Bron berekenen van schakeling

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik ben bezig met een elektrische testschakeling, met 4 verbruikers (momenteel) in parallel.
Ik ben me dus wat aan het inlezen over hoe ik de bron moet berekenen, maar volgens mij zie ik het te simpel.

In de documentatie van de verbruiker staat het volgende: Stromversorgung: DC 9-18V, empfehlen 12V 2A . Dus 12V, 2A raden ze aan.
Als ik er van 4 in parallel heb, kom ik dan uit op een bron van 12V en 8A, want de V blijft gelijk en de A verdeelt zich over de verbruikers. Maar dan loop ik het risico dat als ik een verbruiker (of 2) uitschakel, dat de overige stuk gaan. Of vergis ik mij? :?
Mijn initiële 12V8A lijkt me ook wat te simplistisch (ik herinner mij de lessen elektronica vroeger toch als ingewikkelder).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Het is de spanning die telt, niet de stroom. Dus Of je nu één of 4 verbruikers aansluit, de spanning blijft 12V dus iedere verbruiker neemt wat hij nodig heeft.

LED's hebben soms een stroombron nodig ipv een spanningsbron, maar op basis van wat men als voeding voorstelt zal dat hier wel niet het geval zijn.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dus in principe is een bron van 12V2A dan voldoende?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Vergelijk het met een waterdarm met 4 kranen, de kranen "hebben 10L/minuut nodig"
Je hoofdkraan moet dus 40L/minuut kunnen leveren, maar als je 2 kranen dichtzet is er geen probleem.

12V/2A is dus niet voldoende, tenzij je slechts 1 verbruiker tegelijkertijd aanzet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ok, dus 12V8A (of hoger als ik zou uitbreiden) en de overschot zorgt niet voor schade :). Tnx. Dan klopte men berekening toch, ik snapte alleen niet de hele correcte redenering er achter :).

Bij die analogie met de kranen, zet 2 kranen dicht en de andere gaan wel harder stromen overigens (tot hun max debiet) ;).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MClaeys schreef:Bij die analogie met de kranen, zet 2 kranen dicht en de andere gaan wel harder stromen overigens (tot hun max debiet) ;).
Het is een "pull" systeem, geen "push"
Die 8A wordt niet sowieso gebruikt, het is net andersom. Elke verbruiker vraagt zijn deel op en als de bron het niet kan geven, knalt ze eruit.

Analogie zekeringkast: een 40A hoofdautomaat vereist niet dat heel uw installatie constant 40A verbruikt.
Maar als je 50A verbruikt, knalt die er wel uit
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Elke verbruiker heeft een bepaalde weerstand (R) en die bepaalt hoeveel stroom (I) er door loopt in functie van de spanning (U).
Wet van Ohm: U = R * I <=> I = U / R

De stroomsterkte die bij een voeding staat aangegeven (bv. 8 A) is de maximale stroom dat deze kan leveren. Zolang de voeding gestabiliseerd is, is er geen probleem wanneer er veel minder stroom wordt getrokken. Bij een niet-gestabiliseerde voeding (een simpele transformator + gelijkrichter) zou de spanning dan aanzienlijk stijgen. Bij een schakelende voeding is de uitgangsspanning sowieso stabiel.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

mja, qua voedingen is het sowieso gene vette, de meeste zitten maar rond een paar A . Ik zal dus al eerder naar iets dergelijks moeten kijken. Of een computervoeding gaan tweaken :) (is om te testen misschien nog de beste oplossing).
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Er zijn zo wel wat voedingen te vinden, bv.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Wat voor verbruiker komt eraan te hangen? Misschien is de 2A per verbruiker wel wat overdreven als je er 4 parallel aansluit.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Naar aanleiding van mijn multi-room audio topic 2 chromecasts gekocht en enkele van deze (wel een pak minder duur toen). De Chromecasts voed ik met een USB hubje, voor de mini amps had ik nog geen oplossing dus was ik dus naar bovenstaande oplossing aan het kijken :).
De ideale situatie is 1 voeding voor alles, moest het werken dan is dat misschien de volgende stap, om 1 compleet kastje voor in de technische ruimte te zetten :).
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

staan die versterkertjes allemaal op dezelfde plaats ?
If not, dan zou ik per versterker aparte voeding voorzien, dicht bij de versterker. Anders moet je nog rekening houden met spanningsverlies over grote afstanden... ook afhankelijk van gebruikte kabel enz.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Allemaal op 1 plaats

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Dan lijkt 12V/2A met niet correct; het ding levert 2*15W, terwijl je er maar 24W instopt...
Los daarvan verbruikt zo'n versterkertje dat vermogen enkel als die volledig openstaat; in de veronderstelling dat ze nooit allemaal tegelijk hun volle vermogen leveren kom je waarschijnlijk met een 12V/5A voeding al een heel eind.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Misschien eens proberen met 1 en meten met de multimeter, momenteel moet ik afgaan op de gegevens van de site.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

SpecialK schreef:kom je waarschijnlijk met een 12V/5A voeding al een heel eind.
En als je er wel komt heb je miserie... trouwens 10A voeding voor nog geen 10 euro.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Daarnet eens met 1 speaker aangesloten getest, w i8erkt eigenlijk veel beter dan verwacht. Met een 12V3A voeding van men ledstrip met 1 speaker getest.
Multimeter op 20A gezet, dan springt hij tussen 0,03 idle tot 0,93 bij het afspelen afhankelijk hoe luid ik het zet. Kga nog zien of ik tijd heb met een tweede speaker te testen, maar ik gok op een verdubbeling dan, dus ongeveer 2A dan.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Heb bovenstaande 10A voeding aangeschaft en ga een dezer dagen wat testen :-)

Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”