Ik ben eigenlijk volledig tegen het gebruik van wifi wegens de onstabiliteit maar aangezien het in deze situatie moeilijk anders kan vraag ik me af hoe stabiel 5Ghz wifi kan zijn.
- degelijke maar niet super 5Ghz AP en PCI-E kaart ( nog niet gekocht )
- 1 device aangesloten in totaal, geen andere bands gebruikt door buren.
+- 6 meter met 1 muur
Kan ik erop vertrouwen dat ik degelijke snelheden kan halen ( 50 Mbps ) en dat met minder dan 1 disconnect per 24 uur?
Heeft wifi trouwens een max session length waarna er automatisch een reconnect gebeurd? Of is het mogelijk dat het maanden werkt zonder disconnects?
*Met disconnect bedoel ik dat de verbinding even wegvalt als is het maar voor een seconde of minder.
Hoe stabiel is degelijke 5Ghz wifi?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Degelijke 5GHz wifi op een ongebruikt kanaal is zo wat even stabiel en (bijna) zo snel als wired gigabit.
Aangezien je hier over een enkel device en PCI-e kaarten bezig bent en ik vermoed dat het om een desktop gaat: Kijk eens naar een set Proximus TV-Bridges. Die werken op 5GHz, hebben een van de beste chipset die 4x4 MiMo geruikt (veel snelheid en verbeterde range). Een set kost 80 euro. Zijn oorspronkelijk bedoeld om Proximus TV te kunnen kijken dus stabiliteit is er zeker.
Ik heb er hier een thuis staan als AP en ik ben nog niet veel betere AP's tegengekomen. Enkel wat enterprise apparatuur is beter (features, POE, band steering,...)
Aangezien je hier over een enkel device en PCI-e kaarten bezig bent en ik vermoed dat het om een desktop gaat: Kijk eens naar een set Proximus TV-Bridges. Die werken op 5GHz, hebben een van de beste chipset die 4x4 MiMo geruikt (veel snelheid en verbeterde range). Een set kost 80 euro. Zijn oorspronkelijk bedoeld om Proximus TV te kunnen kijken dus stabiliteit is er zeker.
Ik heb er hier een thuis staan als AP en ik ben nog niet veel betere AP's tegengekomen. Enkel wat enterprise apparatuur is beter (features, POE, band steering,...)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
Exact wat ik zoek en nog voor een degelijke prijs, bedankt!AndRo555 schreef: een set Proximus TV-Bridges.
Ik heb nog 1 vraag, is het mogelijk om het wifi netwerk te verbergen? ( =SSID niet broadcasten )
Edit: Nog een vraag. Hebben deze een Proximus router/internet nodig om te werken? Of werken deze ook gewoon bij Telenet? Zou me niet verbazen mocht Proximus dit blokkeren.
Laatst gewijzigd door lanadekat 17 sep 2016, 11:00, in totaal 3 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Weet ik, is ook niet om dat soort mensen buiten te houden. Maar meer om mensen met smartphones niet automatisch te laten weten dat er wifi is.qless schreef:Verbergen van SSID doet niet zo veel, elke wifi scanner kan dat toch nog zien, zet er gewoon een goede security op.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dit is niet echt een vraag, maar ook een statement/beschuldiging.lanadekat schreef: Edit: Nog een vraag. Hebben deze een Proximus router/internet nodig om te werken? Of werken deze ook gewoon bij Telenet? Zou me niet verbazen mocht Proximus dit blokkeren.
Hoe zou Proximus dit kunnen blokkeren? nee, dus.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Was niet als beschuldiging bedoeld, ik wil gewoon zeker zijn dat het werkt want iedereen bied die dingen aan op 2dehands omdat ze overgeschakeld zijn, en bijna nergens online te bestellen zijn ( alleen via telefoon of Fysieke Proximus shop ) deed me zoiets vermoeden. Het lijkt echt een product dat enkel werkt voor Proximus TV waarvoor het dan ook gemaakt is. Ik verwacht dan ook niet dat Proximus TV werkt bij Telenet, dus waarom zou iets dat voor Proximus TV gemaakt is dan wel werken?philippe_d schreef:Dit is niet echt een vraag, maar ook een statement/beschuldiging.lanadekat schreef: Edit: Nog een vraag. Hebben deze een Proximus router/internet nodig om te werken? Of werken deze ook gewoon bij Telenet? Zou me niet verbazen mocht Proximus dit blokkeren.
