Webshop voor basisschool

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

We zoeken met de ouderraad van de basisschool een "webshop" op te starten, om groot/ouders en sympathisanten de mogelijkheid te geven om bij te dragen aan de inrichting van de school.
Het idee is dat we 20 tot maximaal 50 artikels aanbieden, die dan gekocht/betaald kunnen worden.

We hebben een voorstel gekregen van een IT-bedrijf (ik was er zelf niet bij betrokken, dus geen idee van de specs) om voor €750 de website (webshop) te bouwen en nadien een fee voor server, domein, traffic, ...
Dat is veel en weinig geld. Weinig geld omdat €750 voor 3MD in de IT-sector weinig is. Veel geld omdat er ook kant-en-klare oplossingen zijn voor een vast bedrag per maand (en waar we zelf werk in zullen moeten steken).

Wat willen we:
- 20 tot 50 items, geen link met een voorraad, want alle "artikels" zijn altijd op voorraad (banken, stoelen, ...)
- items eventueel opgedeeld in categoriën
- betalingsmogelijkheden: overschrijving en bancontact lijkt me wel een minimum, CC is wel leuk
- er gaat geen mega trafiek naar toe, basisschool heeft 400 leerlingen (kleuter + lager)
- domein: I don't care, we linken vanop de website van de school of we gebruiken een URL-shortener (had ik al gezegd dat het niet te duur mocht zijn)

De reden dat het cheap moet, is dat we vooral geen put willen maken. We hebben namelijk totaal geen idee of het concept of idee zal aanslaan bij groot/ouders. Bij andere scholen was het soms een succes, soms wat minder. Als we wisten dat een website van €1K ook wel €5K inkomsten/opbrengsten zou opleveren, zouden we gerust €1K geven. Maar als we €1K uitgeven en niemand koopt iets, hebben we een put van €1K :).

Mijn vraag: heeft er iemand tips waar ik bovenstaande kan vinden? Of beter nog: zelf ervaring mee? Of andere tips waar ik nog niet aan dacht (zelf bouwen + hosten)?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Als je zin hebt om zelf eens te experimenteren, kan ik je zeggen: kijk eens naar magento.
Dit is een gratis webshop pakket.

Je moet wel nog steeds een hosting hebben om het in de praktijk te hebben.

Thuis kun je bijvoorbeeld met xampp al eens een test-omgeving opzetten, magento installeren en alles afregelen.
Als blijkt dat je het toch liever niet zelf doet, kun je nog steeds beslissen om met een bedrijf in zee te gaan.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

heist_175 schreef:- 20 tot 50 items, geen link met een voorraad, want alle "artikels" zijn altijd op voorraad (banken, stoelen, ...)
Denk niet dat veel mensen geïnteresseerd zijn in dat soort artikelen ? Is nu ook weer niet iets dat je rap gaat aanschaffen om een school te steunen.
Ofwel heb ik de opzet niet goed begrepen, en is het eigenlijk een soort sponsoring waarbij de kopers dus dingen voor de school aankopen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Kan je niet ergens gewoon een online shop vinden waar je een thema kiest , producten in zet?

Zoals dit: https://freewebstore.com/features.html
Gok dat je er nog betere op google kan vinden die ook (beperkt) gratis zijn.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Ogone is toch belachelijk duur. Je moet aansluitingskosten betalen, maandelijks betalen en de prijs per transactie is daarbovenop ook nog eens hoger dan de concurrentie. Ik denk dat mollie.nl of eerdere welke concurrent al goedkoper Is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tomby schreef:Ofwel heb ik de opzet niet goed begrepen, en is het eigenlijk een soort sponsoring waarbij de kopers dus dingen voor de school aankopen.
Het is inderdaad sponsoring. Je koopt het aan voor de school.

(oud zeer in Vlaanderen: het ene net verdrinkt in het geld, het andere net moet smeken om nieuwe stoelen te mogen kopen na 30 jaar)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Prestashop, of een andere CMS die bijna kant en klaar is.
Integratie van betaling kan je ofwel doen via paypal, ofwel gewoon overschrijving.
Als het voornamelijk naar de ouders en kennissen gericht is zullen er wel niet veel vallen over te moeten betalen met overschrijving.

De miserie van sommige netten (*kuch* gemeenschaps *kuch*) is dat de budgetten niet integraal gegeven worden a la "hier is jullie budget, maak er het beste van" maar in categorieen en kolommen, zodat er scholen zijn die geen rotte euro meer hebben om stiften aan te kopen, maar wel 4000 euro verbrassen aan kasten of bureaus die ze niet nodig hebben omdat "dat budget nog niet op was".

<rant>
Maar durf vooral niet te suggereren dat ze dat kastengeld dan maar gebruiken voor die stiften, want dan schiet iedereen in een stijve kramp "da mag ni!!!!".
Hetzelfde met IT trouwens: als ik mijn budget aankopen kon uitstellen tot december ("mag ni!!!") dan kreeg ik makkelijk 25-30 tot zelfs 50% korting op PCs en netwerkmateriaal. En dan maar zagen dat ze geen geld hebben voor materiaal.
De boekhouding is echter (zelden tot) nooit bereid om zich in te spannen voor de school, maar regeert overheidsgewijs vanop hun troon en zegt aan de rest hoe ze hun zaken moeten doen zodat de boekhouding zijn werk makkelijker kan doen. Typisch ambtenarenkwaal. Ooit wilden ze bij mij het budget gespendeerd zien tegen begin mei (het boekhoudjaar is een kalenderjaar), want anders "was het grote vakantie, en daarna het nieuwe schooljaar, en dan kregen ze de facturen niet meer verwerkt voor december". Hoe zot moet het nog worden?
<endrant> zucht.

(Valt het op dat ik ni omkan met organisaties waarin "omdat het nu eenmaal zo is en altijd zo geweest is" het antwoord is op alle inefficienties en onnozelheden?)
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Website X5,

éénmalig aankopen, ergens wa hosting huren en ge zijt vertrokken, gemakkelijk zelf te doen en te onderhouden.
http://www.websitex5.com
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

shopify of iets gelijkaardigs?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Bij Versio heb je een 1 click magento site al ik me niet vergis https://www.versio.nl/sitebuilder
Als dat maar voor 1 site is, is het de moeite niet om daar veel tijd aan te verspillen (leercurve is nogal steil van al die webshop cms'en)
Lize
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2016, 08:17

Magento is wel goed hoor!
Feestbeestzaandam
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 jan 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik gebruik zelf x5 maar zonder webshop omdat ik dat zelf niet nodig heb

Maar heb er wel mee gespeeld.
Je kan een proef versie downloaden en voordat je het produceert/plaatst op internet.
Heb je nog geen webhosting pok geen probleem.
Je kan een voorbeeld website laten produceren in het programma dus bijna alles is gratis en vooraf te testen.

Als de site gaat lopen kan je altijd meer/beter maken kopen.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Simpele html site maken en op 2dehands een eigen shop opendoen. Gewoon laten overschrijven op de reknr van de ouderraad of betalen aan de voorzitter aan de ouderraad.

Ik heb zelf eens een winch gekocht op soort gelijke site. Dit kan je of iemand anders nog wel zelf maken.

http://www.winchcenter.be/

Als je op de button webshop klikt, gaat er gewoon een kapaza of 2dehands shop open.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

@ Block: volledig mee eens. Als het goedkoop en eenvoudig moet zijn is dit de perfecte oplossing. Je kan de shop van kapaza of 2dehands ook op de pagina zelf laten laden.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En het voordeel is dat je ook nog eens buitenstaanders bereikt via kapaza of tweedehands.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Development”