TV-decoder heeft zelfde ip-range (ook Proximus TV hoogstwaarschijnlijk)

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hallo,

Ik heb sinds zeer kort Scarlet Trio. Ik merkte iets op dat (zeer) waarschijnlijk geen nieuws is voor velen. Maar aangezien het dat wel was voor mij laat ik het hier weten.

Zover ik mij kan herinneren had vroeger Belgacom TV gescheiden netwerkaansluitingen op de modem voor internet en voor TV. Een netwerkverbinding voor de decoder kon dan ook enkel voor de decoder gebruikt worden. Die zat (dacht ik) op een ander intern netwerk.

Mijn nieuwe Technicolor VDSL modem heeft gewoon 4 netwerkaansluitingen. Je sluit de TV decoder (V.4) aan waar je wil. De TV decoder heeft een intern ipadres net als alle andere apparaten. Er is dus niets speciaals aan dat toestel in het netwerk. Ik heb er een switch tussen gehangen en dat werkt perfect.

Waarom is dat interessant?

Als je de opstelling hebt;

Modem + lange netwerkkabel naar ergens voor de TV decoder

... dan kan je nu aan het uiteinde van die lange kabel ook internet aftappen in de plaats van exclusief gebruik voor de TV.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik wil je verbeteren in je titel: TV-decoder heeft NIET dezelfde ip-range.
Dankzij de "moderne" technologie kan de switch die in de modem zit automatisch bepalen in welke VLAN het aangesloten toestel terecht moet komen.
Hierdoor is er geen nood meer dat er 2 poorten al automatisch in de TV-VLAN zitten.

Blijft nog steeds een apart netwerk met een aparte range.

Bij de grote concurrenten Telenet en Proximus is dit tegenwoordig juist hetzelfde trouwens. :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

WalterB1 schreef:Ik heb sinds zeer kort Scarlet Trio. Ik merkte iets op dat (zeer) waarschijnlijk geen nieuws is voor velen. Maar aangezien het dat wel was voor mij laat ik het hier weten.
Dat is inderdaad geen nieuws voor de meesten :-D
WalterB1 schreef:Zover ik mij kan herinneren had vroeger Belgacom TV gescheiden netwerkaansluitingen op de modem voor internet en voor TV. Een netwerkverbinding voor de decoder kon dan ook enkel voor de decoder gebruikt worden. Die zat (dacht ik) op een ander intern netwerk.
De vroegere modems (B-box2 en OLO versies) waren ingesteld in "bridge" mode.
Aansluitingen LAN1 + LAN2 kregen internet, aansluiting LAN3 + LAN4 waren voorbehouden voor TV. Deze poorten werden "gebridged" naar het VLAN voor Televisie (VLAN30).
WalterB1 schreef:Mijn nieuwe Technicolor VDSL modem heeft gewoon 4 netwerkaansluitingen. Je sluit de TV decoder (V.4) aan waar je wil. De TV decoder heeft een intern ipadres net als alle andere apparaten. Er is dus niets speciaals aan dat toestel in het netwerk. Ik heb er een switch tussen gehangen en dat werkt perfect.
De nieuwe modems (B-box3 en OLO versies) zijn ingesteld in "fully routed" mode.
Zoals je zelf hebt opgemerkt: je kan decoders en netwerk apparaten op elke poort aansluiten.
De B-box 3 detecteert of er een decoder aan het netwerk hangt, en deze decoders krijgen een IP adres binnen hetzelfde subnet, maar in een aparte DHCP range: 192.168.1.[2-63] voor netwerk apparaten, en 192.168.1.[64-99] voor de decoders.

De B-box3 zorgt ervoor dat de traffiek van/naar decoders "gerouted" worden naar het VLAN voor Televisie (VLAN30), en de andere netwerk apparaten worden geroutet naar het VLAN voor Internet (VLAN10)

Voordelen
  • 1) je kan inderdaad de decoders gewoon aansluiten op hetzelfde netwerk
    2) DNLA functionaliteit van de decoders
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

blaatpraat schreef:Ik wil je verbeteren in je titel: TV-decoder heeft NIET dezelfde ip-range.
Ik veronderstelde dat de TV-decoder in de zelfde iprange zit vanwege wat ik te zien krijg als ik kijk naar de verbonden apparaten op niveau van de modem. Daar is die gewoon te zien tussen alle andere apparaten met een gelijkaardig ipadres. Mijn TV ontvanger heeft 192.168.1.64 en deze computer 192.168.1.15 en we zitten allemaal op de zelfde kabel via een swich.

Maar uiteindelijk is het punt vooral dat je de kabel voor de TV decoder ook kan gebruiken voor internet.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”