Bbox 3 - Netgear R6250 - decoder geen signaal

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Belowme
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Gegroet,

Ik heb reeds veel berichten en discussies gelezen omtrent de vele problemen met Proximus decoders en routers. Er is echter geen sluitend antwoord te ontwaren. Mijn opstelling:
bbox3 in garage > 1 lijn naar living met slechts 1 plug voor netwerkkabel > netgear R6250 router (voor wifi in heel huis) > 1x lijn naar TV decoder en 1x lijn naar HTPC.
Internet werkt zonder probleem (wired en wireless).

Dusver ben ik volgende dingen wijzer geworden:

1) routers geven de IP niet correct door van/naar decoder, tenzij DHCP uitgeschakeld op router, of VLAN/bridge mode/IPTV imgeschakeld.

Vraag: hoe werkt dit precies en kan er duidelijke stappen gegeven worden qua instellingen? Ik weet dat de R6250 bridged mode/VLAN capabilities heeft, maar verder raak ik niet wijzer.

2) router gebruiken als switch ("Access Point" mode).

Vraag: kan je dan nog steeds het internet verkeer, komende van bbox3, verspreiden via wifi? Ik heb nl. ergens gelezen dat je wireless capabilities verliest als je router in AP mode zet

3) option 60 voor dhcp.

Vraag: wat meer uitleg waar dit voor dient en hoe dit te gebruiken/in te stellen.

4) proximus is irritant moeilijk om een router tussen bbox3 en decoder te steken, en TV te laten werken.

Vraag: is het mogelijk een duidelijke, algemene tutorial te geven hoe een router te steken tussen bbox3 en decoder, met algemene instellingen en tips/tricks/valkuilen?

Alvast bedankt,
Christian
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

Als je een tweede router bijplaatst creëer je een tweede netwerk waardoor de decoders niet meer met de B-Box kunnen spreken en er dus ook geen TV signaal van kunnen ontvangen.

Wat je dus nodig hebt om via één ethernet-kabel TV en internet te verspreiden is een switch en een access point. Je Netgear is een router die je kan gebruiken als switch en AP, dus dat zit goed; nu nog de instellingen.

- Geef je Netgear router aan de LAN zijde een IP adres in het netwerk van de B-box: bv 192.168.1.200 / 255.255.255.0 (zo kan je deze nog steeds beheren vanop het lokale netwerk)
- Zet DHCP uit op de Netgear (zo krijgen alle apparaten een IP adres van de B-Box)
- Sluit de netwerkkabel aan op een LAN poort van de netgear (niet op de gele WAN poort)
- Sluit je decoder ook aan op één van de LAN poorten

Proximus is niet moeilijk om een router tussen b-box en decoders te steken. Een switch en AP zijn een logischere oplossing.
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
Belowme
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Mijnheer Tijs, u bent een held. Het werkt perfect. Ik heb voor de moment de router capaciteiten niet nodig van de R6250, het is wel gekocht om in de nabije toekomst wat te prutsen ermee in andere delen van het huis (bureau, mediakamer). Ik ben nu content dat TV en internet in concerto werken.

Christian
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”