TV Vlaanderen en edpnet - enkele vragen

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Aangezien ik mijn Whoppa kosten wat uit de pan vind vliegen ben ik op zoek naar een alternatief, bij die zoektocht ben ik ook op het aanbod van TV Vlaanderen gestoten (in samenwerking met edpnet). Hopelijk staat dit topic hier niet verkeerd, maar het TV Vlaanderen forum is meer TV-gerelateerd dacht ik.

Dus, de bundel tv, internet en bellen van TV-Vlaanderen leek me interessant, maar hun website laat mij in de steek, daarom onderstaande vragen die iemand hier misschien kan beantwoorden:
  • Als ik het goed begrepen heb krijg je een Fritz!Box in bruikleen (super als dat zo is, die aankoopkost valt dan al weg!), maar heb je die dan ook volledig in eigen beheer? Kan ik die router gebruiken net alsof het mijn eigen router zou zijn?
  • Is de eerste aanrekeningskost van 50€ voor "Internet & Bellen" net hetzelfde als bij EDPnet de “koperpaar (raw copper) installatie: Test&Label” ? Zal er dan ook een EDPnet of Proximus technieker langskomen om bv. de lijn te testen en een NTP2007 te plaatsen? Of is dit gewoon de aansluitkost zoals die bij EDPnet ook zit waardoor deze extra installatiekost er nog bij komt (hier wordt nergens melding van gemaakt op de website)?
  • Zit er ook een mailbox bij zoals bij EDPnet? (blijkbaar wel, in de klantenservice iets over gevonden, box van 250Mb)
  • Is de helpdesk bij TV-Vlaanderen te doen (iemand ervaring mee?) of kan je direct bij EDPnet terecht?
  • Negatief puntje is de minimum contractduur van 24 maanden (bij de huidige actie met 25€ korting). Als ik die korting nu niet wil en wel de flexibiliteit om na een jaar te veranderen... gaat dat? (alvast niet via hun website)
Moest de website van TV-Vlaanderen wat informatiever zijn, zouden ze sneller klanten winnen denk ik (laat het een tip zijn indien ze dit lezen, want nu overweeg ik eerder een concurrent omdat de diepgang van hun website-informatie mij helemaal geen vertrouwen geeft). Desalniettemin, als ik het goed heb (en de extra instapkosten, zoals activatie en hardware, afschrijf op 3 jaar) komen ze per maand zeer gunstig uit mijn vergelijkingen...
Op dit ogenblik is het TV Vlaanderen/EDPnet tegen Orange, waarbij die laatste de goedkoopste is...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

• Als ik het goed begrepen heb krijg je een Fritz!Box in bruikleen (super als dat zo is, die aankoopkost valt dan al weg!), maar heb je die dan ook volledig in eigen beheer? Kan ik die router gebruiken net alsof het mijn eigen router zou zijn?

Ja. De klantendienst heeft wel toegang tot de configuratie (om eventuele problemen te kunnen oplossen), maar jij kan deze zelf ook aanpassen.
  • Is de eerste aanrekeningskost van 50€ voor "Internet & Bellen" net hetzelfde als bij EDPnet de “koperpaar (raw copper) installatie: Test&Label” ? Zal er dan ook een EDPnet of Proximus technieker langskomen om bv. de lijn te testen en een NTP2007 te plaatsen? Of is dit gewoon de aansluitkost zoals die bij EDPnet ook zit waardoor deze extra installatiekost er nog bij komt (hier wordt nergens melding van gemaakt op de website)?

Dat weet ik ook niet juist.
  • Zit er ook een mailbox bij zoals bij EDPnet? (blijkbaar wel, in de klantenservice iets over gevonden, box van 250Mb)

Inderdaad.
  • Is de helpdesk bij TV-Vlaanderen te doen (iemand ervaring mee?) of kan je direct bij EDPnet terecht?

De klantendienst van TV Vlaanderen is maar zus en zo. Je moet een beetje geluk hebben met wie je aan de lijn krijgt. Met EDPnet heb jij als klant niets te maken en kan je bijgevolg ook niet terecht. TV Vlaanderen kan trouwens op elk moment beslissen om met een andere leverancier te gaan samenwerken zonder dat jij daar iets van hoeft te merken.
  • Negatief puntje is de minimum contractduur van 24 maanden (bij de huidige actie met 25€ korting). Als ik die korting nu niet wil en wel de flexibiliteit om na een jaar te veranderen... gaat dat? (alvast niet via hun website)

Dat is niet echt een negatief punt, want dankzij de telecom wetgeving kan je weg na 6 maanden. Je moet dan enkel de restwaarde betalen van die € 25 korting bij lineaire afschrijving over 24 maanden. Na 12 maanden dus nog € 12,50.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

