Hier een mooie reportage over hoe goed Doom er wel uitziet:
[youtube]la0O0SyM3gg[/youtube]
In 2012 heb ik voor mij persoonlijk thuis Windows vaarwel gezegd, en overgeschakeld op het Apple ecosysteem. Maar nu toch Doom gekocht via Steam en via Windows in Bootcamp op m'n mid-2014 MBP beginnen spelen, maar op medium settings en op 720p kwam de GT750m toch wat te kort, in drukke levels stuikte de framerate in elkaar en schoot bijvoorbeeld de heavy assault rifle beduidend trager als er een paar dikke demons te zien waren. Dus speciaal voor Doom een ASUS ROG G752VY-GC067T gekocht, en op die GTX980m draait Doom als het achterste van een baby in 1080p - zo soepel!
Alles wat goed is over de game is al wel bekend, ziet er fantastisch uit, een hele onderhoudende single player campaign, die lekker lang duurt als je er niet doorheen fietst maar alle secrets en alle hoekjes en kantjes bezoekt in de soms hele grote levels. De Rune Trails doorheen het game zijn ook echt geweldig, even een kleiner level waar je soms héél wat meer behendigheid voor aan de dag moet leggen. De wapens en hun alternative mode zijn een genot om te gebruiken. Zelfs na al 24 uur gespeeld te hebben valt het repetitieve van het spel reuze mee - uiteraard is het altijd hetzelfde ... nieuw level, wat ammo, er spawnen een paar demons, het is echt wel fight like hell totdat de muziek wat minder wordt en "checkpoint reached" verschijnt. Dan is het even rondspringen om de secrets te zoeken...
Als ik pluspunten van de single player campaign moet opsommen dan zijn het:
- Glory kills, wat een geweldig spel-element, is fantastisch om te doen, en het is nog eens nuttig ook.
- (op hetzelfde elan) De chainsaw, je kan gerust aan een dikke fight beginnen zonder veel ammo of health, als je een grotere demon doormidden zaagt kan je de rest met gemak afmaken.
- Double jump en wall climbing, heerlijk hoe dat de vaart in het game houdt als je in een kleine kamer zit vol met dikke demons, za-lig!
- Lekker ouderwets hordes van demons aan gort schieten. Vergeet "zoeken naar dekking" of "sluipen". Naar de hell met "stamina" waar je maar een paar seconden kan lopen en dan uitgeput bent. Lopen, lopen, lopen, springen, jezelf aan een rand optillen, en omdraaien en terug lopen, double jumpen en op het hoogste punt ronddraaien en een glory kill doen op de demon die onder je staat. Maar zo'n ongecompliceerde dikke fun, je zit met momenten echt op het puntje van je stoel te roepen en te tieren
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Als ik toch minpunten moet aanhalen dan zijn het:
- Airlocks of poorten van de hel die sommige vorige delen van een level afsluiten, terwijl je daar nog moest gaan zoeken naar een secret of een Rune Trail. Je kan dan alleen terug het héle level opnieuw beginnen, niet even het "before-last" checkpoint laden.
- de "bug" dat als je de console per toeval opstart dat héél je single player savegames als "cheaten" markeert en dan kan je geen achievements meer behalen. Enige oplossing hiervoor is de savegames verwijderen en opnieuw beginnen en de console niet meer aanraken...
- Multiplayer moet nog een beetje gepatched worden ... Ik heb meer een Quake gevoel dan een Doom gevoel, maar dan mogen ze nog wel FFA toevoegen en die loadouts eruit halen. Dat was in Quake vroeger toch ook geen probleem dat er wapens door het level lagen?
Als ik m'n huidig single player campaign uitgespeeld heb en elk secret gevonden heb, dan begin ik eraan op nightmare mode
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)