Vlotter wisselen van vaste telecomoperator
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Bron:De Standaard
Minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) kreeg vandaag van de rest van de regering een 'go' voor zijn 'Easy Switch'-project. Daardoor kan een consument sneller en eenvoudiger van operator veranderen voor vast internet, vaste telefonie en digitale televisie. De regel is dat de nieuwe operator verantwoordelijk wordt voor de continuïteit van de dienstverlening. 'Men kan zo tot 240 euro per jaar besparen', aldus De Croo op de persconferentie na de federale ministerraad.
Minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) kreeg vandaag van de rest van de regering een 'go' voor zijn 'Easy Switch'-project. Daardoor kan een consument sneller en eenvoudiger van operator veranderen voor vast internet, vaste telefonie en digitale televisie. De regel is dat de nieuwe operator verantwoordelijk wordt voor de continuïteit van de dienstverlening. 'Men kan zo tot 240 euro per jaar besparen', aldus De Croo op de persconferentie na de federale ministerraad.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
dus door een operator te verplichten méér dienstverlening te geven denkt de croo dat we gaan besparen?
ik voel eerder nog wat meer prijsstijgingen aankomen om die extra kosten te dekken...
*edit* ok, beetje verkeerd gelezen blijkbaar...
maar toch: het klinkt inderdaad als iets met enkel voordelen, maar ik blijf bij mijn idee dat er (financiele) nadelen aan gaan vastzitten voor de gewone mens.
ik voel eerder nog wat meer prijsstijgingen aankomen om die extra kosten te dekken...
*edit* ok, beetje verkeerd gelezen blijkbaar...
maar toch: het klinkt inderdaad als iets met enkel voordelen, maar ik blijf bij mijn idee dat er (financiele) nadelen aan gaan vastzitten voor de gewone mens.
Laatst gewijzigd door Splitter 27 mei 2016, 17:27, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Er staat in het artikel toch dat de nieuwe provider verantwoordelijk is voor de continuïteit... Heb het zelfs nog in het vet gezet...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 41 keer
De Croo wil naar analogie met het veranderen van mobiele provider ook
dezelfde service voor het veranderen van vaste tripleplay provider.
Afgaande op vorige vereenvoudigingen is dit zeker een goede ontwikkeling.
En het is de nieuwe provider die de service moet verlenen voor omzetting.
En wat de bespaing betreft: een klant die van tripleplay Proximus naar
Scarlet TRIO overgaat bespaart gemakkelijk die 240 Eur. per jaar.
Vroeger kon dit ook met het nodige geduld en nodige kennis vanwege de klant.
Nu word het dus een verplichting voor de providers voor het goede verloop.
Ik zie alleen maar voordelen voor de modale klant.
dezelfde service voor het veranderen van vaste tripleplay provider.
Afgaande op vorige vereenvoudigingen is dit zeker een goede ontwikkeling.
En het is de nieuwe provider die de service moet verlenen voor omzetting.
En wat de bespaing betreft: een klant die van tripleplay Proximus naar
Scarlet TRIO overgaat bespaart gemakkelijk die 240 Eur. per jaar.
Vroeger kon dit ook met het nodige geduld en nodige kennis vanwege de klant.
Nu word het dus een verplichting voor de providers voor het goede verloop.
Ik zie alleen maar voordelen voor de modale klant.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
inderdaad, hopelijk is de modale klant dan ook moedig of slim genoeg om deze stap te zetten 

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
- Splitter
- Elite Poster
in het artikel zeggen ze dat er een enorme papiermolen aan te pas komt om van provider te veranderen...
sorry, maar ik heb voor zover ik weet nooit een papiermolen gezien?
je geeft online bij je nieuwe provider al de informatie op en dan ben je klaar, of zie ik dat nu zo mis?
ik kan het me iig niet anders herinneren!
ook dat hele "richtdatum" en "maar 1 technieker" gebeuren klinkt meer als reclame dan als realiteit,
gewoonweg omdat er genoeg mogelijke redenen zijn dat het anders zal lopen.
en wat dan als de nieuwe operator die richtdatum geeft aan de oude operator -die je dan terecht afsluit- maar vervolgens kan je die datum niet worden aangesloten (al dan niet door fout van de nieuwe operator) ?
zelfs als je compensatie krijgt zit je dan nog steeds evengoed zonder internet.
en dat de tarieven op de mobiele markt gedaald zijn is niet zozeer door die "eenvoudige overstap" maar gewoon evolutie van gebruik,
en mvno's zoals mobile vikings.
de minister neemt gewoon best een hemd met bredere kraag volgens mij (misschien ziet hij dan in het vervolg ook fietsers wat beter).
willen ze écht (prijs)concurrentie en kwaliteit, moeten ze de kabel wat vlotter openstellen en misschien meer motiveren/investeren in een glasvezelnetwerk over heel belgie (al dan niet met een aparte uitbater tegenover aanbieder)
nu soit, hiermee is de modale mens weer tevreden want "de politiek onderneemt actie" en verder dan dat denkt de belg tegenwoordig ook niet meer na.
precies of we zijn al zo gewend van ja te knikken dat we zelf al even dom zijn geworden als de politiekers zelf (die eigenlijk verdomd slim zijn om hun zakken te vullen)
je geeft online bij je nieuwe provider al de informatie op en dan ben je klaar, of zie ik dat nu zo mis?
ook dat hele "richtdatum" en "maar 1 technieker" gebeuren klinkt meer als reclame dan als realiteit,
gewoonweg omdat er genoeg mogelijke redenen zijn dat het anders zal lopen.
en wat dan als de nieuwe operator die richtdatum geeft aan de oude operator -die je dan terecht afsluit- maar vervolgens kan je die datum niet worden aangesloten (al dan niet door fout van de nieuwe operator) ?
zelfs als je compensatie krijgt zit je dan nog steeds evengoed zonder internet.
en dat de tarieven op de mobiele markt gedaald zijn is niet zozeer door die "eenvoudige overstap" maar gewoon evolutie van gebruik,
en mvno's zoals mobile vikings.
de minister neemt gewoon best een hemd met bredere kraag volgens mij (misschien ziet hij dan in het vervolg ook fietsers wat beter).
