Iedereen heeft een zwaar beroep

heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

DeStandaard 31/08/2016 - Deze vier criteria bepalen welke beroepen zwaar zijn
  • fysiek zwaar werk
  • een belastende werkorganisatie
  • verhoogde veiligheidsrisico’s
  • mentale werkbelasting
Wie heeft er geen belastende werkorganisatie?
Wie heeft er geen mentale werkbelasting?

Vermoedelijk wordt het weer een divide-et-impera politiek: de ambtenaren worden in categoriën verdeelt en elke categorie zal wel aan 1 of meerdere voorwaarden voldoen en dus krijgen zij niet enkel een dik pensioen, maar ook nog eens een kortere loopbaan.

Man man man.
Wat een klucht.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Wat een kortzinnige post...
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Moderator
Moderator

Zal ik er langere zinnen van maken?
:bdaysmile:
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Is het 1 + 2 + 3 + 4 of één van deze 4 criteria al genoeg ? Dat staat niet duidelijk beschreven in het bovenstaand artikel.
Bij ons op 't werk is het alle 4 samen.

edit: gevonden:
Fysiek zwaar werk, een belastende werkorganisatie, verhoogde veiligheidsrisico’s en mentale werkbelasting. Dat zijn de vier zogeheten collectieve criteria op basis waarvan de zware beroepen zullen worden afgebakend.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
heist_175
Moderator
Moderator

Dat zijn inderdaad de 4 criteria, maar als je 1 "hit" hebt, heb je prijs :).
De criteria zijn A, B, C en D.
Maar je moet niet aan allemaal voldoen voor je prijs hebt.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

De criteria gelden trouwens voorlopig enkel voor werknemers van de overheid.
In de privé is er nog geen akkoord.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2756194
heist_175 schreef:Wie heeft er geen belastende werkorganisatie?
Om maar iets te noemen: iemand die niet in constant wisselende ploegen, al dan niet met nachtarbeid werkt.
Men verwijst naar de "onregelmaat" indien men het over de belastende werkorganisatie heeft.
heist_175 schreef:Wie heeft er geen mentale werkbelasting?
Een zestigjarige voor een klas met 25 jengelende kleuters alvast wel.
heist_175 schreef:Dat zijn inderdaad de 4 criteria, maar als je 1 "hit" hebt, heb je prijs :).
De toon van jouw bericht doet vermoeden dat je buiten elke categorie valt en daarvoor mag je best wel blij zijn.
Niet iedereen heeft het geluk om een goed uitgebalanceerde job uit te oefenen die je 40 tot 45 jaar kunt volhouden (al dan niet met plezier).
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

We hebben 4 criteria, maar wat we nu nodig hebben zijn de definities en voorwaarden van die criteria.
Zonder dat kan iedereen wel vinden dat hij aan minstens 1 voldoed natuurlijk.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Verhoogd veiligheids risico is ook zo iets dom. dat je dan vanaf je 55ste op de bureau afdeling gaat zitten .... of de toiletten gaat poetsen, zo blijft je kennis tenminste nog op de juiste plek :)
Afbeelding
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

heist_175 schreef: Vermoedelijk wordt het weer een divide-et-impera politiek: de ambtenaren worden in categoriën verdeelt en elke categorie zal wel aan 1 of meerdere voorwaarden voldoen en dus krijgen zij niet enkel een dik pensioen, maar ook nog eens een kortere loopbaan.
Wat weerhoudt er u van om bij een overheidsbedrijf of de overheid zelf te gaan werken?
heist_175
Moderator
Moderator

Wat leuk toch dat er meteen op de man gespeeld wordt :).

Met niet al te veel moeite kan ik mijn beroep op 2 van de criteria een hit geven.
Wat mijn ervan weerhoudt om voor de overheid te werken is interesse en sector.

