KBC touch prutsinterface tov KBC online

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Als zelfstandige met een eenmanszaak, heb ik al sinds 2007 KBC Online. Op zich geen slecht product, want je kon er o.a. het volgende mee doen:

- vrij zoeken, met selecteerbare parameters, zoals alle positieve verrichtingen, alle negatieve verrichtingen
- zoeken verder dan 1 jaar terug
- CSV en PDF export
- CSV met tussenstand rekening bij iedere transactie
- jaaroverzicht met begin & eindstanden

Al deze functionaliteit is verdwenen van KBC touch. Deze opvolger van KBC Online is een echte nachtmerrie gezien heel wat zaken niet meer kunnen:

- zoeken verder dan 1 jaar terug
- zoektermen combineren
- jaaroverzicht met begin & eindstanden
- geen tussenstanden

verder is de PDF export nu zeer lomp in een groot lettertype en geschreven door een beginneling: geen footer van kbc met adres, waardoor het lijkt alsof de PDF door een scammer snel in mekaar is gezet.

Ze hebben nu extra data mining features toegevoegd zoals taggen van welke rekeningnr's leveranciers zijn, zodat je dan een onderverdeling krijgt in betaling, reken maar dat ze dit massaal misbruiken om hun klanten te profilen.

Ik heb KBC hierrond meermaals gemaild (ivm missende functionaliteit), maar er werd beloofd dat dit nu ongeveer klaar zou zijn, maar blijkbaar is er nog steeds niks verandert. KBC neemt een berg functionaliteit af die wel in KBC online zat, en rekent even veel voor haar diensten aan, terwijl dit een stevige downgrade is.

Ik denk er dus aan bij KBC weg te gaan als dit niet verbetert. Nu ze hebben ook KBC online for business, maar ze vertellen mij dat dit bedoeld is voor grote bedrijven met meerdere medewerkers. Ook is er een ISABEL based systeem, maar dit is voor bvba's en nv's ......

De eenmanszaak valt dus volledig uit de boot bij KBC.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

Ik ben het volledig met U eens.
Ik kan echter nog steeds inloggen met KBC-online.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Zoeken verder dan 1 jaar terug gaat wel, althans in de versie voor consumenten. Maar vroeger ging het veel eenvoudiger, nu heb ik er een uur naar gezocht en uit pure wanhoop de helpdesk gebeld over hoe het moest.
Blijkbaar bij de verichtingen typ je eerst in het zoekvak wat je precies wil, bvb. Proximus voor de Proximus betalingen. Dan ga je zien dat de verichtingen slechts tot 1 jaar terug gaan. Dan kan je in het zoekvak typen 01/01/2014 tot 31/12/2014 en dan krijg je dus die van 2014 te zien :roll: staat werkelijk nergens aangegeven :bang: In de uitleg op de site hadden ze het steeds over geavanceerd zoeken en dat kon ik maar niet terugvinden. Het is ook alles behalve geavanceerd want je kan niet meer jaar overschrijdende zoekopdrachten uitvoeren. Dat is overigens ook de enige manier om zoektermen te combineren.
Ze hebben eenmanszaken dus in de particulierhoek gestampt. Zo zie je maar wat je ze waard bent. Ik gebruik ze momenteel enkel nog voor CC, al bekijk ik om dat daar ook stop te zetten.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Ook voor particulieren is het een ramp. Het is gewoon niet evenwaardig.
Ik moet soms ook een rapportje trekken en erger me om dat het niet meer is zoals ik wil.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Dit zelf al gemeld aan fod economie problemen met pdf files.
het antwoord van Kbc aan Fod we werken er aan.
Gebruik een andere probleem gevende browser , daar werkt het wel.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

MarkDM schreef:Ook voor particulieren is het een ramp. Het is gewoon niet evenwaardig.
Ik moet soms ook een rapportje trekken en erger me om dat het niet meer is zoals ik wil.
Het oude systeem was misschien visueel achterhaald, maar werkte voor de kwartaalboekhouding zeer goed, en elk denkbaar rapport kon je ermee trekken. Ook de CSV export met tussenstanden was handig, stel dat je van rekeningstand x naar y wil zoeken, dan kon je x en y gewoon in de CSV terugvinden.

