Bij deze ben ik zo vrij jullie nog eens advies te vragen ...
Heb dus een Peugeot 2008 Allure (model 2017) en ik zit al weken te klooien om de ingebouwde TomTom Live Services en (bij gekochte) flitsers (Speedcams) aan de praat te krijgen. Mijn garagist verwees naar CIAC als verdeler en daar is men van heel goede wil maar de CIAC- verkoper geeft eerlijk aan dat het hem soms allemaal zelf niet even duidelijk is gezien permanente upgrades van multimedia systemen en -technologieën in wagens.
De man is echt van zeer goede wil en heeft problemen op het vlak van activatie van mijn TomTom pakket opgelost.
Over deze navigatie is niets te vinden in mijn handleiding en ook weinig te vinden op sites (zelfs niet de peugeot-meeting.nl) edm.
De wagen is uitgerust met wifi en ik kan hem verbinden met mijn TN modem. Op het moment dat ik thuis de wagen verbindt met de modem, heb ik na enkele seconden verbinding met de TomTom services. Tijdens het rijden (dus weg van de modem) valt deze internetverbinding uiteraard weg maar zie ik rechts onder in het scherm (boven het symbool voor TMC verbinding) dat "Tomtom Traffic Services" blijft staan en blijkbaar effectief ook blijft werken.
Wanneer ik de navigatie terug opstart, val ik (logischer wijze) terug op TMC. Dit lijkt me logisch omdat wifi op zich niet voldoende is om verbinding te maken met de TomTom servers ... ?
Met 'Tethering' hetzelfde fenomeen. Ik ben erin geslaagd om tethering in te schakelen op mijn gsm. Dan verschijnt als ik mijn wagen naar wifi-verbindingspunten laat zoeken 'AndroidAP' als verbindingsmogelijkheid en - waarschijnlijk - doordat mijn wagen ook verbonden is met mijn smartphone door bluetooth maakt de wifi in de wagen, gebruik van de internetconnectie van mijn smartphone om te verbinden met de TomTom servers. Volgens TomTom valt het dataverbuik mee (bij modaal gerbruik een 70 à 100 MB per maand).
Eénmaal ik verbinding heb gemaakt met de TomTom services via mijn smartphone, blijven deze blijkbaar werken als ik 4G op mijn smartphone uitzet (Bluethooth blijft verbonden).
Nu uiteindelijk mijn (ongetwijfeld minder intelligente) vraag: zou het kunnen dat op één of andere wijze via de wifi module in de wagen de verbinding in de wagen met de TomTom services behouden blijft als je 4G af zet nadat een connectie tot stand gebracht is ... ??? Of moet ik permanent mijn 4G laten aanstaan (met extra en onnodig dataverbruik tot gevolg) ...
Tethering en TomTom Services.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Zit er dan geen ingebouwde simkaart in? Dat is toch het geval bij de (duurdere) losstaande TomTom modellen? Anders snap ik niet goed waarom ze TomTom Services meeleveren, tenzij het echt de bedoeling is dat je dan constant pairt met een smartphone, maar da's wel veel gevraagd vind ik (om niet te zeggen nogal een battery drain als je niet oplaadt in de wagen).
Ik zie niet in hoe hij nog verbinding gaat houden met Services als je data uitschakelt en hij enkel via je gepairde smartphone kan werken. Hoe weet je dat deze "blijkbaar blijven werken"? Ik zou niet afgaan op eventuele meldingen van de TomTom unit, je moet echt proberen om actief bv het weer op te vragen om te zien of deze nog werken of niet.
Ik zie niet in hoe hij nog verbinding gaat houden met Services als je data uitschakelt en hij enkel via je gepairde smartphone kan werken. Hoe weet je dat deze "blijkbaar blijven werken"? Ik zou niet afgaan op eventuele meldingen van de TomTom unit, je moet echt proberen om actief bv het weer op te vragen om te zien of deze nog werken of niet.
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Als er live services opzitten werkt dit op twee manieren: Ofwel maakt hij gebruik van de internetverbinding van uw smartphone. Dan moeten navigatie en smartphone met bluetooth gekoppeld zijn. Ofwel heeft de navigatie een eigen ingebouwde SIM kaart en gebruikt hij deze. De ingebouwde wifi wordt gebruikt voor kaartupdates e.d., niet voor live traffic (behalve mss. bij het vertrek).
