Hoi!
Heb nu Scarlet. De installateur is geweest en hij heeft de modem in de kelder aangesloten omdat daar de telefoonlijn binnenkomt. Graag zou ik die modem nu bij mij op de tweede verdieping zetten. Want wifi is zeer slecht. De installateur heeft mij aangeraden om een telefoonlijn te trekken van de kelder tot de tweede verdieping.
Momenteel heb ik nu een Devolo via powerline mijn pc aangesloten. Daar haal ik amper 20mbit mee. Als ik met mijn tablet een speedtest naast mijn modem doe haal ik zelfs 75mbit.
Hoe pak ik dit het beste aan? Een telefoonlijn kopen van 40-50m en zo ja waar koop ik dit?
Advies aansluiting modem
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Kan je geen UTP leggen van uw kelder naar het verdiep waar je wifi wil?
Dat hoeft niet via "de kortste weg" te gaan, dat mag via een compleet onlogische manier gaan. Als het maar minder is dan 100 meter.
Telefoonlijn verleggen zou ik absoluut afraden, dat gaat uw sync-snelheid en de signaalkwaliteit niet ten goede komen.
Belgacom ondersteunt dat soort installaties ook niet.
Dat hoeft niet via "de kortste weg" te gaan, dat mag via een compleet onlogische manier gaan. Als het maar minder is dan 100 meter.
Telefoonlijn verleggen zou ik absoluut afraden, dat gaat uw sync-snelheid en de signaalkwaliteit niet ten goede komen.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Modem laten staan en een utp trekken tot boven. Hier dan een access point op koppelen. Wanneer je de modem verplaatst en er een kabel tussen zet, dan kan je snelheid naar beneden gaan. Wil je toch de modem naast je hebben, dan kan een utp ook je telefoonlijn vervangen
Die access point is dat gewoon een modem die ik in reserve heb? En is dat een gewone netwerkkabel die ik moet koppelen? En hoe zit het met wifi?mailracer schreef:Modem laten staan en een utp trekken tot boven. Hier dan een access point op koppelen. Wanneer je de modem verplaatst en er een kabel tussen zet, dan kan je snelheid naar beneden gaan. Wil je toch de modem naast je hebben, dan kan een utp ook je telefoonlijn vervangen
Sorry veel vragen. Complete leek hier

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Dat zou ik ook doen, zelfs voor telefonie is UTP een betere kabel.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Inderdaad... wel DHCP uitschakelen en je UTP van beneden in één van de LAN poorten stoppen (tenzij het een model is dat ook een WAN poort heeft en in AP mode kan geplaatst worden).Chanfan schreef:Die access point is dat gewoon een modem die ik in reserve heb?
Cat5E volstaat maar het mag ook Cat6 zijn (wel zorgen voor de juiste connectors).Chanfan schreef:En is dat een gewone netwerkkabel die ik moet koppelen?
Ah, daar zorgt dus dat "AP" (je oude router) voor... als het echter een oude router is dan heb je wel kans dat z'n wireless trager is dan die nieuwe beneden.Chanfan schreef:En hoe zit het met wifi?
- TanknaT
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 42 keer
ik zat ook met een dergelijke situatie. Ik heb de telefoonkabel die mijn huis binnenkwam verlengd (ongeveer 5 meter) en nu staat mijn modem op de plaats waar ik hem wil. Snelheid is achteraf prima. Een technicus die achteraf langskomt weet dit gewoon niet, terzij bij het aan elkaar koppelen van de telefoonkabel een fout is gebeurt. Gebruik wel de juiste materialen hiervoor! Eigenlijk heb je niets te verliezen. Doe het en als het niet goed werkt herstel je de oorspronkelijke situatie.
Laatst gewijzigd door TanknaT 01 maa 2017, 17:55, in totaal 1 gewijzigd.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Moet ik hiervoor een Cat5 of Cat6 kabel kopen?heist_175 schreef:Kan je geen UTP leggen van uw kelder naar het verdiep waar je wifi wil?
Probleem is dat mijn modem in de kelder is en mijn PC op de tweede verdieping. Ik woon in een rijhuis. Dat is is iets verder dan 5 meterTanknaT schreef:ik zat ook met een dergelijke situatie. Ik heb de telefoonkabel die mijn huis binnenkwam verlengd (ongeveer 5 meter) en nu staat mijn modem op de plaats waar ik hem wil. Snelheid is achteraf prima. Een technicus die achteraf langskomt weet dit gewoon niet, terzij bij het aan elkaar koppelen van de telefoonkabel een fout is gebeurt. Gebruik wel de juiste materialen hiervoor! Eigenlijk heb je niets te verliezen. Die het en als het niet goed werkt herstel je de oorspronkelijke situatie.

