Beste forum-leden
een vraagje betreffende dsl-waarden
sinds een paar dagen een nieuwe Fritzbox geplaatst en sindsdien is mijn internet-verbinding niet meer zo stabiel wanneer ik een speedtest doe
mogelijk heeft mijn binnenbedrading er iets mee te maken want de FB staat wel niet op dezelfde plaats als waar mijn BBox3 stond (een 10-tal meter verder van de aansluitdoos van Proximus)
ik veronderstel dat line attenuation van 0 dB niét goed is ??
graag jullie advies hierover waarvoor bij voorbaat dank.
ideale dsl-waarden
-
- Pro Member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
- Locatie: Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 7 keer
blijkbaar geen goede keuze gemaakt met de aankoop van die Fritzbox
voorheen met de Bbox 3 had ik het 70/10 profiel
nu na een goede week Fritzbox gezakt naar 70/6
heb al eens geprobeerd met de FB aan te sluiten met de originele bijgeleverde Y-connector rechtstreeks op het aansluitpunt waar Proximus hier binnen komt maar de DSL-waarden zijn niet gewijzigd.
Zou ik wanneer ik opnieuw de Bbox3 aansluit opnieuw het profiel 70/10 krijgen ??
voorheen met de Bbox 3 had ik het 70/10 profiel
nu na een goede week Fritzbox gezakt naar 70/6
heb al eens geprobeerd met de FB aan te sluiten met de originele bijgeleverde Y-connector rechtstreeks op het aansluitpunt waar Proximus hier binnen komt maar de DSL-waarden zijn niet gewijzigd.
Zou ik wanneer ik opnieuw de Bbox3 aansluit opnieuw het profiel 70/10 krijgen ??
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
Je kan eventueel je bbox3 voorlopig in bridge mode zetten, maar ik zou het raar vinden als die bbox 70/10 aankan en de Fritzbox niet. Met vectoring zou je toch 100/20 moeten kunnen halen op beide. Maar het ligt misschien niet aan de Fritzbox, het kan gewoon DLM zijn geweest die je terug op 70/6 zette omdat de lijn toch niet stabiel genoeg was. ( en zal hij ook op 70/6 blijven met de bbox3 )
-
- Pro Member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
- Locatie: Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 7 keer
zal dit vanavond eens proberen van de Fb achter de Bbox3 te plaatsen
heb ondertussen ook eens een lijntest gedaan via MyProximus
blijkbaar wordt je tijdens die test opgebeld door een anoniem nummer en als je dan opneemt dan krijg je een bezettoon te horen
eigenlijk hebben wij dat de laatste week (begonnen sinds we de Fritzbox hadden geplaatst) reeds verschillende keren ervaren maar we wisten eigenlijk niet wat er aan de hand was.
Telkens (één tot enkele keren per dag) kregen we een anonieme telefonische oproep op de vaste lijn en als we opnamen hadden we steeds de bezettoon.
Nu valt het mij op dat direct na de aanvraag van een lijntest dit ook gebeurt.
Is dit een indicatie dat er een probleem is met onze lijn en is daarom mijn upload met bijna de helft gehalveerd ??
heb ondertussen ook eens een lijntest gedaan via MyProximus
blijkbaar wordt je tijdens die test opgebeld door een anoniem nummer en als je dan opneemt dan krijg je een bezettoon te horen
eigenlijk hebben wij dat de laatste week (begonnen sinds we de Fritzbox hadden geplaatst) reeds verschillende keren ervaren maar we wisten eigenlijk niet wat er aan de hand was.
Telkens (één tot enkele keren per dag) kregen we een anonieme telefonische oproep op de vaste lijn en als we opnamen hadden we steeds de bezettoon.
Nu valt het mij op dat direct na de aanvraag van een lijntest dit ook gebeurt.
Is dit een indicatie dat er een probleem is met onze lijn en is daarom mijn upload met bijna de helft gehalveerd ??
Laatst gewijzigd door pwr 28 mei 2016, 08:05, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Je bent het slachtoffer van zogenoemde "phantom calls" (spookoproepen). Zie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=58&t=47480pwr schreef:Telkens (één tot enkele keren per dag) kregen we een anonieme telefonische oproep op de vaste lijn en als we opnamen hadden we steeds de bezettoon.
Nu valt het mij op dat direct na de aanvraag van een lijntest dit ook gebeurt.