NuKeM schreef:[*]Als ik het goed begrepen heb krijg je een Fritz!Box in bruikleen (super als dat zo is, die aankoopkost valt dan al weg!), maar heb je die dan ook volledig in eigen beheer? Kan ik die router gebruiken net alsof het mijn eigen router zou zijn?
Ja, je kan er mee doen wat je wil, de Fritz!Box is niet dichtgetimmerd of zo. Op papier is dit natuurlijk een gebruikleend toestel dat onderhevig is aan gebruiksvoorwaarden van TV Vlaanderen.
NuKeM schreef:[*]Is de eerste aanrekeningskost van 50€ voor "Internet & Bellen" net hetzelfde als bij EDPnet de “koperpaar (raw copper) installatie: Test&Label” ? Zal er dan ook een EDPnet of Proximus technieker langskomen om bv. de lijn te testen en een NTP2007 te plaatsen?
Ja, er zal 50 euro gedomicilieerd worden van je rekening ongeacht de praktische situatie. Je krijgt eerst de Fritz!Box thuisgeleverd en daarna zal TV Vlaanderen binnen 15 dagen je internetverbinding activeren, indien nodig komt er een Test&Label-installateur langs. Daarna neemt TV Vlaanderen nog 8 werkdagen de tijd om je bestaand telefoonnummer te porteren.
Meer dan ooit is hier de boodschap: neem na de bestelling bij TV Vlaanderen nooit contact op met je huidige provider. Wacht geduldig tot TV Vlaanderen zelf initiatief neemt om je aan te sluiten. Indien TV Vlaanderen na 30 dagen in gebreke blijft, annuleer je alles meteen.
NuKeM schreef:Als ik die korting nu niet wil en wel de flexibiliteit om na een jaar te veranderen... gaat dat? (alvast niet via hun website)
Bij TV Vlaanderen is flexibiliteit onmogelijk. Je gaat akkoord met het huidige aanbod of probeert op eigen houtje ontvangstapparatuur en een tweedehands smartcard aan te schaffen die je daarna online registreert: https://www.tv-vlaanderen.be/smartcard/register/
NuKeM schreef:ik het goed heb (en de extra instapkosten, zoals activatie en hardware, afschrijf op 3 jaar) komen ze per maand zeer gunstig uit mijn vergelijkingen...
Klopt, op een termijn van 3 jaar moet je inderdaad de investering terugverdiend hebben en dan zullen ze zolang er een duopolie heerst in België een stuk goedkoper blijven dan Proximus en Telenet.
Nog een waarschuwing: investeer niet in hardware waarvan je niet weet of ze vlot en feilloos werkt. Bij TV Vlaanderen zou ik alleen aanraden om een CI+ module te kopen of tweedehands smartcard met zelfgekozen apparatuur en pas te kiezen voor hun hardware als je de ervaringen op https://www.sat4all.com/forums/forum/18 ... e-philips/ allemaal hebt doorgelezen.

Met TV Vlaanderen kan je besparen, maar denk goed na. De kost van een Fritz!Box kan je ook uitsparen door op http://www.marktplaats.nl een koopje te doen. Tweedehands een Fritz!Box 7360 voor 36 euro kopen is geen fictie.
nickz
Elite Poster
Elite Poster

De CI+ module kan helaas maar één programma tegelijk decoderen, dus naar een gecodeerde zender kijken en ondertussen een andere gecodeerde zender opnemen is niet mogelijk, tenzij je ontvanger gecodeerd kan opnemen en de opname nadien decoderen wanneer de CI+ module niet in gebruik is. De nieuwe Viaccess-Orca CI+ modules hebben ook geen smartcard meer die je er uit kan halen en los kan gebruiken in een Linux-ontvanger.

