Roaming

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Vanaf 30/04 geen roaming meer bij prepaid Mobistar als ik dit goed begrijp?
Dus 4GB (of ondertussen 20GB gecummuleerd) van internet on mobile ook in de rest van Europa te gebruiken?
Bijlagen
image.png
image.png
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Ik kreeg alleen het eerste bericht.
Als je het naleest is je geatis volume (bonus) ook in buitenland geldig. Je betaald wel die kleine extra per sms en megabyte. Bellen kost in roaming met IOM we 30 cent. Zelfde prijs als in BE. Voip bellen in buitenland is daar dus ook de boodschap :-D
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

Dat 2e bericht is een screenshot van de website in het eerste bericht ;)

Lijkt me dat die prijs die erachter staat is voor wanneer je bundel of extra's op zijn?
Dus de prijs voor roaming zonder een bundel.
Als ik zonder kosten mijn 4GB kan gebruiken in het buitenland, krijgt Mobistar een plusje van mij.
Maar misschien best toch eerst eens horen op de klantendienst want het blijft verwarrend uitgelegd
t-town
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 mei 2006, 19:56
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Het is inderdaad nogal onhandig uitgelegd. Verbruikte minuten/sms'en/data gaat vanaf dan van je bundel af, hierbij betaal je per eenheid nog eens de prijs die ze vermelden. Het gaat dus om een extra roamingkost bovenop de bundel ipv een default buiten bundel verbruik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kenniey schreef:Als ik zonder kosten mijn 4GB kan gebruiken in het buitenland, krijgt Mobistar een plusje van mij.
Maar misschien best toch eerst eens horen op de klantendienst want het blijft verwarrend uitgelegd
Dat heeft toch niets met Mobistar te maken, maar is gewoon de toepassing van de Europese roaming regels?

Vanaf 30 april 2016 geldt toch:
  • Bellen (per minuut): nationale tarief + maximaal €0,05
    Gebeld worden (per minuut): nationale tarief + maximaal €0,01
    Uitgaande sms'jes (per sms): nationale tarief + maximaal € 0,02
    Gegevensgebruik (download per MB): nationale tarief + maximaal €0,05
Vanaf 15 juni 2017 geldt:
  • geen extra roamingkosten, gelijk aan het nationale tarief **
    ** voor tijdelijk verblijf in het buitenland
bedragen exclusief BTW.
http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... dex_nl.htm
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ik begrijp het niet hoor... Als ik die pdf open staat er dat je op IOM €0,5/MB moet betalen...

https://www.mobistar.be/sites/b2c/files ... L%20v5.pdf
Quid pro quo
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 feb 2011, 23:09
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 61 keer

BertG3 schreef:Ik begrijp het niet hoor... Als ik die pdf open staat er dat je op IOM €0,5/MB moet betalen...

https://www.mobistar.be/sites/b2c/files ... L%20v5.pdf
Je betaalt in zone 1 0.50€ per MB net zoals in België, als je geen bonus surfvolume hebt
Als je nog bv 100 MB bonus surfvolume hebt en je surft in zone 1 wordt het verbruik dus van je 100 MB afgetrokken EN per MB 0.0605€ extra kost
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1144
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

De nieuwe roamingtarieven staan nu ook vermeld op de website van Mobile Vikings.

De roamingpakketten zullen gefaseerd verdwijnen, aangezien het voordeliger is met de nieuwe tarieven.``

Volgende tabel toont de roamingtarieven binnen de bundel en buiten de bundel, aangezien je binnenlandse bundel een impact heeft op de roamingtarieven.

Binnen je bundel
Afbeelding

Buiten je bundel
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Oh mooi, de maximum staat erbij :-) Dus je belt nog steeds goedkoper vanuit het buitenland dan van binnen Belgie :bang:
Wel leuk die inkomende gesprekken aan 1cent/min.

Ik wacht nog steeds op een roaming-revolutie in niet-EU landen. Want daar is het nog steeds echt belachelijk duur. 3-5€/min en 13€/MB is niet meer van deze tijd!