Nog enkele maanden geduld tot vectoring actief wordt op jouw lijn ...pwr schreef:blijkbaar geen goede keuze gemaakt met de aankoop van die Fritzbox
voorheen met de Bbox 3 had ik het 70/10 profiel
nu na een goede week Fritzbox gezakt naar 70/6
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
- Locatie: Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 7 keer
gisterenavond bij wijze van test mijn Bbox3 opnieuw geplaatst.
had ik precies beter niet gedaan ??
aanvankelijk had ik deze waarden :
om vervolgens terug te vallen op :
is dat iets dat zichzelf hersteld of moet ik Proximus bellen ???
bij DLM staat unknow
heb gisterenavond nog naar dat 0800... nummer gebeld en deze morgen de Bbox3 opnieuw opgestart maar het blijft het profiel 16/2
in MyProximus lees ik nu dit:
had ik precies beter niet gedaan ??
aanvankelijk had ik deze waarden :
om vervolgens terug te vallen op :
is dat iets dat zichzelf hersteld of moet ik Proximus bellen ???
bij DLM staat unknow
heb gisterenavond nog naar dat 0800... nummer gebeld en deze morgen de Bbox3 opnieuw opgestart maar het blijft het profiel 16/2
in MyProximus lees ik nu dit:
-
- Pro Member
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
Klantendienst bellen en vragen om je terug over te zetten van 8d naar 17a en tevens die interventie annuleren?
Ik zou gewoon enkele maanden wachten op vectoring, het is leuk om de snelste proberen te zijn, maar er bestaat momenteel toch nog geen particulier abonnement met 10 Mbps upload bij Proximus (enkel Internet Intense). Er zijn lijnen die het met veel minder moeten doen, nog even doorbijten.
Ik zou gewoon enkele maanden wachten op vectoring, het is leuk om de snelste proberen te zijn, maar er bestaat momenteel toch nog geen particulier abonnement met 10 Mbps upload bij Proximus (enkel Internet Intense). Er zijn lijnen die het met veel minder moeten doen, nog even doorbijten.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Pro Member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
- Locatie: Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 7 keer
technieker van Belgacom is gisteren langs geweest
uit de metingen bleek dat er wel degelijk een probleem was met de lijn
hij heeft in eerste instantie de NTP en de splitter vervangen
daarmee bleek het niet opgelost,de meetcurve zakte nog steeds halverwege helemaal naar beneden
vervolgens heeft hij de draad die aan de blauwe aanluitklemmen (DSL) van de ntp was aangesloten verwijderd.
aan de andere kant van deze draad was niéts aangesloten > ik had de Bbox3,bij wijze van test, met een nieuwe dsl-kabel aangesloten onderaan de splitter.
het was juist om mijn binnenbedrading uit te sluiten dat ik de kabel die in de doos van de Bbox zat heb gebruikt.
de technieker kon het ook niet verklaren waarom de meting dan wel goed was..
waarschijnlijk gewoon toeval ?
gevolg is wel dat ik nu 85 euro aan mijn broek heb want het probleem lag zogezegd aan mijn binnenbedrading
heb nu ondertussen opnieuw zelf eens gemeten met die tool van hier op het forum (waarvoor nogmaals dank) en of ik die losliggende draad nu opnieuw aansluit of niet ik kom steeds dezelfde waarde uit
heb nu een ohm-meter (Fluke) aangesloten op die losliggende draad en ik meet weerstand oneindig
nooit geweten dat een open circuit een storing op een systeem kan veroorzaken
onderaan de waarden na de interventie van Proximus gisteren
zijn die nu goed ?? (buiten het feit dat DLM nu nog zijn werk moet doen)
de max. haalbare download gaat van 86 naar 82 en de upload gaat van 14 naar 19
er is dus wel degelijk een verandering in de situatie maar is het ook een verbetering ??
de technieker gaat mij morgen nog terugbellen om te vragen of ik nog problemen heb ondervonden,blijkbaar is hij dan toch niet zo zeker van zijn stuk?
hij gaat morgen ook opnieuw een meting doen op afstand maar ik weet nu niet of ik hem ga zeggen dat die draad opnieuw is aangesloten aan éne kant ????
uit de metingen bleek dat er wel degelijk een probleem was met de lijn
hij heeft in eerste instantie de NTP en de splitter vervangen
daarmee bleek het niet opgelost,de meetcurve zakte nog steeds halverwege helemaal naar beneden
vervolgens heeft hij de draad die aan de blauwe aanluitklemmen (DSL) van de ntp was aangesloten verwijderd.
aan de andere kant van deze draad was niéts aangesloten > ik had de Bbox3,bij wijze van test, met een nieuwe dsl-kabel aangesloten onderaan de splitter.
het was juist om mijn binnenbedrading uit te sluiten dat ik de kabel die in de doos van de Bbox zat heb gebruikt.
de technieker kon het ook niet verklaren waarom de meting dan wel goed was..
waarschijnlijk gewoon toeval ?
gevolg is wel dat ik nu 85 euro aan mijn broek heb want het probleem lag zogezegd aan mijn binnenbedrading
heb nu ondertussen opnieuw zelf eens gemeten met die tool van hier op het forum (waarvoor nogmaals dank) en of ik die losliggende draad nu opnieuw aansluit of niet ik kom steeds dezelfde waarde uit
heb nu een ohm-meter (Fluke) aangesloten op die losliggende draad en ik meet weerstand oneindig
nooit geweten dat een open circuit een storing op een systeem kan veroorzaken
onderaan de waarden na de interventie van Proximus gisteren
zijn die nu goed ?? (buiten het feit dat DLM nu nog zijn werk moet doen)
de max. haalbare download gaat van 86 naar 82 en de upload gaat van 14 naar 19
er is dus wel degelijk een verandering in de situatie maar is het ook een verbetering ??
