HDD vervangen, SSD?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 94 keer
- Contacteer:
Ik denk dat mijn 2 harde schijven van elks 1TB aan vervanging toe ben ... Nu vraag ik me af of ik zou gaan voor een SSD maar twijfel nog want het is precies nog steeds duur voor schijven vanaf 500GB en meer ... Ik ben verleden jaar al overgeschakeld naar 1 SSD voor mijn OS op te laten draaien aangezien dat toen niet echt een grote moest zijn ( 120GB denk toen rond de 120€ betaald) ... Ik stoor me bij m'n HDD's alleen soms aan het feit dat deze toch wel wat meer "herrie" maken als mijn pc in idle staat te draaien op de achtergrond terwijl ik tv aant zien ben. Pc staat eigenlijk dag en nacht aan ... Iemand die toevallig ergens een koopje weet staan voor SSD's van meer dan 500GB, of zou ik een 2de hands schijf proberen op de kop te tikken maar dat vind ik zelf precies niet zo'n goed idee ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Voor 1 TB betaal je bij Coolblue momenteel 350 euro, voor 2 TB 679. Dat zijn geen prijzen die in mijn ogen interessant zijn om volledig over te stappen als je kijkt naar prijzen van harde schijven voor die capaciteiten. Die gooien ze in vergelijking naar je hoofd.
Zoals heist zegt: kijk eens naar een NAS. Betaal je misschien even veel als die 2 TB SSD, maar kan je gemakkelijk 4 TB of meer storage in pompen die je bovendien ergens goed gekoeld kan zetten zonder last van het lawaai. Bijkomend voordeel is dat die waarschijnlijk veel energiezuiniger is dan je computer om 24/7 te laten draaien.
Zoals heist zegt: kijk eens naar een NAS. Betaal je misschien even veel als die 2 TB SSD, maar kan je gemakkelijk 4 TB of meer storage in pompen die je bovendien ergens goed gekoeld kan zetten zonder last van het lawaai. Bijkomend voordeel is dat die waarschijnlijk veel energiezuiniger is dan je computer om 24/7 te laten draaien.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Hmm, MOET dat dan ook een NAS zijn of kan een externe HD met usb aansluiting ook lukken dan op mijn telenet modem? Want bij Makro staat er nu een ext HD met 4TB voor 158€ ... daar heb ik volgens mij geen NAS voor met 2TB denk ik ...
https://www.makroshop.be/nl/RM_5511675
https://www.makroshop.be/nl/RM_5511675
-
- Elite Poster
- Bedankt: 190 keer
Voor 270€ heb je tegenwoordig al externe HDD van 8TB.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
€330 NAS van 4Tb
http://www.nascenter.be/product/706740/ ... ds116.html
@Telenet router
ik ga er vanuit dat de performance van een gratis Telenet router wel wat lager ligt dan van een dedicated NAS.
Via mijn NAS haal ik flat 1Gbps, altijd.
als snelheid niet essentieel is, probeer eens met een andere USB HDD?
Heeft die Telenet router USB3?
http://www.nascenter.be/product/706740/ ... ds116.html
@Telenet router
ik ga er vanuit dat de performance van een gratis Telenet router wel wat lager ligt dan van een dedicated NAS.
Via mijn NAS haal ik flat 1Gbps, altijd.
als snelheid niet essentieel is, probeer eens met een andere USB HDD?
Heeft die Telenet router USB3?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
Kijk is naar de cloud. Dropbox heb je voor 99 euro per jaar 1TB.
Bij stack van transip krijg je gratis 1TB. Wel inschrijven met een nederlands ip ( vpn gebruiken ) en het kan 2 maand duren voor je het hebt.
Bij stack van transip krijg je gratis 1TB. Wel inschrijven met een nederlands ip ( vpn gebruiken ) en het kan 2 maand duren voor je het hebt.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Performance heeft voor mij echt geen prioriteit... ik wil echt niet meer dan 160€ uitgeven, dat gaat op de moment gewoon ook niet ...
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Er zit wel een USB poort op die HGW van Telenet, maar is dat niet eerder om printers aan te sluiten, of misschien wel zelfs alleen voor diagnostische gegevens uit te lezen (wat dan nog enkel kan door een Telenet technieker).
Een schijf van 1TB lijkt me ook niet van de recentste te zijn, nieuwere generaties zijn ook al een pak stiller dan de oudere schijven.
Als je er dan nog eentje van 5400RPM ipv 7200RPM neemt, dan heb je nog veel minder last van het geluid.
Een schijf van 1TB lijkt me ook niet van de recentste te zijn, nieuwere generaties zijn ook al een pak stiller dan de oudere schijven.
Als je er dan nog eentje van 5400RPM ipv 7200RPM neemt, dan heb je nog veel minder last van het geluid.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Waarom denk je dat je hdd's niet goed meer zijn ?
Een nieuwe interne hdd van 2tb vind je al voor 80 euro. Een wd blue
En laat die USB aansluiting van de Telenet modem maar voor wat het is.
Een nieuwe interne hdd van 2tb vind je al voor 80 euro. Een wd blue
En laat die USB aansluiting van de Telenet modem maar voor wat het is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Doe jezelf een plezier en koop dan een WD bij Coolblue ipv Makro: http://www.consoleshop.be/product/38627 ... -4-tb.html .
Dan blijf je inderdaad best bij een externe of interne HDD, met 160 euro ga je qua SSD's niet ver geraken. Als performance niet belangrijk is, waarom wil je dan overstappen naar SSD ipv HDD?
Die USB op 'het Telenet bakske' is in mijn ogen alvast niet echt een valabele optie. Ooit ook eens geprobeerd met die op mijn Proximus modem met een USB stick en was echt triestig. 1 MB/s write of zo. Harde schijf (met externe voeding) werd gewoon niet herkend, waarschijnlijk omdat de modem geen 2 TB ondersteunde.
Dan blijf je inderdaad best bij een externe of interne HDD, met 160 euro ga je qua SSD's niet ver geraken. Als performance niet belangrijk is, waarom wil je dan overstappen naar SSD ipv HDD?
Die USB op 'het Telenet bakske' is in mijn ogen alvast niet echt een valabele optie. Ooit ook eens geprobeerd met die op mijn Proximus modem met een USB stick en was echt triestig. 1 MB/s write of zo. Harde schijf (met externe voeding) werd gewoon niet herkend, waarschijnlijk omdat de modem geen 2 TB ondersteunde.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Zoals ik in mijn beginpost al aangaf, DACHT ik aan SSD's omdat die opmerkelijk stiller zijn ...butskristof schreef:Doe jezelf een plezier en koop dan een WD bij Coolblue ipv Makro: http://www.consoleshop.be/product/38627 ... -4-tb.html .
En waarom is die van Coolblue beter dan die van Makro als ik vragen mag?

