Ik gebruik hier thuis al ettelijke jaren Homepluggen voor het intern netwerk: 1 in de garage waar de Telenet HGW staat, 1 in de bureau voor de (router als) AP voor beneden, dan een boven in de home cinema voor de Digibox en (router als) AP voor boven, en dan nog een in onze living voor de Digicorder en PS4. In de loop der jaren is het gebruik van Homepluggen wel meer en meer een probleem geworden. Snelheid die serieus daalt in de loop der tijd, soms connectie kwijt na een paar weken, etc... Heb overigens in die tijd al zeker 4 verschillende sets/merken gebruikt (o.a. ook om hogere snelheden te bekomen) maar altijd was er wel iets dat een gegeven moment voor problemen zorgde (recent nog: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=48136 ) . Overigens is in de loop der tijd de snelheid blijven droppen tot zo'n 50 Mbps (bizar genoeg is dat 80 Mbps als ik alles herplug, maar zakt de snelheid een paar dagen later terug naar 50).
Door de MoCa thread besef ik echter dat ik nog wel wat mogelijkheden heb. Vanuit de garage vertrekken er immers 4 coaxen naar 4 verschillende ruimtes. Op die manier zou ik via MoCa netwerk kunnen hebben tot in de living en de home cinema. Maar ik heb uit de garage ook telefoondraad lopen naar 4 verschillende ruimtes, o.a. mijn bureau.
Is er een manier om die bestaande telefoonbedrading te kunnen herbruiken voor stabieler netwerk ? Of zou ik die bedrading kunnen gebruiken om er een netwerkkabel mee door de buizen te trekken (de telefoonbedrading gebruiken we immers niet) ?
Interne telefoonbedrading voor netwerk ?
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Je kan dat, maar dan kan je maximaal 100Mbit halen, en absoluut geen gigabit snelheden. Mijn advies is dan ook om alle telefoonbekabeling te vervangen door UTP, en eventueel de telefoonkabels als soort trekdraad te gebruiken.
In elk geval : bovenstaande (100Mbit via telefoonkabel) gaat enkel en alleen (!) als je echte telefoonkabel hebt liggen, met dus minimum 2 paren (4 draadjes), als deze van goede kwaliteit is en als de afstand niet te ver is.
In elk geval : bovenstaande (100Mbit via telefoonkabel) gaat enkel en alleen (!) als je echte telefoonkabel hebt liggen, met dus minimum 2 paren (4 draadjes), als deze van goede kwaliteit is en als de afstand niet te ver is.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ok thanks. Ja, voor 100Mbps hoef ik het niet te doen dan. 2de optie was inderdaad de bestaande bedrading te gebruiken om er UTP door te trekken. Vraag me enkel af of de buizen dan dik genoeg gaan zijn (totaal geen idee van welke buizen er nu liggen voor telefoonkabel).
-
- Moderator
- Contacteer:
Is er geen andere mogelijkheid? Onlangs gedaan bij een ex collega van mij, misschien brengt het jou op een idee?
1. Telenetmodem hangt in een kastje waar alles samen komt (Proximus, Telenet, Water, Gas, Electriciteit). Vanaf dat kastje één UTP kabel gelegd naar buiten (vrij onzichtbaar, achter plinten).
2. Buiten, achter de regenpijp, de UTP kabel naar boven gebracht tot aan de zolder
3. In de zolder hangt er een switch
4. Vanaf de switch gaan er UTP kabels naar de kamers/bureau's die zich bevinden op het verdiep daaronder. Gewoon in een hoek van die kamer een klein gatje naar boven boren en dan zo UTP laten zakken (en inwerken in een dunne kabelgoot)
1. Telenetmodem hangt in een kastje waar alles samen komt (Proximus, Telenet, Water, Gas, Electriciteit). Vanaf dat kastje één UTP kabel gelegd naar buiten (vrij onzichtbaar, achter plinten).