Door KBC touch "slim" te proberen maken door bvb een autocomplete te doen bij het zoeken, is het eigenlijk een dommer product geworden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Gelukkig leven we in een agile wereld, met constant delivery.
Morgen kan het dus al beter zijn, vroeger zouden we gezegd hebben dat de beta release naar prod is gegaan ;)
:angel:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

ub4b schreef:Ik denk er dus aan bij KBC weg te gaan als dit niet verbeterd.
Vreemd dat jij nog klant bent bij KBC na dit bericht: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/kbc ... 97713.html

Tegenwoordig kan je toch gemakkelijk een aantal gratis zichtrekeningen openen en de verschillende interfaces uittesten?
Naar het schijnt hebben Keytrade en Belfius tegenwoordig een betere interface dan KBC.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:
ub4b schreef:Ik denk er dus aan bij KBC weg te gaan als dit niet verbeterd.
Vreemd dat jij nog klant bent bij KBC na dit bericht: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/kbc ... 97713.html

Tegenwoordig kan je toch gemakkelijk een aantal gratis zichtrekeningen openen en de verschillende interfaces uittesten?
Naar het schijnt hebben Keytrade en Belfius tegenwoordig een betere interface dan KBC.

ze zouden beter hun half miljard in degelijke producten investeren
want wat hebben wij nu aan betere tracking door kbc, als hun producten s****?

jobspec ook al gevonden, o.a. het woordje NLP stoort mij .....
https://datasciencebe.com/2014/10/20/jo ... scientist/

is er een manier om zich te verzetten tegen het gebruik van je data in hun big data project?
vermoedelijk ga je daar klakkeloos mee akkoord door klant te zijn bij KBC, zal wel ergens in de kleine letterkes staan
Sinister
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Niets belet je om naar een andere bank te gaan als het je niet aanstaat...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Klopt niet. Als je leningen en verzekeringen lopen hebt bij een bank kan je daar niet zomaar weg.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Gelukkig geen leningen, wel verzekering bij KBC maar daar is de domi makkelijk verzetbaar naar een andere bankrek. Net gebeld met agent van KBC verzek
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Voor je zou overstappen:
- verifieer dat de app van uw nieuwe bank wél de features heeft die je wenst
- uw nieuwe bank kan morgen ook met een nieuwe interface komen, zonder de features die je wenste...
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Ook niet meer mogelijk:

Als je stort bij Lange Termijn Sparen (plus) is hoeveel interesten je hebt op een bepaalde dag. Vroeger kon je dit perfect opvolgen ... met hun nieuw systeem is dit nergens meer te vinden.

Bij mij lukt het niet om ook maar enige vorm van PDF overzichten op te vragen.

Niet dat dit zo erg is, maar het verdoezelt de transparantie. of geeft alvast dat gevoel ...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:31, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:Neem gewoon KBC for business, is de oude Online interface ongeveer. Kost niet eens zoveel meer, ik dacht 30 euro per jaar... en je hebt er een gratis volwaardige rekening (privé bij)
Daar heb ik ook al aan gedacht. Die privé rekening heb ik nu ook gratis, noemt KBC twin rekening.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

ik gebruik zeer vaak de app ipv kbc touch
Afbeelding
raf1
Elite Poster
Elite Poster

MarkDM schreef:Klopt niet. Als je leningen en verzekeringen lopen hebt bij een bank kan je daar niet zomaar weg.
Je hoeft ook niet volledig weg te gaan, je kan perfect klant zijn bij meerdere banken zonder kosten.
Bijna elke bank heeft tegenwoordig een gratis zichtrekening, zoals de KBC-Basisrekening. Dat er in de praktijk een doorlopende opdracht tussen je nieuwe bank en de oude bank blijft bestaan voor een lening is helemaal geen probleem.

