Netbook

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Beste mede forumgebruikers,

Zou me graag een netbook aanschaffen met volgende specs:
- 10 à 12 inch
- win 10 home
- budget ongeveer 400€
- processor intel Atom
- RAM 2 à 4 giga

Iemand enig zicht op de kwaliteit van dergelijke toestelletjes?

Toevallig iemand ervaring met deze: HP PAVILION X2 10-N120NB AZERTY

Bedankt voor jullie adviezen ! Eventueel iemand enig idee over tablets op windows ? De Surfaces van Microsoft zijn vrij duur ...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Ik zou voor dat budget gaan voor een convertible met semi-degelijk toetsenbord.

Ikzelf heb een ASUS T100 Chi en ben daar heel erg content van. Dat is een wat ouder model, dus je zal nu wel nieuwere kunnen vinden.

Het is wel altijd een beetje een afweging. Een 10" convertible is een betere tablet dan netbook. Een 12" convertible is een betere netbook dan table (wat te lomp voor tablet gebruik in die grootte)

Dit is iets wat je ongeacht prijs gaat hebben vindt ik, komt gewoon vanwege het schermformaat.
aan jou dus om uit te maken of je kan leven met een "klein scherm" en goede tablet. Of dat het laptop/netbook gebeuren belangrijker is. In dit laatste geval zou ik eerder voor een 12" gaan.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Ik kocht deze maand in Fnac een lenovo yoga 300 voor een 350 euro geloof ik. Specificaties die jij vraagt voldoen daaraan.
Je kan het scherm volledig draaien en dus ook in tentmode of als tablet gebruiken (heeft dus ook aanraakscherm). Is windows 10. Toestel heeft ook een normale ethernetpoort wat vaak ontbreekt bij die prijsklasse in het netbooksegment. Ook 1 usb3 en 2usb2. En ook een HDMI aansluiting, ook geen kleinere, de gewone aansluiting.

Belangrijkste nadelen: slecht scherm zowel naar resolutie toe als naar beeldkwaliteit (je moet er kaarsrecht voorzitten). Start ook traag op wat vreemd is gezien win10. Het aanmeldscherm komt heel snel maar na intikken wachtwoord duurt het een hele tijd. Ik vermoed dat dit niet ligt aan de hardware maar aan allerlei meegeleverde software die er beter niet op zou staan. Als ik eens veel tijd heb ga ik eens een windows only install doen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Die Yoga 300 heeft een TN paneel. Ik zou dat echt niet aanraden voor tablet gebruik. Je moet echt een IPS of VA paneel hebben voor zo iets. TN heeft gewoon een te kleine kijkhoek.

De T 100 chi die ik heb heeft een IPS paneel en dat zie je wel.

als ik op de coolblue site kijk is het wel niet zo nen vetten qua windows tablets de laatste tijd (toch niet in het sub 400 segment)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Inderdaad, de keuze is beperkt voor die goedkope hybride netbooks/tablet. 't is dat (+-350 euro) of direct bijna het dubbele.
Wil je niet meer betalen ga je dus altijd moeten inleveren op bepaalde punten.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

fredo66 schreef:Ik kocht deze maand in Fnac een lenovo yoga 300 voor een 350 euro geloof ik. Specificaties die jij vraagt voldoen daaraan.
Je kan het scherm volledig draaien en dus ook in tentmode of als tablet gebruiken (heeft dus ook aanraakscherm). Is windows 10. Toestel heeft ook een normale ethernetpoort wat vaak ontbreekt bij die prijsklasse in het netbooksegment. Ook 1 usb3 en 2usb2. En ook een HDMI aansluiting, ook geen kleinere, de gewone aansluiting.

Belangrijkste nadelen: slecht scherm zowel naar resolutie toe als naar beeldkwaliteit (je moet er kaarsrecht voorzitten). Start ook traag op wat vreemd is gezien win10. Het aanmeldscherm komt heel snel maar na intikken wachtwoord duurt het een hele tijd. Ik vermoed dat dit niet ligt aan de hardware maar aan allerlei meegeleverde software die er beter niet op zou staan. Als ik eens veel tijd heb ga ik eens een windows only install doen.
Bedankt voor de reactie !!!

