Ik stel vast dat als ik geld opvraag aan automaat en betaal aan een terminal die aangesloten zijn op het Bancontact/Mr Cash netwerk dat die bedragen dezelfde van mijn rekening gaan, als ik die verrichtingen doe aan automaten en betaalterminals aangesloten op het Maestro netwerk dan duurt het 1 tot 2 dagen vooraleer die bedragen van mijn rekening gaan.
De vraag is hoe dat komt dat er verschillende verwerkingsduur zijn tussen die die 2 netwerken.
Voor alle duidelijkheid, het betreft wel verrichttingen met een debetkaart en niet met een kredietkaart en in België en niet in het buitenland.
Bancontact/Mr Cash versus Maestro
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ik denk dat je ie eigen vraag beantwoord hebt. Het zijn 2 verschillende systemen.
Bancontact stuurt de gegevens rechtstreeks door naar de bank en de bank haalt het op datzelfde moment af van je rekening.
Maestro systeem vraagt gewoon "is er genoeg geld voor x betaling?", en verrichtingen worden op het einde van de dag gewoon doorgestuurd naar je bank die het dan pas van je rekening haalt (of de dag erop). Is een beetje zoals een overschrijving ontvangen van een andere bank)
Sent from my A0001 using Tapatalk
Bancontact stuurt de gegevens rechtstreeks door naar de bank en de bank haalt het op datzelfde moment af van je rekening.
Maestro systeem vraagt gewoon "is er genoeg geld voor x betaling?", en verrichtingen worden op het einde van de dag gewoon doorgestuurd naar je bank die het dan pas van je rekening haalt (of de dag erop). Is een beetje zoals een overschrijving ontvangen van een andere bank)
Sent from my A0001 using Tapatalk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Bancontact/Mister Cash is een Belgisch betaalsysteem, destijds gelanceerd door de Belgische grootbanken, terwijl Maestro de internationale debetkaart-dienst is van MasterCard. Eigenlijk waren Bancontact en Mister Cash twee aparte diensten die oorspronkelijk niet compatibel waren. Bancontact was van ASLK, BBL en Kredietbank en Mister Cash (met als logo een blauw mannetje, nu bijna nergens meer te zien) was van Generale Bank en Gemeentekrediet. Ondertussen bestaat trouwens geen enkel van die banken nog onder die namen.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 8 keer
Bij maestro is er inderdaad eerst een reservatie/autorisatie van een bedrag. Dit bedrag wordt gereserveerd/geblokkeerd op je rekening. De merchant/winkelier kan officieel dan nog een lager bedrag (en bij MasterCard en/of in sommige landen ook een marge +10-20%, denk aan tip) aanrekenen en doorsturen in de batch aan het einde van de dag of zelfs later in de week. Dan pas is de transactie confirmed en verandert het saldo daadwerkelijk op uw rekening.