Je kan dus perfect kiezen voor een "soft"-overstap. Als KBC merkt dat al hun klanten een KBC-Basisrekening nemen en slechts één keer per jaar meer inloggen, zullen hun "big data"-algoritmes ook wel inzien dat ze verkeerd bezig zijn.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Zo simpel is het niet hoor. Om het gunst tarief voor je lening te krijgen vragen de meeste banken o.a. dat de lonen van alle kredietnemers bij hen toekomen. Met 2 of 3 banken werken maakt het dus onnodig complexer. Het is beter het probleem aan de bron aan te pakken.
KBC komt van pakweg de beste toepassing naar de slechtste. Waarom moeten wij het ons dan moeilijk maken ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

:cry:
MarkDM schreef:Zo simpel is het niet hoor. Om het gunst tarief voor je lening te krijgen vragen de meeste banken o.a. dat de lonen van alle kredietnemers bij hen toekomen.
Toch redelijk simpel om met een doorlopende opdracht het overgebleven loon automatisch door te storten naar de nieuwe bank.
MarkDM schreef:Het is beter het probleem aan de bron aan te pakken.
Als jij CEO bent van KBC kan je dat inderdaad doen, anders heb je simpelweg de macht niet om dit probleem aan te pakken.
MarkDM schreef:Waarom moeten wij het ons dan moeilijk maken ?
Dat hoeft niet, je kan ook levenslang klant blijven bij dezelfde bank. Maar dan is klagen over hoge tarieven, slechte dienstverlening of waardeloze interfaces behoorlijk nutteloos.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet dat ook allemaal wel. Jullie zeveren maar door. Het zijn minderwaardige workarounds.
Dit weekeinde moest ik een rapport maken van al mijn inkomsten en die van mijn partner. Kan dus alleen bij KBC. Ook als ik van bank verander voor de rest van de betalingen.
Sinister
Premium Member
Premium Member

MarkDM schreef:Klopt niet. Als je leningen en verzekeringen lopen hebt bij een bank kan je daar niet zomaar weg.
Toch wel, meerdere mogelijkheden zelfs:
1. Je herfinanciert de hele boel bij een goedkopere bank, Argenta bv.
2. Je zet al je spaargeld ergens anders en doet daar je bankieren mee. Enkel het geld voor de lening laat je staan.
3. Je pakt een internetbank voor al je spaargeld.

Alleszins verzekeringen bij KBC is sowieso een ramp, daar betaal je al snel veel te veel.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Jullie weten blijkbaar niet hoeveel DUIZENDEN Euro's het kost om een hypotheek te herschrijven ?
Ik ga hier niet meer op in.
Sinister
Premium Member
Premium Member

Uiteraard gaat dat enkel als je leningtarief 0,5% zakt ofzo, en je leent dat bedrag van de kosten opnieuw mee.
Als je een nieuwe lening hebt van afgelopen maanden, dan heb je dus dikke pech want die gaat niet meer zakken in tarief.
Anders had je al veel langer moeten herfinancieren want dat spaart je zelfs nog DUIZENDEN euros uit op het einde vd rit.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer

Ik ben al blij dat jullie ook zo over die touch denken. Ik dacht dat ik oud aan het worden was.

Was de klassieke kbc online niet één van de beste on-line banking platformen?
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Sinister schreef: Alleszins verzekeringen bij KBC is sowieso een ramp, daar betaal je al snel veel te veel.
Hmmz. Ik heb nochtans al mijn verzekeringen daar sinds een paar jaar. Toen had ik er 3 laten offerte maken en kbc was de goedkoopste met de beste voorwaarden.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Het is te zien welke verzekering, en onder welke voorwaarden.

Ik had vroeger alles bij KBC, en heb ze daar ondertussen bijna allemaal weggenomen.
Er is 1 verzekering die geen enkele maatschappij aan de voorwaarden van KBC kan bieden, tenzij je minstens het dubbel van premie betaald.
Zowel naar maatschappijen zelf gelopen, als naar onafhankelijke makelaars om dit uit te zoeken.
Specifiek privé-leven.

Voor de andere verzekeringen is KBC inderdaad een pak duurder.
Met 1 uitzondering: autopolis. Deze is bij hun 1 van de goedkopere als je al redelijk wat jaren op de teller hebt staan.
Ik heb mijn rijbewijs nu nog maar 6 jaar, vanaf ik deze 10 jaar heb, zal ik nog eens gaan horen bij hun.
Sinister
Premium Member
Premium Member

Ja dat zal wel :lol:
Een volledige omnium kost bij KBC 3x meer dan bij touring verzekeringen of ethias of corona.
En uw verzekering privé leven is het grootste voorbeeld van een verzekering waar ze mooi aan verdienen en die niemand ooit gebruikt.
KBC is gewoon 1 vd duurste in al hun verzekeringen, mijn brandverzekering bij argenta is 30 eur, bij KBC 130 eur.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Bwa, een auto ongeval is sneller gebeurd dan je denkt, en deze dekt dan (onder andere) alle medische kosten die je daarna kunt krijgen.
Kostprijs is ongeveer hetzelfde als de bestuurdersoptie die je bij elke auto-verzekering kunt hebben.

