Binnenkomende Coax verplaatsen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
returnedx
Starter
Starter

Beste UB'ers,

Ik ben sinds 2 weken eigenaar van een woning waarin we nu grondig aan het renoveren zijn (alles er uit : vloer, zavel, elek, sani,...).
Nu komt een klein struikelblokje... zoals in vele huizen komt de coax via de gevel (van overkant straat gespannen) de living binnen in een hoekje.
Leuk, ... maar nu wil ik dat deze in mijn nutsvoorzienings-ruimte komt, waar ook mijn nieuwe elektriciteitskast komt.
De bedoeling is dat daar ook telenet een splitter plaatst om op 4 plaatsen coax te voorzien in het huis.
Maar de buitenkabel is helaas niet lang genoeg om tot in die ruimte te geraken.
Wat nu aangevangen?
Ik had al gelezen op de site van telenet dat ik bij hun wel een vernieuwing kan aanvragen door zelf een nieuwe buitenkabel te installeren (binnenkant, rest buiten opgerold laten liggen), maar ik vermoed dat dit me dan wel een aardige cent gaat kosten als ze die opnieuw over straat moeten spannen...
Andere oplossingen? De "oude" kabel verlengen met een koppeling?
Domweg in m'n vals plafond een versterker laten zetten tot waar de kabel gaat en dan verlengen?
Geen idee :-(

Ik hoop dat jullie raad weten hiermee.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je moet die aftakkabel vervangen tot aan het distributiepunt.
Je moet dus eerst nagaan waar en hoe de huidige aftakkabel eindigt en in de Telenet kabelbrochure opzoeken welk type kabel jij of je elektricien moet klaarleggen. De prijs van coaxkabels varieert rond de 1,5 euro/meter.

De kostprijs voor de aansluiting van de aftakkabel vind je terug in de Telenet prijslijst. Dit kost 50 euro.

Vergeet ook niet de Proximus-aansluiting in orde te brengen. Als je een smarttube aanlegt, dan is je woning klaar om aan te sluiten op glasvezel wanneer Proximus dit in jouw regio uitrolt de komende jaren.
Alle informatie op http://proximus.be/bouwen en http://proximus.be/glasvezel
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Je kan hem ook eventueel verlengen.
Doch volgende punten in acht te nemen...
De plaats waar de koppeling komt moet altijd toegankelijk zijn.
Deze moet gemaakt worden (liefst door Telenet) met het juiste materiaal, dus de juiste krimp connectoren met de juiste krimp tang.
De kabel moet goedgekeurde Telenet kabel zijn (alleszins van aan de koppeling tot aan de nieuwe plaats voor de NIU).
Tevens zou ik een wachtbuis voorzien naar die nieuwe plaats, voor het moment dat men in uw straat de leidingen ondergronds gaat maken. Dan hoeft men maar de kabel door te steken zodat hij rechtstreeks op de nieuwe plaats uitkomt.
returnedx
Starter
Starter

Beide bedankt voor de reactie!
Een wachtbuis steken in de voortuin bedoelen jullie dan?
Om "ooit" ondergronds te krijgen?
Want nu loopt de distributie boven de straat (paal -> voorgevel).
Nu ligt toevallig de tuin nog open om een wachtbuis te steken voor de aardgas, gewoon eentje er naast leggen dan?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ja als de tuin toch al open ligt moet je zeker een paar wachthuizen leggen tot aan de rooilijn . 40 of 50 mm.
En niet vergeten op te tekenen waar de buizen liggen, met maten en foto's. Want ik weet hoe dat gaat na jaren.

Uiteinde buiten voorlopig dicht maken zodat er geen water door kan want dan loopt het jouw kelder in.
Geen ( zo weinig mogelijk ) bochten. Moet je toch een bocht dan liefst een flauwe bocht maken.
Recht op recht naar de rooilijn
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

returnedx schreef:Een wachtbuis steken in de voortuin bedoelen jullie dan?
Inderdaad ...

Bij nieuwbouw, en grondige renoveringen, kan je beter gebruik maken van de "energiebocht"
Deze is voorzien om wachtbuizen aan te koppelen voor aardgas (110mm), electriciteit (75mm), water, telefoon, coax ...

Deze wachtbuizen in je voortuin indelven, tot aan de rooilijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
returnedx
Starter
Starter

philippe_d schreef:
returnedx schreef:Een wachtbuis steken in de voortuin bedoelen jullie dan?
Inderdaad ...

Bij nieuwbouw, en grondige renoveringen, kan je beter gebruik maken van de "energiebocht"
Deze is voorzien om wachtbuizen aan te koppelen voor aardgas (110mm), electriciteit (75mm), water, telefoon, coax ...

Deze wachtbuizen in je voortuin indelven, tot aan de rooilijn.
Een energiebocht gaan we niet steken, aangezien de voorkant van de woning bestaat uit inkomhal en leefruimte, de nutsvoorzieningen moeten allemaal door de kelder in de nutsvoorzieningsschacht centraal in de woning.
De elektriciteit hangt nu ook bovengronds, wordt voorlopig ook niet aangepast.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

returnedx schreef: Een energiebocht gaan we niet steken, aangezien de voorkant van de woning bestaat uit inkomhal en leefruimte, de nutsvoorzieningen moeten allemaal door de kelder in de nutsvoorzieningsschacht centraal in de woning.
Wanneer je de nutsvoorzieningen de kelder wil inbrengen kan je makkelijk gebruik maken van een "energiesteen", dat is een energiebocht ... zonder bocht :D
returnedx
Starter
Starter

ditCh schreef:
returnedx schreef: Een energiebocht gaan we niet steken, aangezien de voorkant van de woning bestaat uit inkomhal en leefruimte, de nutsvoorzieningen moeten allemaal door de kelder in de nutsvoorzieningsschacht centraal in de woning.
Wanneer je de nutsvoorzieningen de kelder wil inbrengen kan je makkelijk gebruik maken van een "energiesteen", dat is een energiebocht ... zonder bocht :D
Had ik al aan gedacht, maar ... Infrax zegt dat ik een wachtput moet maken van 1x1x1m voor de doorvoer, maar zij boren zelf door de muur.
Dus... als ik die energiesteen steek, moet ik daarvoor een meter spatie laten, dan zelf een wachtbuis leggen tot aan de rooilijn.
Betekent dus dat zij langs beide kanten van de buis zelf nog een stuk gaan tussen "moffelen", dan kunnen ze al net zo goed zelf boren in de muur, niet?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

returnedx schreef: Had ik al aan gedacht, maar ... Infrax zegt dat ik een wachtput moet maken van 1x1x1m voor de doorvoer, maar zij boren zelf door de muur.
Dus... als ik die energiesteen steek, moet ik daarvoor een meter spatie laten, dan zelf een wachtbuis leggen tot aan de rooilijn.
Betekent dus dat zij langs beide kanten van de buis zelf nog een stuk gaan tussen "moffelen", dan kunnen ze al net zo goed zelf boren in de muur, niet?
True ... ik heb bij mijn nieuwbouw een energiesteen geplaatst, maar als ze zelf boren bespaar u inderdaad de moeite.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

returnedx schreef:Betekent dus dat zij langs beide kanten van de buis zelf nog een stuk gaan tussen "moffelen", dan kunnen ze al net zo goed zelf boren in de muur, niet?
Neen, het is juist de bedoeling dat die wachtbuizen voor gas en elektriciteit onderbroken worden in de wachtput om te voorkomen dat bij een gaslek alle wachtbuizen van de hele buurt onder druk komen te staan. zie https://www.infrax.be/nl/Aansluitingen/ ... iefilmpjes
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”