willen ze écht (prijs)concurrentie en kwaliteit, moeten ze de kabel wat vlotter openstellen en misschien meer motiveren/investeren in een glasvezelnetwerk over heel belgie (al dan niet met een aparte uitbater tegenover aanbieder)
nu soit, hiermee is de modale mens weer tevreden want "de politiek onderneemt actie" en verder dan dat denkt de belg tegenwoordig ook niet meer na.
precies of we zijn al zo gewend van ja te knikken dat we zelf al even dom zijn geworden als de politiekers zelf (die eigenlijk verdomd slim zijn om hun zakken te vullen)
- Splitter
- Elite Poster
overstappen naar scarlet:
scarlet.be => 2 kliks => "ben je al klant" => huidige gegevens => installatieadres => persoonlijke gegevens => opties => bevestiging => afspraak
"wauw wat een papiermolen" *kuch*
scarlet.be => 2 kliks => "ben je al klant" => huidige gegevens => installatieadres => persoonlijke gegevens => opties => bevestiging => afspraak
"wauw wat een papiermolen" *kuch*
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 41 keer
Het blijft een positieve maatregel van de overheid om de providers tot
maximale medewerking te verplichten. Niet iedere internet gebruiker
volgt dagelijks de evolutie van regelgeving en marktwerking.
Wat voor Ueserbase gebruikers evident is, is dat niet voor iedereen.
Elk positief duwtje marktwerking komt uiteindelijk concurrentie ten goede.
maximale medewerking te verplichten. Niet iedere internet gebruiker
volgt dagelijks de evolutie van regelgeving en marktwerking.
Wat voor Ueserbase gebruikers evident is, is dat niet voor iedereen.
Elk positief duwtje marktwerking komt uiteindelijk concurrentie ten goede.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ik lees jammer genoeg niets over maatregelen tegen de hoge activeringskosten, installatiekosten en verplichte vendor lock-in hardware. Dát zijn volgens mij de échte overstaphindernissen.
De écht vrije consument blijft voorlopig een utopie.
De écht vrije consument blijft voorlopig een utopie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Is dit enkel voor triple play - triple play, of kan je mix and matchen (ik zie het nu al in de soep lopen
)?
Ze zouden veel beter ns die triple play kortingen verbieden; enfin, verplichten dus dat de drie pakketten apart samengeteld evenveel kosten als de triple play.

Ze zouden veel beter ns die triple play kortingen verbieden; enfin, verplichten dus dat de drie pakketten apart samengeteld evenveel kosten als de triple play.
-
- Elite Poster
Grappige zin in het artikel:
"vandaag wordt liefst 83 procent van alle internetabonnementen in een bundel verkocht."
Tja, hoe zou dat komen... Ofwel heb je mensen die graag digitale tv erbij willen hebben (de gewone tv wordt nog steeds veel gebruikt) ofwel is het internet alleen duurder dan het pakket... (zie TN bv.) Zo ver hebben ze dus nog niet gekeken...
"vandaag wordt liefst 83 procent van alle internetabonnementen in een bundel verkocht."
Tja, hoe zou dat komen... Ofwel heb je mensen die graag digitale tv erbij willen hebben (de gewone tv wordt nog steeds veel gebruikt) ofwel is het internet alleen duurder dan het pakket... (zie TN bv.) Zo ver hebben ze dus nog niet gekeken...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Inderdaad.raf1 schreef:Ik lees jammer genoeg niets over maatregelen tegen de hoge activeringskosten, installatiekosten en verplichte vendor lock-in hardware.
Dát zijn volgens mij de échte overstaphindernissen.
In verband met de vendor lock-in hardware: misschien het voorbeeld van Duitsland volgen?
Vanaf 1 augustus is de "Routerzwang" in Duitsland wettelijk afgeschaft. Dit geldt niet alleen voor de DSL operatoren, maar ook voor de kabel. Vanaf 1 augustus mag je dus ook je eigen kabelmodem gebruiken.
Het eindpunt van het telecom netwerk is dan het passief aansluitpunt (in Duitsland de "TAE" doos, bij ons bijvoorbeeld de "NTP")
Idem voor het eindpunt van het kabelnetwerk.
Alles wat er achter heeft de klant vrije hardwarekeuze.
Vanaf 1 augustus moeten alle klanten, in tekstformaat, gratis alle gegevens krijgen over de aansluiting, en alle logins en paswoorden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Eén jaar... en dan nog geloven dat de tarieven gaan dalen ook... hoe naïef kan je wel zijnHij treedt pas op 1 juli volgend jaar in werking om de operatoren de tijd te geven het systeem op poten te zetten. Als de maatregel hetzelfde effect heeft op de vaste als op de mobiele markt, zullen de tarieven dalen. Dat is ook de bedoeling.

Ondertussen zegt Telenet baas Porter dat de tarieven helemaal niet te duur zijn (en ze best nog hoger kunnen maw) !
Op zich lost dit weinig op... je hebt nog steeds xDSL versus EuroDocsis... en Jan met De Pet heeft er al helemaal geen kaas van gegeten (veel kans dat hij met het verkeerde toestel thuis komt en nog lander zonder internet zit).philippe_d schreef:In verband met de vendor lock-in hardware: misschien het voorbeeld van Duitsland volgen?
Positieve ontwikkeling... al staat het los van snel wisselen.philippe_d schreef:Vanaf 1 augustus moeten alle klanten, in tekstformaat, gratis alle gegevens krijgen over de aansluiting, en alle logins en paswoorden.
-
- Elite Poster
Idd, want je mag nog zoveel operatoren op de 2 netwerken zitten hebben. Tot zo lang die constructies zoals met Orange er zijn ivm prijszetting, wordt de prijs nog steeds bepaald door de 2 groten...r2504 schreef:Eén jaar... en dan nog geloven dat de tarieven gaan dalen ook... hoe naïef kan je wel zijnHij treedt pas op 1 juli volgend jaar in werking om de operatoren de tijd te geven het systeem op poten te zetten. Als de maatregel hetzelfde effect heeft op de vaste als op de mobiele markt, zullen de tarieven dalen. Dat is ook de bedoeling.![]()
Ondertussen zegt Telenet baas Porter dat de tarieven helemaal niet te duur zijn (en ze best nog hoger kunnen maw) !
