Smartphones weigeren noodnummer politie te bellen

krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:


Wie met een smartphone van de merken LG en Huawei telefoneert, kan niet naar de 101 bellen, het noodnummer van de politie. Dat hebben de politiediensten vastgesteld, aldus de ­federale politie, en wordt door LG Electronics ­bevestigd.

De smartphones zijn door de fabrikant zodanig geprogrammeerd dat ook noodoproepen naar het 101-nummer van de politie via het nummer 112 gebeuren, waardoor je in ons land bij de meldkamer van de 100 uitkomt – brandweer en ziekenwagen dus. Zo gaat kostbare tijd verloren. “Bij LG is dat het geval bij toestellen die voor 2015 zijn geproduceerd”, zegt een woordvoerder van LG Electronics in ons land. “Na opmerkingen van de hulpdiensten is dat aangepast. Recente toestellen bellen wél het juiste noodnummer.”
Advertentie

Bij Huawei was niemand bereikbaar voor commentaar.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160824_02438324

Ik moet zeggen : zelf heb ik een Huawei P7 (april 2014 dacht ik) en een Huawei P8 (juni 2016) en eigenlijk nooit probemen mee gehad...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

En is dat de fout van de smartphonefabrikant of van een verouderd (en verwarrend) systeem waarbij meerdere noodnummers naast elkaar bestaan en om de x aantal jaar dan nog eens veranderen ook, hoogstwaarschijnlijk alleen maar omdat de politie er niet in slaagt om met de brandweer/ziekenhuizen een akkoord te sluiten voor een gezamenlijke centrale, hoogstwaarschijnlijk alleen maar omdat men vreest voor jobs (en bevoegdheden)? Hoeveel tijd is er in ons land dan al niet verloren gegaan omdat de mensen (in paniek) naar de verkeerde centrale bellen?

In de VS is er 1 centrale met 1 nummer die zowel de politie als de brandweer als de ambulance aanstuurt... Dat helpt ook voor de interne communicatie tussen die diensten.

Soit, ze moeten inderdaad de software aanpassen om ook de 101 te kunnen bellen, maar we moeten ook gewoon werk maken van 1 algemeen nummer.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Toen ik nog op de lagere schoolbanken zat, was het nummer 112 in opkomst.
Toen heb ik geleerd dat we dit nummer moesten gebruiken waar we voorheen 100 of 101 moesten bellen.

Heb dit nummer nog maar 2x nodig gehad in mijn leven (2x teveel zou je kunnen stellen), 1 voor een ambulance, en 1 voor de politie.
Op school geleerd dat 112 ook voor politie is, belde ik naar daar, en wisten ze me te zeggen dat ik toch 101 moest bellen.
Onlangs ontdekt dat 101 inderdaad nog apart is en nog niet gekoppeld zit aan de 112, maar dat dit wel zou moeten.
In elk EU land behalve België kun je wel de politie ermee bellen, staat alvast op de site van de federale politie.

Ik begrijp dus wel dat de smartphonefabrikanten er vanuit gaan dat 112 valide is voor gans Europa, als je drukt op noodnummer.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Gewoon typisch België. Er zijn ook genoeg verhalen van Vlamingen die opeens in een Franstalige centrale geraken (met gsm)... Ook soms een ramp.

Maar dat komt ervan: te veel politiek mee gemoeid ipv een echte, en efficiënte centrale te hebben met perfect 3-talige centralisten (nl, fr, en)

Sent from my A0001 using Tapatalk
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je als Vlaming een Franstalig persoon aan de lijn krijgt dan heeft dit meer te maken met het feit dat je verbonden bent met een GSM mast over de taalgrens dan politiek hoor. België is nu eenmaal een drietalig land. Het maakt het er absoluut niet makkelijker op ...

