Bon, eens een vraagje, gezien ik al een hele tijd niet meer met consumer hardware bezig ben, ben ik een beetje out of date wat prijzen en specs betreft...
Mijn huidige desktop gaat al, euhm, heel lang mee. Is nog eentje uit de Q6600 generatie. Mijn esxi test systeem is wat recenter en niet meer zoveel in gebruik...
Dus ik ben nu aan het denken wat het efficientste gebruik van beide is. Oftewel de Q6600 aan de kant schuiven, en de esxi bak in de plek, of de q6600 houden, en de andere verkopen of eender wat.
Qua specs:
Huidige desktop:
-Intel DP43TF mainboardje
-Q6000
-8GB 800mhz DDR2 ram
-geforce 9600 GSO
-intel 80G SSD
-2WD 1TB 7200sata disk
esxi:
-Asus P7H55 bordje
-Core i5-650
-16GB DDR3-1333 (4x4GB)
--intel 80G SSD
-2xWD 1TB 7200sata disk
Qua performance heeft de i5 vziw maar een klein streepje voor op de q6600, maar hij is vooral een pak zuiniger. Voor de rest zie ik niet echt veel nut in het vervangen van mijn desktop door die i5 machine, en zou ik die i5 eerder verkopen, tenzij de 2ehands waarde zo laag ligt dat het niet de moeite is om hem te verkopen, dan hou ik liever bij.
Wat is jullie gedacht, en vooral, wat is de 2ehands value van zo een configs tegenwoordig nog...
configuratie vraagje (prijs/performance)
- foxhound
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 19 keer
voor het i5 systeem kan je misschien nog een 100 ~ 150€ krijgen als je geluk hebt denk ik. Echter heeft de i5 toch ongeveer 30% betere performance in single threaded taken. Gezien dat het systeem nieuwer is en minder verbruikt zou ik persoonlijk de i5 houden als je denkt het systeem nog een lange tijd te gebruiken.
- OpThaCop
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 13 keer
Toch een kleine side-note.
Destijds had ik ook een Q6600. Ik dacht toen ook, oh een quad core, die kan lang mee. Tot ik een nieuwe video kaart kocht die slechts 1/3de van de FPS haalde ... Ik ben toen gaan opzoeken, en ohja, een nieuwe CPU zou mij de volle frame rates geven.
Laat je dus niet vangen, ondertussen zijn uw beide systemen hopeloos verouderd!
3,5 jaar geleden heb ik mij een systeem aangeschaft met een i7-4770K (Haswell).
Hier zie je het verschil:
https://www.cpubenchmark.net/compare.ph ... 5B%5D=1919
Beide CPU's zitten op een score van +/- 3000, terwijl de 4770K de 10000 passeert.
Destijds had ik ook een Q6600. Ik dacht toen ook, oh een quad core, die kan lang mee. Tot ik een nieuwe video kaart kocht die slechts 1/3de van de FPS haalde ... Ik ben toen gaan opzoeken, en ohja, een nieuwe CPU zou mij de volle frame rates geven.
Laat je dus niet vangen, ondertussen zijn uw beide systemen hopeloos verouderd!
3,5 jaar geleden heb ik mij een systeem aangeschaft met een i7-4770K (Haswell).
Hier zie je het verschil:
https://www.cpubenchmark.net/compare.ph ... 5B%5D=1919
Beide CPU's zitten op een score van +/- 3000, terwijl de 4770K de 10000 passeert.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
Als er nu 1 ding is wat mij totaal niet boeit, zijn dat van die "kijk hoe groot mijn e-penis is" benchmarks eerlijk gezegd.
Das misschien leuk voor mensen die elke dag willen gamen of elke dag met hun pc aan het prutsen zijn, maar dat stadium ben ik al ver voorbij
Ik game bijna in zijn geheel niet, en als ik dat sporadisch toch eens doe, zijn dat games van de oude stempel zoals serious sam of total annihilation, dingen die je zowat elke pc van de afgelopen 10 jaar kan spelen.
Ik beoordeel een pc dan ook op hoe vlot hij doet wat hij voor mij moet doen, zijnde vlotjes mijn photoshop draaien, vlotjes administratieve en sysadmin tools draaien, en vooral, betrouwbaar zijn, en stil zijn. Als ik raw processing power wil, sla ik opt werk wel een clustertje aan voor een tijd, thuis heb ik daar echter geen behoefte aan.
Beide machines voldoen voor mijn gebruik perfect, ik wou gewoon eens zien wat andere mensen hun insight was over de verhouding tussen beide systemen, omdat eentje de laatste tijd weinig in gebruik is.
Foxhound: mijn schatting lag idd ook zowat rond de 100 a 150. single threaded performance was'k idd me van bewust, maar speelt niet zo een belangrijke rol. Nog eens afwegen watk ga doen, bedankt voor je feedback alvast!
Das misschien leuk voor mensen die elke dag willen gamen of elke dag met hun pc aan het prutsen zijn, maar dat stadium ben ik al ver voorbij
Ik game bijna in zijn geheel niet, en als ik dat sporadisch toch eens doe, zijn dat games van de oude stempel zoals serious sam of total annihilation, dingen die je zowat elke pc van de afgelopen 10 jaar kan spelen.
Ik beoordeel een pc dan ook op hoe vlot hij doet wat hij voor mij moet doen, zijnde vlotjes mijn photoshop draaien, vlotjes administratieve en sysadmin tools draaien, en vooral, betrouwbaar zijn, en stil zijn. Als ik raw processing power wil, sla ik opt werk wel een clustertje aan voor een tijd, thuis heb ik daar echter geen behoefte aan.
Beide machines voldoen voor mijn gebruik perfect, ik wou gewoon eens zien wat andere mensen hun insight was over de verhouding tussen beide systemen, omdat eentje de laatste tijd weinig in gebruik is.
Foxhound: mijn schatting lag idd ook zowat rond de 100 a 150. single threaded performance was'k idd me van bewust, maar speelt niet zo een belangrijke rol. Nog eens afwegen watk ga doen, bedankt voor je feedback alvast!
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.