Traag internet na Windows reboot

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
joke_toke
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2016, 11:22
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Onze computer met Windows 8.1 heeft een trage internetverbinding (latency 2000 ms) enkele dagen na het (re)booten van deze computer. Na een 3-tal dagen sinds laatste boot wordt de internetverbinding terug snel. Door slaapstand te gebruiken kan ik de computer stilzetten zonder te (re)booten.
Wanneer deze computer uit slaapstand komt, dan worden alle toestellen in het thuisnetwerk (powerline en wifi) voor internet traag, maar wanneer we de bewuste computer in slaapstand zetten, dan wordt internet op de andere toestellen terug snel.
Een virusscan AVG meldt geen problemen. Heeft iemand een idee hoe dit probleem aan te pakken?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slaapstand wil nogal eens problemen geven... echter meestal louter voor het toestel zelf (bij het ontwaken).

In dit geval is er dus meer aan de hand vrees ik... via een Wireshark op een ander toestel zou je kunnen zien wat er over je netwerk gaat op het moment je PC in slaapstand gaat/staat.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wireshark is niet effectief zonder een hub of een switch met mirror poort in het netwerk; je gaat enkel de broadcasts oppikken.
jappietappie
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 sep 2008, 09:45
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

De oorzaak van traag internet is de upload van Auto-backup for Google Photos en Google Drive. Wanneer er foto's of bestanden zijn op te laden naar de cloud, dan verzadigt de upload bandbreedte. De ACK packets van een download geraken ook niet door de upload band, waardoor de performantie van de download zwaar achteruit gaat. Zie ook https://productforums.google.com/forum/ ... 95jiidaNwM

Kan ik mijn Telenet modem configureren opdat hij voorrang geeft op ACK packets en de prioriteit van Google upload verlaagt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jappietappie schreef:Kan ik mijn Telenet modem configureren opdat hij voorrang geeft op ACK packets en de prioriteit van Google upload verlaagt?
Waarom je Telenet modem... pak de oorzaak aan (de Google software), niet het gevolg.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nope. Telenet modems doen niet aan QOS.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”