Windows 10: bestanden delen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Hoe kan je het best bestanden overzetten van een oude Laptop (vb Vista) naar een nieuwe Windows 10 PC?

Blijkbaar bestaat het systeem van de "Thuisgroep" nog niet op Windows Vista of XP.
Ik heb op de oude laptop de ganse map "gedeeld" met een share naam, bij de permissies "Iedereen" gekozen.
Op de Windows 10 PC zie ik de Vista laptop staan onder Netwerk, maar ik krijg geen toegang :-( .
screenshot_205.png
screenshot_205.png (7.9 KiB) 1559 keer bekeken
Wat doe ik verkeerd?
Ik zou natuurlijk de omweg via One Drive of Dropbox kunnen gebruiken, maar dat is nogal omslachtig (en traag) voor een groot aantal files.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb onlangs ook files van een oude laptop moeten overzetten.
Het ging heel snel door beiden met utp te verbinden, op de nieuwe laptop even een share op te zetten en zo alles over het netwerk te jagen, zonder thuisgroep.

Edit: Vergeet niet uw netwerk als 'thuisnetwerk' aan te duiden', in het netwerkcentrum.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Je moet een wachtwoord op je account zetten Phillipe, dan werkt het wel .
Of je maakt een nieuwe gebruiker aan met wachtwoord, daarna werkt het ook.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bedoel je op de Vista PC (= source) ?
De Windows 10 PC heeft een gebruiker + wachtwoord?

Of heeft het te maken met een Firewall op de source PC?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Nah, op windows 10 pc... dus gewoon nieuwe gebruiker bv. "gedeeld" met wachtwoord "gedeeld" aanmaken. Daarna rechtsklikken op map en delen met iedereen,(lezen en schrijven).
Als je daarna naar die map gaat met andere pc vraagt die gebruikersnaam en wachtwoord, en dan zou het moeten lukken.
matx5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 22 mei 2005, 23:02
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Je kan kan verbinden met de andere pc zonder shares ofzo te maken door in windows explorer "\\ip van de pc\c$" te typen om de c drive te benaderen.
bv:
\\192.168.1.10\c$
Dan inloggen met een account die bekend is op de remote computer met .\ voor
bv:
.\admin
paswoord
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Alles wat hierboven staat werkt dus alleen als je een wachtwoord op je account waarmee je op de PC aanlogt waarvan je de share wil bereiken.
Of je moet via group policies aanpassen dat er "anoniem" op shares mag aangelogd worden, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent, en je beveiliging van je netwerk op een ander niveau goed in orde zetten.

Philippe_D: probeer eens gewoon in de andere richting, ipv naar een share gaan van A op B, ga naar een share van B op A.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

philippe_d schreef: Ik heb op de oude laptop de ganse map "gedeeld" met een share naam, bij de permissies "Iedereen" gekozen.
Op de Windows 10 PC zie ik de Vista laptop staan onder Netwerk, maar ik krijg geen toegang :-( .
Heb je op de Windows 10 pc de Gast account aangezet ? Dat kan helpen om de netwerkdrives van andere pc's te zien.
Het staat standaard af in W10. Aanzetten in Computerbeheer -> Lokale gebruikers en groepen -> Gebruikers.

Edit: Ik heb me zojuist vergist. Het is op de Vista-PC dat de Gast account moet aanstaan.
Ik heb het ondervonden met "Netscan" , een utility die je netwerk doorzoekt op shares. Van onze pc's waar de Gast account disabled was kon Netscan geen info geven over de Shares ervan. Zo heb ik dat ontdekt.
Ook een tijdje gezocht waarom hij van de ene pc wel de shares aangaf en van een andere niet.

Besluit: op beide pc's de Gast account activeren.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

selder schreef:probeer eens gewoon in de andere richting, ipv naar een share gaan van A op B, ga naar een share van B op A.
Dat heeft inderdaad gewerkt
Op de Vista PC naar de Windows 10 PC (met user en paswoord) lukte wel om op die manier de bestanden over te zetten !!
MarkDM schreef:Besluit: op beide pc's de Gast account activeren.
Goede tip, probeer ik volgende keer eens

bedankt voor alle feedback!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Guest account moet je helemaal niet aanzetten... gewoon zorgen dat je op beide PC's dezelfde user hebt en dat paswoorden identiek staan.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”