Netflix binnenkort op digiboxen over de hele wereld, behalve bij Telenet?

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Netflix en Liberty Global hebben een deal gesloten om Netflix rechtstreeks aan te bieden via de decoder. Opvallend: Telenet, een dochterbedrijf van Liberty Global, zit niet in de overeenkomst vervat.

bron: http://www.demorgen.be/tvmedia/netflix- ... -bf2287b1/

Verder in dit artikel:
Liberty Global maakte nu bekend een overeenkomst te hebben gesloten met Netflix om het tv-platform in meer dan dertig landen in de decoder te integreren. Dat maakt het voor de Netflix-abonnee veel gebruiksvriendelijker: je kan in het tv-menu gewoon naar Netflix gaan en beginnen kijken. Extra voordeel: op die manier kijk je ook naar Netflix via de kabel en gebruik je niet langer internet. Wie nu tv kijkt via internet, ziet de verbruikte gigabytes in ijltempo oplopen.
Netflix via de coax? De grap van het jaar?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als dat geen gigantische inbreuk is op de netneutraliteit.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Typisch we moeten weer eens achterlopen...
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

In dat artikel is er sprake dat het gefaseerd zal verlopen, eerst in Nederland daarna in andere landen. Dus die titel overal behalve in Vlaanderen, lijkt mij eerder clickbait.

Daarbij, persoonlijk vind ik een AppleTV, Chromecast, PS4 veel gebruiksvriendelijker dan een Proximus/Telenet box. Ik zou dan ook liever het omgekeerde zien en een Telenet/Proximus app zien op een van de voorgenoemde platformen.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 11 keer

Maar zeg nu eerlijk, wat kan telenet hier nu aan verdienen.
Het zijn abonnementjes van 10 euro per maand.
Telenet verkoopt enkel abonnementjes van 120+ euro per maand,...
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Stroper schreef: Daarbij, persoonlijk vind ik een AppleTV, Chromecast, PS4 veel gebruiksvriendelijker dan een Proximus/Telenet box. Ik zou dan ook liever het omgekeerde zien en een Telenet/Proximus app zien op een van de voorgenoemde platformen.
Volledig akkoord. Die decoders kunnen van mijn part de boom in. Een degelijke app op de voorgenoemde platforms zou veel gebruiksvriendelijker en meer toekomstgericht zijn.
Stel je voor. Koppelverkoop van bv Apple tv icm triple pakket!
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Stroper schreef:Persoonlijk vind ik een AppleTV, Chromecast, PS4 veel gebruiksvriendelijker dan een Proximus/Telenet box. Ik zou dan ook liever het omgekeerde zien en een Telenet/Proximus app zien op een van de voorgenoemde platformen.
Niet alleen gebruiksvriendelijker maar ook betere beeldkwaliteit, via decoders van Proximus en Telenet zal dat 1080i zijn terwijl via Apple TV bedraagt die 1080p.
En inderdaad als ik Netflix bekijk via mijn Proximus decoder is dat HD beeld wel goed maar via mijn Apple TV is die nog beter, het is alsof ik naar een blu-ray disc kijk.
onurb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 sep 2006, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 3 keer

Netflix via de coax? De grap van het jaar?
Wat is het probleem om Netflix via coax te leveren?
Laatst gewijzigd door onurb op 14 sep 2016, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

De titel op "De Tijd" is nu verandert naar "Telenet denkt nog na over over Netflix via digibox".
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb gelezen op De Standaard dat de woordvoerster van Telenet gezegd heeft dat er geen sprake is om Netflix te integeren op hun digicorders/boxen en ook niet op de toekomstige digicorders/boxen.