2. Buiten, achter de regenpijp, de UTP kabel naar boven gebracht tot aan de zolder
3. In de zolder hangt er een switch
4. Vanaf de switch gaan er UTP kabels naar de kamers/bureau's die zich bevinden op het verdiep daaronder. Gewoon in een hoek van die kamer een klein gatje naar boven boren en dan zo UTP laten zakken (en inwerken in een dunne kabelgoot)
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Dat lijkt me eigenlijk wel nogal een hack en ook niet zo heel proper ? Heb geen ervaring, maar is het trekken van kabels door bestaande buizen niet gemakkelijker ?
Heb nog wat rondgekeken en het zou eigenlijk zelfs heel mooi op te lossen zijn, want zo heeft Niko bvb zowel coax+rj45 als rj11+rj45 wanddozen. Is dan nog gewoon een kwestie van de UTP door de buizen te krijgen, wat misschien nog wel wat zweten is (letterlijk en figuurlijk). Maar van kost gaat dit me wellicht minder kosten dan wat ik in het verleden al uitgegeven heb aan verschillende sets homepluggen.
Heb nog wat rondgekeken en het zou eigenlijk zelfs heel mooi op te lossen zijn, want zo heeft Niko bvb zowel coax+rj45 als rj11+rj45 wanddozen. Is dan nog gewoon een kwestie van de UTP door de buizen te krijgen, wat misschien nog wel wat zweten is (letterlijk en figuurlijk). Maar van kost gaat dit me wellicht minder kosten dan wat ik in het verleden al uitgegeven heb aan verschillende sets homepluggen.
-
- Moderator
- Contacteer:
Eigenlijk is dat net vrij proper, je ziet de UTP kabel echt nergens lopen.
Als het kabels zijn met ribbeltjes, dan "trekt" dat niet echt goed (vooral in bochten).
Als het kabels zijn met ribbeltjes, dan "trekt" dat niet echt goed (vooral in bochten).
Telefonie = EDPnet + OVH
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Doe alle doosjes eens open waar je je telefonie kabel wilt vervangen door UTP en trekt eens beetje aan die draden met de hand. Vraag eens aan iemand die je wilt helpen ! Beweegt het aan de andere zijde, zo ja, kan je ze dan verschuiven, ja ? Dan moet je eens nagaan of je deze effectief kunt uittrekken door er aan de andere kant een stuk elektriciteitsdraad aan te hangen vb.
Is het niet lastig trekken, dan loont het de moeite om aan de telefoondraden een utp kabel te verbinden en die erdoor te trekken.
Als je niet weet hoelang die is, moet je die eerst ongeveer eens uitmeten in huis. Of doe je er eerst een trekveer aan indien je die zou liggen hebben, of lenen van iemand. Met de uitgetrokken telefoonkabel heb je dan meteen de lengte van de utp kabel die je dan aan de trekveer verbind en dan doortrekt.
Let op, maak degelijke verbindingen > draden blootmaken en allemaal torsen met elkaar. Uiteindelijk moeten de uiteinden naar achteren liggen om nergens te blijven haperen. Doe manueel eens een trekproef vooraleer je effectief begint te trekken. Eventueel wat talkpoeder aan de utp wrijven is ook een goed idee. Zijn je buizen echt proper, dan zou ik zelfs durven om er vaseline aan te wrijven.
De persoon die je helpt moet enkel in 't oog houden dat de utp vloeiend in de buizen glijd en ook opletten voor lussen en knopen !
Succes hé
Is het niet lastig trekken, dan loont het de moeite om aan de telefoondraden een utp kabel te verbinden en die erdoor te trekken.
Als je niet weet hoelang die is, moet je die eerst ongeveer eens uitmeten in huis. Of doe je er eerst een trekveer aan indien je die zou liggen hebben, of lenen van iemand. Met de uitgetrokken telefoonkabel heb je dan meteen de lengte van de utp kabel die je dan aan de trekveer verbind en dan doortrekt.