Als ik het goed begrijp: als je bundel nog voor 29/3 vernieuwd werd, ga je nog steeds aan oude tarieven werken nu?
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1144
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik vind de tekst op bovengenoemde link wat misleidend/verwarrend
Als je een actieve bundel hebt:
  • Bellen: binnen de EU kost dat 0,06 €/min. met een maximum van 0,22 €/min.
Er zou moeten staan:
  • Bellen: binnen de EU kost dat 0,06 €/min. bovenop het normaal tarief, met een maximum van 0,22 €/min.
Gezien het maximum van 0,22 €/min. zijn de nieuwe roaming tarieven in sommige gevallen inderdaad gunstiger dan de binnenlandse tarieven:
als je een "meer data" bundel hebt van €10, €15 of €25 zijn de binnenlandse tarieven resp. 0.4 €/min, 0.3 €/min en .025 €/min.

Het goede nieuws is ook dat gesprekken naar een andere Belgische MV gebruiker vanuit het buitenland slechts 0.06€/minuut kost :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1144
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

philippe_d schreef:
jnsvr schreef:
  • Bellen: binnen de EU kost dat 0,06 €/min. met een maximum van 0,22 €/min.
Er zou moeten staan:
  • Bellen: binnen de EU kost dat 0,06 €/min. bovenop het normaal tarief, met een maximum van 0,22 €/min.

Goed gezien, doorgegeven.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Nog altijd heel duur !!!! 1gb kost 61,95€ en 1gb kwijt van uw bundel
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

proximusboyke schreef:Nog altijd heel duur !!!! 1gb kost 61,95€ en 1gb kwijt van uw bundel
Klopt, maar een pak minder dan de +- 400 euro van tegenwoordig (op zoveel kwam ik 2 weken geleden toen ik roamingskosten onderzocht).

Al ben ik blij dat we in deze richting aan het gaan zijn, dat het van je bundel afgaat en je puur een toeslag voor roaming hoeft te betalen.
Je betaalt immers ook voor je bundel...

Ik zag het nog gebeuren dat in 2017 je in de EU evenveel zou betalen als nationaal, maar dat dit niet uit je bundel zou gaan. Gelukkig is het niet zo, en is dit nu, in 2016, al aangepakt.
Nu nog de roaming-toeslag wegwerken...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

blaatpraat schreef:
proximusboyke schreef:Nog altijd heel duur !!!! 1gb kost 61,95€ en 1gb kwijt van uw bundel
Klopt, maar een pak minder dan de +- 400 euro van tegenwoordig (op zoveel kwam ik 2 weken geleden toen ik roamingskosten onderzocht).
Niet met de MV en Mobistar bundels. Daar betaal je wat krediet voor een hoop MB's (20euro voor 350MB (of 700 in vakantieperiodes) voor 1 maand bij MV en 5 euro voor 100MB per dag bij Mobistar, opstapelbaar over de dagen heen). En dat gaat allemaal van het krediet, dat meestal toch overblijft gezien de structuur van (bonus) databundels bij de twee.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

20€ : 350mb x 1024mb = 58.51€ zoveel goedkoper ist nu ook nie, het blijft veel goedkoper een kaartje te kopen in het land waar u bent.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ik begrijp het data-probleem ook niet echt. Ik begrijp wel dat je zoekt naar een goedkope roaming oplossing om te bellen omdat er daar nummerweergave aan gekoppeld is.

Voor data koop je toch gewoon een kaartje in het bestemmingsland ? Met een MiFI/Dual Sim/3G 9; 4G stick in laptop is dit toch geen probleem ?
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

De mededeling van Mobistar kan toch enigszins verkeerd begrepen worden. Vroeger moest je voor roaming extra megabytes kopen en die gebruiken, terwijl je bundel megabytes (of gigabytes) voor thuis onaangeroerd bleef. Nu gaan de verbruikte megabytes van je tegoed af en moet je dus geen extra bundel kopen. Maar... ze rekenen wel de €0,06 aan per megabyte in roaming.

In zekere zin is het een vooruitgang. De prijs per megabyte is nu ongeveer hetzelfde als wanneer je de Travel Data Daily gebruikte. Maar dat was voor 100MB per dag, dus elke dag opnieuw te kopen. Als je maar 50MB gebruikte op een dag dan moest je de volgende dag toch weer 100MB kopen aan €5. Dat is nu anders en ik denk alles bij elkaar gunstiger.

Voor de abonnementen zit het zoals hier vermeld:
https://www.mobistar.be/nl/opties-en-di ... buitenland

Je kan 250MB kopen voor 40 dagen aan €10 ipv aan €15. Dat is toch €5 goedkoper. Het valt maar te bezien of je daarmee goedkoper af bent dan met het standaardtarief. Dat zal van je gebruik afhangen. Per MB kost het je bijna €0,04, dat is goedkoper dan de standaardoptie, maar toch niet zo heel veel. Ik weet nog niet wat ik ga doen op vakantie in Europa deze zomer. Ik moet eens goed gaan rekenen. Als je geen optie neemt dan betaal je in het nieuwe tarief €15 voor 250MB, dat is de oude prijs van het pakket. Je doet dus €5 voordeel op je eerste 250MB zou je kunnen zeggen.

De optie voor veel Gigabytes heeft dezelfde enorme prijs als vroeger (€85) maar je krijgt nu 3 ipv 2 GB. De optie om ter plaatse een simkaartje te kopen van een lokale provider blijft toch een valabele optie, zeker als je via een mobiele hotspot meerdere toestellen online kan brengen. Voor pakweg €30 vind je in de meeste landen al meerdere gigabytes op 4G.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nog altijd veel te duur. 100MB (6 euro) heb je er zó door tegenwoordig. Dat mag gerust nog ns gedeeld worden door 10 voor een aanvaardbare prijs.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

BertG3 schreef:Voor data koop je toch gewoon een kaartje in het bestemmingsland ? Met een MiFI/Dual Sim/3G 9; 4G stick in laptop is dit toch geen probleem ?
Dat is waar, dat heb ik zelf ook al vaak gedaan, maar je moet toch goed gaan rekenen. Als je bereikbaar wilt blijven op je eigen nummer moet je zorgen dat je een tweede telefoon hebt, of je moet een mifi gebruiken. Maar een beetje een deftige mifi is ook niet gratis. Bovendien moet je dan in de meeste landen eerst nog een telecomwinkel zoeken en binnenlopen, een heleboel papierwinkel doorlopen en dan maar hopen dat je kaartje snel actief staat. Daar ben je dan al gauw weer een paar uren mee bezig en dat in je vakantie.

Als het is om naar wat sites te kijken, een paar foto's te uploaden naar Instagram, je mail te checken en op Google maps de kaart te bekijken dan gebruik je niet zoveel en kom je met pakweg 25MB per dag eigenlijk wel toe en dan is met de huidige tarieven redelijk betaalbaar. Als je dan op je verblijfplaats goede wifi hebt, dan kan je daar je zwaardere werk doen zoals foto's uploaden of eender wat. Maar de ervaring leert dat de wifi op vakantie veel kans heeft om tegen te vallen en dan zit je daar. Op vakantie gaan wifijagen is echt niet leuk.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Misschien ben ik een a-typische gebruiker, maar op vakantie heb ik absoluut geen nood aan internet ... heerlijk even zonder !
En voor het weinige dat ik het dan wel gebruik (een foto van de kids doorsturen via whatsapp) ga ik echt niet op zoek naar een lokale sim-kaart
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dima_2005 schreef:Als ik het goed begrijp: als je bundel nog voor 29/3 vernieuwd werd, ga je nog steeds aan oude tarieven werken nu?
Inderdaad ... tot 28/4
blaatpraat schreef:Ik zag het nog gebeuren dat in 2017 je in de EU evenveel zou betalen als nationaal, maar dat dit niet uit je bundel zou gaan. Gelukkig is het niet zo, en is dit nu, in 2016, al aangepakt.
Nu nog de roaming-toeslag wegwerken...
Een beetje geduld, je kan niet alles in één keer verwachten.
Vanaf 15 juni 2017 zijn er geen extra roamingkosten meer (binnen de EU), alles gelijk aan het nationale tarief.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

philippe_d schreef:
Dima_2005 schreef:Als ik het goed begrijp: als je bundel nog voor 29/3 vernieuwd werd, ga je nog steeds aan oude tarieven werken nu?
Inderdaad ... tot 28/4
blaatpraat schreef:Ik zag het nog gebeuren dat in 2017 je in de EU evenveel zou betalen als nationaal, maar dat dit niet uit je bundel zou gaan. Gelukkig is het niet zo, en is dit nu, in 2016, al aangepakt.
Nu nog de roaming-toeslag wegwerken...
Een beetje geduld, je kan niet alles in één keer verwachten.
Vanaf 15 juni 2017 zijn er geen extra roamingkosten meer (binnen de EU), alles gelijk aan het nationale tarief.
Dat weet ik, stap voor stap gaan we er geraken.
Ben al blij dat deze stap zo gezet is, nu hoef ik mij minder zorgen te maken als ik europees wil bellen (data is nog steeds té duur, zelfs voor occasioneel).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

philippe_d schreef:
Dima_2005 schreef:Als ik het goed begrijp: als je bundel nog voor 29/3 vernieuwd werd, ga je nog steeds aan oude tarieven werken nu?
Inderdaad ... tot 28/4
blaatpraat schreef:Ik zag het nog gebeuren dat in 2017 je in de EU evenveel zou betalen als nationaal, maar dat dit niet uit je bundel zou gaan. Gelukkig is het niet zo, en is dit nu, in 2016, al aangepakt.
Nu nog de roaming-toeslag wegwerken...
Een beetje geduld, je kan niet alles in één keer verwachten.
Vanaf 15 juni 2017 zijn er geen extra roamingkosten meer (binnen de EU), alles gelijk aan het nationale tarief.
En ondertussen doen ze gewoon de nationale tarieven omhoog... Net zoals je dat nu ook al ziet bij bv. Mobistar. Vroeger was de prijs voor een MB in de EU 0,24..€ en vandaag is dat 0,50€/MB zonder bundel. Het is gewoon 1 groot boerenbedrog op dit vlak.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Vaganzza schreef:
philippe_d schreef:
Dima_2005 schreef:Als ik het goed begrijp: als je bundel nog voor 29/3 vernieuwd werd, ga je nog steeds aan oude tarieven werken nu?
Inderdaad ... tot 28/4
blaatpraat schreef:Ik zag het nog gebeuren dat in 2017 je in de EU evenveel zou betalen als nationaal, maar dat dit niet uit je bundel zou gaan. Gelukkig is het niet zo, en is dit nu, in 2016, al aangepakt.
Nu nog de roaming-toeslag wegwerken...
Een beetje geduld, je kan niet alles in één keer verwachten.
Vanaf 15 juni 2017 zijn er geen extra roamingkosten meer (binnen de EU), alles gelijk aan het nationale tarief.
En ondertussen doen ze gewoon de nationale tarieven omhoog... Net zoals je dat nu ook al ziet bij bv. Mobistar. Vroeger was de prijs voor een MB in de EU 0,24..€ en vandaag is dat 0,50€/MB zonder bundel. Het is gewoon 1 groot boerenbedrog op dit vlak.
Wat verwacht je met dergelijk (voor normale mens) ingewikkelde regelingen en Providers die hun roaming rekening aan buitenlandse providers nog moeten kunnen betalen.
Diegene die veel data aanbieden aan lage prijs (MV, Mobistar IOM, etc.) zijn het hardst getroffen, want per (landelijke) MB gezien krijgen zijn relatief weinig omzet, terwijl er slechts 6 cent per MB op komt in het buitenland. En ik vermoed dat er daarvan quasi alles naar de buitenlandse provider gaat. (geen idee wat de wholesale tarieven straks zullen zijn)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Het wordt hoog tijd dat een aantal zaken Europees geregeld worden: mobiele telefonie evolueren naar Europese providers, verkeersbeleid (ipv elk land die zijn eigen heffingen uitvindt om andere Europeanen te pesten) en zo zullen we nog wel zaken kunnen voorleggen...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Vaganzza schreef: En ondertussen doen ze gewoon de nationale tarieven omhoog... Net zoals je dat nu ook al ziet bij bv. Mobistar. Vroeger was de prijs voor een MB in de EU 0,24..€ en vandaag is dat 0,50€/MB zonder bundel. Het is gewoon 1 groot boerenbedrog op dit vlak.
Je kan het boerenbedrog noemen, maar zo werkt het toch altijd?

Als een overheid gunstmaatregelen oplegt voor een deel van de markt, dan worden die kosten verhaald op het andere deel die er geen gebruikt van maakt, toch? Dat heet "cross subsidy"

Kijk maar eens naar de zonnepanelen.
Door de inmenging van de overheid krijgen zonnepanelen een gunst, die wordt betaald door de iedereen. Niet alleen zonnepanelen, maar ook alle andere "energie besparende" maatregelen worden door de netbeheerders gerecupereerd op alle gebruikers.

Als de overheid morgen de NMBS zou verplichten, om een ticketje Brussel-Hamburg te factureren aan het binnenlands maximum tarief (€ 42.60), dan zou de NBMS toch zijn binnenlands tarief moeten verhogen?
Dan zal ik meer moeten betalen voor mijn ticketje Waregem-Brussel :-(

Waarom wordt er alleen naar roaming gekeken?
(antwoord: omdat dit een directe impact op de persoonlijke portemonnaie van onze reizende Europarlementsleden en hun gezinnen)

Als ze er dan toch vanuit gaan, dat Europa één groot binnenland is, waarom betaal ik vanuit België dan:
  • - 0,95€ per minuut voor een gesprek naar Finland (vaste lijn)
    - 1,15€ per minuut voor een gesprek naar Finse GSM (dit is 0,20€ toeslag)
terwijl het maximum tarief -als je zelf roamt- maar 0,22€ is (zowel naar vast als mobiel) ?

Begrijpe wie het kan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

(antwoord: omdat dit een directe impact op de persoonlijke portemonnaie van onze reizende Europarlementsleden en hun gezinnen)
Suggereren dat bepaalde prijzen niet aangepakt worden omdat de betrokken verantwoordelijke ambtenaren of politici aan hun eigen zakken denken vind ik een ongepaste opmerking, zeker voor een moderator. De redenering klopt bovendien niet. Waarom zouden zij niet vanuit België (of een ander land) bellen met een plaatselijk telecomabonnement?

Dat neemt niet weg dat het een opmerkelijk verschil is. De aanstokers daarvan zijn waarschijnlijk de telecomoperatoren zelf, die nog proberen overdreven te factureren waar het nog kan. Laten we niet vergeten dat het afbouwen van de roamingkosten het resultaat is van een lange strijd tussen telecomoperatoren en politiek.

Van welke operator zijn die prijzen trouwens? Alleszins niet van Mobistar, die rekenen €0,65 naar vast en €1,00 naar mobiel in Finland.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

hendrake schreef:Suggereren dat bepaalde prijzen niet aangepakt worden omdat de betrokken verantwoordelijke ambtenaren of politici aan hun eigen zakken denken vind ik een ongepaste opmerking, zeker voor een moderator.
Sorry, een moderator mag toch ook een eigen mening hebben ?
hendrake schreef: De redenering klopt bovendien niet. Waarom zouden zij niet vanuit België (of een ander land) bellen met een plaatselijk telecomabonnement?
Roaming tarieven heeft vooral impact op
  • * particulieren die op reis gaan (maar dat is beperkt tot de vakantiedagen)
    * business mensen die frequent in het buitenland zijn
    * expatriates
Deze laatste categorie, waaronder de Europese ambtenaren die hier in België wonen, bellen natuurlijk met een plaatselijk telecomabonnement. Maar zij (en hun familieleden) komen toch heel frequent terug naar hun Europees thuisland, waarbij ze dus ook met roaming te maken hebben...
hendrake schreef:Van welke operator zijn die prijzen trouwens? Alleszins niet van Mobistar, die rekenen €0,65 naar vast en €1,00 naar mobiel in Finland.
Proximus.
Maar ook die Mobistar prijzen die je opnoemt zijn toch waanzinnig hoog, als je vergelijkt met de nieuwe GSM tarieven?
Nu kan ik met mijn GSM vanuit Portugal naar een Finse GSM bellen (4.000 km) voor 0.22€ per minuut!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

tussen 1/06/2016 - 31/08/2016 geen roamingkosten.
bellen smsen surfen vanuit je bundel

bron : zdnet

[Mod] gelieve ook de link te posten naar de bron, zodat de lezers het ganse artikel kunnen bekijken
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1144
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 129 keer

proximusboyke schreef:tussen 1/06/2016 - 31/08/2016 geen roamingkosten.
bellen smsen surfen vanuit je bundel

bron : zdnet
Wel het gehele plaatje vertellen. Enkel geen roamingkosten voor postpaid klanten. Voor prepaid passen ze dit niet toe.
http://www.zdnet.be/nieuws/180544/mobis ... -gevolgen/

'Ook Mobistar kondigde recent zijn nieuwe roamingtarieven aan, maar doet er als Orange deze zomer nog een schepje bovenop. Alle particuliere abonnementsklanten zullen tussen 1 juni en 31 augustus 2016 in heel Europa kunnen bellen, surfen en sms’en zonder bijkomende roamingkosten.'
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Super! Mooie actie.
Ik realiseer me nu wel dat als je een plaatselijk simkaartje koopt dat meestal voor heel veel gb's is - gemakkelijk 15 of meer - en dat we nu aan onze Belgische gb-prijs zullen zitten. Dus uitgebreid streamen of foto's uploaden zal er niet bij zijn. Maar bon, laten we nu ook niet té moeilijk gaan doen, het is een enorme vooruitgang! En geeft al een idee van hoe dat de markt zal veranderen...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Hendrake, laten we nie vergeten bij mobistar dat alle gb van alle abos op dezelfde faktuur in 1 pot zitten.
Een een kaartje ter plaatse kopen is nog altijd mogelijk.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Dat is waar, maar op reis heb je mogelijk meer nood aan gb's als er niet om de haverklap wifi is. Wifi op reis is vaak een tegenvaller. En het is wel zo gemakkelijk als je bvb je foto's kan uploaden nog voor je thuis bent, als backup, ik zeg maar wat.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

proximusboyke schreef:Hendrake, laten we nie vergeten bij mobistar dat alle gb van alle abos op dezelfde faktuur in 1 pot zitten.
Een een kaartje ter plaatse kopen is nog altijd mogelijk.
Is dat effectief in de praktijk zo? (zelf geen ervaring mee)

Zit er namelijk meer en meer aan te denken om internet + tv + mobiel voor zowel mezelf als mijn vrouw te nemen (ik zou dan de data die mijn vrouw over heeft dan zelf verbruiken).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

yep is zo, bij mij


Surfvolume Update 11/05/2016 16:35
Nog 28297 MB
0
29,0 GB = 29696 MB
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

We zijn off-topic aan het geraken... is dat niet enkel als je Internet Everywhere hebt? Op de nieuwe site vind ik er niets over terug.
Borsalino
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:05

Ik heb een Kangoeroe 8 abo, mijn vrouw heeft eveneens een Kangoeroe 8 abo, de dochter heeft een Dolfijn 20 abo, we zitten alle drie op 1 contract en hebben dus gratis Circle.

Mijn vrouw gaat in Juni naar Spanje, de nieuwe roamingskosten begrijp ik niet goed.

Deze zouden gratis zijn voor Dierenabonementen van 1 juni tot 31 augustus!?
Vandaag mail gehad daarover.

Dus met andere woorden bellen we onder mekaar, ik mijn vrouw en de dochter, gaat dit dan gewoon van het aantal abo belminuten af of blijft dit in de Circle, dus altijd onbeperkt gratis?
Of toch betalen?

Of klopt dit niet en is het beter via Skype te telefoneren en sms te gebruiken, geen internet nodig in Spanje, kan mijn vrouw niet.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

volgens mij is het gratis.
Best eens een bericht sturen naar
https://www.facebook.com/OrangeBelgium/ ... age_bubble

ze zullen U daarop wel een antwoord geven
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Borsalino
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2016, 19:05

proximusboyke schreef:volgens mij is het gratis.
Best eens een bericht sturen naar
https://www.facebook.com/OrangeBelgium/ ... age_bubble

ze zullen U daarop wel een antwoord geven

Ben misschien ouderwets, maar heb geen Facebook....................................

Zal morgen eens naar Orange bellen 8)
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”