Maar dus: suggesties van beroepen die niet aan 1 van de 4 criteria voldoen?
Het klopt dat het akkoord enkel voor overheidspersoneel is, maar de kans is groot dat het als leidraad zal dienen voor het akkoord in de privé (als dat er al ooit komt).
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

MaT schreef:We hebben 4 criteria, maar wat we nu nodig hebben zijn de definities en voorwaarden van die criteria.
Zonder dat kan iedereen wel vinden dat hij aan minstens 1 voldoed natuurlijk.
Dat zijn de vier zogeheten collectieve criteria op basis waarvan de zware beroepen zullen worden afgebakend
Collectief is meestal allemaal. Dus volgens mij moet je aan allemaal voldoen.
heist_175
Moderator
Moderator

Collectief als in: van toepassing op een grote groep mensen.
je hebt ook bv CAO, Collectieve ArbeidsOvereenkomst
Dat betekent dat de overeenkomst geldt voor een grote groep mensen (bedrijf of sectorniveau)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

veel mensen met "zware" beroepen zitten fin de carrière ganse dagen aan een bureau. Voorbeeld: politie
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik zie voorlopig het probleem nog niet, die criteria lijken mij zeker acceptabel. Het is nog veel te vroeg om het nu al af te breken wanneer we helemaal nog geen informatie hebben over de specifieke voorwaarden.

Het zou mij trouwens erg straf lijken moest iedereen hier met gemak voldoen aan bovenstaande puntjes, ik alvast niet. Je moet die criteria (hopelijk) niet te simplistisch nemen.
fvhbrugge schreef:veel mensen met "zware" beroepen zitten fin de carrière ganse dagen aan een bureau. Voorbeeld: politie
Dat politie geclassificeerd wordt als zwaar beroep heb ik helemaal geen probleem mee. Een ancien die aan de bureau zit heeft zijn tijd op straat ook gehad.

Politieagenten hebben nu eenmaal een zwaar beroep als je ziet wat een doorsnee agent allemaal meemaakt en te zien krijgt in zijn carrière. Denk aan zware ongevallen met verhakkelde lichamen, bijvoorbeeld. Dat krijgt een agent allemaal te zien en mag het dan nog gaan vertellen tegen de familie van het slachtoffer ook. Dat ze voor die job gekozen hebben maakt zoiets niet minder zwaar.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Volledig eens met gm123. Bij ons op het bedrijf zijn ze er nog niet uit of ik in een zwaar beroep zit... We zijn met 8000 personeelsleden waar er 4 van in een volcontinu systeem zitten. Al de rest heeft een dagjob. Dan denk ik soms: die mensen weten niet wat op dergelijke manier werken is. Anders discussieer je daar geen maanden over.

Idem voor agenten die op het einde van hun loopbaan op de bureau zitten. Je moet het mentaal en fysiek allemaal nog kunnen he. Nu ik ben wel voorstander om er een tijdsduur aan te koppelen. Je zit in een zwaar beroep, ok, maar je moet dit minstens 20 jaar doen wil je in aanmerking komen om vervroegd in pensioen te gaan bvb.

Als ik dat hier zo lees is de heksenjacht geopend op de zware beroepen. Beetje medeleven mag altijd.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Wat een klucht, enkel mogelijk in het corrupte Belgie

Iedereen dient gewoonweg evenlang te werken tot aan zijn pensioen . bvb iedereen tot 67 zonder uitzondering. Al de rest is oneerlijk en profiteren op de kap van een ander.

Als je van jezelf vindt dat je een zwaar beroep hebt, kan je gewoon je job moeilijk aan of doe je het niet graag. Kijk dan best uit naar iets anders... Het is niet moeilijker dan dat.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Probeer maar eens om op je 50ste een andere job te zoeken, niet dezelfde job op een andere plaats maar een andere job.
Het lukt je niet.
Zelfs al geef je aan dat je wil inleveren, het lukt je niet omdat men dat niet gelooft.

Als men iedereen tot 60 laat werken is het probleem ook opgelost hoor. want de werkelijke gemiddelde pensioenleeftijd ligt momenteel onder de 60 jaar.

Wat een doenbaar beroep is voor een jonge mens, is dat niet voor een oudere persoon.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator

Voor volcontinu etc krijg je toch tijdens je carrière compensatie? Veel hoger loon en veel meer verlof/weekend.
En kom niet klagen dat ik niet weet waar ik over spreek, mijn broer staat in volcontinu.
Hij verdient evenveel als een master werkzaam in de IT-sector met 10 jaar ervaring (al heeft hij geen firmawagen).