Uiteindelijk is dit toch niet zo vreemd? Telenet en Netflix zijn concurrenten van elkaar, Telenet komt met een eigen aanbod van series en films in abonnementsformule (play & play more) dan gaan ze toch niet het aanbod van een andere leverancier gaan toestaan op hun netwerk om zo hun eigen aanbod te ondermijnen?
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Stiaan schreef: Uiteindelijk is dit toch niet zo vreemd? Telenet en Netflix zijn concurrenten van elkaar, Telenet komt met een eigen aanbod van series en films in abonnementsformule (play & play more) dan gaan ze toch niet het aanbod van een andere leverancier gaan toestaan op hun netwerk om zo hun eigen aanbod te ondermijnen?
+1

De geschiedenis zal het wel uitwijzen of de beslissing op lange termijn de juiste zal geweest zijn. Op korte termijn zijn we als consument wel terug "gesjot" . Betekent dat de prijzen de komende jaren door Telenet nog verder de hoogte worden ingejaagd. Maar vertrouw er maar op, ook hier komt er een einde aan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Stiaan schreef: Uiteindelijk is dit toch niet zo vreemd? Telenet en Netflix zijn concurrenten van elkaar, Telenet komt met een eigen aanbod van series en films in abonnementsformule (play & play more) dan gaan ze toch niet het aanbod van een andere leverancier gaan toestaan op hun netwerk om zo hun eigen aanbod te ondermijnen?
^ de typische Belgische concurrentiële redenering, waarbij het inzicht dat het eigen aanbod nu al ondermijnd is maar niet wil dagen. Een van de redenen waarom ons land zo vaak achterloopt.

Waarom een populaire provider bannen als je de kans krijgt om hen op te nemen in je aanbod, puur omdat het concurrentie is voor je eigen dienst? Het vereist een meer open mind om te zien dat je het geld dat je klanten nu rechtstreeks aan Netflix geven ook zelf zou kunnen incasseren, en je er een specifiek (maar goed doordacht) aanbod van Play als "lokale" aanvulling zou kunnen aan koppelverkopen. Of hoe ga je anders jezelf relevant houden als contentprovider in het jaar 2025 (enfin, in Belgie misschien 2040) als de TV al lang verdrongen is door streaming, niemand nog telefoneert en internet (mobiel en glasvezel) je enige product zou zijn? Ah, ik heb weinig hoop.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Er wordt niks geband. Netflix is nog altijd bekijkbaar via internet.
Netflix in de TV abbos gooien en niet laten meetellen qua data is volgens mij een zware net neutrality overtreding, en mag dus niet gebeuren.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ik begrijp echt niet dat je kwaliteitsseries die beschikbaar zijn in UltraHD zou willen kijken in belabberde kwaliteit op die Telenet-digibrol.
Er is trouwens genoeg kwaliteitshardware die Netflix kan streamen: https://devices.netflix.com/nl/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:Er wordt niks geband. Netflix is nog altijd bekijkbaar via internet.
Netflix in de TV abbos gooien en niet laten meetellen qua data is volgens mij een zware net neutrality overtreding, en mag dus niet gebeuren.
Ze worden momenteel wel degelijk geband van opname in het pakket, zoals in andere landen dus wel zal gebeuren.