Trouwens werkten die range extenders voor hun mobiele netwerk niet alleen op vaste Proximus installaties?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
lanadekat schrijft: Het lijkt echt een product dat enkel werkt voor Proximus TV
en perfect stabiel hier ook met linux/win10 PC (naast chromebook, smartphone en android TV box)...
en perfect stabiel hier ook met linux/win10 PC (naast chromebook, smartphone en android TV box)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
5gHz werkt hier voor geen meter. Van armoe naar 2,4 terug gekeerd. Ik heb een vermoeden dat mijn FB7490 de schuldige is. Alle draadloze randapparatuur (smartphone en een paar ethernet bridges) heeft de grootste moeite van de wereld om een 5gHz verbinding in stand te houden. Ofwel ligt het aan al de randapparatuur ofwel aan de FB.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
@Jack
bbox3 met PX wifi-bridge werken hier feilloos sinds 2014 met alle 5 GHz apparatuur. Waarom niet testen met bbox3 ipv de FB?
bbox3 met PX wifi-bridge werken hier feilloos sinds 2014 met alle 5 GHz apparatuur. Waarom niet testen met bbox3 ipv de FB?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Er zitten dan ook 4 antennes in die bboxwied schreef:@Jack
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Het rare is, ik heb het model nummer opgezocht en het waren 5Ghz antennes ... Geen enkele 2.4Ghz antenne gevonden.
De range van de bbox2 was beter, maar die leek maar 1 antenne te hebben.
Wifikwaliteit is er zeker op vooruit gegaan, minder grote range maar betere snelheid en stabiliteit in die range.
-
- Elite Poster
Ik heb geen bbox3. Oh ja, ik was nog mijn MacMini vergeten te vermelden. Heeft 5gHz aan boord maar kan die ook niet in stand houden met de FB.wied schreef:@Jack
-
- Elite Poster
bbox3 is gratis bij internet start abo toch!? Misschien nadenken over gescheiden netwerken icm FB...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Proximus gaat nooit deze dingen actief adverteren aangezien de prijs relatief (heel) laag is voor de hardware die er in zit. Routers die dezelfde 5GHz kant hebben kosten al rap 150 euro+ (er zit dan ook nog wel 2.4GHz, een hoop gigabit ethernet poorten en allerlei features in). Ze brengen deze enkel op de markt om mensen die geen UTP hebben liggen naar hun TV, wel Proximus TV te kunnen laten kijken. Zelfde voor de plc adapters. Allemaal manieren om klanten van Telenet (en orange) te halen, waarop het geld op de abonnementskosten verdient wordt en niet op de hardware.lanadekat schreef:Was niet als beschuldiging bedoeld, ik wil gewoon zeker zijn dat het werkt want iedereen bied die dingen aan op 2dehands omdat ze overgeschakeld zijn, en bijna nergens online te bestellen zijn ( alleen via telefoon of Fysieke Proximus shop ) deed me zoiets vermoeden. Het lijkt echt een product dat enkel werkt voor Proximus TV waarvoor het dan ook gemaakt is. Ik verwacht dan ook niet dat Proximus TV werkt bij Telenet, dus waarom zou iets dat voor Proximus TV gemaakt is dan wel werken?philippe_d schreef:Dit is niet echt een vraag, maar ook een statement/beschuldiging.lanadekat schreef: Edit: Nog een vraag. Hebben deze een Proximus router/internet nodig om te werken? Of werken deze ook gewoon bij Telenet? Zou me niet verbazen mocht Proximus dit blokkeren.
Trouwens werkten die range extenders voor hun mobiele netwerk niet alleen op vaste Proximus installaties?
Neemt niet weg dat het gewoon een off the shelf quantenna product is in een behuizing gezet door technicolor en met een stock interface met een belgacom logo er op (TG233). Er is duidelijk zo weinig mogelijk geld in gestoken in al de dingen die er niet toe doen (interface, behuizing,...) en juist wel in de hardware zelf.
-
- Elite Poster
Toen ik internet aanvroeg bij Proximus kreeg ik een bbox2 een paar jaar geledenwied schreef:bbox3 is gratis bij internet start abo toch!? Misschien nadenken over gescheiden netwerken icm FB...