Hetgeen ik trouwens zei van autoverzekering bij KBC is hetgeen ik al verschillende malen gelezen heb, en ondertussen ook merk bij mijn ouders.
Zij betalen voor een full omnium + BA + pechverhelping zo'n 150 euro per jaar.

Goedkope brandverzekering trouwens.
Ik betaal nu zo'n kleine 500 bij KBC hieraan, en dit wordt binnenkort 300 vanaf ik daar weg ben (nog een anderhalve maand).
Sinister
Premium Member
Premium Member

blaatpraat schreef:Bwa, een auto ongeval is sneller gebeurd dan je denkt, en deze dekt dan (onder andere) alle medische kosten die je daarna kunt krijgen.
Kostprijs is ongeveer hetzelfde als de bestuurdersoptie die je bij elke auto-verzekering kunt hebben.

Hetgeen ik trouwens zei van autoverzekering bij KBC is hetgeen ik al verschillende malen gelezen heb, en ondertussen ook merk bij mijn ouders.
Zij betalen voor een full omnium + BA + pechverhelping zo'n 150 euro per jaar.

Goedkope brandverzekering trouwens.
Ik betaal nu zo'n kleine 500 bij KBC hieraan, en dit wordt binnenkort 300 vanaf ik daar weg ben (nog een anderhalve maand).
Geloof me, met bestuurdersoptie bij touring 1450 eur per jaar voor volledige omnium + BA + rechtsbijstand, bij KBC 4500, zelfde wagen. Bovendien dekt mn hospitalisatieverzekering van het werk dit wel en ga ik dit niet 2x verzekeren.
Dat van je ouders, dat zal dan wel 1500 eur per jaar zijn ofwel 150 eur per maand?
30 eur per jaar enkel inboedelverzekering, in een appartement is er een groepspolis voor het pand zelf.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Gebeld geweest door kbc, ze gaan dit weekend een nieuwe versie van KBC touch deployen, die de meeste issues hier aangehaald zouden moeten oplossen. Dus ergens zondag overdag gaat dit online.

Wie dan nog niet 100% tevreden is, kan altijd naar KBC online for business migreren, en je transacties zouden bewaard blijven en ook daar zichtbaar zijn als je omschakeld. Maar laten we eerst de kat uit de boom kijken en zien of we de kwartaalboekhouding kunnen afwerken met de versie van zondag.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Oef, goed nieuws. En eindelijk terug on topic !
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Voor zoeken en rapporten maken is er niets veranderd met de nieuwe interface. één zoekveldje zoals vroeger.
Veel beloven en weinig geven ....
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

En ze zijn er weer met hun kleine letterkes

Gelukkig staan de wijzigingen in GEEL, directe link:

https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... 052016.pdf

Ze hebben deels geluisterd:

1. export naar PDF bij zoekresultaten toont nu ook onderaan een footer zoals bij KBC online
2. zoeken we op een periode (bvb 01 jan tot 30 juni 2016), dan staat er nu wel een saldo in de PDF erbij:

Saldo op 30/06/2016 om 12:00 XXXX EUR
Saldo op 01/01/2016 om 12:00 XXXXX EUR

Maar waarom om 12u? In KBC Online stond er

Saldo op 01-01-2015 om 00:00
Saldo op 31-12-2015 om 24:00

Je verwacht dat het saldo op de begindag van de gevraagde periode aan het begin van de dag is, en die van de einddatum aan het eind, en niet 12:00, want 12:00 kan zowel 's middags als middernacht betekenen (naargelang notatie en met of zonder AM/PM). 12:00 is ambigu, 00:00 en 24:00 zijn dat niet.