100-101-102-105-106-110-112-116000 ... de "diversiteit" maakt het er zeker niet beter op. Vroeger was er zelfs sprake om per taal een apart nummer te voorzien! De nummers 100 en 101 zouden enkel dienen voor Engelstaligen. Voor Vlaanderen zou dit 200 en 201 worden, Wallonië 300 en 301 en Duitstalig gebied 400 en 401. Dit naar analogie met bvb 1207/1307/1407.

Nu ik er aan denk : wat is de reden dat 900 en 901 afgevoerd zijn en men plots 100 en 101 moest bellen?
Een dringende oproep via het alarmnummer 100 of 112, komt uit in een Hulpcentrum 100/112 (afgekort HC-100/112). Iedere provincie en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben hun eigen HC-100/112 in de provinciehoofdstad, behalve Waals-Brabant, waar sinds de opdeling van de provincie Brabant in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Vlaams-Brabant en Waals-Brabant nog steeds geen HC-100/112 is opgericht. Het Hulpcentrum 100/112 kan onmiddellijk een ambulance, PIT-team, MUG-team of een brandweerploeg ter plaatse sturen. Indien ook politiebijstand nodig is, kunnen zij contact opnemen met het CIC van de politiediensten.

Een dringende oproep via het alarmnummer 101 komt uit in een Communicatie- en Informatiecentrum (afgekort CIC). Elke provincie en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft een CIC. De operatoren van het CIC bestaan uit burgerpersoneel en politieagenten. Het CIC beantwoordt de noodoproepen en verzorgt de dispatching. De dispatching heeft rechtstreeks contact met de politieploegen op de baan.

Het is de bedoeling dat in de toekomst het HC-100/112 en het CIC van eenzelfde provincie samensmelten tot één noodcentrale. Hiervoor moeten wel nog heel wat aanpassingen gebeuren, zoals het samenvoegen van de verschillende meldkamers. Anno 2013 is in de provincies Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Namen het fysiek samenvoegen van de twee meldkamers al voltooid.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Als je als Vlaming een Franstalig persoon aan de lijn krijgt dan heeft dit meer te maken met het feit dat je verbonden bent met een GSM mast over de taalgrens dan politiek hoor. België is nu eenmaal een drietalig land.
Krisken, de politiek is hiervoor wel verantwoordelijk: de vorige poster pleitte voor perfect méér-talige operatoren, en daar kan de politiek toch wel voor zorgen, of niet?
krisken schreef:Wie met een smartphone van de merken LG en Huawei telefoneert, kan niet naar de 101 bellen, het noodnummer van de politie. Dat hebben de politiediensten vastgesteld, aldus de ­federale politie, en wordt door LG Electronics ­bevestigd.

De smartphones zijn door de fabrikant zodanig geprogrammeerd dat ook noodoproepen naar het 101-nummer van de politie via het nummer 112 gebeuren, waardoor je in ons land bij de meldkamer van de 100 uitkomt – brandweer en ziekenwagen dus.
Ik begrijp het probleem ook niet.
  • Het is altijd de bedoeling geweest om nooddiensten die via de GSM opgeroepen worden, bereikbaar te maken via één centraal noodnummer. Vandaar dat 112 in het leven werd geroepen.
  • Hoewel er in België nu nog verschillende nummers bestaan voor politie/brandweer, zijn ze bezig met die centrales samen te voegen.
Dat zo'n GSM de oproepen naar 100 verbindt met 112 is toch geen ramp? Als je 999 belt, dan gaat de GSM die oproep ook met de 112 verbinden :-)
De 112 kan perfect de oproep doorschakelen.
Zo gaat kostbare tijd verloren
Kostbare tijd voor politiehulp? Als er een storm passeert, wordt de 112 overdonderd met telefoontjes voor ondergelopen kelders. Dan gaat er ook kostbare tijd verloren voor mensen die echt dringend medische hulp nodig hebben.
Alles is relatief ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef: Nu ik er aan denk : wat is de reden dat 900 en 901 afgevoerd zijn en men plots 100 en 101 moest bellen?
Afbeelding