-
- Premium Member
- Contacteer:
Het gezoem werkt me soms serieus op mijn zenuwenfvhbrugge schreef:Even recente harde schijf day hoor je toch praktisch niet?
De ventilator zal wel meer lawaai maken.

- Garpenlov
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 50 keer
WD Blacks hebben ook zoal de neiging om lawaai te maken ,alsof de schijf niet perfect plat is.
Wordt je gek van zodra je het opmerkt
Wordt je gek van zodra je het opmerkt
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dan moet je toch eens je power settings gaan bekijken, want je kunt die disks perfect laten 'stil' vallen (no pun intended) wanneer ze x minuten niet meer gebruikt zijn. Een SSD voor media is gewoon ongelooflijke overkill.fiestaboyke schreef:Ik stoor me bij m'n HDD's alleen soms aan het feit dat deze toch wel wat meer "herrie" maken als mijn pc in idle staat te draaien op de achtergrond terwijl ik tv aant zien ben.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Schijven de hele dag door laten stilvallen en terug opstarten verkort hun levensduur... mechanische componenten warmen op als ze aanstaan, koelen af als ze uit staan, en dat de hele dag door is niet gezond ...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Begin niet te prutsen met externe HDD's... eerst en vooral gaan ze via trage USB (tenzij het de snelle USB-3 variant is), hebben ze totaal geen redundantie (schrijf kapot alles kwijt), kan je niet flexibel je storage uitbreiden, is het slechts voor één toestel beschikbaar, ... Trouwens op de USB poort van de TN router kan je volgens mij (al ben ik niet 100% zeker) niets aansluiten.fiestaboyke schreef:Hmm, MOET dat dan ook een NAS zijn of kan een externe HD met usb aansluiting ook lukken
Investeer in een NAS... je gaat er veel meer plezier aan beleven dan nu even snel te besparen.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Je gaat geen ssd van 2 Tb vinden voor 160 euro. Overigens weet ik nog altijd niet waarom je denk dat de harde schijven niet goed meer zijn, buiten het schijnbaar gezoem. Lees de smart eens uit van de disken en mogelijk is gewoon de fan van je cpu aan vervanging toe.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Zoals ik al eerder heb aangegeven, weet ik ook wel dat ik geen ssd van 2TB voor die prijs ga vinden, wou gewoon weten of er nergens 1 of andere ssd in de aanbieding was ofzo. En met welk programma kan ik dat doen, mijn hdd uitlezen?mailracer schreef:Je gaat geen ssd van 2 Tb vinden voor 160 euro. Overigens weet ik nog altijd niet waarom je denk dat de harde schijven niet goed meer zijn, buiten het schijnbaar gezoem. Lees de smart eens uit van de disken en mogelijk is gewoon de fan van je cpu aan vervanging toe.
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Met GParted (GUI schil van Parted), kom je al een heel eind op weg. Het zijn programma's die weliswaar onder Linux draaien, maar die perfect op een livestick of CD op te starten zijn. Gparted kan ook perfect overweg met niet-linux partities etc.
Hier te vinden : http://gparted.org/index.php
Zie je dat niet zitten, dan kan je altijd de S.M.A.R.T. van je schijven uitlezen. Google it
Edit : Mailracer was me voor...
Wat betreft het verhaal van die SSD's/HDD's kan ik alleen maar r2504 bijtreden. Begin niet met externe bazaar, of aansluitingen op modems. Je bent beperkt tot USB snelheden en in zo'n externe schijf zit ook meestal een ventilatortje dat na verloop van tijd een hels lawaai kan beginnen maken.