3. CSV export moet je opletten dat je enkel ; gebruikt als sepatator (=semicolon), gezien ze in hun tekstvelden ook komma's toelaten

Valuta, bedrag en saldo staan er wel tussen. Gelukkig kan je dan (2) dubbelchecken via de CSV.

Het enige wat dus echt mist aan KBC online is een geavanceerd zoekscherm, waar de diverse zoekcriteria selectbaar zijn, en iets basic zoals: geef mij een rapport van alle transacties van jaar x. De huidige manier van zoeken probeert slim te zijn, maar door de beperkte keuzes is het net dommer geworden.
Bijlagen
kbctouch.png
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Hoe doe jij dat om te zoeken op een periode ? Ik zie maar één zoekveld en dat dient voor alles: reknr, naam, mededeling.
Maar datums krijg ik er niet in , ook niet debet of credit.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

MarkDM schreef:Hoe doe jij dat om te zoeken op een periode ? Ik zie maar één zoekveld en dat dient voor alles: reknr, naam, mededeling.
Maar datums krijg ik er niet in , ook niet debet of credit.
Ik paste even hun support mail:

U kan steeds uw zoekopdracht verfijnen door na de zoekopdracht op ‘Zoekopdracht verfijnen’ te klikken. Dan kan u de volgende term ingeven. Hieronder vindt ub een voorbeeld van de functie ‘geavanceerd zoeken’ in KBC-Touch:

Om rapporten / betalingsbewijzen op te vragen kan u als volgt tewerk gaan:

- Meldt u aan in KBC-Touch

- Klik op de tegel van de rekening waar u de overschrijving heeft ingegeven

- Klik op ‘Zoeken en rapporten’ downloaden

- Geef de zoekterm in gevolgd door enter (begunstigde, datum, rekeningnummer, bedrag, enz…)

o In de zoekbalk geeft u bijvoorbeeld 01012015 in. Er wordt een voorstel gemaakt, ‘Datum van 01012015 tot ...’ Hier geeft u in bijvoorbeeld 31122015 in. Uiteraard kiest u de data die voor u van toepassing is

o Let wel, u kan geen jaar overschrijdende rapporten opvragen

o Er wordt een rapport aangemaakt met de door u gekozen data

- U kan meerdere zoektermen ingeven door op 'Zoeken verfijnen' te klikken

- Klik op 'Zoeken en verfijnen'. Geef de naam van de begunstigde in

o Er wordt een rapport opgemaakt van deze bepaalde begunstigde met de door u ingevoerde data

- Klik op ‘Rapport downloaden’

- Het rapport wordt gedownload in een PDF-bestand

- U heeft de keuze tussen openen, bewaren en annuleren
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Op die manier zoeken op tijdsvenster ? Dat kan je toch nooit zelf vinden !
De oude tool was veel duidelijker.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

MarkDM schreef:Op die manier zoeken op tijdsvenster ? Dat kan je toch nooit zelf vinden !
Inderdaad ..... KBC touch mist gewoon nog een geavanceerd zoekscherm, geen autocomplete bla bla maar een echt zoekengine waar je zelf alle parameters kan opgeven zoals online.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

MarkDM schreef:Op die manier zoeken op tijdsvenster ? Dat kan je toch nooit zelf vinden !
Klopt, is nochtans een geweten probleem want toen ik er voor naar de helpdesk belde om aan hun systeem aan uit te kunnen (in de help gebruiken ze steeds geavanceerd zoeken) kwam de uitleg er haast als een badje uit. En vorig weekend had ik een gesprek in de KBC waar ik klant ben en daar wist men mij ook te vertellen dat dat een zeer vaak terugkomende vraag is :roll: maar hey, een interface met 1 zoekvakje staat veel mooier he :bang:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Ben begonnen aan kwartaalboekhouding ... als je nu een rapport maakt, staan de transacties in omgekeerde volgorde.

Dit is zeer vervelend, gezien ik het facturenboek chronologisch afloop, en de transacties dus omgekeerd staan in hun PDF. Ik kan de PDF wel omgekeerd afdrukken, maar professioneel vind ik dit niet van KBC.

Ivm zoeken: je kan steeds extra velden toevoegen waardoor je de query verfijnt:
vrijzoeken.png
Beter nog zou zijn dat dit allemaal ook vanuit één geavanceerd zoekscherm zou kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”