Net neutrality was nooit bedoeld om als argument te gebruiken om vooruitgang te vertragen, helaas lijkt het wel weer zo uit te draaien. Net neutrality is uiteindelijk wel een lege doos aan het worden. Het zal uiteindelijk een achterhaald concept worden, het is nu eenmaal niet compatibel met vele van de toekomstige mogelijkheden die in het verschiet liggen van het internet. Trouwens afaik is er hier nog altijd geen strafwet op het niet aanbieden van net neutrality, dus veel meer dan een "morele" overtreding is het niet.
raf1 schreef:Ik begrijp echt niet dat je kwaliteitsseries die beschikbaar zijn in UltraHD zou willen kijken in belabberde kwaliteit op die Telenet-digibrol.
Er is trouwens genoeg kwaliteitshardware die Netflix kan streamen: https://devices.netflix.com/nl/
Ja, maar het is dan weer een extra box. Het zou op die nieuwe "Horizon" hardware/software ook beter moeten zijn, maar dat moeten we inderdaad nog zien.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Stiaan schreef:Ik heb gelezen op De Standaard dat de woordvoerster van Telenet gezegd heeft dat er geen sprake is om Netflix te integeren op hun digicorders/boxen en ook niet op de toekomstige digicorders/boxen.
Denk je dat Telenet daar iets aan te zeggen heeft?
Als het moederbedrijf (Liberty Global) een deal sluit met Netflix, dan komt dat bij Telenet ook (tenzij wettelijke of contractuele bezwaren).
Implementatie gebeurt gefaseerd, en bij ons is het afwachten tot de nieuwe decoders er zijn (Horizon Mediabox?).
Stiaan schreef:Uiteindelijk is dit toch niet zo vreemd? Telenet en Netflix zijn concurrenten van elkaar, Telenet komt met een eigen aanbod van series en films in abonnementsformule (play & play more) dan gaan ze toch niet het aanbod van een andere leverancier gaan toestaan op hun netwerk om zo hun eigen aanbod te ondermijnen?
Dat zou wel vreemd zijn, want dezelfde redenering gaat toch ook op voor de 30 andere landen waar Liberty Global actief is op de kabel.
Het aanbod van Netflix kan nu toch ook al op hun netwerk? Alleen niet via een App op de decoder.
driesp schreef:Maar zeg nu eerlijk, wat kan telenet hier nu aan verdienen.
Het zijn abonnementjes van 10 euro per maand.
Het is niet de bedoeling dat Telenet Netflix gaat verkopen, alleen de mogelijkheid om Netflix te bekijken via de decoder (zoals dat bij Proximus al mogelijk is). De klant betaalt rechtstreeks aan Netflix. Of begrijp ik de vraag verkeerd?
onurb schreef:Wat is het probleem om Netflix via coax te leveren?
Hangt ervan af wat ze bedoelen met Netflix via de coax. Uiteindelijk komt alles van Telenet via de coax, ook internet :wink:
De nieuwe decoders (vb Ziggo Horizon) hebben een ingebouwde kabelmodem, en de content van de Apps (zoals Youtube) worden via het Internet geleverd, dat zal voor Netflix niet anders zijn?
ITnetadmin schreef:Netflix in de TV abbos gooien en niet laten meetellen qua data is volgens mij een zware net neutrality overtreding, en mag dus niet gebeuren.
Dat is volgens mij een verkeerde interpretatie van de redacteur van de Morgen.
het is niet omdat er een Netflix App op de decoder draait, dat deze niet meetelt qua data.
Op de Proximus TV decoder wordt Netflix ook geleverd via het Internet (VLAN10) en niet via de IPTV VLAN ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

CCatalyst schreef:Ja, maar het is dan weer een extra box.
Foute redenering, die extra box is de Telenet Digibox. Voor Netflix is er geen extra box nodig, dat werkt rechtstreeks op elk UltraHD tv-toestel.
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 206
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
Stiaan schreef:Ik heb gelezen op De Standaard dat de woordvoerster van Telenet gezegd heeft dat er geen sprake is om Netflix te integeren op hun digicorders/boxen en ook niet op de toekomstige digicorders/boxen.
Denk je dat Telenet daar iets aan te zeggen heeft?
Als het moederbedrijf (Liberty Global) een deal sluit met Netflix, dan komt dat bij Telenet ook.
Implementatie gebeurt gefaseerd, en bij ons is het afwachten tot de nieuwe decoders er zijn (Horizon Mediabox?).
Ik citeer enkel wat in de krant stond. Dit is wat er letterlijk staat: "Vreemd genoeg zit Telenet, een dochter van Liberty Global, niet in de overeenkomst vervat. ‘Er is voorlopig geen sprake van een integratie van Netflix op onze decoders’, zegt woordvoerster Isabelle Geeraerts aan De Tijd. ‘Ook niet in de nieuwe generatie.'"