Politie: ik strijd niet af dat het af en toe een moeilijke job is, maar ook die mensen krijgen voor de "moeilijke stukken" allerhande premies.

Ik wil ook wel 2 keer langs de kassa passeren, maar is dat niet wat gek?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

Man man, ik zou er hier sommigen wel eens shiftwerk willen zien doen. Dan zullen ze wel degelijk beseffen dat't zwaar is.
En dan spreek ik niet zo zeer over fysiek zwaar. 8u werken is 8u werken. (behalve nachtdiensten, dat smijt heel u bioritme omver)
Het zwaarste voor mijn vrouw waren de manier waarop de kinderen tegenover haar stonden. Zij werkte 5 weekends op 8 (waarvan 1 nachtweekend) en dan 1 op 2 de late. "Mama mama" heb ik weinig gehoord, zij "papa papa" daarentegen...
Nu staat ze sedert januari in't onderwijs, een wereld van verschil hoe de kinderen tegen haar doen, en ze zijn oghere 2 jaar.
Ook naar onze relatie toe, als zij om 23u thuis kwam dan kroop ik quasi in mijn bed.

Voor haar was dat het zwaarste, en voor mij ook. Ons leven ziet er nu heel anders uit.

Dus vergeet in heel de bekrompen denkwijze het psychosociale niet.

Maar als je jaloers bent op de pensioensregeling voor diegene met een als zwaar beroep geclasseerde job, wat houdt er u dan tegen om die job te gaan uitoefenen zodat je ook vroeger op pensioen kan? Misschien kan je met die persoon switchen van job, is dat geen idee?
Nieuw wetsvoorstel, op 50 jarige leeftijd switchen van job zodat iedereen tot aan zijn 67 kan werken. Mooie deal toch? Persoon A heeft 30j een zware job uitgeoefend, persoon B moet het maar 17j doen.
Alle problemen van de wereld.

@heist, niet iedereen heeft die compensaties. In de petrochemie bv smijten ze met de extra premies, in sommige andere sectoren is dat zeker niet het geval. Er zijn er genoeg die geen extra premies krijgen. En waar de werkgevers de shiften zodanig leggen om een minimaal aantal aan extra vergoedingen te moeten uitbetalen.
Wij kunnen mooi vergelijken, zelfde werkgever, zelfde diploma & zelfde barema.
Voor al haar shiften had zij €300-400 netto extra, afhankelijk van het aantal weekends & nachten die maand. Dat was het enige verschil, al de rest was identiek. Ik heb als extra een laptop (maar dat is voor te werken) & gsm, maar ben wel een uitzondering op dat vlak owv de specifieke functie die ik heb (waar er verder geen loonscompensatie voor is)
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

heist_175 schreef:Voor volcontinu etc krijg je toch tijdens je carrière compensatie? Veel hoger loon en veel meer verlof/weekend.
En kom niet klagen dat ik niet weet waar ik over spreek, mijn broer staat in volcontinu.
Hij verdient evenveel als een master werkzaam in de IT-sector met 10 jaar ervaring (al heeft hij geen firmawagen).
Niet veralgemenen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Door de week verschillende diensten die elkaar opvolgen (vroeg op laat, dag , avond) + weekend 1 op 2 werken. Basislonen die laag zijn, waardoor je in dit systeem moet werken om achter te hinken op het gemiddelde loon. Dit zowel voor mensen op A2 als op A1 niveau.
Feestdagen werken, nachtdiensten inpassen in dit systeem, permanentie diensten .... De belasting op je lichaam en je gezinsleven is niet te onderschatten en dit voor een variabel (afhankelijk van vooral de zondagsuren) en luttele 100 of 200 euro boven het basisloon ...

