default outgoing VOIP FB 7490

Plaats reactie
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Hi,

Na lange tijd voipcheap te hebben gebruikt als outgoing voor vaste lijnen heb ik nu hotvoip (zij hebben hun prijzen niet verveelvoudigd.. zie andere thread over Betamax).

Voeger was de setting, in deze volgorde
voipcheap
easyvoip > dialing rule voor GSM
"vaste lijn" edpnet > dialing rule voor noodnummers en 0800

Dit werkte perfect.
De setting is nu, na toevoeging hotvoip en verwijderen easyvoip
easyvoip > dialing rule voor GSM
"vaste lijn" edpnet > dialing rule voor noodnummers en 0800
hotvoip

Het probleem is/was dat uitgaande gesprekken naar vaste lijn niet lukten, we kregen steeds een bezettoon. In de dialing rules heb ik ingesteld om een vast nr via hotvoip te laten gaan aan de hand van het zonenummer en dat werkt dan weer perfect. Uiteraard is het omslachtig om alle mogelijke prefixen door dialing rules te gaan instellen. Mogelijk geeft dat ook conflicten (04 vast <> 0475 GSM bv).
Ik wil gewoon terug alle nummers waarvoor geen dialing rule is via hotvoip maar zie geen setting waarmee dit kan gedaan worden. Ook de manual geeft niet meer info.

Iemand een idee?
Alvast bedankt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Dat conflict voor 04 vs. 0475 kan je oplossen door het 3rde digit in ogenschouw te nemen:
  • 046x = Telenet
  • 047x = Proximus
  • 048x = Base/Telenet
  • 049x = Mobistar / Orange
Let ook op met de 07x-reeks. 071 is nl. regio Charleroi, zie het National Numbering Plan van het BIPT op http://www.bipt.be/public/files/en/474/ ... g_plan.pdf.
Computer(k)nul
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef:Dat conflict voor 04 vs. 0475 kan je oplossen door het 3rde digit in ogenschouw te nemen:
Zo staat het al zeer lang ingesteld maar omdat de gewone nummers niet werken zou ik rules moeten maken voor 01*, 02* enz. dat probeer ik te vermijden.
Bij easyvoip werkte gewoon elk nummer behalve als er een rule was die het anders liet verlopen.
Bye, Maurice
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Is het niet eerst komt eerst maalt? Maw. van zodra er een dial rule matcht, deze gekozen wordt? Op mijn Cisco SPA-devices is dat toch zo.
Computer(k)nul
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Sinna schreef:Dat conflict voor 04 vs. 0475 kan je oplossen door het 3rde digit in ogenschouw te nemen:
  • 046x = Telenet
  • 047x = Proximus
  • 048x = Base/Telenet
  • 049x = Mobistar / Orange
Let ook op met de 07x-reeks. 071 is nl. regio Charleroi, zie het National Numbering Plan van het BIPT op http://www.bipt.be/public/files/en/474/ ... g_plan.pdf.
Ik heb dailing rules voor
041, 042, 043, dat is volgens mij alles dat in dat bereik.
Weet niet wat nu de beste oplossing is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

on4bam schreef:Ik wil gewoon terug alle nummers waarvoor geen dialing rule is via hotvoip maar zie geen setting waarmee dit kan gedaan worden. Ook de manual geeft niet meer info.

Iemand een idee?.
Ja :)

