FritzBox 7390 uitbreiding i.v.m Telenet telefoonnummer

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Gebruik al jaren, tot grote tevredenheid, telenet internet met "modem only" en daar achter een FritzBox 7390.
Had aanvakelijk geen Telenet telefonie. Gebruikte heel die tijd een WeePee nummer voor inkomend verkeer en twee VOIP accounts voor uitgaand verkeer. Na upgrade van mijn Telenet abbo naar 200 mbits/sec kreeg ik er (willens nillens) een lokaal telefoonnummer bij. Dat heb ik tot hiertoe nog niet gebruikt behalve even uitgetest door een gewoon analoog telefoontoestel aan te sluiten op de telefoonplug van de Telenet modem en dat werkt blijkbaar zowel voor binnenkomende als uitgaande gesprekken.
Nu zijn de voorwaarden voor de meeste VOIP accounts al een hele tijd veranderd. Heel wat VOIP gesprekken die vroeger gratis waren,( zij het voor 90 of 180 dagen) zijn vandaag helemaal niet meer gratis terwijl zo een Telenet nummer alsnog binnen bepaalde perken wél "gratis" is.

Vandaar dat ik dat Telenet nummer zou willen gaan gebruiken en integreren in mijn huidige installatie en door de FB laten beheren samen met het WEEPEE nummer en de twee VOIP accounts.
Heb echter geen idee hoe dat hardwarematig en softwarematig te bewerkstellingen.
Bijgaand schema laat de huidige installatie zien. Het internet signaal van de Telenet modem komt op LAN1 poort van de FB. De andere drie LAN poorten verzorgen het lokaal netwerk.
Op de FB zijn eveneens 3 DECT toestellen (AVM) aangesloten.
FON1 uitgang van de FB gaat naar een analoge telefooncentrale FORUM R208 waar 7 telefoons aan hangen en de lijn van het alarm.

FON2 is nooit gebruikt geweest.

Nu denk ik dat het telefoonnummer van Telenet moet beschouwd worden als een ouderwetse analoge telefoonlijn die ik zal moeten aansluiten op pin 3 en zes van de FB 8 pin combo connector DSL/TEL ??? Klopt dat? Als dat klopt, wat moet ik verder in de FB voor die lijn configureren?

Daarna zal ik de FB moeten instellen zodat het binnenkomend verkeer op de Telenet lijn naar alle DECTS en alle analoge toestellen geleid wordt. Voor uitgaand verkeer zal ik waarschijnlijk moeten zorgen dat de FB de Telenet lijn kiest wanneer deze het voordeligste uitkomt. Dat doet hij nu ook voor de VOIP lijnen aan de hand van zijn Dialing rules. Die regels veranderen lijkt me niet zo simpel omdat ik niet inzie hoe de FB te laten weten wanneer een telenet telefoonverbinding gratis is of niet.... Dat is blijkbaar afhankelijk van dag en tijd...

Wat is de beste oplossing? Eventueel de FORUM lijn 2 gebruiken ?

Bedankt voor de raad.
Bijlagen
netwerk.pdf
Netwerk
(714.25 KiB) 28 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat hardware betreft, zijn er in jouw geval 2 mogelijkheden om de Telenet lijn aan jouw installatie te koppelen:
- via de 2de lijn op de Forum 208, of via de fritzBox.

1) Telenet lijn verbinden met de 2de buitenlijn op de Forum centrale:
  • voordeel is dat je met de analoge toestellen aangesloten op de Forum, 2 gelijktijdige gesprekken kan hebben (één via Telenet, de andere via één via de VoiP providers).
  • de keuze welke lijn je gebruikt (Telenet of via fritzBox) wordt bepaald door welke "buitenlijn" je kiest.
  • Gezien de gesprekken via de Telenet lijn niet over de FritzBox gaan zijn er ook nadelen:
    • de DECT toestellen hebben geen toegang tot de Telenet lijn.
    • Je kan het FritzBox telefoonboek niet gebruiken als je uitbelt via de Telenet lijn.
    • enz (doorschakelen naar DECT onmogelijk, dialing rules, etc ...
2a) Telenet lijn verbinden met de FritzBox analoge ingang
Je moet dan inderdaad de Telenet lijn verbinden met pin 3/6 van de DSL/TEL connector (of de bijgeleverde Y-kabel gebruiken).
  • Alle inkomende/uitgaande gesprekken zijn mogelijk via de DECT toestellen en via de Forum centrale.
  • Met de kiesregels kan je dan instellen welke lijnen er gebruikt worden (afhankelijk van bestemming).
  • Je kan ook manueel de Telenet lijn kiezen via "dialing prefixen" (prefix *10#).
  • Time-based dialing rules (wanneer/welke operator) zijn niet mogelijk (*).
2b) Telenet lijn verbinden met de FritzBox analoge ingang, FON2 verbinden met de 2de lijn op de Forum
  • Dit zou mijn voorkeur zijn, gezien je hiermee het bijkomend voordeel hebt dat er 2 simultane gesprekken mogelijk zijn via de Forum toestellen.
  • alle andere voordelen zoals in 2a
Voor het instellen van de Telenet lijn:
  1. In Telephony > Telephone numbers > Line Settings de optie "Landline network enabled" aanvinken
  2. In Telephony > Telephone numbers > New Telephone number een nieuwe Provider toevoegen en kiezen voor een vaste lijn.
(*) Time based dialing rules
Dit is een veel gevraagde feature, waarvan ik hoop dat deze er ooit komt in een volgende update.
Elders in dit Forum is er een post van iemand die in geslaagd om dit te verwezenlijken:
  • - Je moet 2 configuraties hebben (eentje voor PIEK, eentje voor DAL)
    - Via een mod in de FritzBox wordt op basis van piek/daluren bepaald welke config er gebruikt wordt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

@philippe_d

Waw!
Bedankt voor de glasheldere en uitgebreide uitleg.
Ik ga meteen aan de slag.
Oplossing 2b is inderdaad ook mijn voorkeur.

Time based dialing rules bekijk ik dan later wel eens en zal laten weten of het werkt.

Bob
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”