Huis automatiseren (KNX)

Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik wou even informeren of er hier mensen op het forum zitten die zaken in huis automatiseren via KNX (of misschien andere systemen, kan ook handig zijn) :) .
Ik probeer me er een beetje in te verdiepen nadat ik het had gezien op Bouw en Reno. Ik had er wel al wat van gehoord maar we waren toen met andere zaken bezig in de verbouwing/renovatie dus me nooit erg in verdiept op wat lezen hier en daar na.

Onze huidige elektrische installatie is min of meer opgesteld met het doel in de toekomst zaken te gaan automatiseren. Maar het is de bedoeling dit stap voor stap uit te bouwen. Ik wil dit natuurlijk doen zonder alles opnieuw te moeten open slijpen binnen een paar jaar. Nu alles nog min of meer open ligt is het dus nog de moment :beerchug: .

Ik heb wel al wat rondgekeken op Youtube en op knx.org, maar informatie van mensen die het gebruiken of er ervaring mee hebben is toch nog altijd een plus/must in mijn ogen :-) . De keuze voor KNX ligt zelfs nog niet vast, het sprak me op het eerste zicht wel aan door de ruime keuze aan fabrikanten en componenten. De elektricien had eerst Niko Home Control voorgesteld maar dit is een te gesloten systeem in mijn ogen. Ik hang liever niet vast aan 1 fabrikant.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

KNX is héél duur. Te duur voor mij. Ik heb voor Loxone gekozen. Grote voordeel hier is de gratis software en je vindt heel er heel veel info over op internet. Enige wat mij voorlopig nog niet lukt is m'n ventilatie sturen via de RS485 module.
Is hier nu een jaar of 5 in gebruik en heel tevreden van. Vooral de flexibiliteit van het systeem vind ik super.
Je hoeft geen dure sensoren te kopen, een fotoweerstand en een ntc werken mits wat meten ook prima dankzij de analoge in en uitgangen.
En je kan er ook KNX apparatuur aan koppelen.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Hier al jaren knx in huis, in combinatie met loxone voor de virtualisatie en de speciallekes
voordeel : meerdere fabrikanten , decentraal systeem : elk component heeft zijn eigen intelligentie , bus systeem ,
feitelijk hebt ge niet meer nodig : knx en loxone, hier kan je alles mee...
kopen doe je hier : http://www.eibmarkt.com

b.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Loxone is inderdaad ook eentje waar ik naar keek. Dat je ze kan combineren wist ik nog niet :).
Nu is het wel zo, onze huidige elektrische installatie zit eigenlijk als een soort van dubbel sternetwerk in elkaar. 2 elektriciteitskasten. Alle lichtpunten afzonderlijk naar de kast met gewone elektrische kabels. Alle schakelaars afzonderlijk naar de kast. 1 elektrische kring per kamer voor de stopcontacten (boven, beneden nog niks). Alle rolluiken afzonderlijk naar de kast. Volgens die mensen op Bouw en Reno was dat geen probleem (en ik heb inderdaad ook KNX schema's gezien als ster), gezien het boven allemaal al nieuw ligt wil ik daar toch ook wat proberen rond werken. Het was oorspronkelijk dan ook uitgetekend voor Niko (das pas duur :p ).
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Misschien eens kijken bij velbus?
Heb dat in mijn huis naar volle tevredenheid, moet wel zeggen dat ik alles aan +/-50% van de normale verkoopprijs heb kunnen kopen. En hierdoor was het voor mij niet zo heel duur... Ik weet niet of de marges nu nog zo groot zijn.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ah, die staan ook op Batibouw zie ik, zaal 9 stand 208. Zal ze op men lijst van te bezoeken standen zetten, merci voor de tip :).
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 31 keer

5 jaar geleden beslissing genomen om voor Niko Home Control te gaan.
Een jaar geleden dan zelf een extentie geschreven om via domoticz NHC te kunnen aansturen.
domoticz draaid op een Pi met een zwave module.
De bedoeling is om zwave te gebruiken om mn verwarming toestellen aan te sturen in de verschillende kamers.
Nu nog iets vinden om mn ketel aan te sturen als er ergens een warmte vraag is.
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control + philips hue
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De vraag bij home-automation is wat je ermee wil bereiken of besturen ?

Zelf heb ik Somfy RTS voor de rolluiken, EvoHome voor de verwarming, LIFX voor een lamp en Sonos voor muziek... de meeste zijn inderdaad proprietary systemen en integratie is dan ook niet echt eenvoudig (al zijn van allen de details voor aansturen wel bekend) maar op dit moment zie ik ook geen link tussen beide.

Ik vraag me dan soms af of het zinvol is voor dingen als KNX te gaan ?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

KNX is de standaard, beter is et niet in Europa.
Het is alleen gebaseerd op buskabel, dus tenzij je naast jouw traditionele leidingen ook buskabel hebt laten leggen denk ik niet dat jouw huis zooo knx proof is.
Knx kan alles maar je moet er ook van alles aan toevoegen (weerserver, visualisatie, Audio/Video). Dus KNX op zich is nog maar de fundering van jouw domotica als het ware (maar wel een hele goeie).