Ik kan nu zo gewoon laten zoals het is maar dan surf ik maar aan 20mbit via powerline en haal ik amper of geen wifi op mijn tablet en smartphone. Ik kan een wifi versterker plaatsen maar dan nog maak ik niet ten volle gebruik van het abonnement waarvoor ik betaal. Als ik op het gelijkvloers surf haal ik 75mbit.
Volgens de installateur zit ik op amper 125m van de "centrale" en kan ik volgens zijn laptop 111mbit halen. En dat voor een abonnement dat Scarlet adverteert met 50mbit.
Ik zou dus zot zijn geen kabel naar boven te trekken

- TanknaT
- Pro Member
Maak de telefoonkabel dan 15 meter langer. Denk niet dat je een verschil gaat merken als het correct gedaan isChanfan schreef: Dat is is iets verder dan 5 meter
-
- Deel van't meubilair
Je verplaatst je meterkast toch ook niet omdat je elders een stopcontact wil ?Chanfan schreef:Ik zou dus zot zijn geen kabel naar boven te trekken.
Modems horen thuis in een technische ruimte... niet in je living of waar dan ook.
Ja dat is ook waar. Maar heb mijn modems altijd bij mijn PC gehad. Zodat ik de lichtjes kon zien indien er problemen zouden zijn. Mochten er nu problemen zijn en dan zal ik telkens op en af moeten lopen...r2504 schreef:Je verplaatst je meterkast toch ook niet omdat je elders een stopcontact wil ?Chanfan schreef:Ik zou dus zot zijn geen kabel naar boven te trekken.
Modems horen thuis in een technische ruimte... niet in je living of waar dan ook.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een modem met problemen?
Dat is al lang geleden bij mij
. De bbox3 en nadien mijn FB7360 heb ik in de pries gestoken en doen gewoon wat ze moeten doen.
De setup doe je vlakbij het toestel, nadien heb je er geen omziens naar.
Dat is al lang geleden bij mij

-
- Deel van't meubilair
Ik heb mijn modem de laatste 15 jaar misschien 5 keer gezien... en dat was toen ze hem kwamen vervangen door een recenter model.
M'n firewall/router heb al even weinig gezien... die staat dan weer op zolder bij m'n servers.
De enige reden dat je je modem zou verplaatsen is vanwege combi modellen (omdat anders je wireless slecht staat)... daarom mijn voorliefde voor pure modems zonder meer, op die manier kan je ze zelf combineren met een firewall en AP naar keuze.
M'n firewall/router heb al even weinig gezien... die staat dan weer op zolder bij m'n servers.
De enige reden dat je je modem zou verplaatsen is vanwege combi modellen (omdat anders je wireless slecht staat)... daarom mijn voorliefde voor pure modems zonder meer, op die manier kan je ze zelf combineren met een firewall en AP naar keuze.
Dat is ook de reden waarom ik een installateur heb laten komen. Door constant problemen met mijn verbinding omdat de modem naast mijn PC stond op de tweede verdieping. Heb daar ook een telefoonaansluting Daardoor had ik constant uitval en traag internet. Blijkt dat het kwam doordat in het huis te veel vertakkingen waren met de telefoonaansluting.heist_175 schreef:Een modem met problemen?
Dat is al lang geleden bij mij. De bbox3 en nadien mijn FB7360 heb ik in de pries gestoken en doen gewoon wat ze moeten doen.
De technieker heeft dan de modem in kelder geplaatst waar het internet snel in stabiel blijft.
- TanknaT
- Pro Member
Ook op bovenverdiepingen zijn er technische ruimtes en bergplaatsen waar je een modem kan plaatsen. Denk dat de kelder wel de slechtste plaats is voor een modem. Als het niet omwille van de vochtigheidsheidsgraad is, dan wel omdat de wifi dan niet optimaal kan ontvangen worden in de hele woningr2504 schreef:Modems horen thuis in een technische ruimte... niet in je living of waar dan ook.
-
- Deel van't meubilair
Wat heeft WIFI met je modem te zien... oh juist, de typische combi oplossingen.TanknaT schreef:dan wel omdat de wifi dan niet optimaal kan ontvangen worden in de hele woning
Het probleem is dus niet dat je modem in de kelder/technische ruimte staat... maar dat die WIFI daar staat.
De oplossing is dus zorgen voor een aparte WIFI... plaats gewoon een AP op de ideale plaats.