900: gemakkelijk te vormen op zo'n toestel, ook in paniek of bij rookontwikkeling op de tast.
100: omdat men, 20 jaar later pas, tot de constatatie kwam dat 900 vormen nogal lang duurt op zo'n toestel. Ook 100 kan je makkelijk vormen op tast. 111 ging blijkbaar niet omdat er al nummers toegewezen waren die begonnen met 111 (toen moest je nog geen zonenummer vormen voor "lokaal" bellen, meteen ook de reden waarom 112 wel weer kon).
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 25 aug 2016, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Philippe : ze vragen al JAREN naar meertalige operators! Niet alleen Nederlands/Frans/Engels/Duits maar ook specifiek Turks en Arabisch! Het probleem is dat er zich gewoon niet genoeg mensen geïnteresseerd voelen om dit te doen (of er gewoon niet bij stil staan). Selor richt regelmatig examens in voor CIC en HC112...

Ik heb altijd begrepen dat de moeilijkheid van het samenvoegen van 112-100-101 ligt in het feit dat politiezones en brandweerzones niet dezelfde zijn. Waar het probleem zit ... geen flauw idee!

@CCatalyst : meen je dat nu echt? Dan lijkt 111 mij een pak gemakkelijker te vormen met pulsen. En 555 op elk ander telefoontoestel (vroeger, voor de touchscreens, had elk telefoontoestel een voelbare "bobbel" op toets 5, dit voor blinden)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef: Ik heb altijd begrepen dat de moeilijkheid van het samenvoegen van 112-100-101 ligt in het feit dat politiezones en brandweerzones niet dezelfde zijn. Waar het probleem zit ... geen flauw idee!
Onze overheden kunnen niet met elkaar overweg, in het bijzonder op het federale niveau waar deze materie onder valt. De politie is daarin nog de koploper, die staat meteen op haar achterste poten als ze ook maar iets ruiken dat naar afnemen van bevoegdheden/controle lijkt. Dat we nog het geluk hebben dat tenminste de brandweer/ziekenwagen op 1 nummer zitten is puur historisch: de ziekenwagens zaten toen nog vaak bij de brandweer en hadden nog geen artsen aan boord (de introductie van de MUG en de overheveling naar de ziekenhuizen kwam pas later).
krisken schreef: @CCatalyst : meen je dat nu echt? Dan lijkt 111 mij een pak gemakkelijker te vormen met pulsen. En 555 op elk ander telefoontoestel (vroeger, voor de touchscreens, had elk telefoontoestel een voelbare "bobbel" op toets 5, dit voor blinden)
111 zou je blijkbaar nogal snel per ongeluk kunnen vormen door drie keer op het "haakcontact" van zo'n oud toestel te duwen. Geen idee wat dat is, da's allemaal van voor mijn tijd.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 25 aug 2016, 14:01, 3 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En zo leren we steeds bij :) Bedankt!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

CCatalyst schreef: 111 zou je blijkbaar nogal snel per ongeluk kunnen vormen door drie keer op het "haakcontact" van zo'n oud toestel te duwen. Geen idee wat dat is, da's allemaal van voor mijn tijd.
De korstte impuls was de 1 (een) = 0,1 seconde waarvan 0,066 voor opening en 0,033 voor sluiting !
De langste impuls was de 0 (nul) = 1 seconde, dat was dan 10 x 0,066 voor opening en 10 x 0,033 voor sluiting (impulstrein) !
De snelheid waarmee dit gebeurt als ook de tijdsduur waren aan voorwaarden onderworpen !
Ook tussen het draaien van twee nummers moest er een tijdsinterval zijn ====> groter dan 140 m. Sec.
PS: de impulsen worden enkel gestuurd bij het automatisch terugdraaien !