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160914 ... gn=seeding

Ik begrijp dat als het moederbedrijf zoiets beslist, Telenet daar weinig aan te zeggen heeft maar het is wel opmerkelijk dat het daar nu zo over communiceert.

CCatalyst schreef:
Stiaan schreef: Uiteindelijk is dit toch niet zo vreemd? Telenet en Netflix zijn concurrenten van elkaar, Telenet komt met een eigen aanbod van series en films in abonnementsformule (play & play more) dan gaan ze toch niet het aanbod van een andere leverancier gaan toestaan op hun netwerk om zo hun eigen aanbod te ondermijnen?
^ de typische Belgische concurrentiële redenering, waarbij het inzicht dat het eigen aanbod nu al ondermijnd is maar niet wil dagen. Een van de redenen waarom ons land zo vaak achterloopt.

Waarom een populaire provider bannen als je de kans krijgt om hen op te nemen in je aanbod, puur omdat het concurrentie is voor je eigen dienst? Het vereist een meer open mind om te zien dat je het geld dat je klanten nu rechtstreeks aan Netflix geven ook zelf zou kunnen incasseren, en je er een specifiek (maar goed doordacht) aanbod van Play als "lokale" aanvulling zou kunnen aan koppelverkopen. Of hoe ga je anders jezelf relevant houden als contentprovider in het jaar 2025 (enfin, in Belgie misschien 2040) als de TV al lang verdrongen is door streaming, niemand nog telefoneert en internet (mobiel en glasvezel) je enige product zou zijn? Ah, ik heb weinig hoop.

Volgens mij is dit niet de typisch Belgische benadering op vlak van concurrentie. Volgens mij gaat het eerder over de overtuiging (die Telenet toch heeft) dat hun product echt werkt en een volwaardig alternatief is? Ze hebben trouwens (relatief unieke) contracten lopen met HBO, en andere productiehuizen en dat speelt vrees ik ook een rol. Het is toch niet omdat de concurrentie en "al de rest" het doet dat je ook op die kar moet springen? Zo'n mentaliteit ondermijnt juist creativiteit en diversificatie vind ik persoonlijk. Als het niet lukt, dan zal je er wel voor afgestraft worden door klanten die afhaken en inkomsten die kelderen maar dan nog kan je als bedrijf een andere koers gaan varen en in dit geval Netflix gaan integeren. At least they tried, right?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Denk je dat Telenet daar iets aan te zeggen heeft?
Als het moederbedrijf (Liberty Global) een deal sluit met Netflix, dan komt dat bij Telenet ook (tenzij wettelijke of contractuele bezwaren).
Ik denk dat TN toch redelijk wat vrijheid heeft... kijk maar naar de Play aanbod en vooral hun mobiele aanbod (wat totaal niet de strategie van de groep is).
philippe_d schreef:De nieuwe decoders (vb Ziggo Horizon)
Nieuw kan je die niet echt noemen (er is trouwens veel ellende mee geweest in Nederland)... men is in Nederland trouwens testen aan het doen met een nieuwe decoder welke 4K ondersteuning heeft en de Horizon box zal vervangen.
raf1 schreef:Voor Netflix is er geen extra box nodig, dat werkt rechtstreeks op elk UltraHD tv-toestel.
Slechte marketing trouwens van TN... door hun uitspraken nu lijkt het (want de gemiddelde consument weet niet hoe decoders, apps, ... allemaal werken) alsof Netflix helemaal niet zou kunnen bij TN. Men had beter geantwoord dat Netflix prima mogelijk is via een moderne TV en zo niet gebonden is aan de beperkingen van de decoder.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Stroper schreef:Daarbij, persoonlijk vind ik een AppleTV, Chromecast, PS4 veel gebruiksvriendelijker dan een Proximus/Telenet box. Ik zou dan ook liever het omgekeerde zien en een Telenet/Proximus app zien op een van de voorgenoemde platformen.
Mocht Netflix via de telenet box kunnen hadden we misschien al een abonnement, nu niet. Anders moeten we weer een bakske bij aankopen waar ik
1 geen goesting in heb
2 geen geld aan wil geven
3 niet kan aansluiten
4 NOG ne zapper