de technieker gaat mij morgen nog terugbellen om te vragen of ik nog problemen heb ondervonden,blijkbaar is hij dan toch niet zo zeker van zijn stuk?
hij gaat morgen ook opnieuw een meting doen op afstand maar ik weet nu niet of ik hem ga zeggen dat die draad opnieuw is aangesloten aan éne kant ????
-
- Pro Member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Je hebt simpelweg een stub gecreëerd door EN de binnenbekabeling op de NTP (blauwe klem) aangesloten te laten EN een RJ11 kabeltje op de splitter aan te sluiten en daar je modem rechtstreeks mee te verbinden.pwr schreef: vervolgens heeft hij de draad die aan de blauwe aanluitklemmen (DSL) van de ntp was aangesloten verwijderd.
aan de andere kant van deze draad was niéts aangesloten > ik had de Bbox3,bij wijze van test, met een nieuwe dsl-kabel aangesloten onderaan de splitter.
De splitter en de NTP zijn steeds een OF verhaal. OF je sluit binnenbekabeling aan op de blauwe klem OF je sluit hem rechtstreeks aan op de splitter mbv het bijgeleverde snoertje.
Dat er op het andere einde van de binnenbekabeling, aangesloten op de blauwe klem van de ntp, niets zit speelt geen enkele rol. Sowieso gaat daar signaalverlies mee gepaard, wat een stub oplevert en bijgevolg een repairprofiel.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Wel onbegrijpelijk dat de technieker dit niet kon verklaren, want in alle documentatie voor VDSL2 staat heel duidelijk dat er geen enkele aftakkking mag zijn op een VDSL2 lijn (= stub).pwr schreef:de technieker kon het ook niet verklaren waarom de meting dan wel goed was..
waarschijnlijk gewoon toeval ?
gevolg is wel dat ik nu 85 euro aan mijn broek heb want het probleem lag zogezegd aan mijn binnenbedrading.
Dat is hier op het Forum al (honderden?) keren uitgelegd.
De 85 euro voor deze interventie is dus spijtig, maar eigenlijk terecht.
Jij gaat zo'n stub niet "meten" (dit is geen gewoon "ohms" circuit, maar hoogfrequent (17 MHz).pwr schreef:heb nu ondertussen opnieuw zelf eens gemeten met die tool van hier op het forum (waarvoor nogmaals dank) en of ik die losliggende draad nu opnieuw aansluit of niet ik kom steeds dezelfde waarde uit
Maar als je die losliggende draad terug aansluit, wordt je binnen de kortste keren terug op een repair profiel gegooid.
Dan zal je met de tool wel terug de lagere snelheden zien
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
Inderdaad .... voor mij is dat ook onbegrijpelijk + dat hij nog eerst de NTP en splitter gaat vervangen !philippe_d schreef: Wel onbegrijpelijk dat de technieker dit niet kon verklaren, want in alle documentatie voor VDSL2 staat heel duidelijk dat er geen enkele aftakkking mag zijn op een VDSL2 lijn (= stub).
Dat is hier op het Forum al (honderden?) keren uitgelegd.
Zo te lezen vind die het zelfs kunnen dat op het blauwe blokje een kabel is gekoppeld die niet gebruikt word, van een stub gesproken.
-
- Pro Member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
- Locatie: Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 7 keer
als hij morgen belt ga ik maar niét zeggen dat ik die draad opnieuw heb aangesloten
ondertussen uiteraard niet meer aangesloten
bedankt iedereen voor de verduidelijkingen.
ondertussen uiteraard niet meer aangesloten
bedankt iedereen voor de verduidelijkingen.
-
- Pro Member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
- Locatie: Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 7 keer
sinds vandaag opnieuw op 70/10 profiel
heeft dus wel meer dan een maand geduurd
waarschijnlijk is de lijn niet stabiel genoeg en riskeer ik vlug opnieuw op een lager profiel te vallen ??
heeft dus wel meer dan een maand geduurd
waarschijnlijk is de lijn niet stabiel genoeg en riskeer ik vlug opnieuw op een lager profiel te vallen ??
-
- Plus Member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 125 keer
Die lijnwaarden zien er mij uitstekend uit, je hebt zeker nog voldoende noise margin over om een stabiele 70/10 te garanderen (11 down, 10 up).
Eens vectoring geactiveerd is bij jou zal je 99% zeker een stabiele 100/20 verbinding halen
Eens vectoring geactiveerd is bij jou zal je 99% zeker een stabiele 100/20 verbinding halen