Wat er nog is (vroeger toch) 3 cijfers bestaan feitelijk niet, de 100 is feitelijk hetzelfde als 1000 draaien (111 is 1110).
Het enige verschil met 1000 te vormen was je een fractie van een seconde sneller in de noodcentrale !
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

CCatalyst schreef:111 zou je blijkbaar nogal snel per ongeluk kunnen vormen door drie keer op het "haakcontact" van zo'n oud toestel te duwen. Geen idee wat dat is, da's allemaal van voor mijn tijd.
Het haakcontact is gewoon de knop die ingedrukt wordt als je de hoorn van een (niet-draadloze) vaste telefoon inlegt (en waardoor de lijn dus wordt verbroken). Telefoons die werken met het oude systeem van 'pulskiezen' i.p.v. 'toonkiezen' (o.a. alle telefoons met een draaischijf) vormen een nummer door de lijn heel kort en snel na elkaar te verbreken, wat 'pulsen' genereert op de lijn, die in de oude elektromechanische telefooncentrales gemotoriseerde schakelaars lieten draaien om je met de juiste lijnen door te verbinden. Het cijfer 1 is 1 puls, 2 is 2 pulsen, enz. en 0 is 10 pulsen. Vandaar dat 111 dus het snelst kan worden gevormd (drie keer één puls met tussenpauzes), maar ook gemakkelijk per ongeluk kan worden gevormd als je bijvoorbeeld je toestel aan het schoonmaken bent en het haakcontact drie keer kort wordt ingedrukt. Voor 112 moet je het twee keer kort indrukken en de derde keer twee keer heel snel na elkaar, dus dat is al veel moeilijker.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dima_2005 schreef:Maar dat komt ervan: te veel politiek mee gemoeid ipv een echte, en efficiënte centrale te hebben met perfect 3-talige centralisten (nl, fr, en)
Euh... Engels is geen officiële taal in België. Duits wel. Je opmerking zou moeten zijn.... (nl, fr, du).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee, maar engels is wel de universele taal. Wat als pakweg een Zweed in ons land 112 moet bellen?
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 565
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

Jack Daniels schreef:(nl, fr, du de).
:-D
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ITnetadmin schreef:Nee, maar engels is wel de universele taal. Wat als pakweg een Zweed in ons land 112 moet bellen?
Wat als jij in Zweden het noodnummer moet bellen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wedden dat ze jou in perfect Engels te woord staan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

philippe_d schreef:Wedden dat ze jou in perfect Engels te woord staan?
Weet jij dat?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Jack Daniels schreef:
philippe_d schreef:Wedden dat ze jou in perfect Engels te woord staan?
Weet jij dat?
http://www.ef.edu/epi/regions/europe/sweden/

Los daarvan is het anno 2016 perfect normaal dat een calltaker Engels kan praten, en dat puur op basis van een analyse van wie er allemaal in ons landje rondloopt. Taalwetgeving mag nooit over veiligheid primeren.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 25 aug 2016, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Jack Daniels schreef:
ITnetadmin schreef:Nee, maar engels is wel de universele taal. Wat als pakweg een Zweed in ons land 112 moet bellen?
Wat als jij in Zweden het noodnummer moet bellen?
Dus omdat wij het misschien niet kunnen in Zweden, moet een Zweed hier ook maar zijn plan trekken? Kom hé. Het is nooit een slecht idee om ook Engelstalige operators te hebben, ongeacht of ze die in het buitenland wel hebben of niet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