Geen extra"s als auto, tankkaarten, gsm, internet, hospitalisatieverzekering, .....
Laatst gewijzigd door Muziekbos 01 sep 2016, 08:40, in totaal 1 gewijzigd.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
Bedankt: 114 keer

thamar schreef:Er zijn er genoeg die geen extra premies krijgen.
Je krijgt toch altijd minstens je ploegenpremie van 11%?

Afweging is dan of je voor 11% meer je heel levensritme eraan wil aanpassen, of met de dagshift blijft werken.

Niet dat ik wil zeggen dat het niet zwaar is, zeker als je het voor de rest van je leven moet volhouden. Zoals gezegd: op jonge leeftijd meestal geen probleem, maar zodra het gezinsleven zich wat begint te ontplooien..
heist_175
Moderator
Moderator

Ik wil volcontinu shiften zeker niet onderschatten. Niet fysiek (om de 3-4 dagen op een ander uur opstaan), niet relationeel, niet ...
Maar voor al die ongemakken krijg je dan ook een extra vergoeding.

Idem politie.
Niet elke flik krijgt elke dag een verhakkelde fietser om op te ruimen.
Veel van hun taken zijn administratief: PV opstellen, rondrijden, ... Zwaar? Bwaa.
Maar voor de zware elementen van hun taak krijgen ze premies.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster

Kristof, dat is afhankelijk van uw CAO en de sector waarin je werkt.
Bij ons is dat niet het geval. Je krijgt enkel maar naar hetgeen je presteert.

Zelfs verschillen in werkgever. Bv wachtdiensten, bij alletwee had ik net geen €3 bruto per uur. Tijdens de week opkomen was bij de één 50% uitbetaald en 100% in overuren, op zondag was die 100 - 100 en uw extra wachtvergoeding stopte tijdens uw aanwezigheid. Om 7u30 werd je terug op de werkvloer verwacht.
Bij de andere was die tijdens de week 175% in overuren en op zondag 250% in overuren, wachtvergoeding liep door en je werd pas terugverwacht 9u na het verlaten van het werk. Was je tot na 3u 's nachts aanwezig, dan kon je ervoor opteren om in het geheel niet meer op te komen de volgende dag.
Die uren werden u niet kwijtgescholden, je moest u overuren erin steken.

Maar met die overuren ben je uiteindelijk niks. Er is amper ruimte om ze op te nemen, en na een jaar beginnen ze te zagen dat je nog veel te veel uren staan hebt. Heb er eens 80 laten uitbetalen, wat was dat een teleurstelling...

Ik bedoel maar dat je je niet mag blindstaren op allerhande premies en toestanden.
Er is daarover ook zeer veel misinformatie naar de buitenwereld toe, vooral omdat er geen eenduidigheid is. In de retail bv krijgen er velen niks extra's voor de zaterdag, het hoort erbij. En als ze zondag moeten werken voor god weet wat braderie dan scheelt dat ook bijna niks.
heist_175
Moderator
Moderator

Overigens: mijn broer zijn werkgever geeft geen premies.
Gewoon een (heel hoog) brutoloon, waarin alle premies impliciet vervat zijn.

Niet elke WG zal dat doen, maar voor hem heeft dat wel voordelen: ziekte en verlof worden betaald aan dat hoge loon en niet aan een (lager) basisloon omdat je die dag geen shift ofzo doet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

"Zwaar beroep" is natuurlijk deels relatief.
Ik denk bv aan mensen met arbeidshandicaps, voor wie een gewone voltijdse job al vaak even zwaar is als een officieel zwaar beroep voor sommigen.
Daarom is het geen slecht idee om te kijken naar de persoon en de jobinhoud. Maar naar de jobinhoud kijken is natuurlijk niet makkelijk; zoals je zelf zegt, een agent met een deskjob heeft het makkelijker. Maar als die agent nu daar geplaatst is omdat hij fin de carriere is, betekent dat dan dat zijn andere jaren als zwaar beroep niet meer meetellen.