-
- Elite Poster
Raf schrijft: De écht vrije consument blijft voorlopig een utopie.
Niettemin geraak ik toch al een eind in de goede richting, want voor internet only kan ik kiezen tussen PX, TN en Orange 4G
Niettemin geraak ik toch al een eind in de goede richting, want voor internet only kan ik kiezen tussen PX, TN en Orange 4G

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
- raf1
- Elite Poster
Onzin, in een vrije markt zijn verschillende technologieën uiteindelijk steeds samengebracht in één toestel op vraag van de consument.r2504 schreef:Op zich lost dit weinig op... je hebt nog steeds xDSL versus EuroDocsis... en Jan met De Pet heeft er al helemaal geen kaas van gegeten (veel kans dat hij met het verkeerde toestel thuis komt en nog lander zonder internet zit).
Ik kan bijvoorbeeld vandaag reeds met één mobiel toestel naadloos tv-kijken, telefoneren en internetten vetrekkende van een Wifi-netwerk over twee 3G-netwerken(dual sim) naar een LTE-netwerk.
Dát is het verschil tussen vendor lock-in en vrije markt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Zonder hier de hele modem/AIO discussie terug te doen oplaaien: Stel dat de ISP verplicht worden van een ethernet punt te voorzie samen met eenzelfde authenticatie (PPPoE bv) , waar consument zijn eigen router achter hangt. Dan is het verwisselen van provider nog makkelijker, er moet namelijk enkel een modem (terminatiepunt met ethernet en eventueel nog tel poorten) bij gezet worden.philippe_d schreef:Inderdaad.raf1 schreef:Ik lees jammer genoeg niets over maatregelen tegen de hoge activeringskosten, installatiekosten en verplichte vendor lock-in hardware.
Dát zijn volgens mij de échte overstaphindernissen.
In verband met de vendor lock-in hardware: misschien het voorbeeld van Duitsland volgen?
Vanaf 1 augustus is de "Routerzwang" in Duitsland wettelijk afgeschaft. Dit geldt niet alleen voor de DSL operatoren, maar ook voor de kabel. Vanaf 1 augustus mag je dus ook je eigen kabelmodem gebruiken.
Het eindpunt van het telecom netwerk is dan het passief aansluitpunt (in Duitsland de "TAE" doos, bij ons bijvoorbeeld de "NTP")
Idem voor het eindpunt van het kabelnetwerk.
Alles wat er achter heeft de klant vrije hardwarekeuze.
Vanaf 1 augustus moeten alle klanten, in tekstformaat, gratis alle gegevens krijgen over de aansluiting, en alle logins en paswoorden.
Als de ISP's dan hun modem's laten staan bij het beëindigen van abo, dan is er in de toekomst geen enkele fysieke tussenkomst meer nodig buiten 1 enkele ethernetkabel te versteken en nieuwe login gegevens in te geven.
Met eigen DSL/kabel modems creëert men imho niet enkel extra werk voor zowel ISP (veel meer testen en extra customer support), maar ook voor consument. Die laatste moet namelijk een nieuwe modem/router kopen (of van de ISP krijgen) installeren en oude verkopen of weg doen. Allemaal moeite die mensen moeten doen om om te schakelen.
Of gewoon het ideale geval: Last mile fiber wordt vanuit 1 enkele zwaar gereguleerd bedrijf geregeld, terwijl die alle providers moet toelaten. Veel simpeler kan het niet.
-
- Elite Poster
AndRo555 schrijft: Veel simpeler kan het niet.
juist, en daarom gedoemd te mislukken in duopolie-land
juist, en daarom gedoemd te mislukken in duopolie-land

-
- Deel van't meubilair
En hoeveel toestellen zijn er die vDSL en DOCSIS doen... en dan nog de juiste versie van vDSL ondersteunen (met verctoring ed), alsook de juiste versie van DOCSIS met het aantal up/downstream channels. Ik ga niet beweren dat het niet bestaat of er niet zal komen maar waren we dan echt zoveel beter in de tijd dat we constant nieuwe modems moesten kopen vanwege de evolutie in standaarden.raf1 schreef:Onzin, in een vrije markt zijn verschillende technologieën uiteindelijk steeds samengebracht in één toestel op vraag van de consument.
Inderdaad... da's veel makkelijker... standaarden ! Stel je voor dat afhankelijk van je elektriciteits leverancier je een andere spanning zou krijgen en je zelf een transformator zou moeten zetten... gewoon absurd (ook al heeft het voor een héél kleine groep van mensen misschien een voordeel). Vandaar dat we netjes van iedereen 220V krijgen... zo ook zou het logisch zijn dat we van iedere telecom provider gewoon ethernet krijgen.AndRo555 schreef:Zonder hier de hele modem/AIO discussie terug te doen oplaaien: Stel dat de ISP verplicht worden van een ethernet punt te voorzie samen met eenzelfde authenticatie (PPPoE bv) , waar consument zijn eigen router achter hangt. Dan is het verwisselen van provider nog makkelijker, er moet namelijk enkel een modem (terminatiepunt met ethernet en eventueel nog tel poorten) bij gezet worden.
- raf1
- Elite Poster
Zolang de consument verplicht is om de hardware van de duopolisten in huis te halen zullen er geen alternatieve toestellen op de markt komen natuurlijk. Als de overheid dit machtsmisbruik niet aanpakt, zal er ook niets veranderen.r2504 schreef:En hoeveel toestellen zijn er
Dit gaat natuurlijk niet alleen over modems, maar ook vooral over de decoders en digiboxen. Vandaag zie je trouwens dat de Europese tv-toestellen reeds compatibel zijn met tv-ontvangst via de verschillende netwerken kabel, satelliet, antenne of iptv en dankzij de HbbTV-norm ook compatibel zijn met video on demand en interactieve tv.
Alleen in Vlaanderen wordt dit geboycot en zie je nu ook duidelijk dat liberalen Gatz en De Croo zich van de domme houden als het over standaarden voor digitale tv gaat. Er wordt angstvallig gezwegen over HbbTV want dat is de definitieve doodsteek van de lucratieve huurdecoders.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
De overstap die ik jaren geleden gemaakt heb was zo'n lijdensweg:Splitter schreef:in het artikel zeggen ze dat er een enorme papiermolen aan te pas komt om van provider te veranderen...