Lang niet iedereen heeft altijd het laatste nieuwe in huis.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:Mocht Netflix via de telenet box kunnen hadden we misschien al een abonnement, nu niet. Anders moeten we weer een bakske bij aankopen waar ik
geen smarttv? :-D Ach nee, ge hebt niet het laatste in huis :-D

P.S. ook nog maar paar maanden een UHD smarttv
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

23 jaar geleden maakten ze dat nog niet. :angel:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Muziekbos schreef:Betekent dat de prijzen de komende jaren door Telenet nog verder de hoogte worden ingejaagd. Maar vertrouw er maar op, ook hier komt er een einde aan.
Ik heb ooit samengezeten met mensen die de telenet contracten gezien hebben tussen bedrijven. Het ging om peering contracten. Ze denken echt dat ze met alles wegkomen. Ze hebben een enorme dikke nek. En ze trekken zich van de wet zeer weinig aan, bvb nu de recente privacy schending met die gerichte reclame.

Maar welke partij heeft het lef om TN eens voor de rechtbank te trekken?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef:Er wordt niks geband. Netflix is nog altijd bekijkbaar via internet.
Netflix in de TV abbos gooien en niet laten meetellen qua data is volgens mij een zware net neutrality overtreding, en mag dus niet gebeuren.
Ze worden momenteel wel degelijk geband van opname in het pakket, zoals in andere landen dus wel zal gebeuren.

Net neutrality was nooit bedoeld om als argument te gebruiken om vooruitgang te vertragen, helaas lijkt het wel weer zo uit te draaien. Net neutrality is uiteindelijk wel een lege doos aan het worden. Het zal uiteindelijk een achterhaald concept worden, het is nu eenmaal niet compatibel met vele van de toekomstige mogelijkheden die in het verschiet liggen van het internet. Trouwens afaik is er hier nog altijd geen strafwet op het niet aanbieden van net neutrality, dus veel meer dan een "morele" overtreding is het niet.
Net neutraliteit is bedoeld om alle diensten over het internet verplicht gelijkwaardig te behandelen.
Netflix niet laten meetellen als dataverbruik zou daar dus een zware overtreding van zijn.
Dit heeft nougabollen te maken met "vooruitgang vertragen".
Het zou trouwens ns dringend tijd worden dat de netneutraliteit sensu stricto in de wetgeving opgenomen wordt.
philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:Netflix in de TV abbos gooien en niet laten meetellen qua data is volgens mij een zware net neutrality overtreding, en mag dus niet gebeuren.
Dat is volgens mij een verkeerde interpretatie van de redacteur van de Morgen.
het is niet omdat er een Netflix App op de decoder draait, dat deze niet meetelt qua data.
Op de Proximus TV decoder wordt Netflix ook geleverd via het Internet (VLAN10) en niet via de IPTV VLAN ...
Maar dan zal je zowel een internet als een tv abbonement nodig hebben.
Het blijft natuurlijk een voortrekken van 1 internet product tov de rest, maar als het dataverbruik integraal aangerekend wordt lijkt me qua netneutraliteit alles in orde.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

ITnetadmin schreef:Er wordt niks geband. Netflix is nog altijd bekijkbaar via internet.
Netflix in de TV abbos gooien en niet laten meetellen qua data is volgens mij een zware net neutrality overtreding, en mag dus niet gebeuren.
Tenzij de Netflix-streams dan via DVB-C (i.p.v. IP) zullen worden geleverd, zoals het huidige on-demand aanbod van Telenet. Netneutraliteit is immers enkel van toepassing op IP-verkeer :wink:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

moest dat kunnen, dan hoeven we geen pack met internet meer af te nemen bij TN :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

