Aardgas leverancier à la Ecopower

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Heeft er iemand weet van een aardgas leverancier die hetzelfde principe hanteert als Ecopower voor stroom? Dus die 1 totaalprijs aanrekent, inclusief vaste kosten en als je helemaal geen verbruik hebt ook niks hoeft te betalen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Nee nog niet gezien

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Nope, zou ik ook zeker interesse in hebben.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Bestaat niet. Er bestaat volgens mij zelfs geen enkele leverancier dit een volleidg vaste prijs aanbiedt, zoals bv Ecopower en Wase Wind doen bij elektriciteit.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Alleen Electrabel heeft nog het leegstandstarief, als het daarvoor moet dienen.
Ik kan die echter niet aanraden: communicatie is moeilijk. Geen email-adres, enz. Alleen telefoonnr met wachtrij.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Die "volledig vaste prijs" van EP en WW moet je wel met een korrel zout nemen.
Als de distributietarieven stijgen, verhogen EP en WW hun all-in prijs gewoon mee. Al moeten ze er wel een AV voor samenroepen.

Enige voordeel is dat het volledig pro rata is. Elke kWh kost evenveel.
Bij "klassieke" providers kosten de eerste kWh's relatief veel, om dan telkens goedkoper te worden...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de tip MarkDM maar dit leegstand tarief kost ook een bepaald bedrag per maand. En het moet niet dienen voor een leegstaand pand. De reden is vrij eenvoudig: ik ga de overstap maken naar een pellet kachel. Daarnaast wens ik mijn aardgas als "backup" te behouden. Want mocht er eens een stroompanne zijn, dan kan ik die pelletkachel niet gebruiken. Mijn aardgasverwarming daarentegen kan ik wel blijven gebruiken, die heeft geen stroom nodig.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Is het dan niet makkelijker om een 12V autobatterij en omvormer te hebben liggen om je pelletkachel te laten branden tijdens een stroomuitval?
Of een kleine stroomgenerator?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Aardgasverwarming zonder stroom?
De aansteking is meestal elektrisch? Het rondpompen van warm water (hetzij vloerverwarming, hetzij radiatoren) is ook elektrisch.
Het enige dat nog werkt als de stroom uitvalt is een oldskool houtkachel.

@ pelletkachel
- is het om heel uw huis op te warmen (als CV dus), of enkel voor 1 of meerdere ruimtes?
- ook warm water, of niet? Indien niet -> hoe doe je dat dan? (zonneboiler/elektrisch?)
- heb je hem al, of moet het nog komen? Ik zou wel eens willen weten hoeveel pellets per uur/dag/week je verstookt :)?