-Er waren 3 andere partijen bij betrokken: Telenet, (toenmalig) Belgacom en Dommel.
-Dommel kon mij amper info verschaffen omdat ze die zelf niet hadden.
-Belgacom wou niet met mij communiceren omdat ik geen klant was bij hun, maar moest de afspraak voor een technieker dan weer wel via hun.
-Gegevens en afspraken raakten verloren.
-Techniekers kwamen lang op niet afgesproken tijdstippen en/of lieten geen bericht achter dat ze geweest waren.
-De kabel die ik moest voorzien voor de techniekers kwamen kwam pas weken nadat de werken al gedaan waren toe.
-De stopzetting van telenet gebeurde veel te laat en de nummeroverdracht liep bijna mis door miscommunicatie.
En misschien nog wel wat zaken die ik niet direct meer herinner. Alles wat kon misgaan liep ook mis en we waren er weken mee bezig.
Dat er nu 1 partij is die alles moet regelen en de andere partijen verplicht moeten meewerken met duidelijke regels is dus een heel goede zaak. Hiermee is nog niet alles goed aangepakt, dat ben ik wel met je eens natuurlijk, maar ook politici moeten eerst leren kruipen voor ze kunnen stappen zeker?
Dat heeft alles te maken met snel wisselen:r2504 schreef:Positieve ontwikkeling... al staat het los van snel wisselen.philippe_d schreef:Vanaf 1 augustus moeten alle klanten, in tekstformaat, gratis alle gegevens krijgen over de aansluiting, en alle logins en paswoorden.
Hardware kapot? Niet meer toereikend voor je noden? Wisselen van provider met andere technologie? Even naar de dichtstbijzijnde winkel achter een nieuw toestel en je kan binnen het uur weer verder.
Op deze manier kan het wel veel duurder worden. Mensen die 5-10 jaar niet van provider veranderen hebben dan een zeer hoge kans met een toestel te zitten dat verouderd is en de nieuwe technologie niet meer aankan.AndRo555 schreef:Als de ISP's dan hun modem's laten staan bij het beëindigen van abo, dan is er in de toekomst geen enkele fysieke tussenkomst meer nodig buiten 1 enkele ethernetkabel te versteken en nieuwe login gegevens in te geven.
ADSL -> ADSL2 -> VDSL2 -> VDSL2+vectoring -> VDSL3?
EuroDocsis 1.1 -> Eurodocsis 2 -> Eurodocsis 3 -> Eurodocsis 3.1 -> Eurodocsis 4?
Ook zonde om die toestellen stof te laten happen tot ze enkel nog goed zijn voor het containerpark.
Eigen hardware toelaten hoeft het huidige bruikleen model van de providers niet uit te sluiten. Wie het hem niet interreseert of teveel moeite vind kan dan gerust een toestel van de provider zelf in huis halen. Wat het testen betreft: mobiele providers kunnen het wel op honderden verschillende toestellen op hun netwerk te hebben en in Duitsland zal het binnenkort ook lukken op de vaste netwerken. Deze zogenaamde struikelblokken worden veel groter en ernstiger voorgesteld dan ze zijn. Technisch is alles perfect mogelijk, er spelen enkel economische belangen mee.AndRo555 schreef:Met eigen DSL/kabel modems creëert men imho niet enkel extra werk voor zowel ISP (veel meer testen en extra customer support), maar ook voor consument. Die laatste moet namelijk een nieuwe modem/router kopen (of van de ISP krijgen) installeren en oude verkopen of weg doen. Allemaal moeite die mensen moeten doen om om te schakelen.
Veel, maar ofwel wil jij dat niet zien ofwel maak je de fout om enkel op de Belgisch/Vlaamse markt te kijken. Hier gaan de winkels die toestellen uiteraard niet in de rekken leggen want door de huidige vendor lockin zijn die waardeloos.r2504 schreef:En hoeveel toestellen zijn er die vDSL en DOCSIS doen...
Wat denk je dat VDSL, Eurodocsis, DVB-C zijn? Gepatenteerde technologie uitgevonden door proximus en telenet wat enkel hier gebruikt word?r2504 schreef:Inderdaad... da's veel makkelijker... standaarden ! Stel je voor dat afhankelijk van je elektriciteits leverancier je een andere spanning zou krijgen en je zelf een transformator zou moeten zetten... gewoon absurd (ook al heeft het voor een héél kleine groep van mensen misschien een voordeel). Vandaar dat we netjes van iedereen 220V krijgen... zo ook zou het logisch zijn dat we van iedere telecom provider gewoon ethernet krijgen.
Dat zijn standaarden!
Je vergelijking met elektriciteit is wel leuk. Er bestaan verschillende standaarden in verschillende landen, zowel kwa spanning en frequentie als type aansluiting.
Moeten we nu al onze toestellen verplicht aankopen bij electrabel zelf? Stel je voor dat Jan Modaal een toestel koopt dat enkel geschikt is voor 110V of met een Britse stekker...
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Aangezien in het geval dat ik omschreef de provider verantwoordelijk zal zijn voor de apparatuur voor het ethernetpunt. Hierbij zal dat af en toe moeten vervangen worden omdat er nieuwere technologie is. Maar dat is momenteel niet anders (Px die bbox2 voor 3 vervangt, TN die nieuwe DOCSISx.x modems/HGW's zet)MaT schreef:Op deze manier kan het wel veel duurder worden. Mensen die 5-10 jaar niet van provider veranderen hebben dan een zeer hoge kans met een toestel te zitten dat verouderd is en de nieuwe technologie niet meer aankan.AndRo555 schreef:Als de ISP's dan hun modem's laten staan bij het beëindigen van abo, dan is er in de toekomst geen enkele fysieke tussenkomst meer nodig buiten 1 enkele ethernetkabel te versteken en nieuwe login gegevens in te geven.
ADSL -> ADSL2 -> VDSL2 -> VDSL2+vectoring -> VDSL3?
