Reserved DHCP list weg na reset

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Admiral_Freebee
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb een Bbox2 (de Sagem) versie en hier heb ik gisteren nog wijzigingen in gemaakt om bepaalde apparaten altijd hetzelfde IP adres te laten krijgen van de DHCP server. Dit werkte prima.

Ik had echter ergens een foutje gemaakt waardoor mijn modem niet meer toegankelijk was en mijn internet niet meer werkte. Ik heb dus een reset moeten doen door een pen op de resetknop te houden.

Vreemd genoeg vind ik nu de instellingen niet meer om aan DHCP reservation te doen. Als ik het mij goed herinner zat deze instelling in het menu "Home Network". Nu kan ik daar enkel nog de DHCP server stopzetten en dat is het dan :???:

Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Kijk ik op de verkeerde plek?

De firmware versie is Firmware-VTU-R:9.5.7.13IK105012 Time Nov 18 2014, 20:09:20
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Misschien geen volledige oplossing voor het probleem, maar je kan in Windows en waarschijnlijk in de meeste OS'en zelf wat instellingen veranderen om een vast IP te krijgen. Natuurlijk werkt dit niet voor alle apparaten maar zo doe ik het altijd en het werkt goed. Gewoon zorgen dat je router het vaste IP dat je een apparaat gegeven hebt niet aan een ander apparaat wil geven. En de interface van de bbox 2 is over de jaren heel wat veranderd. En eigenlijk vind ik de "oude" interface nog de beste.
Admiral_Freebee
Starter
Starter

Ja zo heb ik het ook gedaan voor mijn NAS. Helaas heb ik een IP camera waarbij dit niet kan en waarvoor het belangrijk is dat het IP adres gelijk blijft.

Het vreemde is, is dat ik de optie nog had vóór de reset en nu niet meer. Ik had de optie dus al in de nieuwe interface. Of zou dit alleen geweest zijn omdat ik al apparaten had ingesteld via de oude?

Ook zag ik voorheen nog een entry staan voor de DHCP range van de decoders. Die kon ik ook aanpassen. Nu zie ik die entry ook niet meer staan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Admiral_Freebee schreef:Het vreemde is, is dat ik de optie nog had vóór de reset en nu niet meer. Ik had de optie dus al in de nieuwe interface. Of zou dit alleen geweest zijn omdat ik al apparaten had ingesteld via de oude?
Inderdaad: het kan goed zijn dat de nieuwe web interface deze optie niet meer weergeeft (hidden), maar dat de Firmware deze optie nog altijd ondersteunt.
Jammer heb je geen back-up van jouw configuratie, want het inlezen van de (oude) configuratie in de (nieuwe) firmware had waarschijnlijk deze instellingen kunnen herstellen (voor zover je met een b-box configuraties kan opslaan en terug herstellen).

PS - voor zover ik mij herinner was dat wel mogelijk via de admin logon.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Met respect (naar alle niet ITers toe), maar een toestel dat je geen static IP kan geven zou bij mij linea recta terug naar afzender gaan wegens "verborgen gebrek".

Ik heb ooit eens een goedkope pogoplug gekocht, en al snel bleek dat dat ding zo hard toegetimmerd was dat je geen static IP kon instellen (of wat dan ook trouwens, weer zo'n "je kan het toestel alleen via de cloud gebruiken" rommel); dat ding heeft dus geen dag hier gestaan of twas al terug weg.

Als je inderdaad issues blijft ondervinden met je huidige DHCP server, raad ik aan om een andere te gebruiken.
Dat kan je doen door ofwel over te gaan op een eigen router, ofwel een routertje in het netwerk bij te steken en enkel zijn DHCP te gebruiken (en de andere af te zetten).
Admiral_Freebee
Starter
Starter

Veel IP camera's zijn rommel op netwerkvlak helaas. Ik heb een andere router als AP achter het modem staan maar ik sta niet te springen om de router de verbinding te laten opbouwen omdat je hierover toch veel problemen leest.

Ik heb nog wel een BBOX2 liggen met oude BGC firmware. Daar vind ik de optie echter ook niet. Anders kon ik het daar instellen en dan de firmware updaten.

Ook heb ik het met Telnet geprobeerd maar na wat puzzelen slaagde ik er enkel in om hem in een bootloop te laten komen ;-) Ik ken de juiste configuratie niet via Telnet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Admiral_Freebee schreef:Ik heb een andere router als AP achter het modem staan maar ik sta niet te springen om de router de verbinding te laten opbouwen omdat je hierover toch veel problemen leest.
Een router instellen als DHCP server moet niet noodzakelijk zelf een verbinding opbouwen.
De DHCP server kan op 192.168.1.100 staan, maar de gateway op 192.168.1.1
Dan deelt deze netjes IP adressen uit (in plaats van de B-box), maar blijft de B-box instaan voor de routing...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Admiral_Freebee
Starter
Starter

Inderdaad. Ik zou dan enkel moeten opletten dat de decoder van Proximus TV nog een IP adres krijgt van de BBOX2.

Ik heb echter mijn stoute schoenen toch aangetrokken en mijn eigen router een verbinding laten opzetten naast de BBOX2. Blijkbaar kan dit gewoon bij Scarlet. Tot nu toe werkt het prima. Nu moet ik enkel een netwerkkabel herleggen zodat deze ook op mijn router aansluit in plaats van op de BBOX2.

Bedankt voor jullie hulp!
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”