CCatalyst schreef:
Jack Daniels schreef:
philippe_d schreef:Wedden dat ze jou in perfect Engels te woord staan?
Weet jij dat?
http://www.ef.edu/epi/regions/europe/sweden/
Dat was de vraag niet. De vraag was "weet jij dat?". Dat zulke intelligente mensen hier op UB een simpele vraag niet verstaan gaat er bij mij niet in.
Dus nogmaals bij deze: weet jij dat?
En het antwoord is al even simpel: "ja, ik weet dat" of "nee, ik weet dat niet."
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Nu ik er aan denk : wat is de reden dat 900 en 901 afgevoerd zijn en men plots 100 en 101 moest bellen?
Volgens mij is dit gekomen op basis van Europese standardisatie.
In de meeste Europese landen begonnen de "speciale nummers" (sprekende klok, inlichtingen, storingen, hulpdiensten ...) en verkorte nummers met cijfer "1". Op die manier kon de "9" terug gebruikt worden in toekomstige nummerplannen. België heeft dit systeem gewoon gevolgd.
Samen met de overgang van 900/901 naar 100/101, kwamen een hele reeks wijzigingen, zoals:
  • - 91 (internationale dienst) en 95 (gesprek naar de grensstreek) werden "00"
    - 904 (internationale operator) werd 1204/1304
    - korte numerreeks 17xx, 15xxxx, enz ...
CCatalyst schreef:900: gemakkelijk te vormen op zo'n toestel, ook in paniek of bij rookontwikkeling op de tast.
100: omdat men, 20 jaar later pas, tot de constatatie kwam dat 900 vormen nogal lang duurt op zo'n toestel. Ook 100 kan je makkelijk vormen op tast. 111 ging blijkbaar niet omdat er al nummers toegewezen waren die begonnen met 111 (toen moest je nog geen zonenummer vormen voor "lokaal" bellen, meteen ook de reden waarom 112 wel weer kon).
De aanbeveling om 112 te gebruiken als Europees alarmnummer dateert al van 1975.
De invoering van het vormen van het zonenummer voor "lokaal" bellen, dateert van 1/1/2000 (verplicht vanaf 1/7/2000), dat is 15 jaar later.
Dat kan dus nooit de reden geweest zijn voor het overslaan van "111" :wink: .
nickz schreef:Vandaar dat 111 dus het snelst kan worden gevormd (drie keer één puls met tussenpauzes), maar ook gemakkelijk per ongeluk kan worden gevormd als je bijvoorbeeld je toestel aan het schoonmaken bent en het haakcontact drie keer kort wordt ingedrukt. Voor 112 moet je het twee keer kort indrukken en de derde keer twee keer heel snel na elkaar, dus dat is al veel moeilijker.
Dat is inderdaad de reden waarom 111 werd "overgeslaan"
krisken schreef:Ik heb altijd begrepen dat de moeilijkheid van het samenvoegen van 112-100-101 ligt in het feit dat politiezones en brandweerzones niet dezelfde zijn. Waar het probleem zit ... geen flauw idee!
Brandweerzones en politiezones zijn inderdaad niet dezelfde, maar er zijn volgens mij geen politiezones en/of brandweerzones die de provinciegrens overlappen ...
Op termijn worden de HC-100/112 en CIC-101 in iedere provincie samengevoegd, ik denk dat het meer een kwestie is van systemen (CAD-software, ASTRID, CityGIS-software, nationale telefooncentrales, Data centers ...)
Er komt hier waarschijnlijk veel bij kijken!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jack Daniels schreef:
philippe_d schreef:Wedden dat ze jou in perfect Engels te woord staan?
Weet jij dat?
Neen, ik weet dat niet. Ik ben ervan overtuigd, vandaar mijn uitspraak "wedden dat" :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

philippe_d schreef:
Jack Daniels schreef:
philippe_d schreef:Wedden dat ze jou in perfect Engels te woord staan?
Weet jij dat?
Neen, ik weet dat niet. Ik ben ervan overtuigd, vandaar mijn uitspraak "wedden dat" :)
Betekenis van "overtuigd":
overtuigd
zeker in zijn denkwijze
"Hij is daar een overtuigde aanhanger van."

Komt erop neer: je weet het niet maar je denkt van wel.
Daarmee is mijn vraag "weet jij dat" beantwoord. Je weet het gewoon niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

philippe_d schreef: Brandweerzones en politiezones zijn inderdaad niet dezelfde, maar er zijn volgens mij geen politiezones en/of brandweerzones die de provinciegrens overlappen ...
Politiezones kunnen niet overlappen, gezien ze uiteraard gebonden zijn aan hun gerechtelijke arrondissementen die zelf ook de provinciegrenzen volgen.

