Dat is ook meteen de hoofdreden waarom ik het wil doen, mijn HGW staat gewoon op de 'verkeerde' plaats waardoor het WIFI signaal geen maximaal bereik heeft. De verkeerde plaats van mijn HGW is gewoon het ingangspunt van al mijn nutsvoorzieningen, de kamer vooraan in het huis waar ondertussen ook een mooie wandkast rond gemaakt is. Het is een modern huis met betonnen welfsels.
Het doel is mijn WIFI centraler in huis laten uitzenden, zijnde de open living die centraal gelegen is en waar ik twee UTP aansluitingen voorzien heb. Ook al wat gelezen over beide routers hetzelfde SSID te geven om betere dekking te krijgen, maar dat ga ik momenteel niet doen. Ik moet geen dekking hebben tot achteraan 'den hof' en mijn huis is van geen uitzonderlijk formaat. Ook zit ik nog op een basic internet (30/3), maar ik overweeg wel een upgrade want ik stream tegenwoordig vaker.
Bon, tot zover de intro. Ik heb de tijd genomen om mijn huidige situatie en gewenste toekomstige situatie in een schema te gieten zodat het meteen duidelijk is. Momenteel is mijn HGW het centrale punt, maar ik zou de WIFI ervan willen afzetten (minder pollutie) en mijn Linksys EA6300 de WIFI-centrale laten worden. Zie hieronder:
In dit geval blijft de HGW 192.168.0.1 en maak ik van mijn Linksys 192.168.0.2 fix.
Omdat mijn HGW momenteel vol zit moet ik ofwel een switch kopen (wil ik dan meteen min 4 poorten PoE) en kost het mij algauw een +/- 80 euro extra. In de living heb ik 2 UTP poorten, waarvan 1 voor de digicorder (DC) en 1 vrije. Ik zou dus mijn DC in mijn Linksys AP kunnen pluggen en zo een vrije poort op mijn HGW bekomen, zonder momenteel extra kosten te doen.
Mijn bedenkingen/vragen:
De connectie tussen mijn Digicorder (DC) en mijn Digibox (DB) is essentieel. Ik kijk dagelijks opnames op mijn digibox. Ik weet ondertussen dat de DC niet noodzakelijk rechtstreeks in de HGW moet zitten (zoals ik tot voor kort dacht), maar blijft communicatie tussen DC en DB mogelijk wanneer de DB in de Linksys zit?
De linksys EA6300 heeft ook 1x USB 3.0, waarvan ik met een stickje gebruik van wil maken als FTP-server en/of media opslag. Bijvoorbeeld voor snapshots van mijn IP-camera naartoe te sturen of extern te benaderen via een DynDNS. Blijft deze functie behouden als ik de routerfunctionaliteit de facto uitschakel?
De functionaliteit van mijn overige LAN-poorten op de HGW blijft behouden als ik de wifi uitschakel neem ik aan? Mijn IP-camera zit daar rechtstreeks op verbonden.
Ik weet dat ik toegang tot homespot/wi-free verlies als ik op de HGW wifi uitschakel maar dat is geen gemis, ik heb bijna overal 4g(+) en een ruim data abonnement.
Tot zover mijn intro, ik heb er even de tijd voor genomen maar dan is het hopelijk meteen helder...of ik moet iets vergeten zijn...
Graag jullie tips of insteken. Dank bij voorbaat.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)