Wij hebben een houtkachel in de living staan, maar die warmt de keuken mee op (zelfs nu het goed koud is) en vaak ook nog de gang en de slaapkamers als het buiten niet te koud is (10°+). Maar dus zonder gasverwarming als backup (programmeerbaar) redden we het niet.
De gasinstallatie is nieuw sinds 2014, dus zal het nog wel ff uithouden gok ik. Maar ik ben wel geïnteresseerd in een pelletsysteem, maar ik weet niet hoe haalbaar het is: warm water, programmatie per week met thermostaat, hoeveel (kg) hoevaak (frequentie) moet ik bijvullen, idem aslade leegmaken, ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Aardgasverwarming zonder stroom?
De aansteking is meestal elektrisch? Het rondpompen van warm water (hetzij vloerverwarming, hetzij radiatoren) is ook elektrisch.
Het enige dat nog werkt als de stroom uitvalt is een oldskool houtkachel.
Ja, zonder stroom. Ooit gehoord van een piezzo ontsteking? Enne... ik heb nergens geschreven dat er water rondgepompt moet worden. Ooit gehoord van "oldskool" convectoren met muuraansluiting?
Pelletkachel met kanalisatie voor 2 ruimtes, geen cv (nooit) in mijn huis.
Boilers: al 50 jaar elektrisch
Pelletkachel: reken op een verbruik van 1 zak van 15 kilo als die kachel een volledige dag brandt. (heb ik van horen zeggen van familie en collega's). Prijs van een zak situeert zich tussen 3,50 en 4 Euro.
Pelletkachel staat er nog niet. Ben al in een paar winkels langs geweest met mijn "verlanglijstje", dus waar de kachel aan moet voldoen.
Pelletkachels hebben standaard een timer die je per dag/week/maand... kan programmeren. Er bestaan modellen met wifi aansluiting waarbij je via een app op de smartphone de kachel kan inschakelen terwijl je onderweg naar huis bent. Op die manier is het huis opgewarmd als je arriveert.
Qua kostenplaatje: een pelletkachel komt goedkoper uit dan stoken met gas of elektriciteit.
Aslade iedere dag leegmaken dacht ik gehoord te hebben; op een dag moet je rekenen op een handvol as.
Kenniey schreef:Is het dan niet makkelijker om een 12V autobatterij en omvormer te hebben liggen om je pelletkachel te laten branden tijdens een stroomuitval?
Of een kleine stroomgenerator?
Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Hele goeie tip.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 04 jan 2017, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je kan een schatting maken van je toekomstig aardgasverbruik en de V-Test doen, daar vind je ook nog vaste aardgastarieven: https://vtest.vreg.be/
Ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij die pelletkachel maar ik veronderstel dat je douche en bad nog steeds water gaat opwarmen met aardgas? Dan zal je aardgasverbruik toch nog enkele honderden euro's per jaar kosten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:Ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij die pelletkachel maar ik veronderstel dat je douche en bad nog steeds water gaat opwarmen met aardgas? Dan zal je aardgasverbruik toch nog enkele honderden euro's per jaar kosten.
Raf, lees eerst nog eens rustig mijn betoog hierboven. Dan ga je zien staan: boilers, al 50 jaar elektrisch.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ok, V-Test wijst naar Engie Electrabel Easy Fix als je een vaste prijs wil.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Qua kostenplaatje: een pelletkachel komt goedkoper uit dan stoken met gas of elektriciteit.
Dat zou voor mij niet de belangrijkste reden zijn om over te stappen van gas naar pellets.
Wel:
- duurzaam (als de gas op is, is het op, bomen en struiken kan je bijplanten en laten groeien)
- veel concurrentie: ongeveer iedereen biedt zakken pellets aan (Colruyt, Makro, AVEVE, ...) en je kan het ook zelf maken
- stabiele prijs -> veel moeilijker om allerhande taksen en heffingen op te leggen (omdat je het ook zelf kan maken, heb je altijd een ontsnappingsroute)
- je financiert geen bedenkelijke regimes (Algerije)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

heist_175 schreef:Wel:
- je financiert geen bedenkelijke regimes (Algerije)
Verklaar je nader. Dit is nieuw voor mij.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:- duurzaam (als de gas op is, is het op, bomen en struiken kan je bijplanten en laten groeien)
Tegen dat tempo groeien geen planten hoor... probleem met pallets is blijkbaar al dat we ze massaal moeten invoeren van de andere kant van de wereld (daar gaat dus je ecologische voetafdruk).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik kijk naar mijn gemak en profijt. Ecologische voetafdrukken en aanverwante toestanden interesseren mij niet zo. Trouwens: pellets en ecologisch in 1 en dezelfde zin gebruiken? Lijkt mij raar als je weet dat er bomen omgehakt moeten worden om pellets aan te maken.
heist_175 schreef: veel concurrentie: ongeveer iedereen biedt zakken pellets aan (Colruyt, Makro, AVEVE, ...)
Kan je niet echt concurrentie noemen. Het gros van al die "merken" komt van bij Agricon in Ham (Limburg). Dus maakt niet zoveel uit of je merk A of merk B koopt, kans is heel erg groot dat het gewoon 1 en hetzelfde product is.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Tegen dat tempo groeien geen planten hoor... probleem met pallets is blijkbaar al dat we ze massaal moeten invoeren van de andere kant van de wereld (daar gaat dus je ecologische voetafdruk).
Het is niet omdat je eens iets hebt horen waaien van waar Electrabel zijn pEllets haalt, dat dat overal zo is.
Ecologisch (in België geproduceerde pellets met FSC hout) verantwoorde pellets bestaan ook (bvb van Ecopower en Badger). Je moet er wel voor kiezen natuurlijk.
Jack Daniels schreef: Trouwens: pellets en ecologisch in 1 en dezelfde zin gebruiken? Lijkt mij raar als je weet dat er bomen omgehakt moeten worden om pellets aan te maken.
Wat is het probleem als deze bomen terug aangeplant worden (FSC)?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Nob schreef:Wat is het probleem als deze bomen terug aangeplant worden (FSC)?
Een boom omhakken doe je in een uur of zo. Die jonge boom weer uit laten groeien tot een volwassen boom duurt jaren.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
heist_175 schreef:- duurzaam (als de gas op is, is het op, bomen en struiken kan je bijplanten en laten groeien)
Tegen dat tempo groeien geen planten hoor... probleem met pallets is blijkbaar al dat we ze massaal moeten invoeren van de andere kant van de wereld (daar gaat dus je ecologische voetafdruk).
Dat is vooral omdat er belachelijk overgesubsidieerde biomassacentrales zijn die hierop "groene stroom" leveren...
Met pellets kan je wel een eigen keuze maken. Ecopower levert dat bijvoorbeeld, dat is uit eigen productie. Onze briketten komen van hen.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
Nob schreef:Wat is het probleem als deze bomen terug aangeplant worden (FSC)?
Een boom omhakken doe je in een uur of zo. Die jonge boom weer uit laten groeien tot een volwassen boom duurt jaren.
Een boom heeft geen oneindig leven. Als je kweekbossen plant is dat inderdaad geen rijk ecologisch gebied, maar wel het efficiëntst om co2 uit de lucht te trekken via bomen en om bomen te produceren voor verschillende doeleinden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:Ecopower levert dat bijvoorbeeld, dat is uit eigen productie. Onze briketten komen van hen.
Niet dus. Ecopower haalt zijn pellets bij Agricon. Hoe ik dat weet? Simpel: in de drukkerij waar ik werk drukken we zowat alle folie voor het verpakken van die pellets, ook de folie van Ecopower wordt bij ons gedrukt. En de folie van Ecopower? Die leveren wij bij Agricon in Ham.
Voortaan toch maar even je bronnen controleren voor je hier wat neerpent.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Een boom omhakken doe je in een uur of zo. Die jonge boom weer uit laten groeien tot een volwassen boom duurt jaren.
Ik begrijp je punt niet...