nickz schreef:
ITnetadmin schreef:Er wordt niks geband. Netflix is nog altijd bekijkbaar via internet.
Netflix in de TV abbos gooien en niet laten meetellen qua data is volgens mij een zware net neutrality overtreding, en mag dus niet gebeuren.
Tenzij de Netflix-streams dan via DVB-C (i.p.v. IP) zullen worden geleverd, zoals het huidige on-demand aanbod van Telenet. Netneutraliteit is immers enkel van toepassing op IP-verkeer :wink:
IP diensten aanbieden onder DVB-C door ze om te zetten, zie ik althans als een serieuze overtreding van de netneutraliteit.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Als de gehele bibliotheek van Netflix dan op een server bij Telenet zou staan (als ik me niet vergis is dat nu reeds het geval bij bepaalde operatoren) en die content op vraag van de klant via coax (DVB-C) wordt doorgestuurd (zoals bij het huidige on-demand aanbod van Telenet), dan is er geen sprake meer van een IP-dienst (die al dan niet wordt 'omgezet'). De Netflix-streams nemen dan op de kabel geen internet-bandbreedte meer in (de DVB-C VOD streams zitten immers op een apart frequentiespectrum op de kabel) en moeten dus ook niet meer worden meegerekend. Ik ziet niet in waarom dit wel zou moeten kunnen voor Telenet Play (More) en niet voor Netflix. Voor mij zou het in ieder geval een grote verbetering zijn als Netflix geen internetbandbreedte en -data meer zou verbruiken, op voorwaarde dat de huidige beeldkwaliteit blijft behouden.

Verstuurd vanaf mijn Xperia Z met Tapatalk
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Dat zou Netflix nooit toelaten, die weten ook goed genoeg dat providers willen spelen met net neutraliteit (voor meer $$). Dan gaan ze niet de deur op een kier zetten door Telenet het via de kabel TV spectrum te laten gaan (eigenlijk gewoon het niet tegen datalimiet laten tellen).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

nickz schreef:Voor mij zou het in ieder geval een grote verbetering zijn als Netflix geen internetbandbreedte en -data meer zou verbruiken
Opnieuw een compleet foute redenering. Het zou voor jou een grote verbetering zijn als je een internetabonnement met onbeperkt datavolume zou nemen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

nickz schreef:Als de gehele bibliotheek van Netflix dan op een server bij Telenet zou staan (als ik me niet vergis is dat nu reeds het geval bij bepaalde operatoren) en die content op vraag van de klant via coax (DVB-C) wordt doorgestuurd (zoals bij het huidige on-demand aanbod van Telenet), dan is er geen sprake meer van een IP-dienst (die al dan niet wordt 'omgezet'). De Netflix-streams nemen dan op de kabel geen internet-bandbreedte meer in (de DVB-C VOD streams zitten immers op een apart frequentiespectrum op de kabel) en moeten dus ook niet meer worden meegerekend.
Maar qua bandbreedte blijft dat dus hetzelfde.
Of die mux dan ingericht is "voor internet verkeer" of voor VOD, je hebt dezelfde hoeveelheid data nodig.
Er komen geen muxen bij, dus het blijft inefficiênt.
Mocht Netflix heel populair zijn, en iedereen zit maar te streamen, dan gaan ze moeten muxen bijhebben (dus minder analoge zenders), of misschien gebruiken na die upgrade van het netwerk.
Maar een toverformule zie ik niet.
Kabel is meest efficiënt in het broadcasting model, dat wil zeggen één programma dat naar veel mensen tegelijk gestuurd wordt.
Dat betekent één keer bandbreedte innemen, die over al die gebruikers gedeeld wordt.
VOD is nu net geen broadcasting model, het is streaming, elke gebruiker die erbij komt neemt een extra hoeveelheid data in.
Hoe lossen ze dat op?
Altijd maar nodes splitsen vermoed ik.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

raf1 schreef:
nickz schreef:Voor mij zou het in ieder geval een grote verbetering zijn als Netflix geen internetbandbreedte en -data meer zou verbruiken
Opnieuw een compleet foute redenering. Het zou voor jou een grote verbetering zijn als je een internetabonnement met onbeperkt datavolume zou nemen.
Ja, maar dat kost nog meer geld ;-) Voor tv blijf ik sowieso bij Telenet en qua internet wil ik ook niet minder dan 100/10 Mb/s. Voor mij zou het dus wel degelijk een verbetering zijn als het Netflix-verkeer niet meer meegerekend zou worden.

