Bij het instellen van een Fritzbox in «IP client mode» heb je bij «Specify how the Internet connection should be established» de keuze tussen «Connecting to a Cable Modem (Cable Connection)» of «External Modem or Router».
Maar wat is nu eigenlijk het verschil?
Fritzbox aansluiten achter kabel of ander modem, verschil?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ik heb ook al beide geprobeerd, zowel achter een modem - als achter een router - en ik zie niet waar het verschil zit.
Volgens mij zou het verschil kunnen zijn:
Ook voor IPv6 maakt het wellicht een verschil:
- achter een modem (vb Telenet modem only) krijgt de FritzBox een IPv6 range, en deelt deze verder uit aan de aangesloten clients.
- achter een modem (vb Telenet HGW, B-box) krijgt de FritzBox één IPv6 adres, en deelt interne IPv6 adressen uit (NAT) ?
Volgens mij zou het verschil kunnen zijn:
- Bij de optie "Connecting to a Cable modem":
verwacht de FritzBox op zijn WAN poort een publiek IPv4 adres / IPv6 subnet (/56) - Bij de optie "External modem or router":
verwacht de FritzBox op zijn WAN poort een intern IPv4/IPv6 adres van de voorgeschakelde router (dubbele NAT).
Ook voor IPv6 maakt het wellicht een verschil:
- achter een modem (vb Telenet modem only) krijgt de FritzBox een IPv6 range, en deelt deze verder uit aan de aangesloten clients.
- achter een modem (vb Telenet HGW, B-box) krijgt de FritzBox één IPv6 adres, en deelt interne IPv6 adressen uit (NAT) ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- TanknaT
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 53 keer
En dat had ik ook gedaan zonder echt veel verschil op te merken, vandaar mijn vraag.philippe_d schreef:Ik heb ook al beide geprobeerd, zowel achter een modem - als achter een router - en ik zie niet waar het verschil zit.
Ik veronderstel dat je met WAN poort, de LAN1 ingang bedoeld bij het gebruik als switch, maar voorzichtigheidshalve vraag ik het toch maar.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Met de WAN poort bedoel ik inderdaad "LAN1", die bij bovengenoemde instellingen omgezet wordt naar WAN poort.
Maar indien je jouw FritzBox wil gebruiken als IP client (switch), dan moet je voor de optie "External modem or router" gaan
Want de IP Client mode bestaat niet als je de optie "Connecting to a Cable modem" kiest.
Dus voor jouw is er geen keuze!
Maar indien je jouw FritzBox wil gebruiken als IP client (switch), dan moet je voor de optie "External modem or router" gaan
Want de IP Client mode bestaat niet als je de optie "Connecting to a Cable modem" kiest.
Dus voor jouw is er geen keuze!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.