De volgorde van regels, waarmee een fritzBox de juiste uitgaande lijn kiest is:
  1. Per toestel kan je kiezen welke uitgaande provider er moet gekozen worden. Deze instelling staat niet bij de "dialing rules", maar bij de "Properties" van het betreffende toestel.
  2. Via kiesregels kan je selecteren welke provider gebruikt worden op basis van het gevormde nummer. Deze regel overruled regel nr. 1
    Kiesregels hebben dus voorrang over de default instelling van het toestel
  3. Via een prefix kan je ook bepalen welke lijn geberuikt wordt (vb *10# voor de vaste lijn, *121# voor VoIp provider 1, enz ...).
    Deze regel overruled beide vorige. Prefix heeft dus altijd voorrang...
Het antwoord op jouw vraag is dus: je moet bij ieder toestel apart "Hotvoip" kiezen als de default provider
on4bam schreef:Het probleem is/was dat uitgaande gesprekken naar vaste lijn niet lukten, we kregen steeds een bezettoon. In de dialing rules heb ik ingesteld om een vast nr via hotvoip te laten gaan aan de hand van het zonenummer en dat werkt dan weer perfect. Uiteraard is het omslachtig om alle mogelijke prefixen door dialing rules te gaan instellen. Mogelijk geeft dat ook conflicten (04 vast <> 0475 GSM bv).
Hou het zo eenvoudig mogelijk, bijvoorbeeld:
  • - dialing rule "0" = alle vaste binnenlandse lijnen = provider A.
    - dialing rule "00" = alle buitenlandse gesprekken = provider B (uitzondering op vorige regel).
    - dialing rule "04" = alle binnenlandse gsm's = provider C
De ene rule maakt een uitzondering op de andere, dus in andere woorden:
  • alle gesprekken beginnend met "0" gaan via provider A
    - met uitzondering van de gesprekken met 00 > provider B
    - met uitzondering van de gesprekken met 04 > provider C
Je kan dan nog een uitzondering toevoegen op de "04"
  • - dialing rule "041' en "042" = vaste lijn Luik = provider A
    dus: alle gesprekken die beginnen met "04" gaan via Provider C, met uitzondering van 041/042 via Provider A
enzovoort

Wat betreft 04
Ik heb geen contacten in de zone Luik, dus al mijn uitgaande gesprekken met "04" zijn altijd GSM's ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Contacten in Luik of niet...

Als je om welke reden dan ook naar een dienst belt, dan denk je echt niet na in welke zone die ligt hoor.
Oké de kans dat je een Vlaamssprekende dienst in Luik zal treffen is bijzonder klein.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik besef dat wel.
Maar het is ook geen ramp als er eens een sporadisch telefoontje naar Luik via de "verkeerde" provider zou gaan.
Daarvoor zal ik mijn kiesregels niet gaan aanpassen :)

Idem voor regel "07" via "Provider x", en dat toevallig ook vaste lijn Charleroi via dezelfde provider zou gaan ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: Ja :)
Dacht het al :-D

philippe_d schreef:De volgorde van regels, waarmee een fritzBox de juiste uitgaande lijn kiest is:
  1. Per toestel kan je kiezen welke uitgaande provider er moet gekozen worden. Deze instelling staat niet bij de "dialing rules", maar bij de "Properties" van het betreffende toestel.
  2. Via kiesregels kan je selecteren welke provider gebruikt worden op basis van het gevormde nummer. Deze regel overruled regel nr. 1
    Kiesregels hebben dus voorrang over de default instelling van het toestel
  3. Via een prefix kan je ook bepalen welke lijn gebruikt wordt (vb *10# voor de vaste lijn, *121# voor VoIp provider 1, enz ...).
    Deze regel overruled beide vorige. Prefix heeft dus altijd voorrang...
Het antwoord op jouw vraag is dus: je moet bij ieder toestel apart "Hotvoip" kiezen als de default provider
Heb ik deze namiddag al eens getest (voor ik hier postte). Telefoons gaven zelfs geen kiestoon meer :-(

Morgen nog eens alles bekijken...
Bye, Maurice
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Update:

Als ik bij Telephony devices een telefoon kies (via FON1/2 maakt niet uit) en daar het hotvoip nummer kies heb ik geen kiestoon meer. Kies ik voor het easyvoip nummer dan heb ik wel kiestoon.

Bij Telephone Numbers staat voor easyvoip:
Afbeelding

Bij hotvoip:

Afbeelding

Je ziet ook de andere layout bij hotvoip.

Bij mijn oude voipcheap account is nooit een dialing rule ingesteld en alle gesprekken, behalve deze met rules, werkten perfect. Bij Telefone devices is ook nooit een nummer ingesteld geweest.

Zou dit kunnen te maken hebben dat de "oude" accounts geïmporteerd werden uit de backupfile van mijn oude FB 7170 en dat hotvoip nieuw aangemaakt werd op de 7490?
Bye, Maurice
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

on4bam schreef:Zou dit kunnen te maken hebben dat de "oude" accounts geïmporteerd werden uit de backupfile van mijn oude FB 7170 en dat hotvoip nieuw aangemaakt werd op de 7490?
Ik heb na het importeren van een backup ook zoiets meegemaakt. Kijk eens bij Telephone Numbers --> Line Settings --> Outgoing Telephone Number. Daar zou je Easyvoip nummer moet instaan.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”