Brandweerzones (aka hulpverleningszones) zijn een achterhaald concept. In theorie bestaan ze nog wel, maar op basis van het principe van de Snelst Adequate Hulp vormen grenzen sinds enkele jaren geen beperking meer voor de tussenkomst. (hypothetisch voorbeeld) Zo mag de brandweer van Antwerpen-Haven gerust interveniëren bij een brand in de Waaslandhaven als die sneller ter plaatse kan zijn dan de brandweer van Beveren. Vroeger moest de brandweer van Beveren ter plaatse komen, ook al was die van Antwerpen dichter, want ja het was nu eenmaal de gemeente Beveren. Nu, in de praktijk moeten de statistieken het geld voor het korps en het personeelsaantal wel kunnen verantwoorden natuurlijk, en dus zie je gewoon dat eerst het SAH-korps en even later het "bevoegde" korps beiden op de plaats van onheil staan, ook al is er geen nood aan 2 wagens. De belastingbetaler zal het wel betalen. Nu soit, de hulpverlening is wel sneller ter plaatse, dat is het voornaamste.
philippe_d schreef:Op termijn worden de HC-100/112 en CIC-101 in iedere provincie samengevoegd, ik denk dat het meer een kwestie is van systemen (CAD-software, ASTRID, CityGIS-software, nationale telefooncentrales, Data centers ...)
Er komt hier waarschijnlijk veel bij kijken!
Klopt niet echt, het grote softwarewerk is al gebeurd door de provinciale integraties van de HC-112, en dat ASTRID "over de grenzen en diensten heen" zou werken was van in het begin al de bedoeling. Het probleem zit hem wel degelijk bij bevoegdheden. Calltakers in HC-112 zijn (burger)personeelsleden van de FOD Binnenlandse Zaken. Zij mogen daar alles, inclusief oproepen voor de politie aan 101 aannemen, BEHALVE politiediensten uitsturen. Dat blijft wettelijk gezien een strikte bevoegdheid van de politie zelf (KB 17 oktober 2011) wat dus ook aanleiding geeft tot een aparte dienst. Officieel omwille van het respect voor het medisch geheim, een dooddoener van een reden die altijd werkt om iets anders te verbergen, zoals de vrees dat er heel wat "rustige" politiejobs met nacht- en weekendpremies overbodig gaan worden als die burger-calltaker plots wel politie mag uitsturen (zoals in de VS).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jack Daniels schreef: Wat als jij in Zweden het noodnummer moet bellen?
https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... 112-sweden
112 in Sweden
112 is the single emergency number in Sweden

112 calls are answered on average within 15 seconds. In addition to the national language(s), they are answered in English and, in Lulea, in Finnish.
The 112 operator can detect the location of the caller whithin 1 second in 90% of cases.

The European emergency number 112 is the only emergency number in Sweden.
However, a very small proportion of calls are still made to the national emergency number 90000.

Disabled people can send SMS to contact 112, but it is necessary to pre-register and it only works for Swedish phone numbers.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Mij werd altijd geleerd dat je 112 enkel gebruikt bij hele dringende noodgevallen.
Daarnaast gebruik je 100 en 101, en anders gewoon het nummer van je lokale politie.
Ik heb nog nooit één van die nummers nodig gehad.

Ik vind dat 112 meer iets moet zijn voor alle gevallen, zowel urgente als niet-urgente, voor politie-, ambulance- én brandweerzaken.
911 is ook een veel neutraler nummer in Amerika. Hier is het precies iets magisch als je 112 belt.

