Orange vast internet - dns servers die uitvallen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
giolovin
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Al een paar keer heb ik kunnen vaststellen dat ofwel een aantal websites (waaronder alles van Google) niet bereikbaar zijn ofwel alle websites niet toegankelijk zijn.

Orange zijn dns servers zijn een ramp!

Vraag: is het mogelijk om zelf DNS servers in te stellen op de modem? Zelf al gezocht maar het enige dat ik vind is dynamic dns. Weet eigenlijk niet waarvoor dit dient, nog nooit van gehoord.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door giolovin 01 jul 2016, 00:16, in totaal 2 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Dynamic DNS is een internet service waarop je een account neemt, meestal in de vorm subdomain.ddnsdomain.com.
Een normaal subdomain verwijst dan via DNS naar het IP adres waar de server zich bevindt. Bij DDNS is dat je thuis IP.
Het idee hierachter is dat een client bij je thuis dat IP adres aanpast op de DDNS provider van zodra je IP wijzigt.
Zo krijg je een subdomain dat constant naar je huidige varierende IP adres verwijst, en kan je thuis van bij je thuis webservices hosten.

Dat gezegd is het uiteraard niet wat je zoekt.
Meestal zoek je de DNS settings bij de DHCP instellingen (want de DNS servers geef je via DHCP mee aan de clients in het netwerk).
giolovin
Pro Member
Pro Member

Ik denk dat deze bij de modem van Orange niet kunnen aangepast worden. Ze staan in het grijs jammer genoeg.

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Da's niet goed. Mss dat andere testers hier opt forum ns kunnen checken?

In het ergste geval kan je natuurlijk altijd je pc's zelf een dns server meegeven, manueel.
Of je gebruikt een eigen router en stelt de orange modem als modem-only in.
giolovin
Pro Member
Pro Member

Idd da's misschien ook een optie om modem only te gebruiken, weet wel niet of dit mogelijk is bij de modem van Orange. Je bedoelt waarschijnlijk dhcp uitzetten.

svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Ik had al sinds het begin van de testen door dat de DNS servers niet stabiel warren bij Orange.
Daarom staan de Google DNS servers ingesteld via mijn eigen router die achter de Orange AIO modem hangt.
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 231 keer
Provider

Heb je geen NAS waarop je dit kunt instellen ? Ik heb dat ingesteld op m'n Synology
Sinister
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Wie gebruikt nu ook de dns servers van zn provider, als je alles wil laten dichtknijpen moet je dat vooral doen :roll:
Je gebruikt best degene van opendns.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

giolovin schreef:Idd da's misschien ook een optie om modem only te gebruiken, weet wel niet of dit mogelijk is bij de modem van Orange. Je bedoelt waarschijnlijk dhcp uitzetten.
Nee. Ik bedoel wel degelijk modem-only.
Maar ik geloof dat je bij een Orange router het enkel kunt benaderen door jouw router als passthrough in te stellen.
Het eindresultaat moet zijn dat je eigen router een extern IP krijgt, en dat krijg je niet met enkel DHCP afzetten.

Een andere optie is uiteraard ook om gewoon DHCP af te zetten, en een ander toestel als DHCP server te gebruiken. Maar dat maakt de opstelling iets gecompliceerder.

Zijn er Orange gebruikers hier die kunnen helpen bij het instellen van de DNS servers?
Gewoon DNS server suggereren helpt niet echt, de OP krijgt ze niet ingesteld want hij vindt enkel een greyed-out invulvak.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Genoeg opties hoor:
-opendns
-google dns
-dns serverke installeren op een nas of nuc-je
giolovin
Pro Member
Pro Member

StarWing schreef:Genoeg opties hoor:
-opendns
-google dns
-dns serverke installeren op een nas of nuc-je
Ik heb de andere servers voor dns wel hoor.

Het enige dat ik thuis heb is wd my cloud.

En per apparaat aanpassen is een rompslomp.

giolovin
Pro Member
Pro Member

Mijn modem van Orange heeft nog steeds de dns van Orange maar ik heb dns aangepast bij mijn 4 dlan powerline adapters en heb de dns ook aangepast voor mijn Android gsm.

Nu als ik met mijn laptop verbinding heb met bijvoorbeeld een dlan en ik daarna automatisch een handover krijg naar mijn Orange modem, zal deze nog steeds naadloos overschakelen ( bijvoorbeeld bij een Skypegesprek) ook al heeft deze een andere dns server(s)?

Bij de Powerline adapters kon ik maar één invullen en heb gekozen voor de tweede dns van Opendns.

Laatst gewijzigd door giolovin 02 jul 2016, 03:45, in totaal 1 gewijzigd.
giolovin
Pro Member
Pro Member

Servers staan blijkbaar in Egypte van opendns. (Toevallig bij het kopiëren kreeg ik van Caller Id - Android app - (strange) de naam Opendns en als land Egypte.)

Zal wel niet veel uitmaken qua internetcensuur hopelijk?

Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar, Hey telecom)”