Wat betreft uw laatste vraag (die enkel van toepassing is indien internetverbinding via bluetoothconnectie met uw smartphone loopt en de navigatie dus geen eigen SIM kaart heeft): Het heeft weinig zin live services te gebruiken als je uw internetverbinding ("4G") uit zet. Dan krijg je geen updates ivm verkeersinfo meer binnen en werk je met niet-actuele data. Dan kan je de live services evengoed niet gebruiken. Die tethering is nergens voor nodig, dit trekt alleen uw smartphone batterij leeg, én, erger: Uw navigatie weet niet dat hij wifi heeft via een smartphone en kan dus ook bvb. kaartupdates via deze weg beginnen doen. (= gigabytes aan data)
Wat betreft uw laatste vraag (die enkel van toepassing is indien internetverbinding via bluetoothconnectie met uw smartphone loopt en de navigatie dus geen eigen SIM kaart heeft): Het heeft weinig zin live services te gebruiken als je uw internetverbinding ("4G") uit zet. Dan krijg je geen updates ivm verkeersinfo meer binnen en werk je met niet-actuele data. Dan kan je de live services evengoed niet gebruiken. Die tethering is nergens voor nodig, dit trekt alleen uw smartphone batterij leeg, én, erger: Uw navigatie weet niet dat hij wifi heeft via een smartphone en kan dus ook bvb. kaartupdates via deze weg beginnen doen. (= gigabytes aan data)
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Ik heb een losse TomTom en tijdens het rijden moet je tethering via bluetooth verbinden op smartphone zo krijg je Trafic en andere verkeersinformatie binnen. 4G/3G aan natuurlijk
Met je ingebouwde TomTom is dat wellicht hetzelfde.
In de wagen trekt tethering de batterij niet leeg want ik zet de gsm in de lader en dus geraakt die voller tijdens het rijden.
Met je ingebouwde TomTom is dat wellicht hetzelfde.
In de wagen trekt tethering de batterij niet leeg want ik zet de gsm in de lader en dus geraakt die voller tijdens het rijden.
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
TS spreekt over tetheren via wifi. Met GSM in de lader maakt dat natuurlijk niet veel uit, maar via bluetooth trek je uw batterij niet in 1-2-3 leeg en vermijd je dat uw gps gaat beginnen kaarten updaten.fvhbrugge schreef:In de wagen trekt tethering de batterij niet leeg want ik zet de gsm in de lader en dus geraakt die voller tijdens het rijden.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Dank voor jullie reacties !!
Gisteren eens de test gedaan omdat in het Peugeot netwerk blijkbaar ook niemand een antwoord kan geven.
Mijn smartphone is tout court verbonden met mijn wagen via bluetooth voor handsfree bellen.
Het maken van een hotspot verbinding is ook zeer eenvoudig, je laat de wagen zoeken naar wifi netwerken, APAndroid is de tel., je verbindt geeft de code in en klaar is Kees. Onmiddelijk tomtom live traffic.
Blijkbaar kan je dus inderdaad door 1X te verbinden via 3/4G met de tomtom servers connectie maken met live traffic maar tomtom doet bljkbaar om de 2à3 minuten updates van de verkeerssituatie die je dan niet ontvangt met 3/4G uit maar voor de geplande route behoud je wel de traffic info zoals die bij het begin van de rit is meegedeeld of vermeld op het toestel.
Probleem is als je de door de gps voorgestelde route niet volgt/kunt volgen, er wordt onmiddellijk een alternatieve route berekent, "tomtom live services" blijft op het toestel staan maar flitsers en verkeersinfo op de nieuwe route worden niet meer gemeld.
Je kunt inderdaad bij Peugeot kiezen voor de optie SOS en Peugeot Assistance (2 drukknoppen om bij een ongeval - ook al ben je niet zelf betrokken - direct de hulpdiensten te bellen of om beroep te doen op technische bijstand, dit in combinatie met een aangepast multimedia systeem. Kostprijs 270 € en (helaas) niet meer in te bouwen na aankoop. Deze wagen is uitgerust met een SIM- kaart. Bij het topmodel - bv. de 5008 SUV - is dit standaard. Hier heb je geen smartphone nodig voor internet connectie.
Verder kon je bij Peugeot - mede voor hun Connect Apps - voor de vorige SUV modellen (voor 2017) een 3G- dongle kopen om aan te sluiten in een 2° usb aansluiting. Die zorgde voor de internetverbinding maar deze modellen waren dan weer nog niet uitgerust met TomTom navigatie en Live Services.
Gisteren even met TomTom gebeld en een dame gaf me volgende uitleg, nog te bevestigen/corrigeren via mail:
- voor mensen die eerder sporadisch (reis, uitstap, occasionele verplaatsing) en dus niet dagelijks navigatie verbruiken heeft TomTom de GO 520 en 620 (= aan de 5200 en 6200 maar zonder sim-kaart) die eveneens werken middels een bluetooth verbinding met smartphone voor flitsers en Live Services.
Zij stelt dat het dataverbuik meevalt (tussen de 7 en 70 MB data per maand, dit laatste bij heel intensief gebruik). Bij TN beschik je momenteel minimaal over 1GB met een abo en zelfs meer dus dataverbruik is het grote probleem niet meer.
- het uitschakelen van 3/4G na vertrek = geen updates meer van de verkeerssituatie en enkel navigeren op basis van de verkeersgegevens aangeleverd bij planning
- aangezien de smartphone toch al verbonden is via bluetooth, zou enkel de hotspot verbinding aan je batterij vreten maar dat kan je oplossen door een usb kabel.