Volgens mij zijn de voordelen van een NAS toch wel te overwegen :
- bereikbaar in gans je netwerk, inclusief tablets, phones etc
- betere databescherming als je ZFS of RAID configuratie toepast (zoals r2504 aangeeft met redundantie)
- een NAS kan ook veel meer dan je data verspreiden, zoals streamen, downloaden, backuppen, buitenshuis bereikbaar,...
- buiten je gehoorbereik te plaatsen, dus geen last meer van lawaai
Je kan een kant-en-klare NAS kopen, maar de betere zijn niet echt goedkoop. De synolygietjes en QNapjes etc voor thuisgebruik hebben meestal een beperkte rekenkracht en zijn ook veel geld waard voor wat ze zijn. Ik heb er zelf ook zo eentje als extra backup
.
Bouw er dus zelf eentje uit een oude PC of zo, of laat het doen als je er niet de nodige kennis voor wil opdoen. Google maar eens op Openmediavault, NAS4Free, FreeNas,...
Tot slot, SSD's zijn een goeie investering maar niet voor data-opslag. Bij mij draaien enkel de besturingsystemen op SSD (met uitzondering van die Synology...) en voor de rest steken geen HDD's in mijn werkbeestjes. Alle HDD's zitten op de NAS'sen, lekker ver weg en fris opgesteld.
Hier te vinden : http://gparted.org/index.php
Zie je dat niet zitten, dan kan je altijd de S.M.A.R.T. van je schijven uitlezen. Google it

Wat betreft het verhaal van die SSD's/HDD's kan ik alleen maar r2504 bijtreden. Begin niet met externe bazaar, of aansluitingen op modems. Je bent beperkt tot USB snelheden en in zo'n externe schijf zit ook meestal een ventilatortje dat na verloop van tijd een hels lawaai kan beginnen maken.
Volgens mij zijn de voordelen van een NAS toch wel te overwegen :
- bereikbaar in gans je netwerk, inclusief tablets, phones etc
- betere databescherming als je ZFS of RAID configuratie toepast (zoals r2504 aangeeft met redundantie)
- een NAS kan ook veel meer dan je data verspreiden, zoals streamen, downloaden, backuppen, buitenshuis bereikbaar,...
- buiten je gehoorbereik te plaatsen, dus geen last meer van lawaai
Je kan een kant-en-klare NAS kopen, maar de betere zijn niet echt goedkoop. De synolygietjes en QNapjes etc voor thuisgebruik hebben meestal een beperkte rekenkracht en zijn ook veel geld waard voor wat ze zijn. Ik heb er zelf ook zo eentje als extra backup

Bouw er dus zelf eentje uit een oude PC of zo, of laat het doen als je er niet de nodige kennis voor wil opdoen. Google maar eens op Openmediavault, NAS4Free, FreeNas,...
Tot slot, SSD's zijn een goeie investering maar niet voor data-opslag. Bij mij draaien enkel de besturingsystemen op SSD (met uitzondering van die Synology...) en voor de rest steken geen HDD's in mijn werkbeestjes. Alle HDD's zitten op de NAS'sen, lekker ver weg en fris opgesteld.
-
- Elite Poster
Een SSHD is totaal waardeloos als het voor media is, of het zou moeten zijn dat je dagelijks naar dezelfde films wil kijken. Nu, als ik zo teruglees heeft fiestaboyke eigenlijk ook nog totaal niet aangegeven wat er op die disks moet komen. Enkel dat hij SSD overweegt omdat een HDD teveel lawaai maakt, maar de performance heeft hij niet nodig. Dus sowieso gaat een SSHD helemaal niet helpen, want die gaat nagenoeg evenveel lawaai maken.
-
- Premium Member
- Bedankt: 45 keer
fiestaboyke schreef: ( 120GB denk toen rond de 120€ betaald) ...

