Sluikreclame op Netflix

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Voor het eerst heb ik op Netflix een melding gekregen dat er in een aflevering (Netflix Original btw) sluikreclame zit.

Toen ik de tweede aflevering van "Designated Survivor" startte kwam er in de linkerbovenhoek "Bevat Product Placement", zeg maar sluikreclame. Nu komt dit wel veelvuldig voor in films en series, maar dit is de eerste keer dat ik een bewuste melding kreeg van Netflix. Heeft iemand dat nog gezien?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik bekijk dagelijks 1 a 2 afleveringen van verschillende series en heb dit nog niet tegengekomen alvast.
Op de vingers getikt door bepaalde overheden misschien?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Af en toe is die sluikreclame echt wel lachwekkend overduidelijk, zoals in dit overbodige shot:Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Toen ik die scene zag, snapte ik er de ballen van.
Victory Not Vengeance
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

In de aftiteling zag ik dit verschijnen : "Promotional Consideration Provided by Ford" ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Die belachelijke product placements is echt niet alleen in Netflix series. Je moet bvb eens naar Under The Dome kijken. De PP voor de Microsoft Surface of Toyota Prius daar is tenenkrullend.
Zelf wel ook nog nooit een PP warning gezien op Netflix.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Volgende stap = reclameblokken die je niet kan doorspoelen ??? :oops:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:Voor het eerst heb ik op Netflix een melding gekregen dat er in een aflevering (Netflix Original btw) sluikreclame zit.

Toen ik de tweede aflevering van "Designated Survivor" startte kwam er in de linkerbovenhoek "Bevat Product Placement", zeg maar sluikreclame. Nu komt dit wel veelvuldig voor in films en series, maar dit is de eerste keer dat ik een bewuste melding kreeg van Netflix. Heeft iemand dat nog gezien?
Netflix kan er toch niet aan doen dat ABC product placement in hun serie stopt?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

dat is allemaal een beetje het gevolg van reclame doorspoelen hé. Als de mensen de reclame niet meer bekijken tussen de aflevering moet de reclame maar in de aflevering komen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Op de duitstalige RTL (Proximus kanaal 283) heb ik onlangs ook zo'n productplacement waarschuwing gezien, net voor er enkele computermonitors in beeld kwamen waar een AMD logo opstond. 't Logo was zelfs een beetje verscholen, zeker niet in-your-face zoals films waarin alle wagens van hetzelfde merk zijn.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Zelf nog niet gezien. Zal inderdaad wel grotendeels te maken hebben met reguleringen.
Nu die product placement in de meeste series is ook niet hun schuld aangezien zij de meeste niet produceren. Dat ze het in Netflix Originals ook deden wist ik niet.

Anyway, iemand zin in Subway?
[youtube][/youtube]
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:Netflix kan er toch niet aan doen dat ABC product placement in hun serie stopt?
Neen, zeker niet. Maar ik vond het frappant dat Netflix een waarschuwing op het scherm toonde. Ik vermoed dat Netflix zich niet wil verbranden bij de betalende abonnee, maar is er anderzijds niet vies van om reclame inkomsten te vangen. Een interessant artikel hierover : https://www.frank.news/2016/07/28/zo-ko ... p-netflix/
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Heb dezelfde serie vorig weekend uitgekeken en heb aantal keer die melding ook zien verschijnen
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Kan ook zijn dat het een wettelijke vereiste is in België om aan te geven dat er product placement is.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Het is inderdaad een wettelijke vereiste in Belgie.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Bababa schreef:Het is inderdaad een wettelijke vereiste in Belgie.
Heb je daar meer info over? Ik denk dat als het verplicht is, ze dat bij elke film en elke aflevering zullen moeten tonen.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

Volgende misschien?

