Op 24/10 vervang ik 2 sagem modems op onze edpnet VDSL lijnen door FB7490.
De ene synct netjes (opnieuw) op 70/10, tot mijn afgrijzen gaat de andere niet hoger dan 14/4. Repair profiel dus. Omdat dit net de lijn is waar een fixed IP op staat en die gebruikt wordt door onze telewerkers voor hun VPN lanceer ik direct na basic troubleshooting een ticket bij EDP.
En jawel, na 24 uur merk ik dat we al op 30/10 zitten, een stuk minder erg, maar verre van ideaal..
En dan stopt de goed nieuws show... Er loopt blijkbaar een TBF test op deze lijn (wat dit ook mag zijn).
Als ik na twee weken even informeer of en wanneer er schot in de zaak komt kijg ik volgende mail :
Beste,
Op 04-11-2016 hebben wij monitoring test op uw DSL lijn opgestart. Wij hebben tot op heden nog geen definitief resultaat daarvan gekregen. TBF test controleert niet enkel de DSL-lijn zelf, maar ook uw binnen installatie (tot de modem). Het is belangrijk om te weten dat bij een negatieve evaluatie de snelheid van de lijn naar een lagere profiel teruggebracht kan worden.
Op uw lijn loopt ook geautomatiseerde DLM proces.
Iedere VDSL-lijn wordt na oplevering gedurende een week gemonitord en getest. In het geval van een positieve/negatieve evaluatie wordt de VDSL-lijn, afhankelijk van de testresultaten, naar een hoger/lager snelheidsprofiel overgezet. Hierna wordt de lijn verder gemonitord en getest op kwaliteit en stabiliteit.
Hierbij meer informatie over DLM: http://www.edpnet.be/nl/support/bestell ... nt%29.html
Zodra wij meer informatie hebben, stelen wij u op de hoogte.
Mijn vraag dus: hoe lang loopt zo'n TBF test, en vooral: hoe kan e.e.a. verklaart worden: het gaat hier niet over een nieuw opgeleverde lijn (is al ettelijke jaren in dienst, maar met een Sagem erop)..
Enne: beide fritzboxen werden onderling al eens omgeruild (op dag 1 !), om een defecte modem of bekabeling uit te sluiten
Een defecte binneninstallatie is ook uitgesloten: de aansluitingen zitten 10 cm naast het Px invoerpunt (een dikke 100-paar kabel), en daar is alles extra nagezien en/of vastgevezen.
Ik kan me niet aan de indruk ontdoen dat e.e.a. op de lange baan wordt geschoven.
(grappig is dat de testdata nog steeds vermeld dat er een Sagem modem staat...)
action item id 6175535
customer name EDPNET status Completed
service identifier 101076911414 creation date 08/11/2016 14:00
domain WBA type Pre-Trouble Shooting
product type: VDSL2
installation address: xxxxxxx 0000 xxxxx - Belgium
customer reference:
originating application: eTS
result
diagnose result
The measurements indicate no fault. If you decide to create a repair ticket, a field intervention will be created.
copper analysis
CABLELENGTH = 137 m
AE_Insulation = 6157 kOhm
BE_Insulation = 6798 kOhm
AB_Insulation = 9586 kOhm
BA_Insulation = 9586 kOhm
AE_Capacitance = 11 nF
BE_Capacitance = 12 nF
AB_CAPACITANCE = 535 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
LineProfile = vdsl2_30000_10000_IL8262_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h55oud00005
DownstreamAttenuation = 9.5
UpstreamAttenuation = 12.6
DownstreamBitRate = 30080.0
UpstreamBitRate = 10056.0
DownstreamNoiseMargin = 24.0
UpstreamNoiseMargin = 11.4
VLAN10_AgentCircuitID = *H55OUD00005 eth 6/1/01/06:10
VLAN10_OALID = 001064235
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001982840
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 146
PM counters
Timeframe Upstream CV Downstream CV Upstream ES Downstream ES Upstream FEC Downstream FEC Upstream LPR Downstream LPR ReInit
08-11-2016 0 0 0 0 2270 0 0.0 0 0 0 0
07-11-2016 0 0 0 0 4036 2 0.0 0 0 0 0
06-11-2016 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
05-11-2016 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
04-11-2016 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
03-11-2016 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
02-11-2016 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
LED indicator
Modem status = Modem info not available
modem information
Modem Type = Sagem Black
Serial number = LK10282DP150344
Firmware = 6LR10N-6LA09I
New firmware available = false
Last connection = 2016-10-24T06:14:09.000+02:00
Has pending request = false
Last ZTC status = FULLY CONFIGURED
vectoring information
Firmware version = 1.100.133.44 A6
ROP vectoring level =
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
LAN Port entries
LAN Port Status TV Capable Device Mac address TV device type
No information available. No information available. No information available. No information available. No information available. No information available.
DLM information
Eligibility flag = Y
Zone = DLMzone01
Activation flag = AUTO