Speedtest met Telenet

Hebt u vragen of opmerkingen over de speedtest? Deze kan u hier plaatsen
Plaats reactie
ThaGroov

Hallo, telkens ik de speedtest uitvoer (ik heb Telenet Mono) krijg ik maximum iets van 3400kbit/s of iets rond 450kb/s Downstream.
Niet dat dit weinig is, maar ik zie in die andere testresultaten, dat vrijwel iedereen met telenet ruim boven de 5000kbit/s haalt :s
Enig idee waaraan dit kan liggen? Waarom het hier niet zo rap gaat?
Heb al die tweaktool van Telenet gebruikt om de MTU op te schroeven maar dit heeft blijkbaar niet zoveel geholpen :(

Alvast bedankt op voorhand.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik zou ook eens testen op www.speedtest.nl en de testresultaten vergelijken, als ze dicht bij elkaar liggen dan is het juist. Het kan zijn dat er meer volk op je lijn zit waardoor het trager gaat in je regio/straat/...
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Telenetgebruikers zouden een maximale snelheid moeten hebben: de data die gebruikt wordt om te testen staat immers op users.pandora.be ... maw, die downloaden vanaf de local loop, en bij Telenet is dat een groot voordeel.
Als de speedtest dus zegt dat je 3400 kbit heb, dan is dat heel waarschijnlijk correct. Praktijkvraagje: heb je bij het downloaden van programma's, video's, enz. al ooit gemerkt dat je snelheid boven de 360 kB/sec uitkwam?
ThaGroov

Nog nooit gebeurd.
Ik vind het jammer dat ik zo een trage snelheid heb in vergelijking met andere teleneters. Kan dit liggen aan een oude modem van Telenet ofzo?
Gebruikersavatar
PHO
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 nov 2003, 12:13

ThaGroov schreef:Nog nooit gebeurd.
Ik vind het jammer dat ik zo een trage snelheid heb in vergelijking met andere teleneters. Kan dit liggen aan een oude modem van Telenet ofzo?
Dit is nogal een "gevoelig, en voor discussie vatbaar" punt. Mijn ervaring bij toch wel een 60-tal telenet aansluitingen leert me dat de motorola cybersurfr wave gemiddeld een iets tragere download hebben dan de docsis modems. (Als Systeembeheerder kom je bij veel mensen terecht die beroep doen op je in geval van problemen). Recentste voorbeeld: Een klant uit regio Oudenaarde had een motorola cybersurfr Wave. Modem werd vervangen naar een Motorola SB5100e. De userbase speedtest verhoogde van +/- 3500kbit/s naar +/-5800kbit/s. En dat terwijl er helemaal niets veranderd was aan de rest van zijn installatie. (enkel modem omgewisseld).
Daarentegen stel ik wel vast dat de uploadspeed iets stabieler en dichter bij het maximum aanleunt bij een cybersurfr wave, daar waar bij de docsis modellen iets meer schommeling te merken is. (verschil blijft welliswaar vrij miniem).

Het resultaat van een snelheidstest hangt af van verschillende factoren: Kwaliteit van de aansluiting en signaal op de kabel, bezetting van de node waarop je aangesloten bent.
Maar aangezien het naar mijn ervaring vrij opvallend is dat de cybersurfr wave iets minder presteren, denk ik dat we de verklaring moeten zoeken bij het feit dat het CDLP netwerk meer verzadigd is dan het docsis gedeelte.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Er is 1 type modem die gecapped is op 4Mbit. Die modems zijn standaard zo. Al de rest wordt de vrije loop gelaten wat downloadsnelheid betreft. Welk type het is, dat weet ik niet.

Cheers
Afbeelding
Gebruikersavatar
PHO
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 nov 2003, 12:13

Sub Zero schreef:Er is 1 type modem die gecapped is op 4Mbit. Die modems zijn standaard zo. Al de rest wordt de vrije loop gelaten wat downloadsnelheid betreft. Welk type het is, dat weet ik niet.
Cheers
Vroeger werden de docsis modems gecapped op 4Mbit. Omdat er nogal wat performance verschil was tussen de toen gangbare toshiba pcx2100 en de motorola sb4100e. ( De toshiba is gewoon brol).
Die capping is na hevig protest echter opgeheven.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Doe eens een 'tweak test' op http://www.dslreports.com/tweaks .
Een verkeerde RWIN kan veel uit maken.
Mij bekende Telenetters hebben allen een download boven de 5Mbit/s, 3400kbps is te laag, zou minimaal 4Mb/s moeten zijn, minstens op de stille uurtjes.

en voor PHO:
PHO schreef:Omdat er nogal wat performance verschil was tussen de toen gangbare toshiba pcx2100 en de motorola sb4100e. ( De toshiba is gewoon brol).
.

