Audio van TV streamen naar URL?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Kan ik het audio signaal van mijn TV streamen naar een URL zodat ik het elders in de woning kan afspelen met een player die Internet radio streams kan afspelen? In mijn geval Roon.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ja, dat is in principe mogelijk.
Moet de audio elders in de woning synchroon zijn met het tv-beeld?
Om welk merk en type tv gaat het?
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Momenteel een Samsung LE46A786 maar dat zal binnenkort wel eens wijzigen.
Moet synchroon zijn met de luidsprekers in de keuken, maar dat kan je in Roon naar believen instellen.
Ik had gedacht aan een oplossing met een RPi en een USB Audio Adapter.
In Roon heb ik een URL nodig zoals van een internet radio station.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zoiets krijg je toch nooit synchroon... het streamen heeft altijd een kleine delay dus de audio in je keuken zal nooit synchroon lopen met je TV.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Audio in de keuken komt van een Roon endpoint en in Roon kan ik de sync naar believe instellen.

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

seagull schreef:Audio in de keuken komt van een Roon endpoint en in Roon kan ik de sync naar believe instellen.
Extra delays... maar tijd kan je nooit inhalen !

De enige oplossing is je beeld van je TV en z'n audio dus te vertragen... technisch mogelijk maar ook niet echt realistisch.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Is dat niet gewoon shoutcast?
Jaren geleden (10-15 ofzo) speelde ik Winamp op mijn desktop en kon die simultaan door verschillende players opgepikt worden via een URL.
Ik gebruikte het alleen lokaal (LAN) om multiroom audio te hebben (1 bron - meerder pc's met speakers die hetzelfde afspelen - lichtjes andere definitie van wat nu multiroom audio genoemd wordt :))

https://www.shoutcast.com/Winamp
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:
seagull schreef:Audio in de keuken komt van een Roon endpoint en in Roon kan ik de sync naar believe instellen.
Extra delays... maar tijd kan je nooit inhalen !
De enige oplossing is je beeld van je TV en z'n audio dus te vertragen... technisch mogelijk maar ook niet echt realistisch.
Hij zegt toch niet dat het synchroon moet zijn met zijn bron ? Het moet gewoon synchroon afspelen op zijn Roon players en dat kan perfect, want is dan gewoon gelijk andere multi-room oplossingen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Zoiets krijg je toch nooit synchroon...
Hardware kan audio toch in minder dan 43 milliseconden over een lokaal netwerk sturen en dan merk je de vertraging niet op.

In principe hoef je ook alleen maar PCM Audio over RTP te sturen en de zender en ontvanger op basis van een hardwareklok(PTP protocol) te synchroniseren, in de professionele audiowereld in studio-omgevingen doet men dat sinds kort met de standaard AES67.

Dus ja, het kan synchroon, misschien ook met de RPi uitgebreid met een geluidskaart met SPDIF input en de principes van de AES67 volgt.
Met gstreamer kan je zo'n AES67 RTP-stream opzetten: https://coaxion.net/blog/2017/04/rtp-fo ... mpte-2110/

Met twee RPi's met gstreamer moet het mogelijk zijn na wat geëxperimenteer met gstreamer pipelines.

Met dedicated AES67-hardware ben je natuurlijk meteen klaar, maar professioneel materiaal wordt duur verkocht.

Roon is een ander verhaal. Geen idee of die software in staat is om een stream via rtsp:// of sdp:// te ontvangen, laat staan dat die de PTP-synchronisatie met de bron zou ondersteunen.

EDIT: AES67 transmitter/receiver met 3.5mm minijack-aansluiting voor 99 euro, latency van slechts enkele milliseconden: http://hasseb.fi/shop2/index.php?route= ... arch=aes67
Ontvangst op je netwerk via een rtsp:// URL
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nu doe ik het met een Sonos Connect die het TV signaal via SPDIF binnen krijgt en een Sonos Play 1 die de lijningang van de Sonos Connect afspeelt. Dat is redelijk synchroon.

Het moet alleen dienen om het nieuws te volgen als ik nog aan't koken ben.

De Sonos Play 1 wordt vervangen door een paar Dali Fazon Sat speakers op een RPi Roon endpoint met een Allo Boss DAC + Volt AMP.
De Sonos speakers kan ik ook met Roon aansturen, maar ik denk niet dat ik de lijningang van de Sonos Connect kan gebruiken met Roon.
En die Sonos Connect wordt redelijk warm in de kast, vandaar liever een RPi.

Roon accepteert internet radiostreams (http://URL.m3u) en TuneIn streams (http://URL/Tune.ashx)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Zou dit ook kunnen met video?
1 (of 2) stream broadcasten via wifi zodat er 1 of meerdere clients kunnen inhaken op de uitzending, zoals een TV uitzending (lokaal netwerk) en geen video on demand.
waaraan moet je dan denken, wat zijn de beperkingen, hoge eisen zullen het waarschijnlijk niet zijn, misschien het aantal clients?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:Hij zegt toch niet dat het synchroon moet zijn met zijn bron ?
Ik las iets anders op basis van deze quote...
Momenteel een Samsung LE46A786 maar dat zal binnenkort wel eens wijzigen.
Moet synchroon zijn met de luidsprekers in de keuken,
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik ga het oplossen met Bluesound. ;-)
NAD T 777 v3 AV receiver in de living en een Bluesound Pulse2 of Pulse Soundbar in de keuken.
De NAD T 777 v3 heeft een BuOS module en is Roon ready net zoals de Bluesound apparatuur.
Nog even wachten tot 15 november ...
Boombastic
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

seagull schreef:Nu doe ik het met een Sonos Connect die het TV signaal via SPDIF binnen krijgt en een Sonos Play 1 die de lijningang van de Sonos Connect afspeelt. Dat is redelijk synchroon.

Het moet alleen dienen om het nieuws te volgen als ik nog aan't koken ben.

De Sonos Play 1 wordt vervangen door een paar Dali Fazon Sat speakers op een RPi Roon endpoint met een Allo Boss DAC + Volt AMP.
De Sonos speakers kan ik ook met Roon aansturen, maar ik denk niet dat ik de lijningang van de Sonos Connect kan gebruiken met Roon.
En die Sonos Connect wordt redelijk warm in de kast, vandaar liever een RPi.

Roon accepteert internet radiostreams (http://URL.m3u) en TuneIn streams (http://URL/Tune.ashx)
Koop u een tablet? en zet hem in de keuken terwijl je aan het koken bent, zo kan je toch ook het nieuws volgen?
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb een tablet, maar bedankt Voor de tip. :-D
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Je moet de streaming mogelijkheud van VLC eventjes onder de loep nemen, is niet zo moeilijk.wel de recente versie gebruiken en als je naar de handleiding/youtube zoekt idem
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

raf1 schreef:
r2504 schreef:Zoiets krijg je toch nooit synchroon...
Hardware kan audio toch in minder dan 43 milliseconden over een lokaal netwerk sturen en dan merk je de vertraging niet op.
43ms delay is gewoon irritant om naar te luisteren en dat merk je heus wel!
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb al een oplossing in gedachten: NAD AV receiver met BluOS module in de living en BluOS speakers in de keuken.
Ik ging toch al een AV receiver installeren, en dan ben ik van die Sonos Connect af.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”