Mentaal zwaar is uiteraard de moeilijkste factor, en ook de factor die het meest gaat uitgebuit worden; meet dat maar ns na.
Ik zie graag mensen verkondigen dat ze met gemak 60+ uren per week werken en weinig vakantie hebben en etc etc etc...
Maar niet iedereen is gelijk, en de persoon die aan zijn tweede burnout zit omdat hij gewoon maatschappelijk niet meer mee kan in de prestatiegerichte maatschappij stond erbij en keek ernaar, want veel sympathie hoeft die vaak niet te verwachten van de persoon die dat wel aankan. "Ik, dus jij ook", nietwaar?

Als we dan nog ns de tussenstops gaan schrappen (loopbaanonderbreking kan alleen nog "met reden", maar dat is een lege zin om te zeggen "enkel nog voor de redenen die wij als overheid zien zitten"), hoeven we niet verbaasd te zijn dat er meer en meer mensen afhaken. De lijst met zware beroepen "inkorten" doet niks af van het feit dat ze er zijn, en dat wat voor de ene een zwaar beroep is dat voor de ander niet is. Persoonlijke opvolging zal echter wel weer te duur zijn (en int honderd lopen, want controle artsen baseren hun mening vaak op de patient 1 keertje een paar minuten zien).
Je zit dus met "ofwel geloven we de mensen als ze zeggen dat het zwaar is, ofwel leggen we de lat hoog en is iedereen die er niet over kan bij voorbaat verloren".

De huidige regering kennende echter is dit gewoon een excuus om weer ns wat te gaan snijden, terwijl werkgevers helemaal geen resultaatsverbintenis hebben wanneer het komt op bv oudere mensen aannemen.
Waarom denk je dat het brugpensioen niet weggeraakt? Omdat iedereen goed weet dat 1) die mensen moeilijk nog aan een job geraken (de vdab geeft het bij voorbaat al op), en 2) voor elke job die een oudere inneemt er weer een jongere is die niet aan de bak geraakt (oh ja, en daar stoppen we dan de inschakelingsuitkeringen voor na 2 jaar).

Dit is ook weer zo'n stokpaardje dat weinig nut heeft, zeker komende van een overheid die het vooral niet zag zitten om hun eigen pensioenleeftijd solidair mee te verhogen. Stel je voor.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

• Een beetje gemakkelijk om over het zwaar beroep van een ander te oordelen zonder dat je het zelf doet. Je weet echt niet waar je over spreekt omdat je broer het doet of omdat je alleen de voordelen kent "van horen zeggen" zolang je zelf de lasten niet hebt ervaren.
  • Veel meer verlof/weekend is lachwekkend. Het is niet meer dan een ander, het is gewoon op een ander moment. Als de werkweek van een shift-werker 56 uur bedraagt en die van een collega overdag 37 uur, dan is het niet minder dan logisch dat die teveel gewerkte uren ergens gecompenseerd worden. Dat is geen extra verlof/weekend, maar de tijd die een shift-werker gepresteerd heeft terwijl een ander op zaterdag, zondag of feestdag gewoon thuis was.
  • Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat er een financiële compensatie tegenover staat, maar vele sectoren hebben dit niet.
  • Zij die wel het geluk van extra premies kennen, betalen er ook meer belastingen op en dragen ook meer bij aan de sociale zekerheid, MAAR hebben als shift-werker gemiddeld gezien een lagere levensverwachting dan iemand die in een gezond werkregime staat.
    Laat uitspraken zoals "profiteren" en "prijs hebben" maar achterwege voor mensen die meer bijdragen tijdens hun loopbaan en - als het even tegen zit - door die loopbaan minder lang van een pensioen kunnen genieten.
  • Oordeel als jongere ook niet over de last van hetzelfde werk, uitgevoerd door een oudere. Hopelijk sta je op een dag gezond en wel in dezelfde situatie en kijk je er dan op een andere manier naar.
  • Uitspraken zoals: "Verander dan van job.", zijn gratuit. Van job veranderen is eenvoudig als je jong bent en je minder verantwoordelijkheid hebt. Wie al wat ouder is vindt ten eerste niet zo gemakkelijk meer een nieuwe job en heeft vaak de financiële verantwoordelijkheid over een gezin waardoor een nieuw professioneel avontuur aangaan ook niet zomaar kan.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

butskristof schreef:
thamar schreef:Er zijn er genoeg die geen extra premies krijgen.
Je krijgt toch altijd minstens je ploegenpremie van 11%?

