Fritzboxen koppelen als VOIP client en server

Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Kan iemand even meedenken met mij? :)

Ik heb een FB7490 met een fixed IP adres aan internet hangen. Op deze FB heb ik een VOIP device geconfigureerd (toestel 620), en ingesteld dat het vanop internet mag registreren. Gezorgd voor eencomplex wachtwoord dat niét het tf nummer (620) bevat

Ik heb een andere FB7490 op een andere locatie. Daarop definieer ik een VOIP telefoonlijn. Ik geef username in (620) + paswoord (identiek als op ander device! - gechecked), registrar (extern fixed ip adres van modem hierboven).

Deze wil echter niet registreren: in de log zie ik "Registration of Internet telephone number 620 failed. Remote site reports reason for error 401".

401 is normaliter 'authorisation needed', maar ik heb nu al 10 keer aan beide zijden het wachtwoord (her)ingevoerd...

Ook al gedaan:
- bij registrar een FQDN ingevoerd (die -natuurlijk - het IP van de modem refereert
- bij registrar "fritz.box" ingevoerd + fixed ip van modem als proxy server

... Laat de suggesties maar komen ... :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Heel eenvoudig:
  • * registrar = intern IP adres van de FritzBox op locatie A (192.168.178.1)
    * proxy = extern IP adres van de FritzBox op locatie A (of de domain naam die naar dit IP wijst)
Wat je ook kan doen is beide FritzBoxen verbinden met een LAN-LAN VPN
Dan moeten ze wel een verschillend IP adres hebben, vb:
  • * locatie A = 192.168.178.1
    * locatie B = 192.168.177.1
Dan gewoon het (intern) IP van locatie A ingeven als registrar.
Bijkomend voordeel: je mag de instelling dat het vanop internet mag registreren uitvinken (= veiliger).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Meedenken helpt dus...

Ik had als registrar veel varianten geprobeerd, maar niet het ip adres (wel: fritz.box)...

Werkt nu dus... Merci Philippe.

En nu experimenteren met hoe de nummers doorgestuurd worden :) De andere kant hangt aan onze pabx op een binnenlijn, dus ik moet ergens automatisch een extra 0 meesturen met het nummer...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Als ik het goed begrijp hangt deze FB dus met zijn "analoge buitenlijn" aan de pabx.

Hier zie ik 2 mogelijkheden:
  1. sommige pabx'en kunnen zo geprogrammeerd worden dat voor een bepaalde binnenlijn, de "0" niet vereist is ("automatische buitenlijn"). Wordt soms gebruikt om een faxtoestel op een pabx te hangen
  2. een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van de "Carrier Prefix" mogelijkheid van de FritzBox. Vul gewoon de "0" in bij de "global carrier prefix". Op die manier zal de FritzBox een "0" vormen voor een buitengaande lijn via de pabx. Voor oproepen via een VoIP provider zal de "0" niet gevormd worden. Via de kiesregels kan je dan kiezen welke gesprekken via Carrier Prefix "0" gaan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”