De beste optie is eigenlijk een Mediaguard smartcard tweedehands kopen (overnemen) en een Linux-ontvanger kopen zoals de VU+ Solo² (met 2 tuners en mogelijkheid om harde schijf in te bouwen). Als de harde schijf ook extern mag zijn in plaats van ingebouwd, dan is de VU+ Solo SE V2 ook een goede keuze (wel de versie met een DVB-S2 Dual Tuner). Deze ontvangers zijn veel stabieler en sneller dan die dichtgetimmerde bakjes van TV Vlaanderen en bieden véél meer mogelijkheden (kopiëren en streamen van opnames, smartcard en opnames delen met andere ontvangers in huis, vele software, plug-ins en thema's die je kan installeren, enz.). Enige nadeel: de zender FOX en de videotheek van TV Vlaanderen zijn enkel beschikbaar via hun eigen ontvangers.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik zou persoonlijk niet meer investeren in satelliet. De opstartkost is aan de hoge kant, en niemand garandeert dat TVV binnen hier en pakweg 5 jaar de ontvanger nog zal ondersteunen. Het lijkt mij dat ze aan het evolueren zijn naar een IPTV-platform (FOX, het feit dat ze meer en meer zenders bundelen (voor een bepaald uur zender A, na een bepaald uur zender B)).
@TS: Is Scarlet Trio geen optie? €39/mnd en voor mij voldoet dit (zelfs op een 16/4-lijntje).
Computer(k)nul
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef:Het lijkt mij dat ze aan het evolueren zijn naar een IPTV-platform (FOX, het feit dat ze meer en meer zenders bundelen (voor een bepaald uur zender A, na een bepaald uur zender B)).
Dat is nogal een straffe uitspraak, alleen maar omdat er nu één enkele zender via IP wordt aangeboden... Je mag niet vergeten dat TV Vlaanderen deel uitmaakt van M7 Group, wat in hoofdzaak nog altijd een aanbieder is van satelliet-tv in meerdere Europese landen en dat veel klanten hun abonnement gebruiken voor een buitenverblijf/camping, zonder internetaansluiting en/of in het buitenland, dus geen mogelijkheid om IP-zenders (met geografische blokkering) te ontvangen en dus een grote groep klanten die ze zouden verliezen als ze naar een IPTV-platform zouden evolueren. Een heel aantal zenders uit het TV Vlaanderen aanbod zit trouwens op satellietfrequenties die gedeeld worden door verschillende Europese aanbieders, dus het is niet zo dat die transponders uitsluitend door TV Vlaanderen worden gehuurd.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik had opzettelijk niet enkel FOX vermeld, maar ook die zenderbundeling. Het lijkt mij dat de puur Vlaamse zenders (zoals een Kanaal Z) meer en meer verdrongen worden omwille van de dure transponderprijs. Hiermee heb ik niet gezegd dat satellietTV in het algemeen afgeschreven is, juist omwille van de redenen die jij (nickz) opsomt. Ik vraag me alleen af of het in een dichtbekabeld gebied als Vlaanderen nog zinvol is om in satellietTV te investeren.

Ik heb zelf TVV gehad, toevallig in combinatie met EDPnet, maar heb beiden opgezegd toen Snow (Base) zijn intrede deed. Nadat Snow blijkbaar niet levensvatbaar was, ben ik meeverhuisd naar Scarlet Trio.
Voor alle duidelijkheid: ik was zeer tevreden met EDPnet en op 't werk heb ik hen als solide VDSL- en SIP-leverancier binnengehaald op basis van mijn goede ervaringen met hen privé, maar voor €40/mnd een pakket hebben die binnen mijn gebruikersprofiel past, is toch heel wat goedkoper dan een Whoppa of andere oplossing bij Proximus.
Computer(k)nul
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

FOX is volgens mij toch een geval apart. De eisen die zij stellen aan distributeurs zijn vaak absurd, zowel qua kopieerbeveiliging als financieel moeten distributeurs naar hun pijpen dansen. Soms met het gevolg dat de FOX-zenders niet worden aangeboden zoals bij Proximus of Tele2 in Nederland: http://nos.nl/artikel/2126392-tele2-sto ... ports.html

Een duidelijke IPTV-strategie zie ik daar niet in. M7 blijft hun aanbod in heel Europa uitdrukkelijk op schotelkijkers richten.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Fox is volgens mij de voorbode van de nieuwe strategie van de M7 groep.
Hier komt M7 zelf vertellen waar ze naartoe willen : meer interactieve content.

http://www.totaaltv.nl/nieuws/m7-group- ... e-content/

En hier gaat het over de geoblocking die ze nu toepassen (in Nederland) op hun interactieve content.

http://www.totaaltv.nl/nieuws/canaldigi ... ng-op-app/
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Bedankt voor de reacties (en ze mogen natuurlijk blijven komen)!

Ik begin te denken dat satelliet-TV mogelijk toch niets zal worden. Niet alleen omdat mijn vrouw zowat een veto stelt m.b.t. de schotel aan het huis :cry: , maar ook omdat de receivers blijkbaar niet super en toekomstzeker zijn (en je koopt die tenslotte) en een CI+-kaartje (of een ouder kaartje) mij te beperkt is (maar één tuner). En toch vind ik het spijtig, want het is een mooie alternatieve technologie + eigenlijk best goedkoop in vergelijking met de concurrentie.