Als je bvb 30 hectare bos hebt, kap je ieder jaar 1 hectare... Et voila.
En ok, in België hebben we niet veel bos, maar da's onze eigen fout en we zijn gewoon met teveel mensen in België, maar da's weer een andere discussie.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Nob schreef:
Jack Daniels schreef:Een boom omhakken doe je in een uur of zo. Die jonge boom weer uit laten groeien tot een volwassen boom duurt jaren.
Ik begrijp je punt niet...
Nochtans niet moeilijk: het verbranden van houtpellets gaat honderden keren sneller dan dat die boom kan groeien om een nieuwe lading pellets te leveren.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Nochtans niet moeilijk: het verbranden van houtpellets gaat honderden keren sneller dan dat die boom kan groeien om een nieuwe lading pellets te leveren.
En dan? Een wortel opeten gaat ook honderden keren sneller dan hij groeit. Dat heeft toch geen probleem te zijn? Zolang je genoeg plaats hebt om je wortels te telen is er toch geen probleem? Als je dat dan ook nog op een ecologisch verantwoorde manier doet (zoals FSC in het geval van hout) is het nog een stuk beter.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Sterker nog: pellets kan je ook maken van struiken en takken en dat groeit sneller (of is sneller "oogstrijp").
Hoe lang denk je dat je moet wachten op nieuw "gegroeid" gas of olie?
In dat opzicht is hout nog steeds sneller en duurzamer...

De duurzaamste/groenste energie is energie die je niet verbruikt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Nob schreef:
Jack Daniels schreef:Nochtans niet moeilijk: het verbranden van houtpellets gaat honderden keren sneller dan dat die boom kan groeien om een nieuwe lading pellets te leveren.
En dan? Een wortel opeten gaat ook honderden keren sneller dan hij groeit.
Een wortel is volgroeid na een paar maanden. Een boom heeft tientallen jaren nodig. Raar dat dat er hier niet in gaat.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Een wortel is volgroeid na een paar maanden. Een boom heeft tientallen jaren nodig. Raar dat dat er hier niet in gaat.
Moet ik hier nu echt serieus op antwoorden? man man man.

Allé, toch een poging, gewoon omdat het leuk is :-)

Een wortel groeien = 3-4 maand, opeten: 5 minuten
Een boom groeien = 20-30 jaar, opbranden: paar maand? (een volledige boom in pellets)
Voila, nu komt de grote orde exact overeen. Content?
heist_175 schreef:Sterker nog: pellets kan je ook maken van struiken en takken en dat groeit sneller (of is sneller "oogstrijp").
Klopt, maar dat wordt spijtig genoeg nog niet veel gedaan. Wij hebben ooit eens zelf pellets gemaakt van snoeihout (pas op, dat hout moet al goed droog zijn enzo...), maar echt vlot ging dat niet en die machine was toch vrij duur (en verbruikte redelijk wat stroom).
Meer info: www.ecoworxx.de/ (maar de machine die wij toen gebruikt hebben verkopen ze al niet meer zie ik).