Verstuurd vanaf mijn Xperia Z met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

raf1 schreef:
nickz schreef:Voor mij zou het in ieder geval een grote verbetering zijn als Netflix geen internetbandbreedte en -data meer zou verbruiken
Opnieuw een compleet foute redenering. Het zou voor jou een grote verbetering zijn als je een internetabonnement met onbeperkt datavolume zou nemen.
Dit is ook fout imho, de klant zou niet moeten overschakelen op een duurder onbeperkt abonnement (wat bij de 2 grote nog steeds niet echt onbeperkt is), maar de providers zouden de limieten op alle abonnementen wel eens mogen laten vallen anno 2016.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

MaT schreef:
raf1 schreef:
nickz schreef:Voor mij zou het in ieder geval een grote verbetering zijn als Netflix geen internetbandbreedte en -data meer zou verbruiken
Opnieuw een compleet foute redenering. Het zou voor jou een grote verbetering zijn als je een internetabonnement met onbeperkt datavolume zou nemen.
Dit is ook fout imho, de klant zou niet moeten overschakelen op een duurder onbeperkt abonnement (wat bij de 2 grote nog steeds niet echt onbeperkt is), maar de providers zouden de limieten op alle abonnementen wel eens mogen laten vallen anno 2016.
Daar moet je niet op rekenen, dat zullen ze nooit doen die limieten laten vallen, de providers moeten er immers iets aan verdienen want zij rekenen er op dat de klanten hun limiet zullen overschrijden en zodoende kunnen ze dan een supplement aanrekenen aan zoveel euro per MB die men overschrijdt.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Ik heb al zoveel jaren ongelimiteerd via EDPnet voor de prijs van € 35,95/maand (excl. raw-copper of tel. lijn), het kan dus weldegelijk, of toch tenminste via de koperparen in kleine getallen.
Over coax wordt regelmatig genoemd dat dit netwerk niet de capaciteit heeft voor grootschalig ongelimiteerde abonnementen heeft. Daar zullen niet veel mensen het inzicht voor hebben in Telenet zijn landelijke infrastructuur en zijn bottlenecks. Het probleem met een Netflix is dat een provider hier zich op moet voorzien aangezien elke user op specifieke tijdstippen een constante stream van een paar Mbit/s trekt, in bepaalde locaties zal dat issues geven als genoeg mensen het gebruiken. Maar hoeveel houdt Telenet er grofweg aan over ? Het zal minder zijn dan de palletten geld die ze nu afdrukken dankzij on-demand functies en dure TV packs.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nickz schreef:Ik ziet niet in waarom dit wel zou moeten kunnen voor Telenet Play (More) en niet voor Netflix.
Geen idee hoeveel ruimte TN heeft voor VOD streams per node... maar ik denk niet dat het er 100 zijn.

Hoe populairder Play (en Netflix in jou theorie) zou zijn hoe groter dus het risico is dat men tegen beperkingen aanloopt.

Ik vraag me trouwens af hoe men op lange termijn hier tegenaan kijkt bij TN (al zal de uitbreiding naar 1 GHz en het splitsen van nodes nog wel enige tijd een oplossing blijven).
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer
Contacteer:

op telenet kabel zijn er 6 muxen voor on demand zaken,waar men tot 6 kabel streams doorstuurt per node en per mux....
greets
master-magic
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) . (Tv Vlaanderen Basic+).
kodaksken
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 nov 2016, 15:19
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Het heeft even geduurd, maar ook Telenet-klanten kunnen vanaf eind volgend jaar Netflix kijken

Aangezien Telenets digibox op andere software draait dan de boxen van de rest van de groep, was het technisch sowieso niet mogelijk Netflix aan te bieden. Daar komt normaal eind volgend jaar verandering in. Telenet hoopt tegen dan een nieuwe digibox uit te rollen die apps wel ondersteunt.