Afweging is dan of je voor 11% meer je heel levensritme eraan wil aanpassen, of met de dagshift blijft werken.

Niet dat ik wil zeggen dat het niet zwaar is, zeker als je het voor de rest van je leven moet volhouden. Zoals gezegd: op jonge leeftijd meestal geen probleem, maar zodra het gezinsleven zich wat begint te ontplooien..
In de voeding is ploegen premie boven op uw loon 23 cent, ik denk dat jij eens zaken moet opzoeken voor ge uw mond open trekt.
Bijlagen
barema's voedingshandel.pdf
(225.62 KiB) 20 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Ofloo 01 sep 2016, 11:33, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Je moet het anders zien en niet meteen in een kramp schieten.
De regel is eenvoudig en voor iedereen van toepassing: werken tot 67.
Als je sneller op pensioen gaat, hangt daar een dubbel prijskaartje aan:
  • je tapt eerder uit de sociale zekerheid (pensioen)
  • je draagt sneller minder/niet bij aan de SZ
De overheid/maatschappij (wij dus) moet dus héél omzichtig omspringen met het toekennen van die snellere uitstap, omdat het een bak geld kost voor iedereen die daarvan profiteert (niet als in uitbuiten, maar als in van genieten).
In het verleden (brugpensioen, prepensieon, canadadry, ...) was het overheidsbeleid erop gericht om oudere werknemers vervroegd te laten uitstappen om jongeren de kans te geven. We kunnen daar allemaal een mening over formuleren, maar financieel gezien was dat niet de beste zet.

Net zoals de firmawagen-discussie (is het een subsidie of niet), kan je dit ook subsidiëren noemen.
De overheid subsidieert bedrijven of werknemers (afhankelijk vanuit welke hoek je kijkt) om mensen niet te laten werken tot 67.
Willen we dat zomaar?
Want je kan net zo goed argumenteren om zelf te sparen voor dat snellere pensioen. Zet uw premies opzij en spaar zo voor uw pensioen.
Dat doen wel meer mensen. De berekening voor het pensioen wordt afgetopt op +/- €50K per jaar. Als je meer verdient, krijg je toch niet meer pensioen (tenzij ambtenaren). Om toch een pensioen te hebben dat aansluit bij het bestedingspatroon dat je als werkende had, is het raadzaam om tijdens uw carrière al wat (nettoloon) opzij te zetten, om daar later uw pensioen mee aan te vullen.
Bij "zware beroepen" kan je net hetzelfde doen. Ipv dat de maatschappij dat vroegere pensioen betaalt, draagt het bedrijf of de sector dat pensioen. Wil je als bedrijf mensen aan het werk zetten in de categorie "zwaar beroep", dan kost u dat geld.
Van deze regering zullen we zo'n systeem niet moeten verwachten natuurlijk, ze willen bedrijven alleen cadeautjes doen, geen verantwoordelijkheid geven.

Uw argument over "oordeel niet zelf" is nogal gemakkelijk ook.
Als ieder zelf mag kiezen of de job zwaar is of niet, ik gok dat iedereen zijn/haar job zwaar gaat vinden :).
Vandaar mijn oproep van hier veel hoger: benoem een beroep of een beroepsgroep dat niet zwaar is? En bereid u voor op een waslijst argumenten waarom dat beroep of die groep wél zwaar is.
Overigens: de minister of de werkgroep die erover oordeelt voldoen ook niet aan uw criteria "doe de job eerst zelf".
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

heist_175 schreef: Man man man.
Wat een klucht.
Yep, en als het klopt wat ik op de radio hoorde, zijn dat dus criteria voor overheidsambtenaren.
Voor de privé gaan ze dat dus niet hetzelfde invoeren.
Of anders gezegd, werkgevers en werknemers onderhandelen ook over de ambtenaren, maar de factuur daarvan is voor de gemeenschap.
Als de werkgevers het zelf moeten betalen, dan worden het andere criteria...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Vandaar mijn oproep van hier veel hoger: benoem een beroep of een beroepsgroep dat niet zwaar is? En bereid u voor op een waslijst argumenten waarom dat beroep of die groep wél zwaar is.
ik start met volgende job die volgens mijn ervaring niet zwaar is : ICT technieker bij infrabel.
heist_175
Moderator
Moderator

