet, alle andere apparatuur werken altijd, ook na reboot. Soms komen willekeurige poorten terug 'tot leven' voor KB en muis (tijdelijk), maar ik heb zoals ik zei behalve met KB en muis nog met geen enkele poort een probleem gehad voor eender welke (rand)apparatuur, al steekt de pc driekwart vol met apparaten.. Vandaar dacht ik eerst aan driververvuiling, maar dat is nu ook uitgesloten na een volledige clean en reinstall van de desbetreffende drivers

EDIT: energiebeheer (uitschakelen om energie te besparen) heb ik ook uitgevinkt, was een mogelijke (voorgestelde) fix op een ander forum, in geval die info nodig zou zijn
To download or not to download, that's the question.
Electribe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 02 jan 2011, 01:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 37 keer

Het eerste dat ik zou proberen is een ander toetsenbord + muis.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Fireblade schreef:Geleidelijk aan heb ik zo poort per poort zien 'uitvallen', MAAR enkel in verband met het toetsenbord en/of de muis. Alle andere randapparaten (printer, exHD, USB-key, eid-reader, desnoods een digitale schoonmoeder in 2,5 inch formaat), ze marcheren in alle poorten. Enkel dus het keyboard en de muis vallen om de haverklap in opeenvolgende USB-poorten uit.
Heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn Dell XPS... één voor één gaven alle USB poorten het op, maar dan enkel voor m'n externe audiospeler. Alle andere USB devices die ik had bleven dus gewoon werken. Het uninstallen van de software voor de audiospeler loste niets op, enkele een format C en Windows opnieuw installeren lukte.

Wat mij betreft is het dus eerder een Windows probleem ipv. een hardware probleem.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

In de veronderstelling dat het Windows 10 is (welke versie?)

Wel type muis/keyboard heb je?

Heb je al de power management settings van je USB port gecontroleerd?

https://www.drivereasy.com/knowledge/fi ... dont-work/

Method 3: Check your power management settings

De andere zaken kun je natuurlijk ook eens checken.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Vroeger kon je die zaken voorhebben door dubbel gebruik van interrupts, geen idee of dat tegenwoordig met USB nog zo een probleem is eigenlijk.
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Power management idd gecheckt zoals ik reeds zei, Win 10 versie 1703 (Creators) build 15063.632

Boven op m'n laptop heb ik een ander probleem, WiFi springt niet meteen aan wanneer hij uit slaapstand komt, deze build zou dat ook moeten opgelost zijn (gelezen in de release notes) maar ook njet.

Ze zijn er met Win10 echt niet op vooruit gegaan op dat vlak, echt niet, maar dat terzijde..

Muis en KB zijn ook gewoon OEM meegeleverd, een Dell KB216 wired KB + Dell MS116 wired USB en tja.. meestal zijn die OEM dingskes wel bazaar, heb ik in de loop der jaren ook wel al meermaals ondervonden maar niet op die manier.

'k zal 's moeten vragen aan een familielid of hij nog een KB + muis heeft liggen en 's testen daarmee, die optie heb ik nog niet geprobeerd omdat ik er ook gewoon geen reserve liggen heb.

Voor de rest denk ik dat r2504 zijn reactie er het dichtst bij zit aangezien het verhaal sterk gelijkaardig is aan dat van hier. Misschien moet ik 's wat dieper gaan foefelen of 'op onderzoek' uitgaan dan ik tot nu toe al gedaan heb. Wel al bedankt voor de reacties.
To download or not to download, that's the question.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”