Ik heb hier al jaren eenToshiba PCX2000 en heb altijd tussen de 5800 en 6000 download. Geen brol lijkt mij.
Gebruikersavatar
PHO
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 nov 2003, 12:13

Limburg schreef:en voor PHO:
PHO schreef:Omdat er nogal wat performance verschil was tussen de toen gangbare toshiba pcx2100 en de motorola sb4100e. ( De toshiba is gewoon brol).
.

Ik heb hier al jaren eenToshiba PCX2000 en heb altijd tussen de 5800 en 6000 download. Geen brol lijkt mij.
Zoveel te beter voor jou! Mijn ervaringen met deze modem zijn minder positief. (bij een 4-tal aansluitingen). Ook op andere fora heb ik al minder positieve ervaringen gelezen met betreffende modem.
Limburg schreef:Mij bekende Telenetters hebben allen een download boven de 5Mbit/s, 3400kbps is te laag, zou minimaal 4Mb/s moeten zijn, minstens op de stille uurtjes.
Niet helemaal juist. De officiële telenet specificaties spreken nog altijd over maximaal 4 Mbit/s. (al wordt er ook vermeld dat onder optimale omstandigheden hogere snelheden mogelijk zijn)
En zoals eenieder wel weet is er geen enkele Belgische provider die op hun homeabonnementen een minimumsnelheidsgarantie geeft.

Terzijde: volgens de userbase speedtest heb ik ook altijd meer dan 5 mbit/s . Ik heb ook liever dergelijke snelheden dan de aangehaalde 3400kbit. :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

PHO schreef:Een klant uit regio Oudenaarde had een motorola cybersurfr Wave. Modem werd vervangen naar een Motorola SB5100e. De userbase speedtest verhoogde van +/- 3500kbit/s naar +/-5800kbit/s. En dat terwijl er helemaal niets veranderd was aan de rest van zijn installatie. (enkel modem omgewisseld).


Normaal moet je uit een SB5100 het dubbele halen !

Al heb ik reeds vernomen dat sinds de verhoging van de upload naar 192 Kbit/s, dergelijke modems ook nog maar de snelheid geven die je aanhaalt. Zou dus wel eens kunnen dat TN nu capped op een 5800 Kbit/s.
Gebruikersavatar
PHO
Pro Member
Pro Member
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 nov 2003, 12:13

r2504 schreef:
PHO schreef:Een klant uit regio Oudenaarde had een motorola cybersurfr Wave. Modem werd vervangen naar een Motorola SB5100e. De userbase speedtest verhoogde van +/- 3500kbit/s naar +/-5800kbit/s. En dat terwijl er helemaal niets veranderd was aan de rest van zijn installatie. (enkel modem omgewisseld).


Normaal moet je uit een SB5100 het dubbele halen !

Al heb ik reeds vernomen dat sinds de verhoging van de upload naar 192 Kbit/s, dergelijke modems ook nog maar de snelheid geven die je aanhaalt. Zou dus wel eens kunnen dat TN nu capped op een 5800 Kbit/s.
Dat is weer wat anders. Zoals je terecht opmerkt heb ik ook het vermoeden dat telenet de nieuwe docsis2.0 modems capped tot max 6Mbit/s. Vroeger haalden die modems makkelijk 10.000 Kbit/s en meer ( dit kon je ook zien in de speedtest 40 best results op userbase. Sedert kort (toevallig met invoering 192 Kbit/s upstream) vind je dergelijk waarden helemaal niet meer terug in de resultatentabel.

Maar dit was hier helemaal niet van doen, dus daarom heb ik het achterwege gelaten.
Plaats reactie

Terug naar “Speedtest”