Hier staat een pc met windows 10, via hdmi gekoppeld aan een receiver pioneer vsx330 met 5.1 surround. Vanuit de receiver weer hdmi naar de tv.
In de windows audio configuratie is standaard de receiver zichtbaar, die is normaal ingesteld op 6 luidsprekers. Als ik de tv uitschakel valt enkele seconden het geluid weg en dat komt dat in gewoon stereo terug. Als ik dan de tv weer aanzet blijft het stereo en moet ik weer in de geluids-opties aangeven dat er 6 luidsprekers zijn om weer surround te krijgen.
Het lijkt er op dat windows na de onderbreking van enkele seconden een nieuw audio apparaat vindt en dat standaard op stereo instelt.
Pen 19 op de hdmi onderbreken helpt niet, dan ziet windows de tv niet en komt er gewoon geen beeld.
Ik zou windows zo ver willen krijgen dat het ofwel niet meer controleert of er een monitor is ofwel niet meer controleert of er een nieuw audio-apparaat is. Een registry-hack?
Er zouden ook apparaatjes bestaan om tussen de hdmi-kabel te pluggen die een monitor 'faken', maar het zou toch ook softwarematig moeten gaan denk ik. Of heeft iemand nog een andere tip?