Die nieuwe box wordt in de labo's in Mechelen nog volop tegen het licht gehouden. Zo onderzoeken ingenieurs onder meer welke beeldkwaliteit de digibox zal aanbieden. De box ondersteunt 4K-beelden - met een resolutie die vier keer groter is dan de huidige HD-beelden -, maar het doorsturen van die beelden palmt op het netwerk heel veel bandbreedte in, 20 megabit per seconde.

Telenet kiest daarom voor full HD (1080 pixels) in combinatie met HDR (High Dynamic Range) en 'wide color gamut'. Op beelden in het labo merkten we amper verschil met 4K. En die beelden doorsturen slorpt maar 5 megabit per seconde op.
De nieuwe digibox ondersteunt ook spraak. Eind volgend jaar, begin 2018, kan u dus zappen en zoeken door het aan uw afstandsbediening te vragen. ‘Je zal je digicorder bijvoorbeeld kunnen vragen om alle horrorfilms van 2016 op te lijsten’, legt Porter uit

Virtual reality
Telenet blikt ook al verder in de toekomst. We kregen in Mechelen een VR-bril op ons hoofd. Plots zaten we virtueel in een luxueuze living en konden we met een paar tikken tegen de bril in Telenets bibliotheek van films en series grasduinen. Nadat we 'Game of Thrones' hebben gekozen, zitten naast onze witte sofa plots de draken van Daenarys Targaryan vervaarlijk te grommen. Met een extra tikje tegen de bril zitten we plots niet langer in een sofa, maar in het rode pluche van een cinema.

BRON:
http://www.tijd.be/ondernemen/technolog ... 1-7764.art
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kodaksken schreef:maar het doorsturen van die beelden palmt op het netwerk heel veel bandbreedte in, 20 megabit per seconde.
We roepen dus heel hard dat klanten 200 Mbps ter beschikking hebben... maar geven dan toe dat 20 Mbps al teveel is voor ons netwerk :bang:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

kodaksken schreef:Zo onderzoeken ingenieurs onder meer welke beeldkwaliteit de digibox zal aanbieden. De box ondersteunt 4K-beelden - met een resolutie die vier keer groter is dan de huidige HD-beelden -, maar het doorsturen van die beelden palmt op het netwerk heel veel bandbreedte in, 20 megabit per seconde.
Tiens, je bent als provider toch niet verplicht om met een vaste bandbreedte uit te zenden?
En wie zegt dat het exact 20Mbps moet zijn?
kodaksken schreef:Telenet kiest daarom voor full HD (1080 pixels) in combinatie met HDR (High Dynamic Range) en 'wide color gamut'. Op beelden in het labo merkten we amper verschil met 4K. En die beelden doorsturen slorpt maar 5 megabit per seconde op.
Dat zal dan wel heel erg afhankelijk zijn van de grootte van de TV.
Op mijn 37" HD zal ik idd waarschijnlijk geen verschil merken, maar op een 70" 4K model zou dat wel eens kunnen anders zijn.
Het is ook de eerste keer dat ik hoor dat een provider 1080p als norm zou nemen in plaats van 4K.
Dit lijkt mij een nodeloze tussenstap.
Waaorm kunnen ze analoog niet stopzetten?
Moet dat per se altijd maar doorgaan?
Haal analoog eraf, zet een ongeëncrypteerd basisaanbod erop met de voornaamste zenders in HD (1080i), en doe dan nog eens alle zenders versleuteld in 4K, zou er dan nog altijd bandbreedte te weinig zijn?
Elke analoge zender neemt immers een volledige mux voor zich.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”