Let op, maak degelijke verbindingen > draden blootmaken en allemaal torsen met elkaar. Uiteindelijk moeten de uiteinden naar achteren liggen om nergens te blijven haperen. Doe manueel eens een trekproef vooraleer je effectief begint te trekken. Eventueel wat talkpoeder aan de utp wrijven is ook een goed idee. Zijn je buizen echt proper, dan zou ik zelfs durven om er vaseline aan te wrijven.
De persoon die je helpt moet enkel in 't oog houden dat de utp vloeiend in de buizen glijd en ook opletten voor lussen en knopen !
Succes hé

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
Heb nog wat verder bestudeerd en wat random bedenkingen :
* Door UTP naast de coax en de telefoonkabels te krijgen, zou ik direct bedraad netwerk kunnen hebben in alle belangrijke kamers (bureau, living, slaapkamers kinderen, home-cinema).
* Vraag me echter af of de coax en telefoonkabels sowieso in hun eigen buis zitten. Bestaat er een risico dat ze al samen met elektriciteitskabel in 1 buis zitten ? (Want al mijn coax/tel aansluitingen zijn op plaatsen waar er ook een stopcontact zit) ?
* Totale kost zou dan natuurlijk ook wel pak hoger liggen dan (nieuwe) homepluggen/MoCa's : wanddozen in alle kamers, Cat5e kabel, 8-port switch in de garage, etc... Maar het zou allemaal wel heel netjes zijn.
* Een trekveer moet ik wel gemakkelijk aan geraken. Op het werk geraak ook wel aan een krimptang e.d.
* Buiten het trekken van de kabel zit je dan natuurlijk nog met het aansluiten van de kabel aan de wanddozen en het plaatsen van de stekkers aan de switch kant. Hier heb ik totaal geen ervaring mee. In de garage moet dan natuurlijk ook nog alles netjes georganizeerd worden. Alles samen toch een hoop werk, waar ik wellicht 3x langer over doe dan een vakman, dus misschien toch iemand laten komen...
* Door UTP naast de coax en de telefoonkabels te krijgen, zou ik direct bedraad netwerk kunnen hebben in alle belangrijke kamers (bureau, living, slaapkamers kinderen, home-cinema).
* Vraag me echter af of de coax en telefoonkabels sowieso in hun eigen buis zitten. Bestaat er een risico dat ze al samen met elektriciteitskabel in 1 buis zitten ? (Want al mijn coax/tel aansluitingen zijn op plaatsen waar er ook een stopcontact zit) ?
* Totale kost zou dan natuurlijk ook wel pak hoger liggen dan (nieuwe) homepluggen/MoCa's : wanddozen in alle kamers, Cat5e kabel, 8-port switch in de garage, etc... Maar het zou allemaal wel heel netjes zijn.
* Een trekveer moet ik wel gemakkelijk aan geraken. Op het werk geraak ook wel aan een krimptang e.d.
* Buiten het trekken van de kabel zit je dan natuurlijk nog met het aansluiten van de kabel aan de wanddozen en het plaatsen van de stekkers aan de switch kant. Hier heb ik totaal geen ervaring mee. In de garage moet dan natuurlijk ook nog alles netjes georganizeerd worden. Alles samen toch een hoop werk, waar ik wellicht 3x langer over doe dan een vakman, dus misschien toch iemand laten komen...
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Coax, telefonie en UTP mogen nooit samen met elektriciteit in een buis zitten.
Ikzelf heb wel eens een zwarte coax, een telefoonkabel vvt en een utp Cat 5E samen in een paar buizen 16mm kunnen trekken, maar dat terzijde.
pb verstuurd
Ikzelf heb wel eens een zwarte coax, een telefoonkabel vvt en een utp Cat 5E samen in een paar buizen 16mm kunnen trekken, maar dat terzijde.
pb verstuurd
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04