een belastende werkorganisatie -> dat heeft iedereen, niet?
mentale werkbelasting -> de "rugpijn" of "migraine" versie om een vroeg pensioen te scoren
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Als ieder zelf mag kiezen of de job zwaar is of niet, ik gok dat iedereen zijn/haar job zwaar gaat vinden :).
Overigens: de minister of de werkgroep die erover oordeelt voldoen ook niet aan uw criteria "doe de job eerst zelf".
Het is net de bedoeling dat er wel regels komen een zwaar beroep de definiëren. Niet zomaar lukraak iedereen die van zichzelf denkt een zwaar beroep te hebben heeft ook een zwaar beroep.

Ik ben anders wel van mening dat er hier mensen nogal snel reageren met uitspraken waarvan die toch wel van de pot gerukt zijn.

Ik verdien met mijn ploegenpremie PLUS anciënniteit evenveel als mijn diensthoofd die nog maar 2 jaar bij ons aan de slag is. We hadden het er vorige week nog over. Zijn reactie: zoals jullie werken zou ik nooit kunnen werken. Je mag de premie zelfs nog verdubbelen, ik zou het niet willen doen. Je vergeet ook wel dat ik 55% op mijn extra vergoedingen afgeef op mijn loonbrief. Zo'n dikke pre is het trouwens ook niet want we worden al lager ingeschaald omdat we toch een ploegenpremie krijgen zeker? Dat compenseert! Jep, zo werkt dat.

Iedereen werken tot 67! Alleen van die woorden krijg ik al kriebels. Niet iedereen werkt gewoonweg even hard of heeft evenveel werkjaren, en in een zwaar beroep is werken tot 67 voor sommige mensen gewoon niet mogelijk. Snap dat nu toch eens? De collega's waar ik mee gewerkt heb? Er zijn er een aantal die door hun volcontinu systeem er letterlijk aan onderdoor gegaan zijn. 2 jaar op pensioen (toen nog 58) en overleden. Slaapapneu, slaapstoornissen, hartstoornissen, rug kapot (oa mezelf) van 12u verplicht te zitten. Ach ja. Werk = werk natuurlijk. :roll:

Misschien echt wel stoppen met minimaliseren?
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 01 sep 2016, 14:53, in totaal 1 gewijzigd.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Ik heb een voorstel, laat IEDEREEN x-aantal jaar extra werken zwaar beroep of niet.
Wie dus vroeger op zijn 55'ste op pensioen kon omdat hij een zwaar beroep heeft kan dit in de toekomst pas vanaf zijn 60'ste en wie vroeger op zijn 62ste op pensioen ging en geen zwaar beroep heeft, gaat nu werken tot zijn 67ste.
De ouder wordende bevolking moet door iedereen gedragen worden.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Gray, en hoe denk je hoe de situatie nu is? :)

