Binnenkort kan je geen Super 95 meer tanken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Vanaf 1 januari 2017 kan je geen Super 95 meer tanken. De benzine wordt aan de pomp vervangen door E10, een milieuvriendelijkere brandstof.

E10 bevat maximaal 10 procent bio-ethanol, dat is een verdubbeling van het percentage in Super 95.

Wellicht wordt E10 duurder dan de oude Super 95
Man, man, man... Ik rij al jaren met benzine (kleine afstanden) en nu nog meer betalen... Straks kan ik evengoed 98 tanken...
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ja, is al langer gekend...ik ben er niet blij mee. Zorgt ook voor min 5-6% hoger verbruik tov gewone 95. En dan nog niet gesproken van motoren met strakke timings, waarbij e10 sterk afgeraden wordt, en kan resulteren in nog hoger verbruik.

Beetje belachelijke maatregel zonder een werkelijk positief effect.

Sent from my A0001 using Tapatalk
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

En blijkbaar zal het nog eens duurder worden (dan wat de gewone 95 zou kosten per liter), en dat terwijl de E10 in bijvoorbeeld Frankrijk zo goed als steevast de goedkoopste optie is, goedkoper dus dan de 'gewone' 95.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

wellicht is in frankrijk minder tax op de e10 anders zou die zeker ook duurder zijn
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dima_2005 schreef:Ja, is al langer gekend...ik ben er niet blij mee. Zorgt ook voor min 5-6% hoger verbruik tov gewone 95. En dan nog niet gesproken van motoren met strakke timings, waarbij e10 sterk afgeraden wordt, en kan resulteren in nog hoger verbruik.

Beetje belachelijke maatregel zonder een werkelijk positief effect.

Sent from my A0001 using Tapatalk
hoger verbruik, kankerverwekkend, duurder in Belgistan maar niet in de andere landen tov echte 95, hogere verbrandingstemperatuur dus snellere slijtage moter, ......... de overheid is weer goed bezig de Belg tot op het bot uit te melken

mijn volgende wagen wordt electrisch, en als ze echt dom gaan doen met taksen dan ga ik een off the grid systeem bouwen waarmee ik hem kan opladen, en ik ga niet betalen voor injectie in het stroomnet
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Terwijl de E10 zou moeten beter zijn voor het milieu en dergelijke gaat het juist Niet goedkoper zijn maar duurder !
Begrijpe wie kan hier in belgie :evil: die weer langs alle kanten geld proberen te nemen ...
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ub4b schreef: mijn volgende wagen wordt electrisch, en als ze echt dom gaan doen met taksen dan ga ik een off the grid systeem bouwen waarmee ik hem kan opladen, en ik ga niet betalen voor injectie in het stroomnet
Groot gelijk. Ik begrijp dat ze moeten besparen, maar ze moeten in de eerste plaats bij zichzelf beginnen (wat postjes afschaffen en hun eigen pensioenen ook eens wat beperken kan al heel wat opbrengen voor de staatskas), en ze moeten gewoon eens stoppen met het bij de burger te halen. Wij Vlamingen durven niet te protesteren of ons te verzetten (in Amerika zou je dit als politicus niet moeten proberen), maar we vinden wel altijd manieren om die taksen te omzeilen (deels ook uit noodzaak, want het is toch ook de bedoeling dat we nog iets overhouden op het einde van de maand, en als ondernemer wil je toch ook nog de vruchten plukken van je harde werk).

Dat heeft dan natuurlijk als gevolg dat ze bij de volgende begrotingscontrole nog een pak meer in het rood staan. Helaas snappen ze tot op vandaag nog altijd niet dat het systeem van de burger dan maar wat meer te belasten dus gewoon niet werkt. Ze gaan dat wel eens moeten beginnen beseffen of we gaan hier allemaal in de problemen komen (wat niets afdoet van het feit dat de burger meer dan 50% belasten nooit maar dan ook nooit iets structureel zal oplossen)...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

En als je auto het niet af kan moet je maar op 98 overschakelen blijkbaar. Iemand een idee wat het effect daarvan is op een motor? Want we hebben momenteel nog een 18 jaar oude kleine Opel Corsa die op 95 rijd momenteel (en het is de bedoeling dat die nog even mee gaat)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Op zich mag je perfect 98 tanken in een 95 auto. Iig mag je geen e10 tanken!

Sent from my A0001 using Tapatalk
bombas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jul 2006, 10:33
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Is die benzine wel geschikt voor mijn grasmachientje?
Daar gaat altijd Super 95 in.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

Kan je niet gewoon 98 tanken en 3% bio diesel in de tank bijkappen ?
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

ub4b schreef: mijn volgende wagen wordt electrisch, en als ze echt dom gaan doen met taksen dan ga ik een off the grid systeem bouwen waarmee ik hem kan opladen, en ik ga niet betalen voor injectie in het stroomnet
Dat is wel interessant een off the grid systeem. Daar zou ik ook nog wel aan durven beginnen :)
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 208
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 7 keer

cyberbug schreef:Kan je niet gewoon 98 tanken en 3% bio diesel in de tank bijkappen ?
Ik vraag het mij ook af. Mijn Goldoni motoculteur wil absoluut geen Ron 98: hiermee begint hij te knallen en te puffen, daarna valt hij stil en is nog moeilijk te starten. Hopelijk slik hij die E10.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

cyberbug schreef:Kan je niet gewoon 98 tanken en 3% bio diesel in de tank bijkappen ?
is geen biodiesel maar bio-ethanol dat ze erbij doen
Ja dat kan maar is in BE niet verkrijgbaar, daarvoor ga je best naar FR waar E85 te koop is.

Hou er wel rekening mee dat E85 water uit de lucht slurpt, dus de bedon die je koopt moet wel luchtdicht kunnen afsluiten.
on-line prijzen van E85 te vinden alsook de mengverhouding.
Net nog gekeken en kostte in FR E85 bij auchan Roncq 0,568€/l, ik dacht zelfs dat er nog een station dichter bij de grens was aan 0,555€/l.

Indien je het zo bekijkt is onze regering er dus alles voor aan t doen opdat wij alles zouden gaan kopen in Auchan (goedkopere levensmiddelen 6% BTW, brandstof, e.a.)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bombas schreef:benzine geschikt voor mijn grasmachientje?
Daar gaat altijd Super 95 in.
Ik gebruik daar altijd Aspen voor.
Nooit gedoe gehad, ook niet na een winter ofzo.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Vooral opletten met ethanol, dit durft we eens vreten aan allerhande dichtingen.
Niet zo fijn dus, al zou ik er al bij al niet voor omschakelen naar 98.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”