Daarnaast vind ik dat alle medewerkers zowel perfect Nederlands, Frans, Duits als Engels moeten kunnen spreken, waar dan ook in België.
Je kan moeilijk een keuzemenu geven, want dit neemt (kostbare) tijd in beslag.
Bovendien zijn er toch geen duizend medewerkers voor de hulpcentrale in zo'n klein land als het onze? Hoe moeilijk kan het zijn om zo'n mensen dan te vinden? Zelf ik zou het kunnen, dan... :roll:
Blond doesn't mean stupid :roll:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Soms kan het verwarrend zijn welk noodnummer men nu moet bellen in een noodsituatie. De nummers 100, 101 en 112 zijn momenteel namelijk alle drie in omloop in België. In België dient men het nummer 100 of 112 te bellen voor de brandweer of medische hulp. Men wordt dan verbonden met een Hulpcentrum 100/112. Voor politiehulp dient men het nummer 101 te bellen, dat de beller doorverbindt met een Communicatie- en Informatiecentrum van de politie. Het bellen van het nummer 100 of 112 wanneer men de politie nodig heeft of het bellen van het nummer 101 wanneer men de brandweer of medische hulp nodig heeft kan tot vertragingen in de hulpverlening leiden, aangezien de oproep zal moeten doorgeschakeld worden naar de andere centrale.

Het noodnummer 112 is het Europese noodnummer dat in elk land van de Europese Unie (en enkele andere landen waaronder IJsland, Noorwegen, Zwitserland, Rusland, Turkije en Israël) werkt. Voor de rest van Europa wordt daarom 112 door de overheid aanbevolen als het te bellen nummer voor alle noodsituaties. Volgens de Eurobarometer van 2013 over het Europese noodnummer 112 wist 49% van alle Belgen dat ze 112 in België kunnen gebruiken en wist 48% dat ze 112 overal in Europa kunnen gebruiken.[1] Eind 2015 wist 71% van alle Belgen dat ze 112 in België kunnen gebruiken en 65% wist dat ze 112 overal in Europa kunnen gebruiken.
Om de nummers 100 en 112 te ontlasten van niet-spoedeisende medische oproepen en onnodige bezoeken aan de spoedgevallendiensten van ziekenhuizen te verminderen werd het nummer 1733 in 2008 voorgesteld door toenmalig minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx. Het nummer 1733 voor niet-dringende medische hulp is net als het noodnummer 112 voorzien in een Europese richtlijn. Het is de bedoeling dat in de toekomst de Hulpcentra 100/112 ook de oproepen naar het nummer 1733 aannemen, een triage uitvoeren op basis van de BHMR en de patiënt ofwel doorverwijzen naar de consultatie van zijn huisarts, ofwel vragen naar een huisartsenwachtpost of spoedgevallendienst te gaan, ofwel de huisarts van wacht of de hulpdiensten ter plaatse sturen. Anno 2016 is het nummer al werkzaam in enkele regio's; daar verbindt het de patiënt door met ofwel een arts van wacht ofwel het Hulpcentrum 100/112.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Zonder dit topic wist ik niet eens dat er een andere nummer was dan 112 . Nooit bij stil gestaan ook.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In de US heb je naast 911 ook een reeks andere x11 nummers, en hoewel die niet strict overal hetzelfde zijn, heb je dus bv wel vaak 311 als "niet dringende informatiedienst".

Ik pleit dus eigenlijk voor een 112 variant die als niet-prio oproep op een 112 centrale kan behandeld worden, zoals bv ondergelopen kelders, katten in bomen, melden van kapotte verkeerslichten of obstakels op de weg, etc etc...
Dan kan de interne centrale bij 112 de oproepen op 112 prioriteit geven boven de oproepen op de niet prio nummer, zonder dat ik als burger altijd en overal moet weten waar naartoe bellen (waar meld je eigenlijk een kapot verkeerslicht dat een file aan het veroorzaken is met gevaarlijke toestanden op een kruispunt; de gewone telefoonnummer van de flikken is vaak ook niet voorzien op zulke oproepen).

Zoals bv dat 1733 idee, maar dan een 3cijferige die lijkt op 112 en die voor alle diensten geldt.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Vreselijk ambetant! Beroepshalve kom ik veel ik contact met de 101. En wil nu lukken dat we een goedkoop Huawei toestel hebben ontvangen om tijdens het werk zaken te documenteren.


Nu weet ik waarom ik steeds bij "brandweer en ziekenwagen" terecht kom en achteraf 112 zie staan ipv 101. Het toestel past dat zelf blijkbaar aan...

