- - FritzBox gehackt of
- Grandstream IP phone gehackt

Het mailtje verbaasde mij, want hoe kon mijn krediet op zijn, er was niemand thuis die kon telefoneren.
Toen ik thuis kwam zag (en hoorde ik) mijn Grandstream (IP phone) telefoneren naar een 0053 nummer (Cuba). De Grandstream stond op speaker, ik kon horen dat het gesprek mislukte (wegens belkrediet op), waarna hetzelfde nummer telkens opnieuw gevormd werd.
Knopjes drukken op de Grandstream had geen effect, dus onmiddelijk de stekker eruit getrokken.
Bij nazicht op de FritzBox logs, zag ik een aantal gesprekken naar 0053, en bij nazicht op de logs van FreeVoipDeal.com zag ik inderdaad een aantal dure gesprekken ...
Nu vraag ik mij af wat er gebeurd is ...
- Blijkbaar is het niet de FritzBox die gehackt werd, maar mijn Grandstream (GXP1450).
- In de FritzBox stond er een poort open (willekeurig nummer) naar de webinterface (http) van de Grandstream (om deze van buitenaf te bereiken).
- Kan een hacker (die toevallig toegang heeft tot de web interface van de IP phone) vanop afstand een gesprek initiëren? Op het eerste gezicht lijkt er niets te zijn gewijzigd in de instellingen. Of komt hij via een SIP poort binnen?
- De IP phone staat ook niet geregistreerd op een externe VoIP provider, maar wordt gebruikt als binnentoestel op de FritzBox (registrar is dus de SIP server van de FritzBox).
Blijkbaar is het een echte pest geworden: het massaal scannen op zoek naar VoIP servers ??
Lessons learnt
- een portforwarding op mijn router naar de Grandstream is wellicht een (onnodige) security risk > verwijderd.
- het default paswoord van de web interface van de Grandstream (my bad
) > gewijzigd.
- automatic recharge (telkens 10€ als het belkrediet onder 1€ komt), is wel gemakkelijk, maar houdt ook een risico in (blanco cheque). Zonder de automatic recharge kan de hacker maximaal voor 10€ bellen.
- last but not least: blokkeren van exotische bestemmingen. Ik kan buitenlandse gesprekken niet zomaar blokkeren, gezien er hier toch wel wat naar buitenland getelefonnerd wordt, maar dit zijn meestal Europese bestemmingen of US (001, 003x, 004x). Ik heb nu de "exotische bestemmingen" geblokkeerd (002, 005, 006, 007, 008, ...).
- - IPv6 uitzetten op de Grandstream?
- IPv4 manueel inbrengen, zonder gateway en dns ?