Muziek uit tuner streamen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

We hebben hier een pracht van een muziekdistributiesysteem voor onze gasten, alleen wordt de administratie een beetje vergeten.

Het idee was om het signaal uit de line-out van de radiotuner(s) te gebruiken om e.e.a. te streamen via het lokale netwerk naar de pc's van enkele mensen.

Bespaar me aub de suggestie om via internet te gaan: jullie hebben hopen van gelijk, maar dit is voor een aantal interne redenen niet mogelijk.

Vooraleer ik een half miljoen hits op google begin door te lezen: Iemand een suggestie hoe dit te verwezenlijken? Suggesties mbt tot software uitermate welkom...

Eén limiet om het helemaal ingewikkeld te maken: 't mag bij voorkeur niks kosten.. (meer dan €100 wil ik er zeker niet aan uitgeven)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Hetgeen waar ik automatisch aan denk is een computer, waarop je het geluid laat toekomen (line-in) en via een audio server laat streamen naar een multicast adres.
Een voorbeeld van zo'n server-software is pulseaudio.

Als je momenteel geen server hebt die continu kan aan blijven, en je hebt een budget van 100 euro (+lokale manuren mag ik hopen), dan zou ik een raspberry pi aanraden.
Voor 60 euro heb je tegenwoordig een setje, een case, een 16GB sd kaart, een officiële voeding (waarvan je zeker bent dat deze voldoende stroom levert) en een hdmi kabel.
Dan heb je nog 40 euro voor een USB geluidskaart. Voor dat geld kun je wellicht een semi-professioneel model kopen, wat je hier totaal niet nodig hebt. Eerste beste hit op google levert mij een richtprijs van 10 euro op.

Een eerste hit op google als dit alles op zoek:
http://www.crazy-audio.com/projects/ras ... tribution/

Wellicht nog meer zaken te vinden, maar dit is al een goede start me dunkt. :-)
tdemeyer
Premium Member
Premium Member

Een echte supermachine zal je daar wel niet voor nodig hebben vermoed ik?
Dan heb ik wel ergens een PC-tje liggen dat dienst kan doen. En zo te zien is dat al wat overkill :)

Van PI's heb ik geen kaas gegeten, ik ben een Wintel junk..
Geen probleem om een idiot-proof stappenplan te volgen, maar zodra e.e.a begint af te wijken wordt het ingewikkeld :)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Als het mogelijk is met een pi, is het mogelijk met quasi elke PC. :P

Ik heb hier een redelijk simpel stappenplan gevonden als je ubuntu gebruikt:
https://askubuntu.com/questions/28039/h ... 8041#28041

Onder windows wordt het alvast wat lastiger.

Alhoewel ik me zonet bedenk: met VLC moet dit ook wel lukken.
En dan is het onder windows ook simpel te doen.
Héél erg simpel zelfs:
Kies voor Media - Streamen.
Tab "opnameapparaat".
Modus: "Directshow".
Video: None.
Audio: Je audiokaart (line-in).
Klik op "Stream".

Volgende pagina bevestig je "Dshow" als bron (gewoon doorklikken dus).

Pagina daarna kies je een doel.
Dit zal in dit geval het beste een RTP / MPEG Transport Stream zijn.
Selecteer deze, en kies voor toevoegen.
Als adres kies je dan een multicast adres, dit is een willekeurig IP adres in de reeks 224.0.0.0 tot 239.255.255.255.
Poort kies je ook zelf, naam ook.

Volgende pagina moet je een profiel selecteren.
Hier kies je voor een audio-profiel, bijvoorbeeld het Audio - MP3 profiel.

Op de volgende zie je hoe dit eruit zou zien als commando, waarna je de stream kunt beginnen.

Voila, zo start je een stream op met VLC onder windows, linux en/of mac.

Om te beluisteren op een PC in je lokale netwerk, kiest men een speler naar keuze (ook VLC is een optie).
Als adres kies je dan voor "rtp://<het adres die jij koos hierboven>:<de poort die jij koos>"
En normaal krijg je nu de muziek te horen.
iamborg
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Ik volg even...

Ik gebruik zelf voor m'n 2 winkels raspbx met als wachtmuziek MNM-Hits (geen reclame, vooral niet van de concurrentie :p). We hebben echter ook ons intern radio kanaal dat gestreamed wordt en via een media player met aux uitgang naar de versterker in de winkels gaat. Deze stream is echter versleuteld en kan ik niet direct op inpikken.

Als ik met een PI die stream als mp3 stream kan beschikbaar maken pik ik direct de winkel-eigen reclameboodschappen mee als wachtmuziek voor m'n raspbx. Een PI heb ik nog wel liggen:)

P.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member

qua eenvoud kan alvast de win+vlc oplossing tellen :) Ga ik even mee testen.

Wordt een beetje uitzoeken hoe ik dat bij de eindgebruikers ga aanbieden: een html pagina met snelkoppeling naar rtp://... ?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”