't Is dat ik het vertik om mijn S7 te gebruiken (voor je het weet ligt die op de grond met het scherm in duizend en een stukjes of voeg ik privé materiaal toe met de app die we gebruiken om te documenteren - broekzakbeller of random app kontent :-p ).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:waar meld je eigenlijk een kapot verkeerslicht dat een file aan het veroorzaken is met gevaarlijke toestanden op een kruispunt; de gewone telefoonnummer van de flikken is vaak ook niet voorzien op zulke oproepen).
Als het binnen de gemeente is, bel je gewoon het telefoonnummer van de lokale politie. En anders 101.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Maar dat nummer ken ik vaak niet, zeker niet vanbuiten; laat staan dat ik het kan bellen tijdens het rijden.
En eenmaal niet in mijn gemeente is het natuurlijk totaal hopeloos.
Vandaar: een non-prio alternatief voor 112 dat dezelfde centrale belt maar in een non prio rij terechtkomt.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dan bel je gewoon 101. Straatverlichting die niet werkt bij bvb een ongeval of een wagen die in panne staat maar slecht zichtbaar is, is eveneens prioriteit.

Technisch gezien kan het allemaal hoor, een extra nummer in gang zetten voor niet dringende zaken. In Antwerpen zijn ze bezig met een proefproject (De Blauwe Lijn) : https://www.politieantwerpen.be/deblauwelijn.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Een non-prio nummer zou niet werken om dezelfde reden waarom mensen met een verkoudheid op de spoed staan in plaats van bij de huisdokter of apotheek. Mensen vinden hun probleem belangrijk en willen het a priori opgelost. Telt trouwens ook voor andere beroepen zoals eindgebruikers bij een IT desk.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

philippe_d schreef: Dat kan dus nooit de reden geweest zijn voor het overslaan van "111" :wink: .
Inderdaad, er zijn nooit nummers vrijgegeven voor gewone "abonnees" die beginnen met een 1.

Daarvoor moet je terug gaan nog voor de tijd van de RTT om nummers tegen te komen die met 1 beginnen en werden vrijgegeven voor "abonnees", dat was in de tijd dat er "verschillende telefoonmaatschappijen" waren in België ....

Ter info, wat geschiedenis over de noodnummers:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hulpcentr ... schiedenis
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

MClaeys schreef:Een non-prio nummer zou niet werken
Antwerpen heeft een 0800 nummer en dat voldoet perfect voor de blaffende hond, de ondergelopen kelder tijdens die storm
alleen moeten mensen die wel willen gebruiken natuurlijk en zelf correct inschatten of hun probleem levensbedreigend is

voor de blaffende hond moet de combi wel komen, maar 5 of 30 minuten maakt geen verschil
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Da's mensen opvoeden he.
Natuurlijk gaat dat nog vaak foutlopen, maar ja, nu is er geen optie, dus moet ik mijn minder dringende oproepen in dezelfde queue steken als de persoon die belt omdat er iemand een hartaanval heeft, bij wijze van spreken.

En nee, geen "lokaal politie nummer", dat kent geen kat; en ook geen "0800", dat onthou je ook niet; een nummer als 117 kan wel om een 112 centrale te testen, dan moet een even kort nummer (11x) kunnen voor non prio calls.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

krisken schreef:
ITnetadmin schreef:waar meld je eigenlijk een kapot verkeerslicht dat een file aan het veroorzaken is met gevaarlijke toestanden op een kruispunt; de gewone telefoonnummer van de flikken is vaak ook niet voorzien op zulke oproepen).
Als het binnen de gemeente is, bel je gewoon het telefoonnummer van de lokale politie. En anders 101.
In Oostende verplichten ze u naar de 101 te bellen , rechtstreeks voor een noodsituatie lukt niet.

Brandweer lukt nog wel , die kun je bellen in nood via een 059 nr
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Politie Oostende : 059 70 11 11 (http://www.lokalepolitie.be/5449)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”