3. Regeling nachtarbeid, bouwsector en zware beroepen
3.1. Algemeen
Het koninklijk besluit groepeert volgende situaties in eenzelfde bepaling:
de werknemers die door een werkgever van de bouwsector zijn tewerkgesteld en in het bezit zijn van een attest van definitieve arbeidsongeschiktheid dat door een arbeidsgeneesheer werd opgesteld;
de werknemers die minstens 20 jaar nachtarbeid hebben verricht;
de werknemers die tijdens de laatste 10 jaar minstens 5 jaar of tijdens de laatste 15 jaar minstens 7 jaar in een zwaar beroep tewerkgesteld geweest zijn. Met zwaar beroep wordt arbeid in opeenvolgende ploegen, werk in onderbroken dienst en nachtarbeid bedoeld.
In al deze situaties is de loopbaanvoorwaarde gelijk aan 33 jaar.
De leeftijdsvoorwaarde wordt gebracht op:
58 jaar vanaf 1 januari 2015 ;
60 jaar vanaf een datum die na advies van de Nationale Arbeidsraad wordt vastgesteld. (2017?)
De leeftijd van 60 jaar is niet van toepassing indien cumulatief voldaan is aan de volgende voorwaarden :
een collectieve arbeidsovereenkomst afgesloten in de Nationale Arbeidsraad (en bij koninklijk besluit algemeen verbindend verklaard) voorziet, voor de periode 2015-2016, een lagere leeftijdsgrens zonder dat deze lager mag zijn dan 58 jaar;
deze collectieve arbeidsovereenkomst moet voor bepaalde duur worden afgesloten (zonder bepaling van stilzwijgende verlenging) en voor maximum 2 jaar;
de werknemer is ontslagen tijdens de geldigheidsduur van deze collectieve arbeidsovereenkomst;
een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst moet afgesloten zijn (en bij koninklijk besluit algemeen verbindend verklaard) waarbij uitdrukkelijk gesteld wordt dat deze cao afgesloten is in toepassing van de nationale cao.
Dit type SWT moet oorspronkelijk voorzien zijn door een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst of een bedrijfs-cao op basis van een collectieve arbeidsovereenkomst die in de Nationale Arbeidsraad werd afgesloten. Voor de periode 2015-2016 heeft de Nationale Arbeidsraad nog geen cao afgesloten.
heist_175
Moderator
Moderator

De lijst met beroepen die ik niet zou willen doen, is heel lang. Gaan we die allemaal tot "zwaar beroep" categoriseren?
En bij de bureau-jobkes, hoeveel hebben er daar een burn-out etc?

Vandaar:
- een belastende werkorganisatie
- mentale werkbelasting

Benieuwd hoe het finale voorstel (ingevuld met beroepen enzo) er zal uitzien.
De rekening doorschuiven naar de gemeenschap kan iedereen (zonnepanelen, firmawagens, brugpensioen, ...) en levert in het beste geval zelfs stemmen op.

@werken tot 67
Ik ben het met u eens dat het niet realistisch en enkel weggelegd voor de happy few:
- goede gezondheid
- interessant werk
- nog niet ontslagen
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Mooie reactie Thamar.

Shiften gaat niet enkel over de werkvloer, maar vooral over de juiste balans prive en werk te vinden.

Langer werken gaat alleen als we de hele arbeidsmarkt veranderen. Je kan misschien op je 62ste nog perfect verkeers steward worden. Maar vollenbak meedraaien in bouw of ploegen of dergelijke is waanzin.

Aan deze topic alleen al zie je hoe gevoelig het onderwerp is. Dit is een heel kwalitatief forum, maar in deze topic raakt iedereen snel geprikkeld.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Ik zie het al gebeuren : als iemand vervroegd op pensioen wil, gaat hij naar zijn baas, en die zorgt ervoor dat hij een aantal maanden / een jaar of zo ploegendienst doet.
En hop, reden om op vervroegd pensioen te gaan.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Zo simpel zal het wel niet zijn. De voorwaarde is nu 20 jaar ploegwerk met nachtarbeid. Met uw paar maanden of een jaartje geraak je er niet. Zo licht wordt daar niet over gegaan.
heist_175
Moderator
Moderator

Het (academische) voorstel van de pensioencommissie was om dat per jaar te bekijken.
In de huidige regeling krijg je na 19 jaar niets, dat is ook niet correct eigenlijk.

Dat systeem met "bonus pensioenpunten" is ook makkelijker toe te passen op bv politie.
Een jaar in Brussel of een jaar in een verloren boerengat met alleen ouwe meekes, telt mss ook verschillend :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Dat is nu met alles zo spijtig genoeg.
Ook met steunmaatregelen: ofwel kwalificeer je, ofwel net niet.

We, werk bv ipv met "cutoff is 2000 euro verdienen om een steun van 500 euro te krijgen" met "vanaf je meer dan 2000 verdient ronden we je steun af zodat het totaal niet hoger dan 2500 euro komt".
En doe dat hier dan ook met jaren.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”