Een kennis (laten we zeggen Kevin) heeft op zijn werk een probleempje en vroeg mijn advies. Ik heb hierover geen verstand en stel jullie feedback hierover op prijs.
Gisteren moest Kevin op zijn werk (een kleine KMO) een collega helpen met een programma op de computer van de collega. Kevin zet zich naast zijn collega en stoot hierbij een glas water om die op de bureau staat op 2 iPhones. De privé iPhone 4 en een iPhone 6 van het werk zijn beide kapot.
Nu eisen zowel de collega als de KMO dat Kevin deze beide telefoons vervangt!?
Valt dit onder familiale verzekering, is dit een bedrijfsverzekering,...?
Tips?
Bedankt
Schade op het werk - familiale verzekering?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Diegene die daar het best op kan antwoorden is uw verzekering(smakelaar).
Maar voor de privételefoon zou ik denken van wel. De companyphone lijkt me iets anders.
J.
Maar voor de privételefoon zou ik denken van wel. De companyphone lijkt me iets anders.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Voor zo'n ongeval tijdens de werkuren kan hij niet verantwoordelijk gesteld worden.
Lees bv. http://www.jobat.be/nl/artikels/schade- ... p-je-werk/
Lees bv. http://www.jobat.be/nl/artikels/schade- ... p-je-werk/
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
een schadegeval als werknemer is inderdaad verantwoordelijkheid van de werkgever.
bovendien wie is de oorzaak?
diegene die glas omgestoten heeft ?
diegene die zo dom was om 2 iphones vlakbij glas water te leggen ? > dit getuigt niet van enige voorzichtigheid
diegene die zo dom was om glas water vlakbij 2 iphones te zetten ? > dit getuigt niet van enige voorzichtigheid
Een kleine werkgever KMO kan natuurlijk altijd zijn personeel onder druk zetten en de zwakste schakel, zijnde diegene die hij het minste nodig heeft buitengooien.... dus het hangt af van de verstandhouding tussen baas en personeel hoe dit afgehandeld wordt!
bovendien wie is de oorzaak?
diegene die glas omgestoten heeft ?
diegene die zo dom was om 2 iphones vlakbij glas water te leggen ? > dit getuigt niet van enige voorzichtigheid
diegene die zo dom was om glas water vlakbij 2 iphones te zetten ? > dit getuigt niet van enige voorzichtigheid
Een kleine werkgever KMO kan natuurlijk altijd zijn personeel onder druk zetten en de zwakste schakel, zijnde diegene die hij het minste nodig heeft buitengooien.... dus het hangt af van de verstandhouding tussen baas en personeel hoe dit afgehandeld wordt!
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Uiteindelijk is dit een schadegeval dat de verzekeraar van het bedrijf eventueel met jouw verzekeraar onder elkaar moeten uitvechten.
In geen geval moet jij de schade uit persoonlijke zak betalen, want je was op je werk en over de onvoorzichtigheid kan gediscussieerd worden. Gewoon het telefoonnummer geven van je verzekeraar moet voldoende zijn. Jouw verzekering zal trouwens pas betalen als jouw schuld bewezen is en zo ver gaat het nooit komen.
Ik vind het ook nogal stom dat haast niemand weet hoe je een smartphone perfect kan redden bij zo'n ongeval met vloeistoffen. De meeste smartphone-verslaafden slaan in paniek en beginnen als een gek te testen of hun smartphone nog werkt of richten hun woede op hun omgeving. Maar door onmiddellijk in te grijpen kan je eventuele schade gemakkelijk vermijden.
Bij deze enkele praktische tips om smartphones te redden bij zo'n ongeval:
1) onmiddellijk de smartphone uitschakelen
2) daarna onmiddellijk de smartphone afdrogen met een handdoek
3) indoen mogelijk de batterij en cover verwijderen
4) daarna onmiddellijk de smartphone en batterij diagonaal in droge rijst leggen in een afgesloten plastic pot met deksel.
5) 72 uur wachten
6) smartphone volledig opladen
7) smartphone inschakelen en met een beetje geluk werkt alles terug perfect
In geen geval moet jij de schade uit persoonlijke zak betalen, want je was op je werk en over de onvoorzichtigheid kan gediscussieerd worden. Gewoon het telefoonnummer geven van je verzekeraar moet voldoende zijn. Jouw verzekering zal trouwens pas betalen als jouw schuld bewezen is en zo ver gaat het nooit komen.
Ik vind het ook nogal stom dat haast niemand weet hoe je een smartphone perfect kan redden bij zo'n ongeval met vloeistoffen. De meeste smartphone-verslaafden slaan in paniek en beginnen als een gek te testen of hun smartphone nog werkt of richten hun woede op hun omgeving. Maar door onmiddellijk in te grijpen kan je eventuele schade gemakkelijk vermijden.
Bij deze enkele praktische tips om smartphones te redden bij zo'n ongeval:
1) onmiddellijk de smartphone uitschakelen
2) daarna onmiddellijk de smartphone afdrogen met een handdoek
3) indoen mogelijk de batterij en cover verwijderen
4) daarna onmiddellijk de smartphone en batterij diagonaal in droge rijst leggen in een afgesloten plastic pot met deksel.
5) 72 uur wachten
6) smartphone volledig opladen
7) smartphone inschakelen en met een beetje geluk werkt alles terug perfect
Laatst gewijzigd door raf1 04 jun 2016, 11:59, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
* zoekt een zakje droge rijst op haar werk
de koe zegt boe
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
http://smartphones.wonderhowto.com/how- ... e-0154799/
Rijst heeft nog nooit een electronisch apparaat dat nat geworden is gered. Dat het nadien nog gewoon werkte wil alleen maar zeggen dat het in de eerste plaats niet defect was.