Wel spijtig eigenlijk, want ik heb ook veel snoei-afval dat ik zo perfect zou kunnen verwerken.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Nob schreef:Als je bvb 30 hectare bos hebt, kap je ieder jaar 1 hectare... Et voila.
Inderdaad. Plus het feit dat "omhakken" niet betekent dat het wortelgestel van de boom dood is. Knotwilgen zijn daar in Vlaanderen het bekendste voorbeeld van. Je kan dit "hakhout"-principe toepassen op meer energie-efficientere boomsoorten zoals eik of kastanje als je energierijke pellets wil produceren.
Vanaf landbouw- of weidegrond heb je dan wel een "opstartperiode" van 15 tot 30 jaar, maar na 15 jaar kan je elk jaar een deel "oogsten" zodat je vanaf een continue en duurzame aanvoer hebt van "hakhout".

Vergeet niet dat de fossiele "opstartperiode" miljoenen jaren geduurd heeft.

Duurzaam denken is blijkbaar iets wat velen verleerd zijn.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Met struiken bedoel ik voornamelijk hazelaar. De spoorwegen en alle gemeentes snoeien dat massaal, verhakselen het en "smijten het weg". Je kan er net zo goed pellets van maken (in een drooginstallatie bv).
Een boom hoeft heus geen 30 jaar te groeien voor je er hout van hebt. Knotwilgen zijn het bekendste voorbeeld, maar je kan ook een gans bos aanplanten en rooien, op 5 jaar heb je els en populier met een dia 10-15 cm.
Van knotwilgen kan je al na 5 jaar mooie takken (als in: veel hout) snoeien.
Al bij al duurzamer en minder lang wachten tot er een liter olie of een kuubje gas in uw tuin gegroeid is.

Overigens: een knotwilg kan je perfect zelf zetten: boor een gat in de grond, zet er een wilgenstaak in en klaar.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Een boom hoeft heus geen 30 jaar te groeien voor je er hout van hebt.
Niet noodzakelijk, als je het kleinschalig bekijkt kies je misschien eerder voor snelgroeiende soorten zoals wilg.
Maar als je biomassa grootschalig bekijkt met bosoppervlakten zo groot als de stad Brussel bijvoorbeeld dan kies je toch best voor traaggroeiende soorten zoals zomereik. Je hebt dan namelijk véél minder zaagwerk voor eenzelfde hoeveelheid energie.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
cadsite schreef:Ecopower levert dat bijvoorbeeld, dat is uit eigen productie. Onze briketten komen van hen.
Niet dus. Ecopower haalt zijn pellets bij Agricon. Hoe ik dat weet? Simpel: in de drukkerij waar ik werk drukken we zowat alle folie voor het verpakken van die pellets, ook de folie van Ecopower wordt bij ons gedrukt. En de folie van Ecopower? Die leveren wij bij Agricon in Ham.
Voortaan toch maar even je bronnen controleren voor je hier wat neerpent.
Vreemd toch, aangezien ze weldegelijk een eigen fabriek hebben in ... Ham !
https://www.ecopower.be/houtpellets/onze-fabriek
Misschien overstijgt de vraag het aanbod ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Ze staat wel in Ham... :-)

Edit:
En volgens Google Maps nog eens vlak naast elkaar ook...
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Blijkbaar hebben hier vele nog nooit gehoord van bedrijven die aan andere bedrijven service leveren.

bvb ecopower produceert pellets , het verpakken wordt dan uitbesteed.
en ja zo is het soms dat deze zelf binnen een omheining actief zijn.
Enerzijds de producent , anderzijds de verpakker.
dan alles op een hoopje gaan gooien als het zelfde , er kunnen perfect verschillende afvul installaties voorhanden zijn.
De ene lijn voor X
De andere lijn voor y.
En ja de verpakkings folie wordt dan steeds op het zelfde adres geleverd.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

nobel idee va ecopower, wel spijtig dat hun pellets +- 5 euro per zak kosten en je bij de concurrentie voor pellets van dezelfde kwaliteit vandaag 4 euro betaald..vrees dat ze er nie veel gaan verkopen...ze hadde vborig jaar al een overstock....
idd met pellets van goede kwaliteit 1 zak van 15kg per dag, laat zeggen van 1 november tot 1 april = 5x30= 150 zakken ==> 600 euro per jaar
as 2 keer per week eruit te halen, en 1 keer per jaar een kuisbeurt van de kachel en je shouw, kost 175 euro.
Totale prijs= 775 euro/jaar
met aardgas betaalde ik ongeveer 1250 euro per jaar, dus besparing van 500 euro per jaar

aankoop van een degelijktoestel +- 4000 euro, dus op 8 jaar heb ik mij investering terug....

