Thuisnetwerk opzet

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
UnusualKid
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo iedereen,

mijn eerste post hier op userbase, maar voor mij wel een prangende vraag.
Momenteel ben ik bezig met een nieuwbouwwoning, waarbij de ruwbouw fase bijna is afgerond. Om er zeker van te zijn dat mijn idee rond het netwerk in huis goed zit post ik hier even mijn idee rond de setup.

Huidige situatie (ligt klaar):
- meterkast gelijkvloers: modem internetprovider (to-be waarschijnlijk Telenet) plaatsje voorzien. Hier liggen twee UTP kabels klaar naar de technische ruimte op 1ste verdiep. Een derde UTP kabel moet ik nog voorzien rechtstreeks naar de tv hoek (om modem-only setup te bekomen en rechtstreeks een digicorder te kunnen koppelen op de modem = blijkbaar vereist).
twee wachtbuizen naar buiten, zowel vooraan als achteraan, om later UTP te kunnen trekken naar buiten voor IP camera's of AP in de tuin. Deze arriveren ook in de meterkast.
- technische ruimte 1ste verdiep: alle UTP bekabeling komt hier samen vanuit de verschillende kamers. Bedoeling is om hier mijn eigen router en switch te plaatsen. Zo bekom ik dus modem-only > 1x UTP > gigabit router > 1x UTP > gigabit switch (met PoE) > alle UTP naar de ruimtes + APs (PoE)

Mijn vraagjes aan jullie:
- Klopt deze manier van setup? Kan ik met deze bekabeling bovenstaande netwerk voldoende coveren? Zie ik iets over het hoofd? Klopt mijn redenering in volgorde van hardware?
- 1 grote switch vs drie kleinere? Momenteel voorzie ik dus 1 grote switch (24-poorts met PoE/nog geen idee welke). Is dit de beste oplossing of deel ik mijn huis in volgens de verdiepen? 1 switch = gelijkvloers bekabeling / 1 switch = 1ste verdiep bekabeling & 1 switch = AP op beide verdiepen apart (sowieso PoE switch)? Dit betekent dan wel dat ik nog een extra UTP kabel moet leggen naar 1ste verdiep? Of los ik dat op door de router op het 1ste verdiep waaruit dan 3x UTP naar desbetreffende switches gaat?
- UTPs toekomst voor buiten? De twee wachtbuizen om eletriciteit en UTP naar de tuin te kunnen hebben zitten klaar, maar deze wachtbuizen komen in de meterkast op het gelijkvloers uit. Als hier later 2 UTP kabels uitkomen, moeten die ergens gekoppeld worden op het netwerk. Of ik voorzie dan een switch in de meterkast voor de router? Of moet ik nu ook wachtbuizen voorzien naar het eerste verdiep zodat die twee UTPs bij mijn router komen?
- Instellen netwerk om bestanden te delen met elke pc/printer in het netwerk Deze vraag zal later nog wel aan bod komen denk ik, maar misschien makkelijk als ik nu al wat aanwijzingen krijg, zeker in het verlengde van de voorbereidingen rond setup.

Alvast bedankt voor de moeite en antwoord(en)!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik zou die twee wachtbuizen van buiten ook naar boven trekken, of op z'n minst voldoende wachbuizen voorzien dat je ze kan doortrekken.

Verder ofwel
- alles op 1 centraal punt => meer kabel maar simpeler achteraf
- per verdieping 1 centraal punt met eigen switch => minder kabel maar op elk verdiep een technische ruimte (die wel kleiner kan zijn)

De keuze hangt af van vele factoren zoals:
- grootte van de woning
- ambitie in uw netwerkuitbreidingen
- fysieke mogelijkheden om technische ruimtes in te delen in het huis
- ...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
UnusualKid
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Joe de Mannen schreef:Ik zou die twee wachtbuizen van buiten ook naar boven trekken, of op z'n minst voldoende wachbuizen voorzien dat je ze kan doortrekken.

Verder ofwel
- alles op 1 centraal punt => meer kabel maar simpeler achteraf
- per verdieping 1 centraal punt met eigen switch => minder kabel maar op elk verdiep een technische ruimte (die wel kleiner kan zijn)

De keuze hangt af van vele factoren zoals:
- grootte van de woning
- ambitie in uw netwerkuitbreidingen
- fysieke mogelijkheden om technische ruimtes in te delen in het huis
- ...