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Ik had niets dan miserie met m'n vorige router, een Netgear Nighthawk. Als het werkte, was de range én snelheid geweldig, maar het ding viel gewoon te pas en te onpas weg.Jack Daniels schreef:5gHz werkt hier voor geen meter. Van armoe naar 2,4 terug gekeerd. Ik heb een vermoeden dat mijn FB7490 de schuldige is. Alle draadloze randapparatuur (smartphone en een paar ethernet bridges) heeft de grootste moeite van de wereld om een 5gHz verbinding in stand te houden. Ofwel ligt het aan al de randapparatuur ofwel aan de FB.
Nu een Mikrotik in de plaats. Minder snel, ongeveer zelfde bereik, maar vooral: héél stabiel, nog geen uitvaller gehad! Je router heeft hier dus veel mee te maken...
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ubiquiti biedt ook zeer stabiele 5 GHz access points aan (de Unifi AC reeks). Cisco uiteraard ook.
Zoals voor zoveel dingen: je krijgt waarvoor je betaalt. Consumentenrouters hebben een zeer slechte reputatie op zowat alles maar zeker ook op het 5 GHz gebied.
Zoals voor zoveel dingen: je krijgt waarvoor je betaalt. Consumentenrouters hebben een zeer slechte reputatie op zowat alles maar zeker ook op het 5 GHz gebied.
-
- Elite Poster
Het gros van de internetgebruikers, aka Jan met de pet, moet dan maar overstappen op professioneel materiaal wat een veelvoud kost van consumenten materiaal en verder stoppen met zagen?CCatalyst schreef:Zoals voor zoveel dingen: je krijgt waarvoor je betaalt. Consumentenrouters hebben een zeer slechte reputatie op zowat alles maar zeker ook op het 5 GHz gebied.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Lees eerst dit eens (enkel de eerste repliek): https://news.ycombinator.com/item?id=12484926Jack Daniels schreef:Het gros van de internetgebruikers, aka Jan met de pet, moet dan maar overstappen op professioneel materiaal wat een veelvoud kost van consumenten materiaal en verder stoppen met zagen?CCatalyst schreef:Zoals voor zoveel dingen: je krijgt waarvoor je betaalt. Consumentenrouters hebben een zeer slechte reputatie op zowat alles maar zeker ook op het 5 GHz gebied.
Om dan te antwoorden op je vraag: als je echt nood hebt aan een betrouwbaar 5 GHz WLAN dat niet crasht vanaf 10 mbps throughput en dat werkt met verschillende soorten van clients tegelijk, dan ja. Anders nee. Daarbij kosten die Unifi's niet veel meer dan de topmodellen van Asus/Netgear maar ze gaan wel langer mee en hebben betere support. Je hebt wel geen router functionaliteit, dus je moet nog een aparte router hebben, maar beter 2 toestellen die elk in iets goed zijn dan 1 toestel die probeert te combineren en daarin faalt.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Neen, ze mogen kopen wat ze wensen, maar stoppen met zagen dat hun internet niet werkt naar hoe zij t willen qua snelheid en stabiliteit.Jack Daniels schreef:Het gros van de internetgebruikers, aka Jan met de pet, moet dan maar overstappen op professioneel materiaal wat een veelvoud kost van consumenten materiaal en verder stoppen met zagen?CCatalyst schreef:Zoals voor zoveel dingen: je krijgt waarvoor je betaalt. Consumentenrouters hebben een zeer slechte reputatie op zowat alles maar zeker ook op het 5 GHz gebied.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Het gaat hier niet over internet maar over 5gHz wifi. En als een toestel verkocht wordt met dual band wifi dan verwacht ook iedereen dat dat toestel out of thé box zo werkt. En niet komen aandraven met support zoals iemand anders hier schreef want dat is volledig naast de kwestie. Bovendien wordt hier dan nog het gebruik van 2 toestellen "gepromoot" om zeker te zijn van een stabiele wifi verbinding terwijl ze in andere topics op hun achterste poten staan omdat we te veel stroom verbruiken.
-
- Elite Poster
Volgens mij (zie ook eerdere post in dit topic) zou de FB wel eens de schuldige kunnen zijn. Een zoektocht op Amazon.de leerde mij dat zowat 11% van de kopers van een 7490 met dit toestel wifi problemen ondervindt. Je moet maar eens de reviews met 1 ster lezen.BertG3 schreef:Misschien ligt het toch aan je Fritzbox. Mijn Fritz 7499 draait hier ondertussen al 2 jaar perfect en ik gebruik altijd 5GHz. Op Pixel C, OnePlus One, Mac Mini, Chromebook,...