EuroDocsis 1.1 -> Eurodocsis 2 -> Eurodocsis 3 -> Eurodocsis 3.1 -> Eurodocsis 4?
Ook zonde om die toestellen stof te laten happen tot ze enkel nog goed zijn voor het containerpark.
Er zullen zeker toestellen zijn die stof happen, maar als dat enkel een goedkoop (VDSL/Kabel=> ethernet) bakje is, dan valt dat nog wel mee tegenover de HGW/bbox3 die vol, duurdere, technologie zitten (stevige CPU, 2.4 en 5GHz wifi).
Desnoods wordt er dan gewerkt met een systeem dat het eindpunt (en dus ook modems tot dat eindpunt) eigendom blijven van ISP en die er mee doen wat ze willen.
Jep, technisch is dat geen probleem. Waarom echter verschillende xDSL/DOCSIS modems gaan testen als provider, terwijl de klant met een ethernet punt alle vrijheid kan krijgen die hij/zij wil.Eigen hardware toelaten hoeft het huidige bruikleen model van de providers niet uit te sluiten. Wie het hem niet interreseert of teveel moeite vind kan dan gerust een toestel van de provider zelf in huis halen. Wat het testen betreft: mobiele providers kunnen het wel op honderden verschillende toestellen op hun netwerk te hebben en in Duitsland zal het binnenkort ook lukken op de vaste netwerken. Deze zogenaamde struikelblokken worden veel groter en ernstiger voorgesteld dan ze zijn. Technisch is alles perfect mogelijk, er spelen enkel economische belangen mee.AndRo555 schreef:Met eigen DSL/kabel modems creëert men imho niet enkel extra werk voor zowel ISP (veel meer testen en extra customer support), maar ook voor consument. Die laatste moet namelijk een nieuwe modem/router kopen (of van de ISP krijgen) installeren en oude verkopen of weg doen. Allemaal moeite die mensen moeten doen om om te schakelen.
Het enige waar de consument keuze over verliest is de keuze van xDSL (of kabel modem) chipset. En dat is niet bepaald iets waar de consument veel aan heeft. Met het voordeel dat de kost omlaag zal gaan doordat er geen testen en extra customer support moet zijn. (hoe klein deze invloed ook mag zijn, zal die zeker aanwezig zijn)
- MaT
- Elite Poster
Het is voor de provider gewoon niet rendabel om om ook alle niet-klanten te voorzien van een toestel voor het geval dat ze ooit eens willen wisselen. Nu worden de toestellen enkel vervangen bij klanten wanneer daar een technische noodzaak voor is. Alle toestellen van alle Belgen/Vlamingen preventief vervangen (want anders moet er alsnog een technieker langskomen uiteraard) bij een nieuwe standaard kost simpelweg teveel geld en energie. Niet enkel in de hardware die misschien niet zoveel kost, maar ook in manuren die geinvesteerd moeten worden en terwijl niet voor andere zaken kunnen ingezet worden.
Met een ethernet eindpunt heeft de klant nog niet alle vrijheid. Hij kan dan namelijk geen AIO plaatsen die volledig tot zijn recht komt. Bovendien is dit ook marktverstoring voor de fabrikanten, wat dus niets veranderd aan de huidige situatie.
Met een ethernet eindpunt heeft de klant nog niet alle vrijheid. Hij kan dan namelijk geen AIO plaatsen die volledig tot zijn recht komt. Bovendien is dit ook marktverstoring voor de fabrikanten, wat dus niets veranderd aan de huidige situatie.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Deel van't meubilair
Volgens MaT is dat nochtans iets essentieels... iets waar 90% van alle klanten zit op te wachten vandaagAndRo555 schreef:Het enige waar de consument keuze over verliest is de keuze van xDSL (of kabel modem) chipset. En dat is niet bepaald iets waar de consument veel aan heeft.

Nu ja, als men daar z'n zin krijgt wat is dan het volgende... zelf kunnen bepalen wat het type en merk van coax is dat in de straat ligt

Waarom zou je geen AIO kunnen plaatsen indien je ethernet binnen krijgt ?MaT schreef:Met een ethernet eindpunt heeft de klant nog niet alle vrijheid. Hij kan dan namelijk geen AIO plaatsen die volledig tot zijn recht komt. Bovendien is dit ook marktverstoring voor de fabrikanten, wat dus niets veranderd aan de huidige situatie.
En wat die marktverstoring betreft... ieder bedrijf kan zich inschrijven op de aanbestedingen van TN en Proximus en dat heeft in het verleden ook al gezorgd dat beide bedrijven andere merken van modems gebruiken. In kan zelf ook niet kiezen welk tellerwerk in m'n electriciteitskast hangt... moet ik nu ook gaan klagen over marktverstoring ?
Dit is gewoon gezeur in de marge wat mij betreft... als consument heb je nooit 100% vrijheid... leer ermee leven.
- MaT
- Elite Poster
Zolang het eindpunt dat in het beheer valt van de ISP iets intelligents kan bevatten zullen zij dit misbruiken om een eigen gesloten ecosysteem uit te bouwen en andere hardwarefabrikanten buiten spel te zetten.
Het gaat niet om het kiezen van die chip zelf, dat heb ik ook nooit beweerd. Ik wil zelf zeggen dat 99,999% van de klanten dat niet interesseert of uitmaakt.
Het gaat om de indirecte gevolgen ervan als die mogelijkheid bestaat:
-Een drempel voor de ISP om gesloten ecosystemen uit te bouwen.
-Het vrijgeven van gegevens aan de klant (Dit gebeurd nu in Duitsland als gevolg van het einde van de routerzwang. Je hebt zelf al eens aangegeven dat je dit wil r2504)
-De vrije markt laten werken aan innovatieve toestellen doordat je de mogelijkheid hebt ze te kopen en gebruiken.
-De klant meer slagkracht geven om te kunnen wisselen van provider voor internet, TV, telefonie, VoIP telefonie, VOD,...
Denk nu toch eens buiten dat kleine bekrompen kadertje van die chipset. De ISP's gaan echt niet zomaar voor zorgen dat de klant het gemakkelijk krijgt en er technologisch op vooruit gaat, tenzij binnen hun eigen spelregels zodat het hun aandelen omhoog kan jagen.