Wat ik niet ! geprobeerd heb is of je eens er verbinding gemaakt is met de tomtom services door de de wagen middels de 3/4G verbinding van de wagen en je 3/4G laat opstaan, en uiteraar de bluetooth connectie, je 'hotspot' om de gsm mag uitschakelen. Ik vind weinig terug over dergelijke verbindingen op het internet maar zou het kunnen dat via bluetooth met hotspot uit op de smartphone, de wagen toch nog altijd via de bluetooth verbinding gebruik blijft maken van de 3/4G connectie van de smartphone?
Of moet je tethering via bluetooth inschakelen om de hotspot connectie tussen wagen en smartphone werkend te houden ? Dan zit je met 3/4G aan, bluetooth aan én de hotspot verbinding aan ... Da's een hele boel natuurlijk.
Een sim-kaart van Telenet in mijn enige usb verbinding pluggen in de wagen en hopen dat het systeem daarmee werkt, lijkt me utopisch en quasi-onwaarschijnlijk.
Waarschijnlijk zal een SIM- kaart in wagens steeds meer standaard worden.
Gisteren eens de test gedaan omdat in het Peugeot netwerk blijkbaar ook niemand een antwoord kan geven.
Mijn smartphone is tout court verbonden met mijn wagen via bluetooth voor handsfree bellen.
Het maken van een hotspot verbinding is ook zeer eenvoudig, je laat de wagen zoeken naar wifi netwerken, APAndroid is de tel., je verbindt geeft de code in en klaar is Kees. Onmiddelijk tomtom live traffic.
Blijkbaar kan je dus inderdaad door 1X te verbinden via 3/4G met de tomtom servers connectie maken met live traffic maar tomtom doet bljkbaar om de 2à3 minuten updates van de verkeerssituatie die je dan niet ontvangt met 3/4G uit maar voor de geplande route behoud je wel de traffic info zoals die bij het begin van de rit is meegedeeld of vermeld op het toestel.
Probleem is als je de door de gps voorgestelde route niet volgt/kunt volgen, er wordt onmiddellijk een alternatieve route berekent, "tomtom live services" blijft op het toestel staan maar flitsers en verkeersinfo op de nieuwe route worden niet meer gemeld.
Je kunt inderdaad bij Peugeot kiezen voor de optie SOS en Peugeot Assistance (2 drukknoppen om bij een ongeval - ook al ben je niet zelf betrokken - direct de hulpdiensten te bellen of om beroep te doen op technische bijstand, dit in combinatie met een aangepast multimedia systeem. Kostprijs 270 € en (helaas) niet meer in te bouwen na aankoop. Deze wagen is uitgerust met een SIM- kaart. Bij het topmodel - bv. de 5008 SUV - is dit standaard. Hier heb je geen smartphone nodig voor internet connectie.
Verder kon je bij Peugeot - mede voor hun Connect Apps - voor de vorige SUV modellen (voor 2017) een 3G- dongle kopen om aan te sluiten in een 2° usb aansluiting. Die zorgde voor de internetverbinding maar deze modellen waren dan weer nog niet uitgerust met TomTom navigatie en Live Services.
Gisteren even met TomTom gebeld en een dame gaf me volgende uitleg, nog te bevestigen/corrigeren via mail:
- voor mensen die eerder sporadisch (reis, uitstap, occasionele verplaatsing) en dus niet dagelijks navigatie verbruiken heeft TomTom de GO 520 en 620 (= aan de 5200 en 6200 maar zonder sim-kaart) die eveneens werken middels een bluetooth verbinding met smartphone voor flitsers en Live Services.
Zij stelt dat het dataverbuik meevalt (tussen de 7 en 70 MB data per maand, dit laatste bij heel intensief gebruik). Bij TN beschik je momenteel minimaal over 1GB met een abo en zelfs meer dus dataverbruik is het grote probleem niet meer.
- het uitschakelen van 3/4G na vertrek = geen updates meer van de verkeerssituatie en enkel navigeren op basis van de verkeersgegevens aangeleverd bij planning
- aangezien de smartphone toch al verbonden is via bluetooth, zou enkel de hotspot verbinding aan je batterij vreten maar dat kan je oplossen door een usb kabel.
Wat ik niet ! geprobeerd heb is of je eens er verbinding gemaakt is met de tomtom services door de de wagen middels de 3/4G verbinding van de wagen en je 3/4G laat opstaan, en uiteraar de bluetooth connectie, je 'hotspot' om de gsm mag uitschakelen. Ik vind weinig terug over dergelijke verbindingen op het internet maar zou het kunnen dat via bluetooth met hotspot uit op de smartphone, de wagen toch nog altijd via de bluetooth verbinding gebruik blijft maken van de 3/4G connectie van de smartphone?
Of moet je tethering via bluetooth inschakelen om de hotspot connectie tussen wagen en smartphone werkend te houden ? Dan zit je met 3/4G aan, bluetooth aan én de hotspot verbinding aan ... Da's een hele boel natuurlijk.
Een sim-kaart van Telenet in mijn enige usb verbinding pluggen in de wagen en hopen dat het systeem daarmee werkt, lijkt me utopisch en quasi-onwaarschijnlijk.
Waarschijnlijk zal een SIM- kaart in wagens steeds meer standaard worden.