ik verwarm mijn living en keuken ermee en bureau, deuren staan gewoon open, wel huis van 1993 en 2003 met spouwmuur en dakisolatie.
aardgas hier enkel nog aangesloten voor geval van nood, ik betaal 10 euro per maand bij enoco, voor de vaste kost en die paar keer dat die efkes zou branden, vroeger was er bij hun geen vaste kost voor aardgas, echter is sinds enkele jaren er wel....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Kan je voor die prijs niet gewoon beter met aardgas verwarmen ?
Ik betaal 720 Euro voor 1 jaar bij Essent Vooraf en dit is ieder jaar ruim voldoende.
Voor die prijs wordt gans het huis (inclusief 3 slaapkamers, badkamer, ...) steeds verwarmt.
Misschien beter een ketel kopen met Energielabel Klasse A ?
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Agricon en ecopower zitten gewoon op dezelfde site en is meer een samenwerkingsverband, gebruiken samen de wkk en waarschijnlijk de loskade aan de vaart. De schors e.d. van de bomen gaan naar Agricon die dit kan verwerken tot stalstrooisel e.d.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

1250 euro aan gas ? Ik heb een verbruik tussen de 12.000 - 17.000 kuub per en dat kost mij voor 17.000 een dikke 700 euro per jaar. Mijn huis is niet goed geïsoleerd en de verwarming staat hier veel aan omwille van de kinderen.
De enigste mensen voor wie een pellet kachel rendabel, rekening houdend met de huidige gasprijzen, is is voor mensen die alles op elektriciteit hebben zoals bv mijn ouders.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

User_Rudy schreef:Kan je voor die prijs niet gewoon beter met aardgas verwarmen ?
Ik betaal 720 Euro voor 1 jaar bij Essent Vooraf en dit is ieder jaar ruim voldoende.
Voor die prijs wordt gans het huis (inclusief 3 slaapkamers, badkamer, ...) steeds verwarmt.
Misschien beter een ketel kopen met Energielabel Klasse A ?
Lees 1 van mijn berichten en je gaat zien staan:
geen (nooit) cv in mijn huis
en je gaat ook zien staan "convectoren met muuraansluiting"
yaris schreef:De enigste mensen voor wie een pellet kachel rendabel, rekening houdend met de huidige gasprijzen, is is voor mensen die alles op elektriciteit hebben zoals bv mijn ouders.
Bij mij is (op die 2 aardgasconvectoren na en die ene inbouwcassette op aardgas) is alles op elektriciteit. Op dit moment is mijn hoofdverwarming wel een houtkachel. Ik heb voor mezelf een opsomming gemaakt van voor- en nadelen van die houtkachel. Het enige voordeel is, is dat ik gratis hout heb van mijn werk. Nadelen: ik moet zelf voor transport instaan (rit van 60 km) met mijn remorque. Als ik geluk heb is het hout al gezaagd en moet ik het niet meer doen. Maar dan ben ik (zoals de laatste keer met 700 kilo hout) 3 uur zoet met al die gezaagde planken manueel te lossen van mijn remorque en weer te stapelen in de tuin. Is het hout niet gezaagd, dan is die remorque gelost op minder dan een uur, maar dan ben ik weer uren zoet met zelf te zagen. Komt daarbij het stof in huis, je hebt geen idee. Verder is het zo dat het pleisterwerk opnieuw gedaan moet worden omdat door de hitte de plaaster is beginnen scheuren. In de keuken (waar de houtkachel staat) is het vaak een sauna maar in de living is het dan maar net gepast van temperatuur. De warmte moet namelijk door een gewoon deurgat van de keuken naar de living en dat is allesbehalve interessant voor de verspreiding van de warmte. De aslade moet leeggemaakt worden. Wat er nog aan metaal in ligt (nieten, spijkers) verzamel ik in een metalen emmer die ik naar het containerpark afvoer. Dus je begrijpt dat ik van die houtkachel vanaf wil.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

met mazout betaalde ik nog meer, temperatuur, is dan ook 22-24 graden, geen 20...
1250 euro gas, was wel voor de dak en spouwisolatie was geplaatst en prijs was toen ook duurder dacht ik..
heb wel beneden oppervlakte van 140 m2 en boven 100 m2, samen 240 m2 die werd verwarmd met gas, met de pellets enkel beneden nu.
de kinderen zijn de deur uit, , i de slaapkamer blijft het warm genoeg en wanneer het hard vriest zetten we in de badkamer een klein elektrisch blazrtje aan. warmwater met zonneboiler en zonnepanelen voor de elektriciteit....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”