Het gaat niet om het kiezen van die chip zelf, dat heb ik ook nooit beweerd. Ik wil zelf zeggen dat 99,999% van de klanten dat niet interesseert of uitmaakt.
Het gaat om de indirecte gevolgen ervan als die mogelijkheid bestaat:
-Het vrijgeven van gegevens aan de klant (Dit gebeurd nu in Duitsland als gevolg van het einde van de routerzwang. Je hebt zelf al eens aangegeven dat je dit wil r2504)
-De vrije markt laten werken aan innovatieve toestellen doordat je de mogelijkheid hebt ze te kopen en gebruiken.
-De klant meer slagkracht geven om te kunnen wisselen van provider voor internet, TV, telefonie, VoIP telefonie, VOD,...
Denk nu toch eens buiten dat kleine bekrompen kadertje van die chipset. De ISP's gaan echt niet zomaar voor zorgen dat de klant het gemakkelijk krijgt en er technologisch op vooruit gaat, tenzij binnen hun eigen spelregels zodat het hun aandelen omhoog kan jagen.
-
- Deel van't meubilair
Wat is er intelligent aan een pure ethernet aansluiting... dat is een standaard waar jij kan op aansluiten wat je wil zonder dat er noodzaak is van provider specifieke hardware aan te kopen zoals xDSL of DOCSIS modems... we willen namelijk EENVOUDIGER kunnen overstappen, en niet telkens specifieke hardware nodig hebben.MaT schreef:Zolang het eindpunt dat in het beheer valt van de ISP iets intelligents kan bevatten zullen zij dit misbruiken om een eigen gesloten ecosysteem uit te bouwen en andere hardwarefabrikanten buiten spel te zetten.
Dat kan een provider nog steeds... kijk maar naar TN... kies je voor een modem-only dan heb je een aantal features niet. Hetzelfde kan dus bij volledige vrije hardware keuze... indien jij kiest zegt de provider gewoon dat een aantal dingen niet werken (en je hebt een meteen een heleboel ontevreden klanten die de gevolgen niet beseffen).MaT schreef:Het gaat om de indirecte gevolgen ervan als die mogelijkheid bestaat:
Dit heeft op zich niets te maken met vrije hardware keuze... hebt BIPT zou TN en Proximus nu ook reeds kunnen dwingen bijvoorbeeld SIP gegevens te geven... of ik nu een eigen router heb of niet staat daar volledig los van.MaT schreef:-Het vrijgeven van gegevens aan de klant (Dit gebeurd nu in Duitsland als gevolg van het einde van de routerzwang. Je hebt zelf al eens aangegeven dat je dit wil r2504)
De markt kan zot genoeg toestellen bedenken en innoveren op basis van een ethernet aansluiting... daar hoe je helemaal de chipset van je xDSL modem niet voor te kiezen.MaT schreef:-De vrije markt laten werken aan innovatieve toestellen doordat je de mogelijkheid hebt ze te kopen en gebruiken.
Vrije hardware keuze tot op het gebied van modems draagt daar totaal niet aan bij... in tegendeel !MaT schreef:-De klant meer slagkracht geven om te kunnen wisselen van provider voor internet, TV, telefonie, VoIP telefonie, VOD,...
Verplicht ieder provider een ethernet aansluiting te leveren en de klant kan het niet eenvoudiger hebben om te switchen.
- MaT
- Elite Poster
Denk jij nu echt dat alle providers elk huishouden, ook van niet klanten, op elk moment gaan voorzien van de laatste nieuwe modems zodat ze maar een stekkertje hoeven versteken? Vrijheid van hardware afschieten omdat het onder andere teveel kosten met zich meebrengt en dan zelf met zo'n absurd idee afkomen 
Dingen worden enkel eenvoudiger als je minder afhankelijk bent van externe partijen. Jij wil net meer afhankelijkheid.
Voor de rest denk je nog steeds mooi binnen de lijntjes die de providers voor u uittekenen en lees en reageer je met oogkleppen op. Steeds val je terug op dezelfde argumenten ondanks dat ik al meerdere keren tegenargumenten en uitleg heb gegeven. Jammer, maar zo is een discussie onmogelijk.

Dingen worden enkel eenvoudiger als je minder afhankelijk bent van externe partijen. Jij wil net meer afhankelijkheid.
Voor de rest denk je nog steeds mooi binnen de lijntjes die de providers voor u uittekenen en lees en reageer je met oogkleppen op. Steeds val je terug op dezelfde argumenten ondanks dat ik al meerdere keren tegenargumenten en uitleg heb gegeven. Jammer, maar zo is een discussie onmogelijk.
-
- Deel van't meubilair
Waarom zou een provider bij een niet-klant iets moeten installeren... als ik geen gas heb komt de gasmaatschappij ook geen meter plaatsenMaT schreef:Denk jij nu echt dat alle providers elk huishouden, ook van niet klanten

Telenet zorgt dat je steeds beschikt over een modem die voldoet aan jou abonnement... dus ja, men is hier bij mij al verschillende keren een nieuwe modem komen installeren. Aangezien er uit die modem netjes ethernet komt heb ik daar totaal ook geen problemen mee gehad... al m'n eigen hardware (vrij gekozen !) is netjes blijven werken.MaT schreef:op elk moment gaan voorzien van de laatste nieuwe modems zodat ze maar een stekkertje hoeven versteken?
Ik ben pro vrije hardware keuze voor zover dit zinvol is... een modem valt daar wat mij betreft niet onder (dat ding is volledig transparant en zet gewoon het ene elektrische signaal om in het andere... het heeft dus totaal geen zin hier vrijheid te hebben).MaT schreef:Vrijheid van hardware afschieten omdat het onder andere teveel kosten met zich meebrengt en dan zelf met zo'n absurd idee afkomen
Nee... ik wil net als bij elektriciteit waar overal 220V uit het stopcontact komt dat er overal ethernet uit m'n internet aansluiting komt... net zoals bij elektriciteit kan ik dan de toestellen aansluiten die ik wil.MaT schreef:Dingen worden enkel eenvoudiger als je minder afhankelijk bent van externe partijen. Jij wil net meer afhankelijkheid.