Rijst heeft nog nooit een electronisch apparaat dat nat geworden is gered. Dat het nadien nog gewoon werkte wil alleen maar zeggen dat het in de eerste plaats niet defect was.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Echt... misschien was Kevin wel op bezoek bij de collega thuis om hem te helpenraf1 schreef:want je was op je werk
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik kan me voorstellen dat, welke verzekering ook tussenkomt, de restwaarde van de gsm zal betaald worden, ipv het toestel te "vervangen".
Zelfs al zou je het zelf moeten betalen (wat ik serieus betwijfel), ik zou in geen geval een nieuwe gsm betalen, maar idd ook een restwaarde laten berekenen.
Zelfs al zou je het zelf moeten betalen (wat ik serieus betwijfel), ik zou in geen geval een nieuwe gsm betalen, maar idd ook een restwaarde laten berekenen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Dit is beschreven in de arbeidsrechten wet, Kevin moet die schade niet vergoeden.
Zoals al aangehaald naar de site van jobat, dit deel is belangrijk:
Wat staat er in het arbeidsregelement aangaande drinken & eten op de bureau?
Zoals al aangehaald naar de site van jobat, dit deel is belangrijk:
Als Kevin nu volgende week weer een glas water op een bureau omstoot, dat is wat anders natuurlijk want dan spreken we over herhaalde lichte schuld. Als Kevin dit binnen een jaar weer voor heeft, dan kunnen we moeilijk over herhaling spreken.Artikel 18 van de Arbeidsovereenkomstenwet bepaalt dat de werknemer aansprakelijk is voor zijn bedrog, zijn zware schuld en voor lichte schuld als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
Wat staat er in het arbeidsregelement aangaande drinken & eten op de bureau?
-
- Elite Poster
En vervolgens wordt iedereen weer slachtoffer van het uitvoeren van die pestmaatregel. Zucht. This is why we can't have nice things.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Los van het feit dat het moeilijk te geloven is dat 2 i-phones naar de knoppen gaan door een omgevallen glas water, is Kevin in ieder geval niet aansprakelijk voor beide telefoonsjohan.devos schreef:Nu eisen zowel de collega als de KMO dat Kevin deze beide telefoons vervangt!?
- - De kosten voor de iPhone 6 van het werk is in ieder geval voor de werkgever (en het maakt niet uit of hij hiervoor al of niet verzekerd is).
- De kosten van de privé iPhone 4 moet de collega verhalen op de werkgever en niet op Kevin, gezien de schade veroorzaakt werd door één van zijn werknemers, tijdens de uitoefening van zijn job.
Want in hoeverer zijn privé zaken, die je niet nodig hebt voor het werk, verzekerd?
Als je van thuis een flatscreen TV meebrengt, om volgende week naar het EK te kijken, dan kan je van de werkgever ook niet verwachten dat hij de schade betaalt als die TV van de tafel valt?
Kevin zou wel best een aangifte doen bij zijn familiale verzekering, gezien deze waarschijnlijk ook juridische bijstand verleent. Zo'n discussie kan wel eens een juridisch staartje krijgen (vb werkgever dreigt met ontslag als Kevin niet betaalt, werkgever houdt dit van zijn loon af, enz ...)
Los van het juridisch aspect moet Kevin natuurlijk voor zichzelf de overweging maken hoeveel hij op het spel wil zetten (verstandhouding met werkgever, vriendschap met collega ... ).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
In die logica: als je ook maar 1 keertje op je gsm gebeld bent door je werk, heb je al een reden.
Also, een gsm bijhebben lijkt me niet de meest onlogische gebeurtenis ooit.
Also, een gsm bijhebben lijkt me niet de meest onlogische gebeurtenis ooit.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 11 keer
johan.devos schreef:Nu eisen zowel de collega als de KMO dat Kevin deze beide telefoons vervangt!?
Dit zegt mij al veel over de 'goede verstandhouding'....
Dit is niet met opzet gedaan en als men dan nieuwe Iphones gaat EISEN.... Bij mij zouden ze ferm den boom in kunnen als ze dat op die manier zouden doen bij mij...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Bedankt voor jullie reakties.
Ik heb deze naar Kevin doorgestuurd maar dit problem heeft zichzelf opgelost door de tips ivm het drogen van de iPones.
De 4s start weer op en de microfoon van de 6 is ook terug OK.
Dit was wel een vervelende situatie en is een mooi voorbeeld van de mentaliteit bij kleine KMO's. Niet leuk en ik vrees dat Kevin's vertouwen ik de collega's en baas wel een knauw hebben gekregen.
Johan
Ik heb deze naar Kevin doorgestuurd maar dit problem heeft zichzelf opgelost door de tips ivm het drogen van de iPones.
De 4s start weer op en de microfoon van de 6 is ook terug OK.
Dit was wel een vervelende situatie en is een mooi voorbeeld van de mentaliteit bij kleine KMO's. Niet leuk en ik vrees dat Kevin's vertouwen ik de collega's en baas wel een knauw hebben gekregen.
Johan
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dat kan ik goed geloven.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Misschien is dat maar beter ook want zo'n collega's ... En dat zal heus niet alleen bij KMO's voorkomen hoor.johan.devos schreef:Dit was wel een vervelende situatie en is een mooi voorbeeld van de mentaliteit bij kleine KMO's. Niet leuk en ik vrees dat Kevin's vertouwen ik de collega's en baas wel een knauw hebben gekregen
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro