Sinds zowat een week gebruik ik nu mijn FB 7490 voor mijn vaste telefoon als nieuwe klant bij Proximus.
Ik krijg een paar keer per dag (vooral 's nachts) een gemiste oproep.
Over dag is er amper "gerinkel", ik kan niet tijdig bij het toestel geraken (Gigaset C470ip).
1919 geeft een toon van onbestaand.
Ik gebruikte vroeger de FB7490 met hetzelfde telefoontoestel voor VoIP bij EDPnet: nooit dergelijk probleem gehad.
Weet iemand hier meer over
Fritzbox 7490 gemiste spookoproepen met vaste telefoon
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Met een FB kan je om het even welk tel. nr. blokkeren. Zelfs als de beller geen nummer mee stuurt kan je dat blokkeren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Spookoproepen (phantom of ghost calls) is jammer genoeg een bekend fenomeen bij FritzBoxen.
Gezien ik er de laatste tijd niets meer van hoorde, dacht ik dat dit probleem intussen opgelost was.
De reden van een ghost call is een kleine storing (spanningswissel) op de vaste lijn, die door de FritzBox ten onrechte wordt geinterpreteerd als een belsignaal van een inkomende oproep.
Gevolg: jouw telefoontoestellen beginnen te bellen, en er is natuurlijk niemand aan de lijn.
Vroeger kwam het meer voor.
Gezien ik er de laatste tijd niets meer van hoorde, dacht ik dat dit probleem intussen opgelost was.
De reden van een ghost call is een kleine storing (spanningswissel) op de vaste lijn, die door de FritzBox ten onrechte wordt geinterpreteerd als een belsignaal van een inkomende oproep.
Gevolg: jouw telefoontoestellen beginnen te bellen, en er is natuurlijk niemand aan de lijn.
Vroeger kwam het meer voor.
- - misschien omdat er nu minder vaste lijnen gebruikt worden, samen met de FritzBox?
- misschien omdat de recentere FritzBox modellen (of firmwares) dit euvel beter onder controle hebben?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik heb een ticket gemaakt bij AVM.
Zonder telefoon verwerking door de FB, heb ik de FB (voorlopig?) in de kast gestopt.
Ik kreeg gisteren bij de lijntest op MyProximus de melding dat er een probleem is met mijn lijn.
Zopas zie ik dat er een afspraak gepland is voor een SLA respectering: een herstelling door een technieker waarvoor ik niet moet thuis zijn.
Ik neem aan dat ik dit niet zal moeten betalen, want ik merk zelf geen enkel probleem (TV-internet-telefoon).
Ik heb eens gebeld naar de klantendienst van PX, maar daar zagen ze ook geen probleem.
Ik heb gevraagd of zij mijn 50/10 doorvoer niet konden verhogen naar de snelheid die ik bij EDPnet had (70/15): een hele uitleg over verschillen en diverse factoren... ik kan enkel afwachten. Over de Fritzbox moest ik al helemaal niets vragen.
Dat ik een "attainable throughput" heb van afgerond 96000/21000 en SNR 19/14 bij full vectoring was ook al geen zekerheid voor verhoging.
Ik begrijp dat toch niet zo goed.
Zonder telefoon verwerking door de FB, heb ik de FB (voorlopig?) in de kast gestopt.
Ik kreeg gisteren bij de lijntest op MyProximus de melding dat er een probleem is met mijn lijn.
Zopas zie ik dat er een afspraak gepland is voor een SLA respectering: een herstelling door een technieker waarvoor ik niet moet thuis zijn.
Ik neem aan dat ik dit niet zal moeten betalen, want ik merk zelf geen enkel probleem (TV-internet-telefoon).
Ik heb eens gebeld naar de klantendienst van PX, maar daar zagen ze ook geen probleem.
Ik heb gevraagd of zij mijn 50/10 doorvoer niet konden verhogen naar de snelheid die ik bij EDPnet had (70/15): een hele uitleg over verschillen en diverse factoren... ik kan enkel afwachten. Over de Fritzbox moest ik al helemaal niets vragen.
Dat ik een "attainable throughput" heb van afgerond 96000/21000 en SNR 19/14 bij full vectoring was ook al geen zekerheid voor verhoging.
-
- Moderator
Het is toch niet moeilijk om te begrijpen:riji schreef:Ik heb gevraagd of zij mijn 50/10 doorvoer niet konden verhogen naar de snelheid die ik bij EDPnet had (70/15): een hele uitleg over verschillen en diverse factoren... ik kan enkel afwachten. Over de Fritzbox moest ik al helemaal niets vragen.
DLM zal ten gepaste tijde proberen om je snelheid te verhogen, naar het maximum profiel dat je lijn aankan.
De Helpdesk kan hier niets aan veranderen, gezien dit een automatisch process is.
Ze hebben jou het juiste antwoord gegeven: je kan inderdaad enkel afwachten

[PS - eigenlijk off-topic, gezien niets met de spookoproepen te maken]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Pro Member
Ik doelde op een geplande herstelling terwijl ik eigenlijk geen probleem heb en de helpdesk er ook geen zag.Het is toch niet moeilijk om te begrijpen:
Update: opgelost; de melding bij een lijntest (die ik via MyProximus vroeg) "er is een probleem met uw lijn" betekent dat er nog geprobeerd wordt de lijn te verbeteren, niet dat er een echt probleem is (althans in mijn geval). Dit volgens de helpdesk van PX.
-
- Moderator
Misschien lost dit jouw "spookoproepen" probleem op.
Die kunnen namelijk ook te wijten zijn aan testen die Proximus uitvoert op jouw lijn.
Die kunnen namelijk ook te wijten zijn aan testen die Proximus uitvoert op jouw lijn.
-
- Pro Member
Bedankt Philippe,
AVM support heeft me verwezen naar deze pagina:
http://en.avm.de/service/fritzbox/fritz ... has-called
Ik had die echter reeds geconsulteerd.
PX heeft gemeld dat mijn bbox-3 volledig gesynchroniseerd was.
Op mijn vraag heeft PX gisteren DLM opnieuw opgestart en ik ga nu verder doen met de bbox-3, althans voorlopig.
AVM support heeft me verwezen naar deze pagina:
http://en.avm.de/service/fritzbox/fritz ... has-called
Ik had die echter reeds geconsulteerd.
PX heeft gemeld dat mijn bbox-3 volledig gesynchroniseerd was.
Op mijn vraag heeft PX gisteren DLM opnieuw opgestart en ik ga nu verder doen met de bbox-3, althans voorlopig.
-
- Pro Member
Reactie van AVM: ze wassen hun handen in onschuld: het is de schuld van de anderen.
Bij EDPnet met VoIP was dit een uitstekend toestel, maar nu bij Proximus en in deze omstandigheden heb ik er niet veel aan.
Ik ga het toestel verkopen.
Bij EDPnet met VoIP was dit een uitstekend toestel, maar nu bij Proximus en in deze omstandigheden heb ik er niet veel aan.
Ik ga het toestel verkopen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
Het was iets dat voornamelijk voorkwam op de 7390. Je moet geen technieker zijn om die twee componentjes aaneen te solderen en in je rj11 kabeltje te steken. Daarvoor moet je een hobbyist zijn 

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
Inderdaad heb dit ook vroeger eens vastgesteld en het is zelfs toestel afhankelijk .... met een PSTN lijn komende van een LEX.philippe_d schreef:Misschien lost dit jouw "spookoproepen" probleem op.
1 - Alcatel toestel heeft telkens last van bij een lijntest (1 maal gaat de bel over).
2 - Grundig toestel heeft er geen last bij lijntesten.
3 - Maestro toestel van Belgacom, heeft er geen last bij lijntesten.
Heeft te maken dat bij een lijntest het signaal/spanning in rust even veranderd (er word ook geen FSK/nummer gestuurd tijdens een lijntest).
Misschien is het op te lossen door een extra weerstand/RC te plaatsen tussen de A en B draad ?
-
- Moderator
Voor sommigen is zo'n RC schakeling blijkbaar een oplossing: http://www.klusidee.nl/Forum/alarm-inst ... tml#351842
Dus een weerstand van 100 Ohm in serie met condensator 0,1uF 400V, dit parallel op de telefoonlijn.
Je mag dat natuurlijk niet rechtstreeks op de Belgacom lijn zetten, maar bijvoorbeeld wel op de groene contacten van de NTP.
De vroegere RTT stopcontacten hadden ook zo'n RC schakeling ingebouwd (zodat de RTT de weerstand kon meten op de lijn, zelfs als er geen telefoontoestel in het stopcontact zat).
Deze discussie hadden we al eens gehad: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 32#p560332
Dus een weerstand van 100 Ohm in serie met condensator 0,1uF 400V, dit parallel op de telefoonlijn.
Je mag dat natuurlijk niet rechtstreeks op de Belgacom lijn zetten, maar bijvoorbeeld wel op de groene contacten van de NTP.
De vroegere RTT stopcontacten hadden ook zo'n RC schakeling ingebouwd (zodat de RTT de weerstand kon meten op de lijn, zelfs als er geen telefoontoestel in het stopcontact zat).
Deze discussie hadden we al eens gehad: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 32#p560332
-
- Premium Member
Wie zo iets nog heeft of kan vinden/kopen (inline splitter) .... dat zou ook moeten lukken voor 'sommige' toestellen.
Inpluggen in een van de twee RJ11 uitgangen van de NTP, je toestel/PABX inpluggen kant "Phone" van die inline splitter.
Bij sommige toestellen moet je er zelfs twee aan elkaar koppelen (of meer):
1 - dan is het de 1ste inline splitter pluggen in de RJ11 van de NTP.
2 - de 2de inline splitter pluggen in kant "Phone" van de 1ste splitter.
3 - je toestel koppelen in de uitgang van de 2de inline splitter kant "Phone".
Testen is de boodschap 'en vingers gekruist' !
Inpluggen in een van de twee RJ11 uitgangen van de NTP, je toestel/PABX inpluggen kant "Phone" van die inline splitter.
Bij sommige toestellen moet je er zelfs twee aan elkaar koppelen (of meer):
1 - dan is het de 1ste inline splitter pluggen in de RJ11 van de NTP.
2 - de 2de inline splitter pluggen in kant "Phone" van de 1ste splitter.
3 - je toestel koppelen in de uitgang van de 2de inline splitter kant "Phone".
Testen is de boodschap 'en vingers gekruist' !
-
- Moderator
Hoe zou zo'n splitter het probleem van de FritzBox phantom calls kunnen oplossen?
Deze spookoproepen worden opgewekt door kleine rimpels/storingen van de gelijkspanning in het analoge telefonie signaal op de inkomende lijn. Zit er een RC schakeling in deze splitters die deze rimpels kunnen wegnemen?
Deze spookoproepen worden opgewekt door kleine rimpels/storingen van de gelijkspanning in het analoge telefonie signaal op de inkomende lijn. Zit er een RC schakeling in deze splitters die deze rimpels kunnen wegnemen?
-
- Premium Member
Als er geen toestel was ingeplugd in het stopcontact meet men de RC keten tussen A en B draad.philippe_d schreef:De vroegere RTT stopcontacten hadden ook zo'n RC schakeling ingebouwd (zodat de RTT de weerstand kon meten op de lijn, zelfs als er geen telefoontoestel in het stopcontact zat).
Indien toestel in stopcontact geplugd werd, dan werd de RC keten verbroken tussen A en B draad in het stopcontact en meet men de
RC keten in het toestel zelfs ....
Er zit daar toch wat meer in .... in zo een splitter.
Op deze site wat meer uitleg over wat er zoal inzit in verschillende splitter 's + verschil tussen goede en minder goede splitter 's:
http://www.adslnation.com/support/filters.php
Veel verschil met de splitter 's van bij ons zal er wel niet zijn denk ik ?
Ik heb geen inline splitter meer om eens open te doen en te kijken wat er als filter/onderdelen inzit !
Je kan ook splitter 's voor andere problemen gebruiken .... vb: een analoge modem die geen lijn wil nemen achter een PABX.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
dan zou ik toch eens willen weten hoe deze schakeling het DSL-signaal beïnvloedt? Als je 100Ω in serie met 0,1µF over je DSL-lijn plaatst, is die condensator een kortsluiting op hoge frequenties, zodat je netto impedantie rond de 100Ω zal zijn. Dit is idd de impedantie van een DSL lijn, maar de AFE in je modem heeft ook al een terminatie op 100Ω. En die 2 in parallel, gaat dus een impedantie van 50Ω opleveren.philippe_d schreef: Dus een weerstand van 100 Ohm in serie met condensator 0,1uF 400V, dit parallel op de telefoonlijn.
maw, die schakeling gaat zich als een parasitaire impedantie gedragen, zoiets als een stub op je lijn plaatsen. En
.philippe_d schreef: in alle documentatie voor VDSL2 staat heel duidelijk dat er geen enkele aftakkking mag zijn op een VDSL2 lijn (= stub).
Dat is hier op het Forum al (honderden?) keren uitgelegd.
Dat een telefoon die op de PSTN-lijn hangt een soortgelijke impedantie heeft, deert de modem niet, want die zit achter een splitter/filter, die sowieso vanwege zijn LPF-karakter een hoge impedantie voor DSL-frequenties heeft, waardoor de modem die RC achter de filter niet ziet.
-
- Pro Member
Tussen al die erg technische discussies door toch even melden dat na mijn uiting van ongenoegen tegenover AVM zij mij een meer tegemoetkomend antwoord hebben gestuurd:
1) probeer beta firmware: https://service.avm.de/downloads/beta/f ... 0/english/
en rapporteer
2) probeer of het probleem ook bij vrienden of familie optreedt
3) geen oplossing: vraag om RMA
Ik blijf echter voorlopig bij mijn besluit om mijn FB7490 te verkopen:
- ik ben niet voornemens om terug VoIP te gebruiken en met de analoge vaste telefoon is de miserie met de ghost calls
- ik heb nu een bbox3 Sagemcom v2 met wifi AC protocol
- Proximus support moet ik niets vragen ivm de FB en het is dan gemakkelijk om deze de schuld van alles te geven
- ik ben op 30/4 met een 17a profiel 70/15 van EDPnet bij PX gekomen en ik zit 29/5 nog altijd met 50/10... (DLM laatst herstart 19/5)
- ik heb hier nog een Apple Airport Extreme die ik desnoods voor de wifi functionaliteit kan gebruiken ipv bbox3 (maar is dit wel nuttig?)
1) probeer beta firmware: https://service.avm.de/downloads/beta/f ... 0/english/
en rapporteer
2) probeer of het probleem ook bij vrienden of familie optreedt
3) geen oplossing: vraag om RMA
Ik blijf echter voorlopig bij mijn besluit om mijn FB7490 te verkopen:
- ik ben niet voornemens om terug VoIP te gebruiken en met de analoge vaste telefoon is de miserie met de ghost calls
- ik heb nu een bbox3 Sagemcom v2 met wifi AC protocol
- Proximus support moet ik niets vragen ivm de FB en het is dan gemakkelijk om deze de schuld van alles te geven
- ik ben op 30/4 met een 17a profiel 70/15 van EDPnet bij PX gekomen en ik zit 29/5 nog altijd met 50/10... (DLM laatst herstart 19/5)
- ik heb hier nog een Apple Airport Extreme die ik desnoods voor de wifi functionaliteit kan gebruiken ipv bbox3 (maar is dit wel nuttig?)
-
- Moderator
Ik denk dat we hier een misverstand hebben.flupke19 schreef: dan zou ik toch eens willen weten hoe deze schakeling het DSL-signaal beïnvloedt?
Het is dus niet de bedoeling om zo'n RC schakeling op de Proximus intro te zetten, maar op de telefoon uitgang na de splitter (dus parallel op de "telefonie" lijn

En zoals je zelf schrijft, heeft dit geen enkele invloed op het DSL signaal:
De bedoeling van zo'n RC kring is gewoon om eventuele spannings schommelingen op de lijn te dempen, zodat deze niet worden aanzien als een binnenkomende telefoonoproep, en het belsignaal triggeren (phantom call).flupke19 schreef: Dat een telefoon die op de PSTN-lijn hangt een soortgelijke impedantie heeft, deert de modem niet, want die zit achter een splitter/filter, die sowieso vanwege zijn LPF-karakter een hoge impedantie voor DSL-frequenties heeft, waardoor de modem die RC achter de filter niet ziet.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 7 keer
Philippe,philippe_d schreef:Dus een weerstand van 100 Ohm in serie met condensator 0,1uF 400V, dit parallel op de telefoonlijn.
weet je toevallig welk soort condensator je best neemt ?
heb geprobeerd met een gewone plaatcondensator maar dat werkt dus niet bij mij

heb nog steeds last van de ghost-calls
heb wel de indruk dat het er minder zijn maar ze zijn er nog...
moet ik eerder een elco gebruiken dan ???
maar wat met de polariteit ?? is dat telefoonsignaal geen wisselspanning ?
-
- Moderator
Neen, de info die ik hierover heb komt gewoon uit meldingen op (verschillende) internet Fora ...pwr schreef:Philippe,
weet je toevallig welk soort condensator je best neemt ?
Ben geen electronica specialist

Je kan de polariteit meten met een gewone multimeter ...pwr schreef:moet ik eerder een elco gebruiken dan ???
maar wat met de polariteit ?? is dat telefoonsignaal geen wisselspanning ?
- - Bij gesloten toestand ("on-hook") zit er op een PSTN lijn een gelijkspanning (kan tot 48V = zijn).
- Bij open toestand ("off-hook" of "in gesprek") daalt die gelijkspanning tot 4 - 15 V = (afhankelijk van de afstand van de centrale, en dus de interne weerstand van het koperpaar en de DC weerstand van het telefoontoestel).
- De belsignalen worden gegenereerd door een wisselspanning op de lijn te zetten (ring cadens). Deze wisselspanning kan tussen 50V en 130V zijn (ook afhankelijk van de lengte van de loop, en de (AC) weerstand van de aangesloten toestellen/bellen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
een MKP zou de job moeten doen in dat geval (bvb Conrad http://www.conrad.be/ce/nl/product/4562 ... archDetail)pwr schreef: weet je toevallig welk soort condensator je best neemt ?
Elco gaat niet helpen.