We hebben beide een ander standpunt... op zich niets fout mee al wil je de andere kant van het verhaal niet zien (ik vermoed dat je ook nooit in aanraking bent geweest met bedrijfsvoering). Bij elektriciteit zou het ook leuk zijn moest iedereen 380 KVA binnen krijgen en z'n eigen transformator kunnen plaatsen maar voor 99.99% van de normale klanten is dat gewoon totaal zinloos... net zoals je eigen "modem" kunnen plaatsen.MaT schreef:Jammer, maar zo is een discussie onmogelijk.
Verder wil ik niet ingaan op dit meningsverschil... daar hebben we al een andere thread over volgeschreven.
- raf1
- Elite Poster
De bekrompen technische benadering van r2504 slaat natuurlijk op niets, als morgen iedere operator identiek dezelfde netwerktechnologie gebruikt zal vendor lock-in hardware nog steeds moeten vervangen worden bij een switch waardoor er onnodig kosten worden gemaakt en vlot wisselen van vaste telecomoperator ernstig wordt belemmerd.
Kijk maar wat er gebeurt als je vandaag switcht tussen Telenet en Orange. De operator stuurt telkens een installateur die de toestellen met Telenet-logo vervangt door zeer gelijkaardige toestellen met Orange-logo. Of je moet zelf nog de toestellen met Telenet-logo gaan inleveren bij een Telenet-shop om extra kosten te vermijden.
Als al die toestellen eigendom van de consument waren en een logo droegen van een onafhankelijke fabrikant dan zou er niets moeten geswitcht worden. Alleen als er vrije keuze komt, verliezen de operatoren hun almacht en creëer je een vrije markt zoals we die kennen van de mobiele telecommarkt.
Kijk maar wat er gebeurt als je vandaag switcht tussen Telenet en Orange. De operator stuurt telkens een installateur die de toestellen met Telenet-logo vervangt door zeer gelijkaardige toestellen met Orange-logo. Of je moet zelf nog de toestellen met Telenet-logo gaan inleveren bij een Telenet-shop om extra kosten te vermijden.
Als al die toestellen eigendom van de consument waren en een logo droegen van een onafhankelijke fabrikant dan zou er niets moeten geswitcht worden. Alleen als er vrije keuze komt, verliezen de operatoren hun almacht en creëer je een vrije markt zoals we die kennen van de mobiele telecommarkt.
-
- Deel van't meubilair
Toch wel... ze geeft duidelijk aan hoe absurd je eis is voor bepaalde aspecten.raf1 schreef:De bekrompen technische benadering van r2504 slaat natuurlijk op niets
Maar dan spreek je niet meer over de modem op zich... wel de toestellen erachter (waar ik eveneens voor vrije hardware ijver).raf1 schreef:als morgen iedere operator identiek dezelfde netwerktechnologie gebruikt zal vendor lock-in hardware nog steeds moeten vervangen worden
Gelieve je verhaaltje dus niet te draaien tot het je past (maar je gooit graag alles op één hoop om zo te kunnen blijven discussieren)... er zijn verschillende aspecten aan de discussie "vrije hardware" die elk hun specifieke oplossing vragen en in die zin al of niet te verdedigen zijn.
Dit is inderdaad absurd... maar dat heeft alles te maken met het gesloten karakter van de "eindgebruikers" apparatuur (en ik heb geen zin te discussieren of de modem daar ook een onderdeel van is)... moesten beide gewoon DVB-C aanleveren dan konden we inderdaad gewoon een decoder naar keuze kopen.raf1 schreef:Kijk maar wat er gebeurt als je vandaag switcht tussen Telenet en Orange. De operator stuurt telkens een installateur die de toestellen met Telenet-logo vervangt door zeer gelijkaardige toestellen met Orange-logo. Of je moet zelf nog de toestellen met Telenet-logo gaan inleveren bij een Telenet-shop om extra kosten te vermijden.
Maar nogmaals... we hebben deze discussie al gehad... jij en MaT denken er anders over en dat is je goed recht... ik kan het alléén absurd vinden en dat is ook mijn recht.
- raf1
- Elite Poster
De modem wordt toch ook altijd vervangen als je van Telenet naar Orange switcht? De modem behoort dus zeker ook tot de vendor lock-in.r2504 schreef:Maar dan spreek je niet meer over de modem op zich... wel de toestellen erachter (waar ik eveneens voor vrije hardware ijver).
-
- Deel van't meubilair
Het is niet omdat iets een onderdeel van een bepaalde dienst is dat het een lock-in is.
Zolang hier (theoretisch dan) ethernet zou uitkomen kan jij doen wat je wil... net omdat die modem transparant is.
Het is toch niet omdat uw elektriciteitsmeter van merk X of Y is dat jij een vendor lock-in hebt
Als daar 220V uitkomt en je kan daar alle mogelijke toestellen op aansluiten is dit toch prima (voor 99.99% van de klanten) ?
Zolang hier (theoretisch dan) ethernet zou uitkomen kan jij doen wat je wil... net omdat die modem transparant is.
Het is toch niet omdat uw elektriciteitsmeter van merk X of Y is dat jij een vendor lock-in hebt

Als daar 220V uitkomt en je kan daar alle mogelijke toestellen op aansluiten is dit toch prima (voor 99.99% van de klanten) ?
- raf1
- Elite Poster
Wordt die elektriciteitsmeter dan misschien ook vervangen telkens ik van energieleverancier verander?r2504 schreef:Het is toch niet omdat uw elektriciteitsmeter van merk X of Y is dat jij een vendor lock-in hebt
Neen, want er is geen vendor lock-in op de elektriciteitsmarkt, je kan steeds overstappen zonder een halve dag verlof te nemen, zonder een activeringskost en installatiekost te betalen en zonder nutteloze vervanging van technische apparatuur.
-
- Deel van't meubilair
Nee, maar dat staat los van een vendor lock in... je hebt geen keuze... of hij nu vervangen wordt of niet.raf1 schreef:Wordt die elektriciteitsmeter dan misschien ook vervangen telkens ik van energieleverancier verander?