J.
Bedankt voor de eerste reactie.
Als ik alles op 1 centraal punt hou dan komt alle intern netwerk op 1 UTP kabel van de router (die aan de grote switch hangt). Kan dit problemen geven? Daarom de vraag rond aparte switches voor elk verdiep die in de technische ruimte zouden hangen. Zo heb ik daar alle kabels samen van elk verdiep, maar verdeel ik ze over drie switches.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als je met een managed switch werkt, en een fatsoenlijke router, die vlan capable zijn, dan kan je wss die derde kabel vermijden en de telenet vlan voor de digicorder gewoon meesturen over de bestaande kabels, die je dan best in een etherchannel gooit.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

UnusualKid schreef:Als ik alles op 1 centraal punt hou dan komt alle intern netwerk op 1 UTP kabel van de router (die aan de grote switch hangt). Kan dit problemen geven? Daarom de vraag rond aparte switches voor elk verdiep die in de technische ruimte zouden hangen. Zo heb ik daar alle kabels samen van elk verdiep, maar verdeel ik ze over drie switches.
Kleine nuance: al je internetverkeer loopt langs die ene UTP kabel, je interne verkeer (bv. PC->NAS) loopt gewoon via de switch. Voor een thuisomgeving lijkt het me niet direct nodig om met meerdere switches te gaan werken, ik zou dit enkel doen indien de infrastructuur niet toelaat om met 1 centraal punt te werken, of indien je voorziet dat bepaalde paden in je netwerk sterk belast zullen worden en de switch dit niet kan trekken. Een switch heeft een bepaalde maximale doorvoersnelheid. Het is niet omdat je 24 gbit poorten hebt, dat de switch ook 24 gbit tegelijk kan switchen. Bv. als je van plan bent om continue full-hd streams van 10 camera's te streamen naar je NAS of zo (dat zou ook al een serieuze NAS moeten zijn :P , maar bijvoorbeeld), dan zou je kunnen kiezen om je camera's en NAS op een aparte switch te zetten. Ik denk dat je al serieus wat data moet verzetten om boven de capaciteiten van zelfs een huis-tuin-keuken gbit switch te komen. Of indien je een single point of failure wil vermijden, maar opnieuw, in een thuisomgeving lijkt me dat niet echt nodig.

Uiteindelijk moet al je internetverkeer toch geswitcht worden naar die ene internetverbinding. Dus of je dat nu in 1 keer doet, of in verschillende keren, voor de snelheid naar het internet toe maakt dat niet uit. Gewoon zien dat de verbinding switch->router een gbit verbinding is, de internetverbinding zal toch de bottleneck zijn en niet het interne netwerk. Intern zal je denk ik niet snel met bottlenecks zitten, zeker nu alles gigabit is aan betaalbare prijs.

Zou graag ook wel eens de opinie horen van iemand die professioneel met netwerken bezig is of mijn redenering correct is. Dus indien ik foute dingen zeg, corrigeer me gerust.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Bij nieuwbouw is discussie over technologie minder van belang.
De diameter, inwendige gladheid en kromming van de wachtbuizen is veel belangrijker. Zorg gewoon dat je in de toekomst kabels vlot kan bijtrekken of vervangen naar één centraal punt.
Voorzie ook wachtbuizen richting dak voor antennes, zodat je wanneer er slechte tijden aanbreken onafhankelijk van overheden of commerciële bedrijven kan communiceren. Nu staat de WAN-verbinding in de meterkast, maar ooit komt de WAN-verbinding misschien op het dak te staan.

Als er in elke kamer van je huis een brede gladde wachtbuis toekomt kan je in de toekomst alles doen wat je wilt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik had vroeger ook een managed gigabit switch per verdiep maar ben ervan afgestapt bij de verbouwing (meteen een ganse bundel UTP's van in de meterkast naar ieder verdiep getrokken en daar patchpanelen op gemonteerd).

Is gewoon eenvoudiger te configureren, geen bottleneck meer tussen de switchen, ... alléén spijt dat m'n grootste switch maar een 16 poorts is (en die zit dus totaal vol).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”