Ik ben deze daarstraks eens gaan bekijken in de FNAC Gent waar hij is tijdelijk uitverkocht. Het opstarten ging daar vlot moet ik zeggen en al bij al vond ik de beeldkwaliteit redelijk.

HP heeft er ééntje met een IPS scherm en de kwaliteit is beter maar met HP heb ik niet zo een goede ervaringen (cfr. pixel defecten, problemen met fans ...)

De ACER switch reeks leek me ook niet onaantrekkelijk ... Houd jullie op de hoogte van mijn finale aankoop maar prijs / kwaliteit leek de Lenovo mij zeker niet slecht. Hij startte in de FNAC m.i. niet traag op. Misschien te veel programma's die mee bij het opstarten geladen worden ???
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

For the record: mijn toestel wou al niet meer opstarten. Herstelmodus en terugkeren naar herstelpunt brachten zoals zo vaak geen redding, toestel bleef in herstellus.

Ik heb er dan maar een kale originele windows op geïnstalleerd, 1 x over de niet meer werkende windowspartitie (omdat ik nog de originele drivers wou veilig stellen welke zich op een andere partitie bevonden ...) en dan nog eens herbegonnen met een volledige reformat / delete van alle originele partities.

Hopelijk zal de configuratie het nu langer uithouden zonder al die softwaretroep die ze je opdringen. Het toestel heeft een extra trage HDD heb ik gemerkt. Mochten ssd nog eens in de aanbieding staan misschien een switch te overwegen.

update: Toestel werkt nu wel behoorlijk vlot en start snel op. Zo is het wel zijn prijs waard als je kan leven met de mindere schermkwaliteit.
Laatst gewijzigd door fredo66 op 19 dec 2016, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Bij mij is het deze geworden, vandaag geleverd via Coolblue

Asus Transformer Book T102HA-GR012T-BE

Hij is nu aan het opladen. HOud jullie op de hoogte van mijn ervaringen


Nogmaals dank voor alle adviezen.
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

heb me in de media markt een lenovo miix 300 gekocht,
gemengde gevoelens tot nu,
windows 10, detachable toetsenbord. heeft een ingebouwde 64 gb "ssd" met windows 10 partitie.
om gewoon te surfen en te mailen, geen probleem. maar nu komt het : uitbreiden met een sandisk 128 microsd werkt niet , continu zie je in mijn pc de kaart verschijnen en weer verdwijnen. micro usb 2.0 aansluiting zit net naast power aansluiting, dus die twee zijn moeilijk tegelijk te gebruiken. die aansluiting al gebruikt om een externe usb stick te gebruiken : er gebeurt niets, geen reactie, niets in verkenner... de usb poorten in het toetsenbord heb ik nog niet gebruikt, heb dat bord nog niet veel gebruikt want wil een windows 10 mini tablet en niet echt een netbook.

dus nu een herstel in gang gestoken : al 5 uur bezig !! pas nu zie ik dat 'm is begonnen met windows te installeren en aan 45 procent. 'k vraag mij af indien ik een usb windows versie zou willen installeren met alles vers en nieuw of de usb wel zou herkend worden. probeer het nog enkele dagen en anders gaat 'm terug naar mediamarkt....

groeten,
bruno.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Tot hiertoe tevreden over de Asus Mini Transfomer T102HA, zeker voor modaal computergebruik. Uiteraard zijn deze toestellen niet voorzien voor zware applicaties.

Internetverkeer met AC standaard (wifi) vrij vlot, beeldkwaliteit scherm meer dan aanvaardbaar (handig is trouwens de mogelijkheid om de kijkhoek van het scherm aan te passen), wel vrij veel overbodig meegeleverde software ...

Houd jullie op de hoogte naarmate ik het toestel nog enkele dagen gebruikt heb.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”