Of je een halve dag verlof moet nemen of niet heeft niets maar dan ook niets met vendor lock-in te maken !raf1 schreef:Neen, want er is geen vendor lock-in op de elektriciteitsmarkt, je kan steeds overstappen zonder een halve dag verlof te nemen, zonder een activeringskost en installatiekost te betalen en zonder nutteloze vervanging van technische apparatuur.
Je kan het woord "vendor lock-in" op diverse manier bekijken... ja er is een vendor lock-in want ik kan m'n huidige meter niet vervangen door een slimme meter van merk X of Y, nee er is geen vendor lock-in want ik kan dergelijke meter alijd zelf plaatsen na m'n meterkast en ook overstappen wanneer ik wil.
Je bent weer alles op een hoopje aan het gooien om toch maar ergens een punt te maken dat er niet is.
- MaT
- Elite Poster
Als er vrijheid is van modem (en dan maakt het niet uit welke chip erin zit) dan word het op zijn minst mogelijk om te wisselen tussen providers met dezelfde technologie in enkele minuten.
Bellen met de klantendienst, abonnement aangaan, nieuwe gegevens invullen in de modem en de nieuwe operator neemt de verantwoordelijkheid op voor de rest. Moet dat op deze manier voor iedereen? Neen, de digibeet kan nog steeds een 1-2-3 kant en klare provideroplossing krijgen.
Als je dit niet kan inzien is echt alle discussie met u hierover op voorhand verloren. Dan heb jij een reden om deze vrijheid te moeten bestrijden met alle mogelijk nonsens argumenten.
Bellen met de klantendienst, abonnement aangaan, nieuwe gegevens invullen in de modem en de nieuwe operator neemt de verantwoordelijkheid op voor de rest. Moet dat op deze manier voor iedereen? Neen, de digibeet kan nog steeds een 1-2-3 kant en klare provideroplossing krijgen.
Als je dit niet kan inzien is echt alle discussie met u hierover op voorhand verloren. Dan heb jij een reden om deze vrijheid te moeten bestrijden met alle mogelijk nonsens argumenten.
-
- Deel van't meubilair
Er zijn altijd voor en nadelen... maar het is niet omdat vijf man en een paardenkop ergens een voordeel van heeft (los van het feit van de verwarring en problemen die het veroorzaakt bij de andere 99%) dat dit een wet moet worden.
Wat jij niet inziet is dat alles bestaat uit een compromis... geven en nemen... maar dat ligt je duidelijk moeilijk.
Wat jij niet inziet is dat alles bestaat uit een compromis... geven en nemen... maar dat ligt je duidelijk moeilijk.
- MaT
- Elite Poster
Een compromis is net wat ik beschrijf.
Het ene uiterste hebben we nu, waar er amper of geen vrijheid is. Het andere uiterste zou zijn als de providers verboden word om hardware mee te leveren bij hun diensten.
Ik kan er mee leven als de consumument zelf kan kiezen of hij eigen hardware wil of voor de provider oplossing gaat. Zelf in deze situatie zal de provider nog voor het merendeel van zijn klanten kunnen 'zorgen'. Zo heeft iedereen wat hij wil en de support die hij nodig heeft, mooi toch?
Het ene uiterste hebben we nu, waar er amper of geen vrijheid is. Het andere uiterste zou zijn als de providers verboden word om hardware mee te leveren bij hun diensten.
Ik kan er mee leven als de consumument zelf kan kiezen of hij eigen hardware wil of voor de provider oplossing gaat. Zelf in deze situatie zal de provider nog voor het merendeel van zijn klanten kunnen 'zorgen'. Zo heeft iedereen wat hij wil en de support die hij nodig heeft, mooi toch?
-
- Deel van't meubilair
Een compromis is bijvoorbeeld een ethernet interface (zonder router functionaliteit) bij alle providers.MaT schreef:Een compromis is net wat ik beschrijf.
Amper of geen vrijheid... in overdrijven ben je ook goed... bij zowel TN als Proximus heb je de mogelijkheid gewoon een publiek IP-adres te bekomen (via modem-only of eigen PPPoE sessie) en te doen met je aansluiting wat je wil. Op zich is dit totale vrijheid op gebied van internet... een eigen modem gaat je niets maar dan ook niets extra bieden !MaT schreef:Het ene uiterste hebben we nu, waar er amper of geen vrijheid is. Het andere uiterste zou zijn als de providers verboden word om hardware mee te leveren bij hun diensten.
Dat telefonie en de TV decoders een gesloten systeem zijn is een andere discussie... maar dat los je niet op met een eigen modem (dan nog blijft hun systeem zo gesloten als maar kan zijn). Je schiet dus op het verkeerde doelwit... het bekomen van vrije modem keuze is zo goed als een dode mus !
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
De discussie over eigen modem of niet laat ik ter zeide.
Maar het zou wel handig zijn als je van bijvoorbeeld Telenet naar Orange stapt dat de modem hetzelfde blijft en het eigenlijk puur administratisch is.
Hetzelfde van Proximus naar bv Scarlet de fritzbox kan perfect gebruikt worden zonder een technieker die ter plaatse moet komen.
Natuurlijk zul je je decoders moeten vervangen en hier past het schoentje natuurlijk niet want de tv van proximus gaat enkel via BBOX2 of 3 en niet op een Fritz.
Maar het zou wel handig zijn als je van bijvoorbeeld Telenet naar Orange stapt dat de modem hetzelfde blijft en het eigenlijk puur administratisch is.
Hetzelfde van Proximus naar bv Scarlet de fritzbox kan perfect gebruikt worden zonder een technieker die ter plaatse moet komen.
Natuurlijk zul je je decoders moeten vervangen en hier past het schoentje natuurlijk niet want de tv van proximus gaat enkel via BBOX2 of 3 en niet op een Fritz.
- MaT
- Elite Poster
Niemand heeft het over vrijheid van internet maar over vrijheid van hardware.r2504 schreef:Op zich is dit totale vrijheid op gebied van internet...
Daar denkt men in Duitsland duidelijk anders over.r2504 schreef:Dat telefonie en de TV decoders een gesloten systeem zijn is een andere discussie... maar dat los je niet op met een eigen modem (dan nog blijft hun systeem zo gesloten als maar kan zijn). Je schiet dus op het verkeerde doelwit... het bekomen van vrije modem keuze is zo goed als een dode mus !