Doe jezelf een plezier en ga eens kijken op Amazon.de/Amazon.fr!!

Zonder jou spijt te willen geven, maar de prijzen zijn echt drastisch verlaagd de laatste jaren. Op volgende link zie je de standaardprijzen, en regelmatig stunten ze er eens mee (laatst nog een 1Tb SSD voor onder de 200e gezien).
Maar een supermarktSSD voor backup/opslag zou ik niet aanraden; een SSD die sterft zal dat waarschijnlijk plots doen terwijl je bij een schijf meestal een tijdje door hebt dat die aan het sterven is en kan je alvast acties ondernemen.
Ikzelf werk nog met een MacMini Server + USB3.0-DAS (ipv. een NAS) omwille van de steeds beschikbaar blijven van de data op de schijven ook als de controller stukgaat.
Redundantie kan je softwarematig zelf bekomen, RAID zal bij een bescheiden opstelling bij een particulier vnl. de beschikbaarheid verhogen; niet de betrouwbaarheid.
Maar in 2016 zou ik er geen geld meer in steken en zou cloud overwegen -zoals Yarisken al vermeldde- voor een backup systeem met enkel nog een eenvoudig netwerkschijfje voor dagelijkse backup die met cloud synchroniseert. Je bespaart de miserie, het onderhoud, de aanschafkosten (om de zoveel jaar valt een schijf uit) en de elektriciteit en ik heb de berekening nog niet gemaakt maar misschien ben je zelfs nog goedkoper uit.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Ok bedankt voor de reactie's allemaal. Voor wat ik het zou gebruiken? Gewoon als harde schijf om m'n film's, foto's en programma's op te slaan. Ik heb al 1 Nas aan mijn netwerk hangen die ik gebruik om mijn film's en tv-series van daaruit te streamen naar mijn raspberry pi maar die gebruik ik enkel voor mijn film's en tv-shows.
-
- Elite Poster
Ik zou het dan toch opsplitsen: grotere SSD in je PC voor wat je er nu op hebt + die programma's die nu op de HDD staan. Wellicht heb je dan genoeg met 256GB of zo. En dan de films + foto's naar die NAS zwieren waar ze thuis horen.fiestaboyke schreef:Gewoon als harde schijf om m'n film's, foto's en programma's op te slaan. Ik heb al 1 Nas aan mijn netwerk hangen die ik gebruik om mijn film's en tv-series van daaruit te streamen naar mijn raspberry pi maar die gebruik ik enkel voor mijn film's en tv-shows.
-
- Premium Member
- Bedankt: 45 keer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Ik heb de harde schijf van mijn oude, supertrage MacBook (was maar in de 5000 rpm) ook vervangen door een harde schijf (wel maar 120 GB, maar hij dient nog enkel als mediacenter).
De schijf was zelf niet zo duur en die MacBook is letterlijk van onbruikbaar naar snel gegaan. Hij start zelf sneller op dan mijn Retina MBP.
Alles werkt heel vlot. Editten in 4K (Final Cut Pro) kan hij dan net weer niet, maar hij heeft ook maar 4GB ram i.p.v. 16GB, en een oudere processor etc.
In ieder geval, het is de beste €50 dat ik ooit heb gegeven aan een computer-accesoire. Die computer is terug supersnel.
Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is voor jouw situatie, maar in mijn geval was het een hele wereld aan veranderingen.
Hij had 1:30 nodig om op te starten, nu slechts 20 seconden (alle programma's en bestanden zijn overgezet + nog iets meer dat hij niet kon draaien met die trage HDD).
De schijf was zelf niet zo duur en die MacBook is letterlijk van onbruikbaar naar snel gegaan. Hij start zelf sneller op dan mijn Retina MBP.
Alles werkt heel vlot. Editten in 4K (Final Cut Pro) kan hij dan net weer niet, maar hij heeft ook maar 4GB ram i.p.v. 16GB, en een oudere processor etc.
In ieder geval, het is de beste €50 dat ik ooit heb gegeven aan een computer-accesoire. Die computer is terug supersnel.
Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is voor jouw situatie, maar in mijn geval was het een hele wereld aan veranderingen.
Hij had 1:30 nodig om op te starten, nu slechts 20 seconden (alle programma's en bestanden zijn overgezet + nog iets meer dat hij niet kon draaien met die trage HDD).
Blond doesn't mean stupid 

-
- Elite Poster
Hij heeft al aangegeven dat het louter is voor zijn media. Zijn OS staat al op een SSD, dus je moet hem niet overtuigen van de snelheid van een SSD daarvoor. Voor wat hij nodig heeft, blijft SSD zonde van het geld, maar ja, misschien is geld geen issue...