Eind vorige maand heeft Eandis een nieuwe elektriciteitsmeter komen plaatsen omdat de vorige antiek was.
Nu heb ik gezien dat de schijf van de meter draait ,wanneer er geen verbruik afgenomen wordt.
Als test heb ik alle automaten van het verdeelbord afgelegd en is enkel de kabel van de elektriciteitsmeter naar het verdeelbord nog aangesloten.
De schijf van de meter draait heel traag,maar er is toch verbruik.
Kan het dat de elektriciteitsmeter ook een minieme hoeveelheid electriciteit verbruikt?
Verbruik elektriciteit elektriciteitsmeter
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 12 keer
Als test heb ik alle automaten van het verdeelbord afgelegd en is enkel de kabel van de elektriciteitsmeter naar het verdeelbord nog aangesloten.
Het enige verbruik kan dan nog de elektriciteitsmeter zijn ,of de kabel naar het verdeelbord
Het enige verbruik kan dan nog de elektriciteitsmeter zijn ,of de kabel naar het verdeelbord
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Zet de hoofdzekering eens af, dan staat er geen spanning meer op de meter. Als die dan nog loopt is er iets mis met het veertje in dat wiel. Meter zelf kan in principe geen stroom verbruiken, want die staat in serie met de verbruikers. Als er geen verbruikers meer zijn loopt er dus ook geen stroom meer door de meter.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
De spanningsspoel van de meter (1 of 3f) zijn aangesloten als verbruikerSpecialK schreef:Zet de hoofdzekering eens af, dan staat er geen spanning meer op de meter. Als die dan nog loopt is er iets mis met het veertje in dat wiel. Meter zelf kan in principe geen stroom verbruiken, want die staat in serie met de verbruikers. Als er geen verbruikers meer zijn loopt er dus ook geen stroom meer door de meter.
Sent from my D6000 using Tapatalk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Maar heb je niet beide spoelen (spanning én stroom) nodig om de meter te laten draaien? Ik meen me te herinneren dat de spanningsspoel in feite als de "permanente magneet" van de meter fungeert, en dat je bijgevolg ook in de stroomspoel een magnetisch veld moet opwekken voor er iets gebeurt.bruma schreef:De spanningsspoel van de meter (1 of 3f) zijn aangesloten als verbruiker
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Een permanente magneet is een rem op de schijf.
Zonder permanente magneet zou de schijf blijven draaien eenmaal gestart.
Het "verbruik" van de spanningspoel is extreem weinig en onvoldoende om de schijf te doen draaien.
Edit: eigenlijk gaat het stroomverbruik van de spanningspoel NIET door de stroomspoel waardoor het eigen verbruik helemaal niet gemeten wordt.
Zonder permanente magneet zou de schijf blijven draaien eenmaal gestart.
Het "verbruik" van de spanningspoel is extreem weinig en onvoldoende om de schijf te doen draaien.
Edit: eigenlijk gaat het stroomverbruik van de spanningspoel NIET door de stroomspoel waardoor het eigen verbruik helemaal niet gemeten wordt.