Een alternatief is kiezen voor een merk bepaald/ systeem:
Je kan werken met een centraal systeem (zoals loxone, heb ik ook maar ik zou ook rondkijken want loxone is stilletjesaan steeds geslotener aan het worden, ik hoor veel goeds van domoticz en openhab) of de Amerikaanse systemen (crestron, control4, savant,lutron).
Daarnaast kan je dankzij IoT ook veel automatisering bekomen door decentrale systemen zoals Philips Hue, Google Nest, Sonos enz. Het is maar wat je er mee wilt doen!
En dan kan je die decentrale systeempjes aan elkaar koppelen in een visualisatie zoals google's home, Apple HomeKit enz.
De trend van 2017 is trouwens Amazon's Alexa
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Wij hebben Qbus, Belgisch product. Heb ik vooral gekozen omdat mijn elektricien ermee werkt. Dat is ook niet onbelangrijk: kies eerst een goeie elektricien en volg hem dan in het systeem. Tenzij je alles zelf doet natuurlijk.

Qbus heeft ook weerstation nodig enz, maar alleszins veel eenvoudiger qua logica-programmeren dan KNX. En (iets) goedkoper.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

r2504 schreef:De vraag bij home-automation is wat je ermee wil bereiken of besturen ?
Zelf heb ik Somfy RTS voor de rolluiken, EvoHome voor de verwarming, LIFX voor een lamp en Sonos voor muziek... de meeste zijn inderdaad proprietary systemen en integratie is dan ook niet echt eenvoudig (al zijn van allen de details voor aansturen wel bekend) maar op dit moment zie ik ook geen link tussen beide.
Ik vraag me dan soms af of het zinvol is voor dingen als KNX te gaan ?
Bwa, er kan erg breed mee gegaan worden. Wat basis als verlichting en de rolluiken wil ik al zeker gaan doen, en dan gaat het als hobby wat uitbreiden zijn en zien wat ik verkocht krijg aan de wederhelft :). Dingen zoals KNX zijn net handig omdat het een standaard is die voor dezelfde zaken werkt als waar je zelf Somfy, EvoHome, Lifx en Sonos voor gebruikt, maar dan in 1 pakket. En een brede waaier aan fabrikanten ondersteund het. Eigenlijk puur om te voorkomen dat het een kakofonie gaat worden van apps en losse systemen.
road rebel schreef:Het is alleen gebaseerd op buskabel, dus tenzij je naast jouw traditionele leidingen ook buskabel hebt laten leggen denk ik niet dat jouw huis zooo knx proof is.
Wel, dat is hetgene me nog niet heel duidelijk is. Gezien de elektricien voorzien had voor Niko HC liggen er naar de schakelaars wel buskabels, maar bijvoorbeeld naar de lichtpunten niet. Volgens die persoon op Bouw en Reno was dat ook niet noodzakelijk als alles afzonderlijk naar de kast loopt, maar zeker ben ik daar dus niet van. Die bedrijven bieden dan wel diensten aan voor een zelfbouwpakket, maar bvb. puur een plan uittekenen daar haken ze dan op af omdat ze liever een compleet pakket verkopen (terwijl dat momenteel het enige is dat ik nodig zou hebben, de rest komt achteraf).
road rebel schreef:google's home, Apple HomeKit enz.
De trend van 2017 is trouwens Amazon's Alexa
Ik wil proberen onafhankelijk te zijn van de cloud. Als ik iets remote wil bedienen werk ik liever via een VPN naar huis. Stembediening en dergelijke hoeft voor mij niet. Moest dat mij in de toekomst toch aanspreken zou ik liever dan achteraf de mogelijkheid hebben dit toe te voegen. Openhab heb ik wel al eens bekeken omdat ik op Tweakers gelezen had dat het overweg kon met KNX.
liegebeestig schreef:kies eerst een goeie elektricien en volg hem dan in het systeem. Tenzij je alles zelf doet natuurlijk.
Ik probeer zoveel mogelijk alles zelf te doen, mijn elektricien werkt met Niko en dat is zeker geen slecht systeem (heeft hij thuis ook allemaal en tis best wel knap wat hij daar allemaal heeft/kan). Dat is op zich ook geen slecht systeem natuurlijk.

Het perfecte systeem bestaat ook niet volgens mij :)
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Ik heb gekozen voor Siemens logo systeem. Kan ik ook gewoon veel mee aansturen.
Software is niet zo gebruiksvriendelijk dan bvb loxone maar ben er tevreden over.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het "perfecte systeem" is een open source systeem dat met open api calls werkt, en dat modulair elk ander apparaat kan verbinden, desnoods met een scriptje erbij om te bepalen wat het moet doen.

Spijtig genoeg is er veel proprietary, en dat maakt dat als er binnen x jaar iets kapot gaat, vervanging een nachtmerrie kan worden.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”