As concerns ‘product placement’, Flemish broadcasters are bound by law to show a logo (‘PP’) on the television screen to indicate that a program is financed with product placement.[26] For French-language audiovisual media, the regulator CSA also recommends the use of a ‘PP’ logo on the screen to indicate the use of product placement to the public (though this recommendation does not have the force of law).[27]

Read more: http://www.newmedia-law.com/news/the-es ... media-law/
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik ben verbaasd dat het zegt 'broadcasters'. Want ja, ik heb al vaak dat PP logo gezien, maar dat is altijd in Vlaamse producties. Heb het nog nooit bij films of buitenlandse series vermeld gezien.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

jnsvr schreef:Volgende misschien?

As concerns ‘product placement’, Flemish broadcasters are bound by law to show a logo (‘PP’) on the television screen to indicate that a program is financed with product placement.[26] For French-language audiovisual media, the regulator CSA also recommends the use of a ‘PP’ logo on the screen to indicate the use of product placement to the public (though this recommendation does not have the force of law).[27]

Read more: http://www.newmedia-law.com/news/the-es ... media-law/
Dit heeft inderdaad enkel betrekking op Vlaamse zenders, niet op internationale spelers zoals Netflix. De VRM begint stilaan Netflix in zijn symposiums te vernoemen, maar het is voorlopig moeilijk om Netflix regels op te leggen. Kijk maar naar de hetze die er was rond de serie 13 reasons Why.
dragonflo
Premium Member
Premium Member

petrol242 schreef:
dragonflo schreef:Netflix kan er toch niet aan doen dat ABC product placement in hun serie stopt?
Neen, zeker niet. Maar ik vond het frappant dat Netflix een waarschuwing op het scherm toonde. Ik vermoed dat Netflix zich niet wil verbranden bij de betalende abonnee, maar is er anderzijds niet vies van om reclame inkomsten te vangen. Een interessant artikel hierover : https://www.frank.news/2016/07/28/zo-ko ... p-netflix/
Zoals ik al zei is Designated Survivor hun eigen serie niet( net zoals veel Netflix orginals). Ik betwijfel dus dat ze veel gaan krijgen voor de product placement.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

petrol242 schreef:
Bababa schreef:Het is inderdaad een wettelijke vereiste in Belgie.
Heb je daar meer info over? Ik denk dat als het verplicht is, ze dat bij elke film en elke aflevering zullen moeten tonen.
Op de televisie doen ze dat ook. Zowat alle series beginnen met kort het product placement logo te tonen: klik
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:
petrol242 schreef:
Zoals ik al zei is Designated Survivor hun eigen serie niet( net zoals veel Netflix orginals). Ik betwijfel dus dat ze veel gaan krijgen voor de product placement.
Misschien had je mijn reactie in twee delen moeten lezen. Ja, de reeks is van ABC en ja daar heeft Netflix geen PP inkomsten van. Netflix gaf wel een eigen waarschuwing bij het begin van de tweede aflevering.
Anderzijds laat Netflix zich wel "verwennen" bij het maken van zijn eigen series. Hoeveel ze vangen gaan we niet helemaal weten. En veel wordt ook "in natura" aangevoerd.

Ik heb er geen probleem mee dat er productnamen in beeld komen. Heel anders wordt het wanneer PP zich in de verhaallijn en het scenario gaat zetten en acteurs product X of Y laten aanprijzen. En die trend is al gezet.
dragonflo
Premium Member
Premium Member

Product placement wordt al meer als 70 jaar gedaan. Ik begrijp dan ook niet wat nu plots het probleem is. Soaps zijn er zelf net gekomen om reclame te maken voor zeep. :bang: Dat is geen trend meer, dat is gewoon standaard.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

PP bestaat inderdaad al vanaf het begin van televisie, maar je kan toch niet alle reeksen en films op het soap concept gaan stoelen, want dan kan je je TV al gauw op het stort gooien.
Origineel ging het er mij om dat er een expliciete boodschap van Netflix verscheen, niet ingebrand in de oorspronkelijke stream. Dat had ik nog niet zien passeren en ik vroeg me af wat daar de bedoeling van was, of wat de trigger hiervoor zou kunnen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”