Om jullie een idee te geven, hieronder de voor mij uitgerekende maandkosten per type bundel die ik overweeg (opstart kosten verdeeld over 3 jaar en in de maandprijs ingebracht):
  • Scarlet Trio: 42€/maand
  • Orange met Internet Boost: 59€/maand
  • TV Vlaanderen internet bellen en TV met recorder starter kit: 60€/maand
  • edpnet met apart TV Vlaanderen met recorder starter kit: 63€/maand
  • edpnet met Telenet TV digicorder huur: 64€/maand
De edpnet maandprijzen kunnen misschien 1 à 2 euro per maand omlaag als ik een 2de-hands FRITZ!Box 7360 kan vinden.
Scarlet Trio valt me van upload wat tegen (meer is voor mij zeker een plus, omdat ik regelmatig bv. een kleine incrementele back-up laat lopen), maar omdat hij zo goedkoop is laat ik hem in de lijst staan.
Orange is ook goedkoop, maar ik hou er niet meer van me zo te binden met alles bij één provider + ze hebben blijkbaar ook issues (kinderziektes) met hun receivers.
De laatste ('duurste') optie spreekt mij eigenlijk het meest aan omdat ik nu al Telenet heb en weet dat het digitale TV platform goed werkt. Hiermee kan ik zo'n 14 euro per maand uitsparen t.o.v. mijn Whoppa zonder dat ik me daar inge/beperkt moet voelen.

Moeilijk moeilijk :)
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Een ouder kaartje is niet beperkt tot één tuner. Die kaartjes laten toe dat er vier programma's tegelijk worden gedecodeerd, dus dat hangt volledig af van de ontvanger die je koopt. De ontvangers die ik noemde beschikken over 2 tuners en kunnen zelfs meer dan 2 zenders tegelijk opnemen, op voorwaarde dat die zenders zich op max. 2 verschillende transponders bevinden. In de VU+ Duo² kunnen zelfs 4 tuners. Nog een groot voordeel van satelliet-tv zijn de vele gratis (free-to-air) zenders die je kan ontvangen (bv. een hele reeks Britse openbare en commerciële zenders).

Je hebt trouwens nog een 6de optie: edpnet met Telenet TV digicorder aankoop. De aankoop van die decoder heb je na iets meer na 2 jaar al terugverdiend en daarna spaar je € 8,85 uit per maand (eigenlijk nog meer, want die huurprijs wordt elk jaar verhoogd).
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Contacteer:

Klopt voor die 6de optie, dat komt op 62€/maand en neem ik zeker mee in de overwegingen.

Met die ene tuner doelde ik op de tuner in mijn TV. Extern zijn er natuurlijk nog meer opties (maar is dat een zekerheid voor de toekomst?).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Je kunt natuurlijk bij Telenet ook een CI+ kaartje nemen, dan betaal je geen maandelijkse huur.
Het verschil is dat je daar bijv. ook 2x een CI+ kaartje kunt nemen, en dan krijg je op elk kaartje het basisabonnement.
Als je dan iets hebt met 2 tuners en 2 CI+ modules kun je wel degelijk tegelijk opnemen en naar iets anders kijken.
En je betaalt toch maar één keer het abonnementsgeld per maand.
Bij Telenet kun je ook een digibox of digicorder kopen, dat huren is al lang niet meer verplicht.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

raf1 schreef:FOX is volgens mij toch een geval apart. De eisen die zij stellen aan distributeurs zijn vaak absurd, zowel qua kopieerbeveiliging als financieel moeten distributeurs naar hun pijpen dansen. Soms met het gevolg dat de FOX-zenders niet worden aangeboden zoals bij Proximus of Tele2 in Nederland: http://nos.nl/artikel/2126392-tele2-sto ... ports.html

Een duidelijke IPTV-strategie zie ik daar niet in. M7 blijft hun aanbod in heel Europa uitdrukkelijk op schotelkijkers richten.
Tegenwoordig wel te ontvangen via Px TV.

@TS: 1 opmerking omtrent de gegeven antwoorden.
Je kunt nu wel beslissen om niet te genieten van de korting, en dan heb je een abonnement van 1 jaar, die nadien verlengd wordt naar 1 van onbepaalde duur. Vanaf 6 maanden kun je sowieso opzeggen zonder problemen.
Bij het online bestellen dien je gewoon op te geven of je kiest voor een abonnement van 1 jaar (zonder korting) of 1 van 2 jaar (met korting).
Je kunt inderdaad die van 2 jaar ook gewoon opzeggen, waarna je de restwaarde moet bijbetalen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”